Moeite met studiekeuze

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nottinghill

Moeite met studiekeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 20:13

Hallo! Ik zit met een probleempje waar ik graag over wil praten.

In juni van dit jaar heb ik mijn VWO diploma gehaald en had ik eindelijk het benodigde diploma om diergeneeskunde te kunnen gaan doen. Helaas, ik werd niet ingeloot. Toen heb ik dus besloten om voor een jaar biologie te studeren en het volgend jaar weer te proberen. Ik heb wel een hardheidsclausule brief gestuurd waarmee ik misschien een vaste plek krijg, maar dat is ook niet zeker.

Nu ben ik dus begonnen met biologie, ik weet eigenlijk nu alleen al dat dit niet echt is wat ik wil, want dat is diergeneeskunde. Ik vind het dan ook heel moeilijk om me voor biologie in te zetten. Daarbij wil ik ook heel graag instructrice worden in het paardrijden. Mijn idee was dan dus ook om te stoppen met biologie en dit jaar te richten op het paardrijden en het hogerop komen. Echter is het dan dus maar hopen of ik er volgend jaar wel in kom, anders moet ik alsnog biologie gaan studeren. Al is er dan altijd nog de optie om diergeneeskunde in België te studeren, maar ik heb heel veel moeite met uit huis gaan. Daarbij staat mijn familie en mijn vriend totaal niet achter de keuze om dit jaar dan maar aan paarden te wijden. Ze vinden het een domme keuze en zeggen dat een studie veel belangrijker is. Zeker mijn vriend vind het een domme keuze omdat de kans er is dat ik volgend jaar dan alsnog biologie moet gaan doen. Hij is hierin heel neerbuigend als ik het er weer over heb.

Op het moment weet ik dus totaal niet waar ik voor moet gaan. Mijn gevoel zegt dat ik voor het paardrijden moet gaan, maar aan de andere kant heb ik dan weer het gevoel dat ik biologie gewoon niet leuk vind omdat het een vrij drukke studie is en ik nu dus gewoon lui aan het zijn ben. Ik vroeg me dus af of jullie enige ideeën hebben. Ik weet echt niet wat ik moet doen en ik heb ook niet het gevoel dat ik er met iemand over kan praten.

:wave:

Marije_jiplover

Re: Moeite met studiekeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:18

Zonde van je (college)geld om nu biologie te studeren.
Het levert je nauwelijks (tot geen) vrijstellingen op bij diergeneeskunde en je hebt het ook nog eens niet naar je zin!

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:25

Lastig hoor. Zekerheid heb je nooit om ingeloot te worden, helaas. Maar als je nu al niet echt gemotiveerd bent zal het komend schooljaar alleen maar moeilijker worden. En dan heb je uiteindelijk collegegeld betaald en onkosten gemaakt en nog niks. Je bent nu nog jong. Als jij je een jaar op de paarden wil storten zeg ik eigenlijk doen! Ik heb ook eerst een jaar gewerkt voordat ik ging studeren (niet met paarden). Maar ik heb mezelf en wat ik wil in het leven veel beter leren kennen. Toen der tijd dacht ik ook zonde eigenlijk van mijn jaar ik moet eigenlijk studeren. Maar nu achteraf echt geen spijt van. Het heeft mij zoveel gebracht en ik ben nu aan het afstuderen en nog steeds 'jong'. Dus ik zal het proberen een jaar aan de paarden besteden. Doe je waarschijnlijk veel inzichten op waardoor je volgend jaar of ingeloot wordt om misschien wel met meer motivatie aan een andere studie kan beginnen.

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:28

Inderdaad zonde van je geld om iets te studeren wat je niet wilt. Zeker nu met het leenstelsel etc. is het zonde van je geld én OV. Als je de mogelijkheid hebt om te werken zou ik daar zeker eens over na gaan denken, maar daarnaast is het wellicht ook een idee om je te oriënteren in andere studies. Stel je word keer op keer niet ingeloot bij diergeneeskunde, biologie vind je ook niet leuk, wat is plan B?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:32

Heb je wel eens nagedacht over dierwetenschappen? Een hoop mensen die niet ingeloot worden bij diergeneeskunde kiezen hiervoor en het wordt over het algemeen als zeer leuke studie ervaren (een hoop mensen die ervoor kiezen om bij dierwetenschappen te blijven i.p.v. nogmaals te loten met diergeneeskunde omdat ze het echt leuker vinden).

http://www.wageningenur.nl/nl/Onderwijs ... happen.htm

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:34

Heb je ook nagedacht over dierwetenschappen? Net een andere tak dan dierenarts, maar ook hiermee kun je enigszins die richting op. Vriendin van me studeert dit ook en is nu ook met vakken over ziektes ed bezig.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 20:39

jaartje je op de paarden richten en partime werken (24-30 uur)
en sparen sparen sparen..

dan kun je als je volgend jaar wel gaat studeren tenminste rustig studeren zonder geldzorgen.
en met een mooie lage studieschuld eindigen..

geluk bij een ongeluk..

maar vooral als je nog thuiswoont, je ouders lief aankijken of je mag werken + alles mag houden (want het is natuurlijk best raar dat als je zelf ook zou werken, je vader zijn geld moet afstaan om jou te onderhouden terwijl je zelf 100% vrij te besteden zou hebben).. zo kun je eventueel 'kostgeld'/huur opzij zetten om je studie volgend jaar mee te bekostigen. Als je ouders voldoende draagkrachtig zijn zelf denk ik dat ze heel blij worden van zo'n keuze.. immers dan sta je een stuk sterker en zelfstandiger aan de start van je studie..

en mocht je volgend jaar onverhoopt opnieuw uitgeloot worden.. dan wordt 1 jaartje sparen, mooi 2 jaartjes en wordt het geluk evenredig groter als het ongeluk van opnieuw uitgeloot worden.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 21:20

Ik wil ook eigenlijk gewoon het liefst met de paarden aan het werk. Het is alleen zo dat mijn ouders er niet achterstaan en dat, dat dus een hele moeilijke keuze voor me is en ook mijn vriend staat er niet achter. Hij heeft zelfs gezegd dat alleen als ik binnenkom via de hardheidsclausule het dan van hem mag. Hij is heel erg 'dominant' daarin zeg maar en ik heb heel veel moeite om daar tegenin te gaan.

Ik heb inderdaad al eens gekeken naar dierwetenschappen en het is een leuke studie lijkt me. Er komt dan weer bij dat ik daarvoor 2 uur moet reizen en ik heb dus heel veel moeite met weg gaan bij mijn ouders. Ik weet niet waarom, maar de gedachte zorgt er al voor dat ik half in paniek raak. -O-

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:38

Meid, het is jóuw toekomst he! Jíj moet later aan het werk met de studie die je hebt gedaan. En het kost nu dan klauwen met geld aan collegegeld en stufie lening etc.

Dat is toch zonde om te spenderen in iets dat je niets vind?

Stop met een studie waar je niet in geloofd.
Gebruik dit jaar voor een goed plan B voor als diergeneeskunde niet lukt. Dus ga op zoek naar wat je wel echt als alternatief ziet als je nogmaals wordt uitgeloot. Ga meelopen bij bv dierwetenschappen, kijk om je heen, misschien is iets heeeeel anders ook leuk (mijn plan B was, mocht ik 2x worden uitgeloot, meteorologie, lijkt in de verste verte niet op dgk maar was toch mijn plan B. Dierwetenschappen leek me helemaal niks).

Zorg dat je een duidelijk plan hebt voor dit jaar en dat je een serieus voorstel hebt liggen voor hoe je een studie kiest die je wel gaat doen, mocht je noch via de hardheidsclausule, noch via de reguliere loting/decentrale selectie met diergeneeskunde kunnen beginnen.

Kom voor jezelf op. Het gaat om jouw toekomst en de manier waarop jij een werkzaam leven je brood in moet gaan verdienenm

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:41

Het zou zonde zijn als uit huis gaan je ervan weerhoudt om een leuke studie te gaan volgen. Ik wil je graag uitnodigen om eens langs te komen hier in Wageningen. Dit is net een groot dorp, heel toegankelijk :)

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:52

Zonde dat je je laat tegen houden om niet uit huis te gaan. Dat beperkt alle keuzes wel ja.

Ik hoor goede verhalen over dierwetenschappen. Ook iemand van diergeneeskunde die ik ken is gestopt om dierwetenschappen te doen en is helemaal op haar plek! Zeker eens kijken. Verder is biologie in Utrecht heel leuk en was dat voor mij echt een leuke tweede keus geweest. Je kan al vroeg je interesse gebied kiezen.

Verder: waarom begin je niet gewoon aan dgk in Belgie als je er echt zeker van bent? Kamer en studie zijn ook nog eens vele malen goedkoper. :)

Ik heb zelf nadat ik een jaar uitgeloot was gewerkt en nagedacht wat ik wilde. Ik zou bij uitloting naar Belgie gaan. Alles was geregeld en toen werd ik toch nog ingeloot en ben ik toch voor Utrecht gegaan.

Staar je niet blind op dgk in Utrecht en bereid je voor op eventueel 3 maal uitloten. En wat ga je dan doen?

Mocht je echt niet uit huis willen, dan zul je uiteindelijk toch moeten kiezen voor een opleiding die de universiteiten in de buurt aanbieden als je niet wordt ingeloot. Ik hoop niet dat je je daardoor laat beperken. :)

Een jaar werken is zeker niet erg, ik heb het ook gedaan en heb dat jaar goed op een rijtje kunnen krijgen wat ik nou echt wilde gaan doen. Ik vond geen bal aan biomedische wetenschappen namelijk wat mijn tweede keus was tijdens eerste keer uitloten. :p

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:58

_xrose schreef:
Ik wil ook eigenlijk gewoon het liefst met de paarden aan het werk. Het is alleen zo dat mijn ouders er niet achterstaan en dat, dat dus een hele moeilijke keuze voor me is en ook mijn vriend staat er niet achter. Hij heeft zelfs gezegd dat alleen als ik binnenkom via de hardheidsclausule het dan van hem mag. Hij is heel erg 'dominant' daarin zeg maar en ik heb heel veel moeite om daar tegenin te gaan.

Ik heb inderdaad al eens gekeken naar dierwetenschappen en het is een leuke studie lijkt me. Er komt dan weer bij dat ik daarvoor 2 uur moet reizen en ik heb dus heel veel moeite met weg gaan bij mijn ouders. Ik weet niet waarom, maar de gedachte zorgt er al voor dat ik half in paniek raak. -O-

Heeft jouw vriend het dikgedrukte gezegd? Doe aub wat je zelf wilt, straks is het uit en zit je met een studie omdat jouw ex dat wilde :+

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 22:07

Inderdaad een beetje raar dat je bij de gratie van meneer de koning 'je vriend' iets met paarden mag gaan doen als je volgend jaar een vaste plek hebt bij dgk. Zou ik echt niet pikken. Dat bepaal je toch goed zelf wel.

Dat hij je adviseert of over een bepaalde manier of denkt kan ik snappen, maar dat je het dan niet zou 'mogen'... :)

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 08:46

Heb je er wel eens aan gedacht om dit jaar te gebruiken om stage te lopen in een dierenkliniek? De opleiding ggeeft je namelijk geen goede voorbereiding op de eerstelijns kliniek en het werk dat je daadwerkelijk gaat doen. Een groot deel van de dierenartsen valt het werk uiteindelijk zwaar tegen. Het is hard werken en geen vetpot. Bovendien hakken de diensten ook aardig in je sociale leven. Dit moet je zowel mentaal als fysiek goed aankunnen. Bovendien is dierenarts niet zozeer werken met dieren, alsook vooral werken met mensen. En zeker paardenmensen zijn niet makkelijk. Diergeneeskunde moet echt je roeping zijn en je moet heel stevig in je schoenen staan. Als ik jou zo hoor sta je dat nu nog niet.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar uit mijn groepje waarmee ik mijn coschappen heb gelopen is er van de 6 nog maar een werkzaam als eestelijns dierenarts.
Een jaar stage geeft je een goede voorbereiding en orientatie. Het gaat je in de studie ook een hoop opleveren en je leert heel veel erstelijns dingen die je in de studie gewoon niet mee krijgt. Dit kan je enorm helpen om ook sterker in je schoenen te staan als je dalijk klaar bent.

Maak alsjeblieft de keuze die bij jou past, anders heb je daar de rest van je leven spijt van.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 15:33

Ja ik weet dat ik tegen mijn vriend moet in gaan in dit soort opzichten, maar het is wel heel lastig. Al heb ik wel gewoon besloten dat als ik denk dat dit het beste is voor mij, ik dat ook zeker ga doen.
Ik vind dit jaar ook wel goed om dan uiteindelijk zelfstandig te worden en dan toch een studie te kunnen doen in een andere stad. Ook wil ik me toch meer gaan oriënteren in alle studies, ik denk dat ik me nu heel erg laat beperken door het feit dat ik graag iets in de dieren zou willen doen, maar dit hoeft natuurlijk helemaal niet. :)
Het stage lopen bij dierenartsen lijkt me wel heel interessant. Ik kan alleen geen dierenarts vinden in de paarden waarbij ik mee mag lopen, ik ken er namelijk ook geen. Weet iemand van jullie misschien een paardenarts in de omgeving van Utrecht waar ik mee zou kunnen lopen en eventueel ook een vee-arts?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 15:36

Marije_jiplover schreef:
Het levert je nauwelijks (tot geen) vrijstellingen op bij diergeneeskunde en je hebt het ook nog eens niet naar je zin!

Valt wel mee toch? Vriendin is na 5 jaar biologie (master gehaald) aan diergeneeskunde begonnen en ze had voor zeker één jaar vrijstellingen... ze heeft dan natuurlijk wel de hele studie eerst afgerond.

TS: misschien toch naar België dan? Dan verlies je geen jaar.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 15:43

Solleke_Noah schreef:
Marije_jiplover schreef:

Valt wel mee toch? Vriendin is na 5 jaar biologie (master gehaald) aan diergeneeskunde begonnen en ze had voor zeker één jaar vrijstellingen... ze heeft dan natuurlijk wel de hele studie eerst afgerond.

TS: misschien toch naar België dan? Dan verlies je geen jaar.

Na 5 jaar bio heb je wel wat vrijstellingen, maar na 1 jaar echt niet veel, hooguit voor geneticaen mogelijk embryologie. Aangezien TS hoopt komend studiejaar wel aan dgk te mogen beginnen, heeft 1 jaar bio meer nadelen dan voordelen, als je de studie ook nog eens niet leuk vindt.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 15:51

Ik had precies hetzelfde als jij, ook uitgeloot voor dgk en biologie gaan doen. Ook ik vond het niks en ben eind oktober dan ook gestopt omdat ik er echt niks aan vond en zo erg met dgk in mijn hoofd zat.
Echter ben ik toch opzoek gegaan naar een eventuele leuke tweede keus, aangezien de kans op weer een uitloting erg groot was. Ik ben toen inderdaad weer uitgeloot en ben die tweede keus gaan doen, waar ik nu nog steeds met veel plezier zit. Dit jaar nog wel geprobeerd voor dgk maar voor de derde keer uitgeloot waardoor ik me er dus verplicht bij moet neerleggen.
Natuurlijk had ik 1000x liever dgk gedaan, en het blijft steken als een oud klasgenootje met al d'r leuke verhalen komt (wel gelijk ingeloot), maar toch ben ik blij dat ik nu al zover ben met deze studie.
Kan je dus niet iets anders zoeken dan biologie wat je wel vol kan houden? Ik zou niet gaan wachten tot je eindelijk wordt ingeloot, want zoals je ziet in mijn geval zou je dus zomaar nooit ingeloot kunnen worden.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 16:00

Ik ben er nu eerlijk gezegd nog niet klaar voor om uit huis te gaan, daar heb ik nog te veel moeite mee.

@Arantes ik wil inderdaad gewoon een andere studie gaan zoeken die ik dan wel ook echt leuk kan vinden. Jammer dat jij niet bent ingeloot! Maar inderdaad mooi dat je een andere leuke studie hebt kunnen vinden. Ik ga ook maar eens kijken buiten dingen die met dieren te maken hebben, wie weet vind ik nog wat. :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 11:41

Op welk niveau rijd je nu paard?

Je zegt dat Biologie je o.a. niet aanstaat omdat het een vrij drukke studie is. Je bedoelt daarmee dat het een zware studie is? Want van wat ik heb begrepen is dgk echt heel zwaar.

Verder zou ik je toch echt niet laten tegenhouden door het niet uit huis willen.

Maar ik ben het met de mensen hier eens, stop met biologie als je dat niet leuk vindt.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 20:00

Ik rij nu B, dus totaal nog niet hoog. Daarom wil ik er zoveel mogelijk aandacht aanbesteden. Daar heb ik nu de mogelijkheid toe.

Het is niet zo zeer dat Biologie te druk en zwaar is, maar meer dat ik het er gewoon niet voor over heb om er iets aan te doen omdat ik het niet leuk vind. Als je me bij diergeneeskunde zet maakt het me niet uit hoe druk en zwaar het is, daar ligt namelijk echt mijn interesse en dan ben ik ook bereid om er voor te werken. Als de studie niet interessant is, maar wel veel stof, dan heb ik er geen zin meer in.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:03

Of ga dierwetenschappen doen, of ga naar België (je kan je nu nog inschrijven!). Ik doe dgk in Antwerpen (ben zelf Nederlandse) en ik vind het geweldig!

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:14

Ik zou wel biologie blijven doen en je dan weer inschrijven voor diergeneeskunde. Ik heb zelf het nl mijn eerste jaar best wel slecht gedaan omdat ik gewoon niet gewend was aan studeren. Het was zo anders dan op de middelbare school en ik was voordat ik begon aan m'n studie een jaar naar het buitenland geweest, het eerste jaar van mijn studietijd was echt een 'oefenjaar'. Daarna ben ik ook een andere studie gaan doen. Als je nu al gewend raakt aan papers schrijven, studeren, het druk hebben enzo, dan geeft dat denk ik wel een voorsprong mocht je volgend jaar worden ingeloot. Diergeneeskunde is een zware studie, en dan weet je in ieder geval alvast 'hoe' je moet studeren.

(Oja, en laat je niet zo onder de plak zetten door je vriend. :) )

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:56

Ik kan mijn bericht nu niet meer editen, maar dgk in Antwerpen begint de 21e, daarvoor kan je je nog inschrijven. Ik heb ook best wel last-minute besloten dat te doen, totaal gern spijt van gehad.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 14:02

Dit jaar wil ik sowieso nog niet naar België, klinkt misschien stom maar daar ben ik persoonlijk nog niet klaar voor en dan wil ik daar dit jaar iets aan gaan doen.
Ik heb besloten dit weekend een keuze te nemen, zodat ik me helemaal op biologie kan gaan richten zonder twijfels, een andere studie ga kiezen of me op de paarden kan gaan richten.
Iniedergeval iedereen bedankt voor de reacties, het heeft me wel geholpen!