Singapore met school?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Singapore met school?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:16

Hoi Bokkers, zojuist bericht gekregen van school dat er een mogelijkheid is om een reis naar Singapore te winnen.

'Wil je eens wat van de wereld zien? En tegelijkertijd met studenten uit Singapore samenwerken aan een maatschappelijk probleem in een ander land?

Anderhalve week lang gaat een team van onze school aan de slag om samen met studenten uit Singapore een innovatieve oplossing te bedenken voor een maatschappelijk probleem dat direct toepasbaar is in de lokale of regionale omgeving.'

Wauw, echt wauw. Dit lijkt me meer dan fantastisch om te doen, een mooie plek in de wereld bezoeken en dat ook nog eens in combinatie met het werken aan een maatschappelijk probleem. _/-\o_

Leg in maximaal 1 A4’tje uit waarom jij degene bent die een bijdrage aan deze Challenge moet leveren.

1 A4'tje?! Kon ik er geen zes krijgen? :')

De kans is wel echt klein, per cluster mag er 1 student mee, nu zitten er zo'n 4 a 5 opleidingen in mijn cluster en volgens mij mag elk jaar meedoen. Killing :(

Ik ga er zo maar eens goed voor zitten om echt een pakkende motivatie te schrijven.

Maar wat zijn echt do's en don'ts in zo'n soort motivatiebrief. Ik weet echt al veeel dingen die ik in de brief wil hebben staan maar tips zijn altijd welkom!

Ook wil ik jullie via dit topic op de hoogte houden, 15 september wordt de winnaar bekend gemaakt.

*\o/*
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-09-15 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Singapore met school?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:23

Ik ben ooit met school mee geweest naar Engeland. Ik had een nogal humoristische PowerPoint gemaakt :))

Ben uitgekozen :j
Maar was ook de enige deeltijdstudent -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:39

Lente schreef:
Ik ben ooit met school mee geweest naar Engeland. Ik had een nogal humoristische PowerPoint gemaakt :))

Ben uitgekozen :j
Maar was ook de enige deeltijdstudent -O-

Gaaf! Ik houd het toch maar bij de motivatiebrief denk ik, dat is waar ze om vragen haha

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 11:54

Ik zou ervoor zorgen dat je iets over Singapore erin zet. Zo laat je zien dat je voorbereid bent en weet waar je naar toe zal gaan. Zorg voor een pakkende tekst en uiteraard een duidelijke motivatie die goed onderbouwd is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:06

Gave kans!
Zet in je motivatiebrief niet alleen waarom je zo graag wil, maar ook wat je te bieden hebt. Waarom moeten ze nou jou uitkiezen en niet een ander?

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:32

Ik ga met bovenstaande mee. Niet alleen je motivatie waarom je wilt, maar ook wat zij eraan hebben als jij meegaat (en niet iemand anders) en wat je zelf eruit mee kan nemen wat je later ook kan gebruiken. Waarom is juist voor jou deze ervaring zo waardevol?

Zelf ben ik op de middelbare school 2 weken naar Kenia geweest met een groepje van 15 studenten. Was toen ook met loting en motivatiebrief schrijven, was toen ook uitgekozen xD Weet nu ff niet meer wat mijn motivatiebrief was. Kan em ff niet vinden, is al weer 7 jaar geleden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 13:53

ik zou geloof ik niet een kantje vol tekst maken, maar iets van een poster waarin je duidelijk aangeeft wat je kan bieden en waarom je dit wil. Iets wat opvalt en anders is dan de rest...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:28

secricible schreef:
ik zou geloof ik niet een kantje vol tekst maken, maar iets van een poster waarin je duidelijk aangeeft wat je kan bieden en waarom je dit wil. Iets wat opvalt en anders is dan de rest...

Als er wordt gevraagd om een motivatiebrief zou ik me lekker daaraan houden en niet iets creabea willen doen.

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:31

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:34

Goof schreef:
secricible schreef:

Als er wordt gevraagd om een motivatiebrief zou ik me lekker daaraan houden en niet iets creabea willen doen.

Lijkt me dubbel: ofwel vinden de organisatoren het inderdaad origineel en spring je eruit, ofwel denken ze dat je je maar aan de regels had moeten houden.
Als je het niet kan inschatten, zou ik ook gewoon een motivatiebrief schrijven.

Zoals al gezegd: vooral in de verf zetten waarom ze JOU moeten meenemen om aan dat maatschappelijk probleem te werken!

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 14:47

LZP >> STW

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:09

Nee ik ben er wel van overtuigd om echt een motivatiebrief te schrijven! :j

Ik heb inmiddels een klein lijstje geschreven:

Wat er in moet:
- Iets over Singapore
- Wat heb ik te bieden? / Waarom moeten ze mij meenemen?
- Wat kan ik hier eventueel uit mee nemen voor later?
- Waarom is deze ervaring voor mij zo waardevol?

Een pakkende opening is ook belangrijk denk ik? Evenals een goede afsluiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:15

Ik weet niet of het toevallig al een vereiste is, maar schrijf je brief in het Engels. Dat zal de voertaal tussen jou en de plaatselijke bevolking zijn, dus het is goed om te laten zien dat je deze goed onder de knie hebt.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:21

Ze vragen om:

Anderhalve week lang gaat een team van onze school aan de slag om samen met studenten uit Singapore een innovatieve oplossing te bedenken voor een maatschappelijk probleem dat direct toepasbaar is in de lokale of regionale omgeving.

Benadruk dan je eigenschappen die daarbij gaan helpen. Ben je bijvoorbeeld:
- Heel georganiseerd/gestructureerd
- Iemand die het overzicht bewaart in hectische situaties
- Iemand die anderen goed kan motiveren
- Iemand die heel flexibel is en veel verschillende rollen in een team kan aannemen
- Heel creatief in het bedenken van oplossingen
- Ervaring met maatschappelijk werk/vrijwilligers werk in NL
- Andere dingen die erop wijzen dat je ondernemend bent en niet alleen het minimale doet (enkel je school en daarnaast niks anders laat niet echt zien dat je gemotiveerd bent om het maximale uit jezelf te halen)

Oh, en, spelfouten zijn echt een no-go. Goed checken dus!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:36

Goof schreef:
secricible schreef:

Ik zie nergens staan dat ze een brief willen, alleen dat je op 1 a4 moet laten zien wat je toevoegt...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:39

secricible schreef:
Goof schreef:

Ik zie nergens staan dat ze een brief willen, alleen dat je op 1 a4 moet laten zien wat je toevoegt...

_Dominique schreef:
Gaaf! Ik houd het toch maar bij de motivatiebrief denk ik, dat is waar ze om vragen haha

Mijn reactie was gebaseerd op het bericht van TS waarin ze het zelf over een motivatiebrief heeft ;)

Anyway, succes TS!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 16:57

Vanillia schreef:
Ze vragen om:

Anderhalve week lang gaat een team van onze school aan de slag om samen met studenten uit Singapore een innovatieve oplossing te bedenken voor een maatschappelijk probleem dat direct toepasbaar is in de lokale of regionale omgeving.

Benadruk dan je eigenschappen die daarbij gaan helpen. Ben je bijvoorbeeld:
- Heel georganiseerd/gestructureerd
- Iemand die het overzicht bewaart in hectische situaties
- Iemand die anderen goed kan motiveren
- Iemand die heel flexibel is en veel verschillende rollen in een team kan aannemen
- Heel creatief in het bedenken van oplossingen
- Ervaring met maatschappelijk werk/vrijwilligers werk in NL
- Andere dingen die erop wijzen dat je ondernemend bent en niet alleen het minimale doet (enkel je school en daarnaast niks anders laat niet echt zien dat je gemotiveerd bent om het maximale uit jezelf te halen)

Oh, en, spelfouten zijn echt een no-go. Goed checken dus!

Wauw hier heb ik echt wat aan, dankjewel!!! :j

Persoonlijk denk ik dat ik het beste door middel van een brief mijn motivatie kan uiten! :)
Ohh en zijn er misschien mensen die de brief eventueel willen doorlezen als ik hem af heb?

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:07

Wat een gave kans, ik ga met bovenstaande tips mee :)

En ja hoor ik wil best je brief doorlezen als je hem af hebt en mijn mening geven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:19

WiancaR schreef:
Ik weet niet of het toevallig al een vereiste is, maar schrijf je brief in het Engels. Dat zal de voertaal tussen jou en de plaatselijke bevolking zijn, dus het is goed om te laten zien dat je deze goed onder de knie hebt.

Goeie! Misschien dat ik dan de brief tweemaal stuur, in het Nederlands en in het Engels. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:20

Ik tik me suf :') , ik vind dat alles wat ik opschrijf zo niet bijzonder of uitmuntend is..

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:19

Ik wil hem ook wel nalezen.
Even laten liggen als je hem af hebt en dan na een tijdje weer lezen, dan ziet die er vaak helemaal anders uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:40

Xanthippe schreef:
Ik wil hem ook wel nalezen.
Even laten liggen als je hem af hebt en dan na een tijdje weer lezen, dan ziet die er vaak helemaal anders uit.

Heeft inderdaad zeker geholpen! :j

Kan iemand mij misschien helpen?
Ik ben nu bij een lastige alinea aangekomen; waarom ik mezelf onderscheid van anderen.

Hoe begin je origineel?
Ik vind het lastig om mezelf zo omhoog te prijzen

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:52

Begin daarmee? O:)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:55

Grootste valkuil van veel mensen is dat ze té bescheiden zijn, je moet jezelf natuurlijk ook niet in de hemel in prijzen maar te bescheiden zijn over wat je kan is funest :)

Misschien ben je wel altijd heel vrolijk en optimistisch en bent daarmee goed voor het groeps moraal? :) of denk je altijd in oplossingen in plaats van in problemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:03

Ik heb het volgende op papier kunnen zetten:

Ik wil niet zeggen dat ik beter, moediger of sterker ben dan een ander. Iedereen is als persoon in mijn ogen namelijk gelijk. Het enige wat verschil maakt/zou kunnen maken, zijn de vaardigheden en eigenschappen van elk persoon op zich. Als ik aan de mensen in mijn omgeving vraag of ze mij zouden willen beschrijven in een aantal woorden dan krijg ik vaak deze eigenschappen te horen: enthousiast, druk, vrolijk, spontaan, vriendelijk, open en behulpzaam. Ik ben meer dan dat alleen. Ook denk ik dat wanneer je hieraan mag deelnemen, je zeker moet beschikken over bepaalde eigenschappen/vaardigheden en laat ik nou net vinden dat ik in dat plaatje pas.

Van mijzelf ben ik een zeer georganiseerd/gestructureerd persoon, ik wil graag dat alles volgens een goed uitgewerkt plan van aanpak gaat. Iets meer onderbouwen! Binnen een team ben ik zeer flexibel in het aannemen van verschillende rollen. Zowel een leidinggevende rol als een volgende/luisterende rol zijn op mijn lijf geschreven. Ik kan erg goed luisteren naar mensen maar ik ben nog beter in het daadwerkelijk begrijpen van mensen. Onderbouwen! Met een leidinggevende rol wil ik niet bovenaan het team staan, ik wil met mijn teamgenoten op een lijn zitten maar wel kunnen aansturen en begeleiden waar nodig is.

Dikgedrukte stukjes zijn de stukjes waar ik nog wat wil aanpassen/toevoegen. :)

Ik ben nu zover gekomen en heb nog een waslijstje met eigenschappen/vaardigheden die ik erin wil. :')