Ik ben op dit moment bezig met het voorwerk voor mijn scriptie, waar ik in februari mee zal starten. Dit houdt in dat ik geheel zelfstandig (ivm afwijkende procedure is dit een vereiste) een onderwerp ga 'zoeken' en tegen december een concept research proposal klaar wil hebben. Qua onderwerp zit ik inmiddels aardig in de richting en vol met ideeën.
Omdat ik dit tussen mijn gewone vakken door doe, zijn het vaak korte "zoeksessies", waarbij ik (momenteel nog) van hot naar her spring, en van artikel doorklik naar artikel en weer door. Daarnaast dus telkens op andere dagen, soms zit er een paar uur tussen en soms een week bijvoorbeeld. Dan kom ik ook verschillende documenten tegen die ik bij de hand wil houden omdat die later van pas kunnen komen, wat ik op het moment doe door in Word de link + uitleg in één zin te plakken. Ik typ ook stukken en kopieer soms ook delen omdat die precies weergeven wat ik nodig heb (wat ik uiteraard in een later stadium netjes in m'n eigen woorden/tekst ga verwerken). Dit maakt dat het een grote brei van losse dingen wordt, niet echt overzichtelijk. Ik merk dat ik het hierbij ook heel lastig vind om mijn gedachten te structureren, die springen net zo hard van de hak op de tak. Ik wil mijn "oude gedachten/stukjes" ook niet verwijderen, pas als ik een definitief afgebakend onderwerp heb begin ik wel in een schoon document. Maar hoe zorg ik ervoor dat ik er nu overzicht in houd, en het liefst in één document?
Nu zijn er vast meer mensen die weleens met dit soort dingen zitten. Ik ben erg benieuwd of jullie hier nog handigheidjes voor hebben kunnen vinden!
PS: zelfs in dit bericht raak ik op dit moment de weg kwijt in m'n gedachten, dus sorry voor de warrigheid
(Het is best een uitgebreid programma, dus verdient de tijd om je er even in te verdiepen.)