Thuisstudie, baankans?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Thuisstudie, baankans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 14:22

Iemand hier die mij dit kan vertellen?
Hoe reeel zijn de baankansen na/tijdens een HBO thuisstudie?
En dan doel ik echt op een baan buiten je huidige werkveld/ een omscholing.

Ook werkgevers hier misschien die kunnen en willen vertellen hoe ze hier tegenaan kijken?

Ik wil graag een HBO studie doen maar niet meer tot september wachten.
De studies zijn nu net begonnen en om prive (evt via pb)redenen heb ik dit niet kunnen redden.
Daarom lijkt thuis studeren mij ideaal...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-09-15 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek TS

Anoniem

Re: HBO thuisstudie, baankans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 09:34

Niemand???

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 15:31

In welke richting is de studie? Moet je ook stage lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:08

Ik doe nog geen studie, ben orienterend.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:16

Ik denk nog steeds dat werk ervaring i.c.m studie de beste kans geeft.

Kies je echt totaal iets anders of ga je in het verlengde van wat je nu doet/kan en is het een logische stap? Of ook compleet onlogisch??

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:20

Een eerlijk antwoord. Op mijn werk zien ze een hbo thuisstudie niet als een volwaardige HBO studie. (Detachering)

Wij bieden liever voltijd hbo aan bij de klanten.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:27

Ik heb zelf een deeltijd HBO gehaald in 2003 en daar prima mee aan de bak gekomen.

Studeer nu ook thuis (post hbo) en ook op basis daarvan aan een nieuwe baan gekomen.

Maar dat komt door de combi werk, studie en ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:30

Compleet wat anders. Wegens burnout wil ik niet meer terug mijn oude werkveld in.
(was persoonlijk begeleider op woonvormen)

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:32

In februari kan je ook nog starten.
Ik zou echt voor een gewone HBO gaan.

Ik ga nu mijn laatste jaar in, het vliegt echt voorbij en de kansen op een baan zijn groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:33

Het moet sowieso deeltijd, ik ben 34 en kan echt niet meer 4 jaar voltijd naar school.
Er zijn niet veel deeltijd hbo's die starten in februari,vandaar mijn thuis studie voorkeur...

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:48

Hoi, ik meld me ook even! Helaas kan ik je geen tips geven, maar sta op het punt hetzelfde te doen als jij. Ik wil het roer om en de dichtstbijzijnde hbo-deeltijd-studie is dik twee uur rijden bij mij vandaan, vandaar mijn plan om de studie thuis te gaan doen. Ik ben wel van plan als ik een halfjaartje-jaartje bezig ben met de studie een stageplek te zoeken voor de werkervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:02

Wat wil jij gaan doen?

Studies die mij aanspreken zijn iig Toegepaste psychologie, Communicatie, Officemanagement..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:08

Officemanagement zonder stage, zie ik bij de LOI.. Zo iemand zou ik dus als werkgever nooit aannemen. Hoe kun je nou leidinggeven als je dat in de praktijk nog nooit gedaan hebt?

Ik zou vooral kijken naar de baankansen. Kun je er veel vacatures bij vinden, en zo ja, wat wordt er in die vacatures gevraagd aan opleiding en werkervaring? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:11

Dat snap ik, ik wil natuurlijk ook een werk ervaringsplek/ stage vinden.
Ongeacht welke studie het wordt.

Ik kijk wel vacatures, maar er staat nooit specifiek bij waar de HBO opleiding gevolgd dient te zijn.
Daarom ben ik daar dus juist nieuwsgierig naar.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:20

als je geen baan hebt, dan is een HBO thuisstudie niet het meest handige..
dan kun je beter kijken naar een HBO deeltijdstudie..

omdat je vanaf thuis dan op een hbo studie wilt soliciteren natuurlijk..

ik zou zeggen, werk vinden en dan een aansluitende hbo thuisstudie doen is logischer.. simpelweg omdat je daarmee nog eens de wil om zelfstudie en ontwikkeling laat zien.

als je kantoorwerk doet is een studie officemanagement of middlemanagement nooit verkeerd.
als je al een management functie hebt, dan zou je (maar dat zijn cursusdagen) bijvoorbeeld niet naar een hbo opleiding kunnen kijken, maar bijvoorbeeld een cursus prince2 doen.. projectmanagement is nooit verkeerd als aanvulling voor een middlemanager omdat dat je aantoonbaar veelzijdiger maakt..

maar ja, beiden heb je helemaal niets aan als je ergens achter een lopende band gaan staan bijvoorbeeld..

HBO thuisstudie heb je vooral baat bij voor intern doorstromen, of van baan naar baan gaan.. immers dan is het ook reeël om je thuisstudie te verdedigen ten opzichte van deeltijd of fulltime HBO.. niet iedere werkgever kan zomaar vrije tijd geven voor studie, dus heb je al snel meer aan een thuisstudie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:22

Ik snap je punt hoor.
Het is in mijn geval wat gecompliceerd. Heb door depressie/burnout een tijd thuis gezeten.
Inmiddels wil ik dolgraag weer werken, krijg wel ondersteuning van uwv.
Maar "mag(en wil)"niet terug mijn oude werkveld in.

Lastige is dus uberhaupt ergens binnen te komen....

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:23

dan zou je meer hebben aan een fulltime hbo opleiding die je kunt omzetten naar partime op het moment dat je werk vind..

anders zit je met een gat in je werkverleden + dat je moet gaan uitleggen waarom je dan voor thuisstudie hebt gekozen in plaats van een fulltime opleiding/cursus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:27

Ik heb geen geld om een fulltime opleiding te doen, heb ook ng een huishouden te runnen en vaste lasten.

gat in cv heb ik toch al.
Daar ga ik niet omheen kunnen, schaam me ook niet voor mijn burnout.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:35

Als je kiest voor een studie met stage, doe dan van tevoren goed navraag bij mogelijke stagebedrijven of je aangenomen zou worden. Veel stagebedrijven hebben namelijk al afspraken met reguliere HBO-opleidingen en dan kom jij er dus niet tussen. Ik heb wel verhalen gelezen van mensen die na 3 1/2 jaar thuisstudie moesten stoppen omdat ze domweg nergens stage konden gaan lopen.

Je zou ook eerst eens bedrijven kunnen bellen of mailen met de vraag hoe zij tegen zo'n thuisstudie aankijken, en dan specifiek bedrijven waar je zou willen gaan werken na de studies die je nu opnoemt (toegepaste psychologie, communicatie, officemanagement). Zou je überhaupt kans maken? Is deze opleiding voldoende of heb je vaak extra ervaring, cursussen of papieren nodig? Het lijkt me zonde van je tijd om 4 jaar keihard je best te doen, om vervolgens te ontdekken dat je geen schijn van kans maakt.

Zijn er ook geen werk/leer-trajecten waar je in zou kunnen stappen? Er zijn wel beroepsvelden waar dat regelmatig voorkomt, toch? Dan heb je in elk geval baan- en inkomenszekerheid én doe je waardevolle werkervaring op.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:42

Citaat:
Wat wil jij gaan doen?

Ik wil communication and multimedia design gaan doen...

Maar je kunt toch ook op je cv alleen je opleiding vermelden en niet je opleider erbij? Je krijgt tenslotte wel dezelfde titel als bij een reguliere opleiding. Kun je tijdens je sollicitatiegesprekmaltijd nog vertellen waar je het gedaan hebt.

(Edit: laatste regels toegevoegd)

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:48

Zou echt voor een deeltijdstudie aan een HBO kiezen. Het instapmoment is misschien niet zo handig, maar vaak zijn er wel vakken die je alvast thuis in zelfstudie kunt voorbereiden. Goed rondkijken en de vakken/lesroosters opvragen. Dan zou je wellicht een parttime baan in het werkgebied van je studie kunnen gaan zoeken. Misschien wel op een lager niveau, maar dan zit je alvast in de richting. Veel succes in elk geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 11:02

Elsje123 schreef:
Citaat:
Wat wil jij gaan doen?

Ik wil communication and multimedia design gaan doen...

Maar je kunt toch ook op je cv alleen je opleiding vermelden en niet je opleider erbij? Je krijgt tenslotte wel dezelfde titel als bij een reguliere opleiding. Kun je tijdens je sollicitatiegesprekmaltijd nog vertellen waar je het gedaan hebt.

(Edit: laatste regels toegevoegd)

Ja dat kan idd ook.
Ik dacht, het gaat om het papiertje....
Ik heb wel werkervaring uiteraard,maar dan in een ander werkveld(welzijn).

Vind het erg moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 11:08

Ik doe een HBO thuisstudie :) En ik grijp juist mijn tijd aan om extra dingen te doen. Ik ben halverwege mijn eerste jaar en loop al stage, heb 3 weken in Engeland meegelopen met een psychologe en start binnenkort met het begeleiden van een lotgenotengroep. Het is maar net wat je er zelf van maakt dus! Ik studeer over twee jaar dus hopelijk af met een fikse dosis werkervaring en kennis :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 11:23

Welke studie doe jij??

Werk jij ernaast? In een werkveld dat aansluit, of iets anders?

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 11:31

InekeN schreef:
Zou echt voor een deeltijdstudie aan een HBO kiezen. Het instapmoment is misschien niet zo handig, maar vaak zijn er wel vakken die je alvast thuis in zelfstudie kunt voorbereiden. Goed rondkijken en de vakken/lesroosters opvragen. Dan zou je wellicht een parttime baan in het werkgebied van je studie kunnen gaan zoeken. Misschien wel op een lager niveau, maar dan zit je alvast in de richting. Veel succes in elk geval!

Hier kan ik me bij aansluiten.

Ik neem ook minder snel iemand aan met thuisstudie dan een volwaardige klassikale opleiding.

De opleidingen die je aangeeft graag te willen gaan doen zijn erg populair. Baankansen zijn klein. Als je dan moet concurreren met iemand met een voltijdsopleiding zal je het al snel afleggen.
Ik zou via het UWV eens een gesprek met een loopbaanbegeleider aanvragen als ik jou was. Die kan je goed informeren waar de meeste baankans is en wat bij je past.

Succes!!