Studiekeuze, ik weet het echt niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

limagirl

Studiekeuze, ik weet het echt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 20:44

Dit jaar zit ik in mijn examenjaar (5 Havo) en ik moet dus nog steeds gaan uitzoeken wat ik precies wil studeren. Het lijkt gewoon alsof ik helemaal nergens voor geschikt ben. Op school ben ik niet echt super goed in één bepaald vak en ik heb echt al superveel beroepskeuze testen en persoonlijkheidstesten gedaan maar ben daar niet echt verder mee gekomen. Ik ben op zich wel creatief: ik vindt fotograferen leuk, muziek maken en zingen maar verder kan ik dus echt niet tekenen of zo...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:47

Misschien iets van social work? Daarin heb je verschillende richtingen, waaronder hele creatieve. Het gaat dan een beetje om creatieve therapie.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:49

print een lijst uit met alle opleidingen die met jouw profiel te starten zijn. En ja dat zijn er veeel! en dan gewoon alle studies langs, info zoeken op internet. trekt het je niet? wegstrepen.

vaak zijn er studies bij waar je nog nooit van hebt gehoord of over gedacht.

RelarDevi

Re: Studiekeuze, ik weet het echt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:28

Future vet geeft een goede tip. Als aanvulling kun je dan open dagen bezoeken en meedoen met meeloopdagen.
Echt doen! Geeft zoveel inzicht.

limagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 09:35

Zal eens gaan zoeken. Heb in de 3e zo'n lijst gekregen maar of ik die nog heb?! Maar ik weet nog wel dat je met mijn profiel E&M idd heel veel kanten op kan.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 11:48

Hoe sta je tegenover lesgeven?

Ik ben na de havo vastgoed en makelaardij gaan studeren, nog een master vastgoedkunde er achteraan geplakt.. maar nooit t gevoel gehad dat het nou de beste keuze was. Ik was ook altijd overal wel een beetje goed in. 2 jaar geleden ben ik (op mn 28e) nog weer gaan studeren, ik ben de PABO gaan doen en dat bevalt me echt uitstekend! Van alles wat en je creativiteit kun je er ook zeker in kwijt.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 12:02

BaileyMix schreef:
Misschien iets van social work? Daarin heb je verschillende richtingen, waaronder hele creatieve. Het gaat dan een beetje om creatieve therapie.

Social Work gedaan hier (maar mee gestopt), het creatieve komt echt pas heeeel laat in de studie helaas. Eerst is het vooral psychologie en gespreksvoering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:16

Ik zou hetzelfde doen. Een lijst printen van alle studies die je mogelijk zou kunnen doen en dan gewoon gaan wegstrepen. Alles wat je bij voorbaat al niks lijkt wegstrepen, de dingen die je niet kent of waar je niet zo veel van weet opzoeken. Uiteindelijk zal je waarschijnlijk een lijst overhouden die kort genoeg is om te bekijken op open dagen :)

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 21:12

Ik vind de tip van een lijst uitprinten met alle studies die je kan gaan doen een hele goede!
Mijn vriendin wist toen ze examen deed nog steeds niet wat ze wilde gaan studeren. Zij heeft dit ook gedaan en kwam hele leuke studies tegen waar ze zelf nooit op was gekomen of waarvan ze überhaupt niet wist dat ze bestonden.
Dan is het gewoon een kwestie van wegstrepen en de studies die je aanspreken ga je je verder in verdiepen, naar open dagen/proefstuderen/meeloopdagen enz.

Succes :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 22:57

Jennifuur schreef:
BaileyMix schreef:

Social Work gedaan hier (maar mee gestopt), het creatieve komt echt pas heeeel laat in de studie helaas. Eerst is het vooral psychologie en gespreksvoering.

Dat verschilt per opleiding dan denk ik, ik heb het ook gedaan (ook gestopt :') ) en ik ben juist gestopt omdat ik niet goed werd van alle creatieve nonsens.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 23:02

BaileyMix schreef:
Dat verschilt per opleiding dan denk ik, ik heb het ook gedaan (ook gestopt :') ) en ik ben juist gestopt omdat ik niet goed werd van alle creatieve nonsens.

Oh, haha. Waar heb jij het gedaan? Ik deed Social Work (wat in het tweede jaar zou worden gevormd naar mijn keuze, Maatschappelijk Werk en Dienstverlening) op Avans! Alleen maar hele droge stof..

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 23:11

Jennifuur schreef:
BaileyMix schreef:

Oh, haha. Waar heb jij het gedaan? Ik deed Social Work (wat in het tweede jaar zou worden gevormd naar mijn keuze, Maatschappelijk Werk en Dienstverlening) op Avans! Alleen maar hele droge stof..

Ik op de Hogeschool Utrecht, ik had voor het tweede jaar SPH op het oog want ik hou juist van droge stof :)) Maar helaas kon ik het liedjes klappen, gevoel schilderen en emotie geluiden maken écht niet meer aan :')

limagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 16:49

Vond net dit stukje op internet, over verschillende type mensen. Kan mijzelf heel goed vinden in deze: de romanticus :') . Bij de beroepen van dit type stond onder andere paardenfluisteraar :+ . Verder niet veel interessants wat betreft de beroepen die erbij stonden. Maar ja, misschien heb ik er iets aan om te weten wat mijn type is...

Sterke eigenschappen

De romanticus is erg origineel en creatief, waardoor deze innovatieve oplossingen weet te vinden. Hij kan zich ook goed inleven in anderen.

Zwakke eigenschappen

De romanticus is nooit tevreden en streeft altijd naar het onbereikbare. Hij komt vaak met innovatieve oplossingen die niet altijd praktisch zijn. Daarnaast is de romanticus door diens gedachtenproces ook vaak bezig met pijnlijke gevoelens en depressie, waardoor de romanticus zichzelf vaak in de weg zit. Hij voelt zich vaak onbegrepen. Hij is moeilijk te doorgronden en dat kan lastig zijn op de werkvloer.

Omgang

De romanticus heeft niet veel contact met anderen. Denkprocessen zijn voor de romanticus moeilijk te vertalen naar gesprekken. Hij is graag op zichzelf, maar áls hij contact heeft met anderen, gaat dit vaak heel diep.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:54

limagirl schreef:
Dit jaar zit ik in mijn examenjaar (5 Havo) en ik moet dus nog steeds gaan uitzoeken wat ik precies wil studeren. Het lijkt gewoon alsof ik helemaal nergens voor geschikt ben. Op school ben ik niet echt super goed in één bepaald vak en ik heb echt al superveel beroepskeuze testen en persoonlijkheidstesten gedaan maar ben daar niet echt verder mee gekomen. Ik ben op zich wel creatief: ik vindt fotograferen leuk, muziek maken en zingen maar verder kan ik dus echt niet tekenen of zo...

Vind ;)

Ik zou me niet rot gaan staren op een fotografie studie, muziek gerelateerde studie enzovoort. Ga desnoods met een studiecoach praten, dat schijnt enorm verhelderend te zijn :)

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:56

Heb je al eens contact opgenomen met een studieloopbaan adviseur?
Zij hebben lijsten en extra testen om te zien welke studie bij je past. Bij mij kwamen er hele verrassende studies uit en ben nu afgestudeerd zonder enige spijt van de opleiding