Neerbuigende HBOers,mijn tenen krullen er gewoon weg van

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Neerbuigende HBOers,mijn tenen krullen er gewoon weg van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 12:38

Hallo medebokkers,

Ik ben dit jaar begonnen aan de HBO studie applied science. Helemaal blij en trots dat ik een HBO studie kan volgen na mijn MBO. Maar echt waar begin aan mijn derde week nu en wat mis ik de mensen van het MBO.
Minimaal moet er iedere dag wel wat neerbuigende opmerkingen gemaakt worden dat MBOers dom zijn. Hoe stom persoon je wel niet bent als je leert voor bouwvakker of timmerman of dierenarts assistente. Vooral bij dat laatste knapte vandaag de bom. Laat ik nu dierenartsassistente zijn en bijna al mijn vrienden en familie MBOers. Ik kende al heel wat mensen van een HBO studie of hoger die zo verwaand als de pest waren maar hoopte dat het op school zelf zou meevallen.

Dikke tegenvaller dus. Niet alle mensen hier zijn natuurlijk zo. Ik scheer ze niet allemaal over een kam maar helaas zijn er wel een hoop die hier zo rondlopen

Moest er even mijn frustratie over kwijt. Vooral omdat hier mensen niet snappen hoe belangrijk MBOers zijn binnen de maatschappij.(en omdat ik me lichtelijk beledigd voelde)

Zijn er meer mensen die zich hierin vinden?

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:40

Ach ik heb HBO en Uni gedaan en op de Uni waren er ook een paar die zich zo uitlieten over HBO'ers. Het heeft niks met opleidingsniveau te maken: overal heb je een paar rotte appels tussen. Het is jouw eigen keuze en verantwoordelijkheid of je het je aantrekt of niet. Ik heb besloten dat niet te doen. Maargoed ik heb sowieso niet zoveel met geklaag over anderen of met opgehemel. Ik vind het niet knapper dat een MBO'er HBO gaat doen dan iemand die van de Havo of de Uni komt. Je kiest ergens voor en je gaat ergens voor, dat is voor iedereen hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door Sunrise_ op 14-09-15 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:40

Zo deden sommige studenten uit mijn 1e jaar destijds ook. Dat is inmiddels 4 jaar geleden. Inmiddels heb ik, en een aantal collega MBO'ers netjes binnen 4 jaar ons diploma gehaald. Degene met de grootste bek over hoe slecht het MBO wel niet is hebben ongeveer een jaar studievertraging. Trek je er dus niks van aan.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:41

Nee, maar ik kom dan ook niet van het MBO. Wat mij vooral opvalt is dat ik dat soort verhalen alleen maar van bijvoorbeeld VMBO-ers hoor, terwijl ik in mijn omgeving totaal niks merk van neerbuigendheid. Is het niet een andere manier van omgaan met elkaar waar je op het MBO niet aan bent gewend, en wat dus overkomt als neerbuigendheid?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:43

Ik als MBO'er haalde in het eerste jaar mijn propedeuse en had aan het einde van het tweede jaar alle punten binnen, als 1 van de 2 personen van 2 klassen.
Zo moeilijk is HBO niet hoor.. laat ze zichzelf maar niets wijs maken.. :roll:

Overigens zegt het ook weinig over je denkvermogen. Veel mensen die MBO hebben gedaan hebben daarna gewoon een fijne baan gevonden of willen simpelweg niet verder studeren. Wil niet zeggen dat ze dat niet kunnen..
Laatst bijgewerkt door Monchou op 14-09-15 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

ingridxxs

Re: Neerbuigende HBOers,mijn tenen krullen er gewoon weg van

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:44

Op welke school zit je nu ?
Ik zit op het laatste jaar MBO, wil hierna ook HBO gaan doen. ook richting science.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:45

Ik kom ook van het MBO af. Niks van neerbuigende opmerkingen gehoord. Alleen maar lof over mijn doorzettingsvermogen :j
(doe HBO Bedrijfskunde MER)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 12:47

Sheran schreef:
Nee, maar ik kom dan ook niet van het MBO. Wat mij vooral opvalt is dat ik dat soort verhalen alleen maar van bijvoorbeeld VMBO-ers hoor, terwijl ik in mijn omgeving totaal niks merk van neerbuigendheid. Is het niet een andere manier van omgaan met elkaar waar je op het MBO niet aan bent gewend, en wat dus overkomt als neerbuigendheid?

Nee van de omgang merk ik niet veel verschil. Het gene wat me irriteerde was het letterlijk het opnoemen van opleidingen en deze belachelijk maken

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:47

Het ligt ook aan de richting die je doet denk ik. Ik heb biologie op de uni gedaan waar iedereen heel nuchter is, maar ook een schakeljaar bedrijfskunde. Vond het echt een poppenkast, iedereen vond zichzelf heel wat, sowieso het hele bedrijfsleven waar alles maar een interessante naam moet hebben maar niks voorstelt. Zat ook met veel verwende nesten in werkgroepjes (kan ook pech zijn :P ). Wist niet hoe snel ik weer terug moest gaan naar biologie :D

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 12:48

Sheran schreef:

Nee van de omgang merk ik niet veel verschil. Het gene wat me irriteerde was het letterlijk het opnoemen van opleidingen en deze belachelijk maken

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:51

Ik heb zowel HBO al Uni gedaan maar nooit iets van neerbuigendheid gemerkt. Dus denk dat het ook wel heel verschillend is waar je zit en met wie je omgaat. Er zullen altijd mensen blijven die neerbuigend doen over wat dan ook. Lekker laten gaan en je eigen plan trekken!

Ik denk dat er wel mensen zijn die wellicht het nut van bepaalde opleidingen niet helemaal snappen. Het is toch best bekend dat oa dierenartsassistent, maar ook de opleidingen in de paarden, toch wel enigszins opleiden voor werkloosheid. Dan hoeft het niet neerbuigend te zijn tegenover de inhoud van die opleiding, maar misschien wordt het wel iets meer als een pretopleiding gezien ipv een gefundeerde keuze voor je toekomst.
Laatst bijgewerkt door miccamaaike op 14-09-15 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:53

Ik begrijp wat je bedoelt. Ik kom zelf niet van het MBO af, maar ik hoor ook vaak dat sommige HBO'ers en docenten maar al te graag neerbuigend doen over ''de laagopgeleiden'', ''die MBO'ers'' etc.

Wellicht doen ze het om hun eigen ego te boosten en zijn ze zelf onzeker, geen idee. Ik vind het iniedergeval nergens op slaan. MBO, HBO of WO, zolang je doet wat je leuk vind en streeft naar wat je wilt maakt het voor mij niet uit welk niveau je doet. Een beetje vriendelijkheid en respect naar anderen, ongeacht hun studiekeuze, kan geen kwaad.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:24

wellicht heeft het ook idd wat te maken met de richting waar je in studeert... Bij mij op het HBO (Communicatie & Multimedia Design) waren de ex-MBOers, van voornamelijk het Grafisch Lyceum eigenlijk juist hartstikke gewaardeerd, omdat zij over het algemeen al praktijkervaring hadden itt de mensen die van de HAVO af kwamen.. Ik heb eigenlijk nooit iets gemerkt van neerbuigendheid...

Maar ik geloof direct dat er bij sommige richtingen wel wat neerbuigendheid speelt. Zal idd iets van eigen ego zijn hahahaha.

Mliiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:30

Mij werd ook afgeraden om de hbo opleiding docent natuurkunde te gaan doen, omdat ik van het mbo afkwam. Dit werd gezegd door het 'hoofd' van die opleiding. Tot nu toe het tegendeel bewezen door als een van de eerste mijn propedeuse te behalen en zit nu in mijn afstudeerjaar. Ik ben een van de weinige die binnen 4 jaar de opleiding af gaat ronden. Dus laat je niks wijsmaken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:31

Ik ben HBO student en dit is me richting het MBO nog nooit opgevallen. Ik zat in mijn eerste jaar op het HBO met een meisje die al een volledige MBO studie gedaan had en echt keihard werkte om ook nog op het HBO mee te kunnen draaien. Juist super veel respect voor :j

Ik merk het wel vanaf de uni naar het HBO. Ik heb wat vrienden die rechten etc studeren en die kunnen nog wel eens lachen over hoe waardeloos het HBO eigenlijk is.
Is technisch gezien niet eens waar voor veel beroepen. Op het MBO/HBO krijg je een heel stuk praktijk mee dmv stages en veel meer hands-on studeren (minder boeken lezen en meer opdrachten maken) waardoor je veel gewilder bent op de arbeidsmarkt.

Ik denk dat die neerbuigendheid vooral komt door de cultuur die hier heerst, met heel veel 'nutteloze' opmerkingen. Nederland is het enige land waar 'schilder' (muren schilderen, dus geen kunst) een 4-jarige MBO opleiding is.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:37

Aacchh ik denk maar zo.

Als iedereen nu voor rechter of dokter leert? Wie haalt mijn vuilnis dan op? Wie gaat er dan in de fabriek staan om verkeerde flessen er tussen uit te filteren wanneer de machine het niet ziet? Wie gaat mijn weg repareren als mijn weg stuk is? Wie gaat mijn huis bouwen?

Niet alleen HBO studenten denken zo... Maar ook mensen in het dagelijks leven.

Gelukkig zijn er mensen, die er niet zo over denken, en wel gewoon blij zijn met de lager geschoolde mensen.

(Universitair afgestudeerde jonge man... heel zijn familie mooie diploma's en wat wil hij worden? Buschauffeur!! Jawel, echt waar!! )

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:37

Niezzz schreef:
Zo deden sommige studenten uit mijn 1e jaar destijds ook. Dat is inmiddels 4 jaar geleden. Inmiddels heb ik, en een aantal collega MBO'ers netjes binnen 4 jaar ons diploma gehaald. Degene met de grootste bek over hoe slecht het MBO wel niet is hebben ongeveer een jaar studievertraging. Trek je er dus niks van aan.

Haha precies dit dus!! :P

Degenen die zich het slimste voelden (want ja zij kwamen van de havo, of wat! Zelfs 2 van het VWO), zijn nu nog niet afgestudeerd en ik als mbo'er ben al ruim een jaar afgestudeerd. Ik lach me rot! :D Dus, lach om hun opmerkingen. Over 4 jaar lach jij het hardst.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:43

Op de uni zijn ze denigrerend naar HBO-ers, op het HBO denigrerend over MBO-ers.
Ook veel van mijn collega's (PhD's en postdocs) kunnen soms wat vervelende standpunten hebben.
Zo worden HBO-ers niet gezien als studenten bijvoorbeeld.

Gelukkig hebben we alle 'lagen' nodig in onze samenleving :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:46

Emmaa_ schreef:
Ik merk het wel vanaf de uni naar het HBO. Ik heb wat vrienden die rechten etc studeren en die kunnen nog wel eens lachen over hoe waardeloos het HBO eigenlijk is.
Is technisch gezien niet eens waar voor veel beroepen. Op het MBO/HBO krijg je een heel stuk praktijk mee dmv stages en veel meer hands-on studeren (minder boeken lezen en meer opdrachten maken) waardoor je veel gewilder bent op de arbeidsmarkt.

Dat bovenste herken ik dan wel weer een beetje :P. HBO rechten en WO rechten zijn twee hele andere studies, en soms kreeg ik er wel kriebels van dat ze op het HBO weer dachten dat ze eigenlijk een universitaire studie aan het doen waren. Niet dat het een of het ander minder is, maar het is gewoon niet hetzelfde. En als je zegt 'ik heb rechten gestudeerd' dat ze er dan maar meteen vanuit gaan dat het HBO was, omdat veel HBO-ers zich ook 'studenten' noemen terwijl het (dacht ik?) scholieren zijn en geen studenten... Ik zit er verder niet mee, ik werd er alleen kriegel van als de HBO-ers conclusies over hun eigen studie doortrokken naar de WO-studie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:48

HBO studies zijn ook studies, dus imo zijn HBO-ers (en MBO'ers ook trouwens) gewoon studenten, en niet scholieren.

Natuurlijk zijn HBO en WO niet hetzelfde, maar het is niet per definitie waar dat WO moeilijker is dan HBO. Ik ken genoeg mensen die het op het WO geweldig doen omdat ze goed zijn in leren, maar die in de praktijk juist weer dramatisch zijn waardoor ze het niet zouden redden op het HBO.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:50

Hohoho. In de van dale staat dat zowel hbo als wo studies zijn en dus zitten daar studenten op.

Verder: we hebben alle lagen nodig. Iedereen zijn mening, ik ben een hbo'er en wil hierna verder naar de universiteit. Vind ik mensen minder omdat ze dat niet willen of kunnen? Nee hoor! We hebben iedereen nodig en iedereen kan weer wat anders ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:51

Sheran schreef:
Emmaa_ schreef:

Dat bovenste herken ik dan wel weer een beetje :P. HBO rechten en WO rechten zijn twee hele andere studies, en soms kreeg ik er wel kriebels van dat ze op het HBO weer dachten dat ze eigenlijk een universitaire studie aan het doen waren. Niet dat het een of het ander minder is, maar het is gewoon niet hetzelfde. En als je zegt 'ik heb rechten gestudeerd' dat ze er dan maar meteen vanuit gaan dat het HBO was, omdat veel HBO-ers zich ook 'studenten' noemen terwijl het (dacht ik?) scholieren zijn en geen studenten... Ik zit er verder niet mee, ik werd er alleen kriegel van als de HBO-ers conclusies over hun eigen studie doortrokken naar de WO-studie.

HBO-ers worden officieel gezien als studenten ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:52

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:54

Misschien is dat alleen een term die op de universiteit gebruikt wordt dan :). Wij noemen ze scholieren of cursisten.

stu·dent (de; m,v; meervoud: studenten), stu·den·te (de; v; meervoud: studentes, studenten) 1iem. die studeert, m.n. aan een universiteit of hogeschool - See more at: http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern= ... fa1QGG-daU

MBO dus niet, volgens de Van Dale.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:55

Sheran schreef:
Misschien is dat alleen een term die op de universiteit gebruikt wordt dan :). Wij noemen ze scholieren of cursisten.

Ik denk dat dit precies de neerbuigende houding is waar TS op doelt ;-) (Al gaat dit dan over WO vs. HBO en niet HBO vs. MBO.)