pensioen banksparen of verzekeren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

pensioen banksparen of verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 09:38

Hallo allemaal,

Ik heb een nieuwe baan, maar zonder pensioenfonds. Ik heb dit nog niet eerder gehad en vraag me af of mensen hier ervaring mee hebben? Ik las wel al dat de opties zijn om te banksparen of verzekeren, maar wat zou nou beter zijn en waarom? Alleen een gesprek voor banksparen kost al geld bij de bank :')

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 10:30

Het voordeel van banksparen is dat je geen bijkomende kosten hebt, en zeker bent van een vast rendement, ook als de aandelen het slecht doen. Het nadeel is dat je geen gebruik kan maken van stijgende beurskoersen. Hou er ook rekening mee dat bij een verzekering er vaak kosten per storting rekening worden gebracht. Het is dan verstandig dat geld eerst op te potten op een spaarrekening, en dan 1 of 2x per jaar ineens over te maken.
Kijk ook of je de stortingen ook kan stoppen of het bedrag wijzigen. Je kunt werkloos raken of een andere baan krijgen waar wel een pensioenfonds is. Dan wil je kunnen wijzigen.

Mijn bedrijf heeft wel een pensioenfonds, maar ik bouw wel een pensioengat op. Ik stort jaarlijks mijn jaarruimte vol. Ik had een (woeker)polis bij Delta Lloyd, maar daar werd ik niet blij van. Onduidelijke overzichten, meer kosten in rekening brengen dan ik aan geld had gestort waardoor de som kleiner werd ipv groter, tussenpersonen die een stuk van de taart willen enz. Ik heb een aantal jaren geleden mijn verlies genomen en die polis overgesloten.

Ik heb nu mijn belangen gespreid. Ik gebruik de ene helft van mijn jaarruimte voor banksparen, en de andere helft stop in een beleggingspolis met laag risico bij Brand New Day. Aan het einde van de looptijd keert deze polis in elk geval het ingelegde bedrag uit + een klein % rendement. De polis die ik bij BND heb kan ik zelf instellen hoeveel % ik in opties en aandelen heb. Die heb ik op ca. 50/50 staan, maar daar speel ik wat mee afhankelijk van de conjunctuur (opties = meer zekerheid maar lager rendement). Op dit moment heeft die polis 7-8% rendement, en dat is een stuk meer dan je bij de bank krijgt.

Ik ben erg tevreden over BND. Heldere kostenstructuur, alles zelf regelen via je on-line account, geen gehannes met tussenpersonen en prima klantenservice. Ik krijg altijd snel en helder antwoord op vragen. Zowel telefonisch als per mail. Wat een verademing zeg na DL.

Het advies is dus: je hoeft niet of te banksparen, of te verzekeren oid. Je kan ook kiezen voor een mix. In hoeverre dat interessant is en wat het beste bij jou past is afhankelijk van hoeveel je jaarlijks opzij kan/moet/wil zetten voor je pensioen.
En wat je ook kiest: lees alles eerst grondig door, leg het weg en lees het dan die week nog minstens 3x grondig door. Maak dan evt een proefberekening in Excel om te zien wat voor jou het beste is.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 11:38

Ik zou ook niet weten of ik een pensioen gaat heb of hoe ik dat kan zien :o Ga je uitleg is wat verder uitzoeken. Bedankt

BabiiVeeraa

Re: pensioen banksparen of verzekeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:46

Ik ben zelf (junior) pensioenadviseur :) Wat voor jou het beste is hangt heel erg af van o.a. jouw risicobereidheid en hoe lang je nog hebt tot aan je pensioendatum.

Vreemd dat je bank kosten berekend,het eerste adviesgesprek is in de meeste gevallen gratis namelijk. Ik weer niet waar je woont, maar er is vast een advieskantoor bij jou in de buurt wat je hierbij kan helpen. Een oriënterend gesprek is bij de meeste gratis en kan voor jou al veel duidelijk maken. Je bent ook niet verplicht om na het advies met dat kantoor verder te gaan :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:52

De aandelenbeurzen vliegen alle kanten op momenteel, obligaties hebben nauwelijks of negatief rendement en de meeste onroerend goed markten worden omhoog gejaagd. Markt is ronduit zenuwachtig momenteel ivm allerlei voorspellingen voor sept/okt door tot eind dit jaar en zelfs verder. (7 jaar cyclus o.a. die nu aan het aflopen is en dat betekend crash). Liever even wachten tot de boel tot rust is en flink gezakt.

Spreiding is idd goed advies, maar met meer variatie dan enkel 2 groepen bankwezen. Onroerend goed is optie (bos, weide perceel, huis), goud (in munten, en sieraden van 18-24 karaat, want internationaal geld en inflatiebescherming, maar wel fysiek hebben, want papiermarkt is stoelendans met 100+ papiertjes voor elke echte ounce goud).

Maar voordat je geld vastlegt op zo'n manier dat je er niet meer bij kan, eerst 3-6 maanden spaargeld voor nood/vervanging apparaten, enz. op je altijd toegankelijke spaarrekening hebben staan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 12:25

Zoals het er nu voor staat heb ik nog 50 jaar te gaan :') hiervoor heb ik al 3 jaar fulltime gewerkt en wat pensioen opgebouwd.
Ik vind alle antwoorden nu al ingewikkeld klinken voor een leek , haha. Kan ik dan zoeken naar een pensioen adviseur?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:31

moonsparkle schreef:
Zoals het er nu voor staat heb ik nog 50 jaar te gaan :') hiervoor heb ik al 3 jaar fulltime gewerkt en wat pensioen opgebouwd.
Ik vind alle antwoorden nu al ingewikkeld klinken voor een leek , haha. Kan ik dan zoeken naar een pensioen adviseur?

Je kan ook contact opnemen met verzekeraar waar je bij je vorige werkgever pensioen hebt opgebouwd en informeren of je daar via lijfrente verder kan sparen. Simpel qua overzichtelijk is dat in elk geval.

Maar onthoud in elk geval dat je geen geld hierin stopt dat je niet kan missen, want het staat vast. Eerst je korte termijn financiën op orde. Dus geen schulden en genoeg op de bank voor reparatie/vervanging vervoer, apparaten, foutje salarisadministratie, etc. meestal ong. 3-6 maandsalarissen.

Ga over dit onderwerp wel lezen, want er is nogal wat terminologie en oplichterij mogelijk. Je hoeft echt niet alles te weten, als je maar genoeg weet om te herkennen of je bedrogen wordt of niet. Voelt het niet goed, niet doen.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:50

moonsparkle schreef:

Je kan zoeken op pensioenadviseur of adviseur vermogen. Vaak hebben tussenpersoon-kantoren wel zo iemand in dienst of werken zij samen met een ander bureau.
Even bellen naar degene waar jij je verzekeringen hebt lopen, waarschijnlijk kunnen zij je ofwel intern helpen of doorverwijzen :)