DUO 0 lening

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Leverage

DUO 0 lening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 18:05

Ik heb op 31 aug. een -dacht ik- 0 lening aangevraagd voor een studentenreisproduct, echter blijk ik nu ook weer een basisbeurs te hebben die ik niet wil -O-

Nu wil ik dit zo snel mogelijk opzeggen en terugdraaien, maar heeft iemand een idee of ik nu al meteen wat terug moet betalen? 1 maand basisbeurs en lening voor de studentenfinanciering? In de brief stond dat op 1 sep mijn studie financiering in zou gaan, maar heb nog geen geld ontvangen. Studentenreisproduct heb ik nog niet opgehaald en dus ook nog geen gebruik van gemaakt.

Maandag ochtend ga ik meteen bellen met DUO of ik ga even langs een service kantoor van hun om dit weer terug te draaien :\

Gracezellaa

Re: DUO 0 lening

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:07

Stufi komt op de 24e van de maand binnen, dus het klopt dat je nog niks hebt gekregen. Ik zou idd even bellen met duo. Zolang je nog niks gekregen hebt, hoef je ook niks terug te betalen.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:09

Waarschijnlijk ben je al wel te laat om september terug te draaien. Als je hiervoor dus geleend geld ontvangt dient dit niet gelijk terug betaald te worden. Leningen dienen pas worden te betaald 2 jaar na het afsluiten van je opleiding (behalen van diploma). Hier heb je vervolgens 15 jaar de tijd voor. Volgens mij kun je trouwens online op duo ook je lening aanpassen en hier een 0 lening van maken. Dit werd mij verteld (ik leen namelijk het maximale bedrag maar dit kan ik online veranderen als ik wil). Succes verder met je opleiding.

Vhagar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:10

Je kan inloggen op mijn duo en daar je beurs en lening aanpassen. Daar staan ook de betaaldata, die zijn steeds pas aan het einde van de maand.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 21:45

Maar waarom wil je geen basisbeurs? Want dat is geen lening gewoon een gift..

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 23:18

VeraPopeye schreef:
Maar waarom wil je geen basisbeurs? Want dat is geen lening gewoon een gift..

Als je al student was in 2015/2015 is het een gift. Dit jaar gaat voor nieuwe studenten het nieuwe leenstelsel in, voor deze studenten is het geen gift meer, maar een lening. (Ook de basisbeurs helaas.)
Dus hangt af van de situatie van ts of het een gift is..

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 23:29

Lotte_Wessel schreef:
Waarschijnlijk ben je al wel te laat om september terug te draaien. Als je hiervoor dus geleend geld ontvangt dient dit niet gelijk terug betaald te worden. Leningen dienen pas worden te betaald 2 jaar na het afsluiten van je opleiding (behalen van diploma). Hier heb je vervolgens 15 jaar de tijd voor. Volgens mij kun je trouwens online op duo ook je lening aanpassen en hier een 0 lening van maken. Dit werd mij verteld (ik leen namelijk het maximale bedrag maar dit kan ik online veranderen als ik wil). Succes verder met je opleiding.

Ik vermoed dat TS onder de nieuwe regels valt? In dat geval klopt je post niet. Sowieso mag je al terugbetalen zodra je bent afgestudeerd (misschien ook wel tijdens de studie maar dat weet ik verder niet), je MOET na die twee jaar terugbetalen, daarvoor mag het dus wel maar moet het niet. Of dit in de nieuwe regels ook nog zo is weet ik niet maar ik heb de indruk dat jij de oude regeling voor ogen hebt. :)

Ts, je kunt nu niet meer voor de eerstkomende stufi wijzigen, dat had voor de eerste van de maand gemoeten..

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 00:22

Wow sorry ik bedoelde aanvullende die een gift is, maar de basis js er gewoon niet meer toch, althans, wordt zo noet genoemd.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 21:29

Gracezellaa schreef:
Stufi komt op de 24e van de maand binnen, dus het klopt dat je nog niks hebt gekregen. Ik zou idd even bellen met duo. Zolang je nog niks gekregen hebt, hoef je ook niks terug te betalen.

Oke, heb die datum eventjes genoteerd in m'n agenda, mocht ik iets gestort krijgen dat ik het meteen apart kan zetten :)

Lotte_Wessel schreef:

Dat wil ik dus, ik wil niks lenen (geen basisbeurs) maar wel studenten ov :+ Dacht dat ik dit dus zo had geregeld, tot ik die brief binnen kreeg. Bij mij staat inderdaad ook dat ik maximaal leen..?

Ik val helaas onder de nieuwe regels.. -O- Ben bang dat voor mij alles een lening gaat worden, ga het morgen allemaal goed navragen en dan beslissen wat ik er mee doe maar waarschijnlijk word het opzeggen. Bedankt voor alle reacties tot nu toe :)

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:19

Krijg je niet aanvullend? Want dat is nog wel een gift.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 12:47

Ben vanochtend bij DUO geweest, voor mij is de regeling helemaal anders blijkbaar :+

Ik heb in 2012 voor de 1e keer stufi aangevragen (oude regeling) en heb daar 2 jaar van gebruikt. Je hebt recht op 4 jaar. Vorig jaar heb ik een BBL opleiding gedaan en heb ik mijn stufi stop gezet. Nu bleek dat ik alsnog recht heb op die resterende maanden stufi, dus nog 2 jaar wat precies goed uitkomt aangezien mijn opleiding 2 jaar duurt.

Dit had ik niet verwacht, maar het is wel ontzettend mooi meegenomen want ik heb nu dus alsnog geen lening en blijft alles gewoon een gift aangezien ik het voor het eerst heb aangevragen in de oude situatie :)

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:42

Leverage schreef:
Ben vanochtend bij DUO geweest, voor mij is de regeling helemaal anders blijkbaar :+

Ik heb in 2012 voor de 1e keer stufi aangevragen (oude regeling) en heb daar 2 jaar van gebruikt. Je hebt recht op 4 jaar. Vorig jaar heb ik een BBL opleiding gedaan en heb ik mijn stufi stop gezet. Nu bleek dat ik alsnog recht heb op die resterende maanden stufi, dus nog 2 jaar wat precies goed uitkomt aangezien mijn opleiding 2 jaar duurt.

Dit had ik niet verwacht, maar het is wel ontzettend mooi meegenomen want ik heb nu dus alsnog geen lening en blijft alles gewoon een gift aangezien ik het voor het eerst heb aangevragen in de oude situatie :)

Super fijn voor je! *\o/*