Deeltijd studie naast voltijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Deeltijd studie naast voltijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 14:42

Wat is wijsheid?

Op dit moment volg ik voltijd Medische Informatiekunde (ik ben 2ejaars). Maar nu ben ik tot het geniale plan gekomen dat ik nog een studie ernaast wil doen :+ Een vriendin van mij doet sinds dit jaar deeltijd rechten naast haar studie, door haar enthousiasme ben ik ook gaan kijken naar een tweede studie. Nu heb ik een studie gevonden die me ontzettend leuk lijkt, Slavische talen en culturen aan de UvA.

Maar wat is nou wijsheid? Als ik eerst MIK afrond en daarna een studie ga doen, betaal je instellingsgeld (a 9000 euro per jaar). Als ik september 2016 begin met deeltijd studie naast MIK, dan betaal je in principe niks op de boeken na. Je betaalt namelijk al collegegeld voor de voltijd studie. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een deeltijd studie naast een voltijd studie? En hoe ervaar je de druk?

Ik ga binnenkort een afspraak maken bij de studieadviseur, zij hebben er ook een goede kijk op.
Het is moeilijk want ik wil die studie ontzettend graag doen, maar ik wil ook MIK afmaken. En ik was nou niet bepaald van plan om 9000 euro per jaar te gaan betalen :=

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:59

Ik heb vorig jaar 2 voltijd studies naast elkaar gevolgd. Dit jaar ben ik bij eentje naar deeltijd gegaan omdat ze weigerden mijn rooster aan te passen. In principe is het prima te doen zolang je echt wilt.. Ik heb soms weken echt geen sociaal leven en werk er gewoon hard voor. Is de studie die je nu volgt ook al aan de UvA? Hoeveel contacturen heb je straks in totaal?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 20:05

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:07

Ik wist dat dit topic van jou was. :+

Als je het écht wilt dan zal het zeker weten lukken! Vraag ook eens naar wat de studie inhoud, waar je je voornamelijk mee bezig houdt. Dus veel woordjes en grammatica stampen? Etc. Als je van jezelf weet van: "Oh, dat kan ik wel of niet goed/snel/slecht" dan is de keuze misschien al veel makkelijker.

Verder ook informeren naar wat er gebeurt wanneer je wilt stoppen. O.a qua kosten. :)

Helaas kan ik je verder niet echt helpen... Maar dit kwam in me op.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 21:45

Ghostattack schreef:
Mijn huidige studie is ook aan de UvA ja :j Contacturen dit jaar is erg onduidelijk, aangezien bijna niks verplicht is. Maar zal gemiddeld 12-15 uur zijn en de rest is zelfstudie.

Dit is de opleiding die ik deeltijd zou willen doen: http://www.uva.nl/onderwijs/bachelor/ba ... turen.html
En deze opleiding doe ik nu voltijd: http://www.uva.nl/onderwijs/bachelor/ba ... kunde.html

Opzich is dat qua contacturen wel te doen is mijn ervaring :) Als je het echt wilt moet je het gewoon doen! Enige om rekening mee te houden is dat je weinig tijd over houdt om te werken etc. Dit is in ieder geval mijn ervaring :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 19:31

Weinig tijd om te werken is geen grote ramp, daar is wel een oplossing op te vinden denk ik :) Ik kan me alleen nog niet voorstellen hoe druk het is om twee studies te doen. Om de situatie nu even te schetsen: Op een dag dat ik college heb (bijvoorbeeld van 10:00 tot 15:30). Dan sta ik om 8:30 op, wat natuurlijk eerder kan als het moet. Om 9:15 ga ik dan weg en afhankelijk van college ben ik rond 16:00 weer thuis (kan eerder of later zijn). Over het algemeen heb ik vrij weinig werk thuis aan de studie, dat ligt heel erg aan de opdrachten. Dus de tijd die ik over heb, doe ik niks (lees: vanaf 18:00 tot ik naar bed ga :+ )

Waar ik bang voor ben, is dat ik een studie erbij onderschat. Zoals het nu lijkt, heb ik best veel vrije tijd. Het weekend heb ik sowieso tijd, want dan werk ik niet. Ik heb ook geen idee hoe het met deeltijd roosters zit eigenlijk.

Anoniem

Re: Deeltijd studie naast voltijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:58

Ik denk dat het wel te doen moet zijn, maar hou er vooral rekening mee dat je tentamenweken de pure hell gaan worden. Deeltijd is natuurlijk in principe ingericht om haalbaar te zijn naast een andere studie of een fulltime baan, dus wat dat betreft zou het moeten kunnen.

Een deeltijd studie is eigenlijk gewoon een volwaardige studie, maar dan worden je contacturen dusdanig verminderd (vaak gehalveerd t.o.v de voltijd versie van de studie) dat je de rest thuis moet opvangen. Als jij denkt dat je daar tijd voor kan vrijmaken is het zeker te doen.

Waar je dan wel weer rekening mee moet houden is dat deeltijd vaak 1 dag in de week van een uur of 1 's middags tot 's avonds laat duurt. Het is niet dat je alleen 's avonds college hebt, van mensen die fulltime werken wordt ook verwacht dat ze er vrije dagen voor opnemen of dat ze het regelen met hun werkgever. Dit moet in jouw rooster wel toe te passen zijn. Ik ken veel mensen die het doen, twee studies naast elkaar, en zoals ik al zei valt er vanuit de studieadviseur vaak wel iets te regelen. Dan volg je bijvoorbeeld de werkgroepen van je voltijd studie met andere klassen dan de rest van je vakken, zodat je tijd vrijmaakt voor je andere studie.

Ghostattack

Re: Deeltijd studie naast voltijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 13:16

Dat laatste is niet van toepassing op mijn voltijd studie. Mijn hele jaar bestaat uit ongeveer 25 mensen dus er zijn geen groepen of klassen :) Maar ik denk dat er inderdaad wel iets te regelen valt.