Recherchekundige worden, wat is de beste weg?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Recherchekundige worden, wat is de beste weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 16:21

Geen idee of iemand hier op bokt er verstand van heeft, maar ik weet dus sinds een paar jaar wat ik wil gaan doen. Alleen zit ik met het probleem dat ik effe compleet door de war ben met opleidingen etc. :+

Ik zit nu in mijn examen jaar van het VMBO, hierna wil ik een mbo studie volgen. Nu was mijn eerste vraag, iemand tips over welke opleiding ik het beste kan volgen? Mijn vader adviseerd mij telkens op opleiding Toezicht orde & handhaving te doen op het KW1C. Terwijl ik eigenlijk liever naar Eindhoven zou gaan naar de politie academie, alleen geen idee heb wat je daar kunt doen met MBO.
Zoek me telkens rot naar informatie op internet, maar ik krijg het niet op een rijtje..

Daarnaast vraag ik me ook nog eens af of ik na die opleiding gelijk door zou kunnen naar de school voor recherche. Alleen ook nog dus de vraag, waar zit die school? En kan dat dan wel?

Als iemand mij kan helpen, heel graag. Ben zelf al maanden aan het googelen maar het staat naar mijn idee allemaal nogal onduidelijk aangegeven :+

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 16:46

https://www.politieacademie.nl/onderwij ... 6&thema=66

Zoals ik het hier zie, moet je eerst een HBO of een WO opleiding hebben gedaan, en daarna kun je een van deze masters gaan doen.

De snelste weg lijkt me om eerst VWO te gaan doen. Maar je moet jezelf ook afvragen of je dat qua niveau aan kan. :)

BigOne

Re: Recherchekundige worden, wat is de beste weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:07

Voor recherchekunde ben je een hbo opleiding nodig, echter, de komende jaren zal er zeer weinig behoefte aan recherchekundigen zijn. Veel aanmeldingen en zeer weinig tot geen vacatures. Recherchekundige is ook iets anders dan rechercheur. Met vmbo kun je agent worden en vandaar uit doorstromen binnen de politie, voor agent zijn wel regelmatig vacatures.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 15:50

Wat is recherchekundig dan anders als recherche? Ik wil gewoon namelijk recherche worden

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:32

Lieshorses schreef:
Wat is recherchekundig dan anders als recherche? Ik wil gewoon namelijk recherche worden

Rechercheur kun je worden na eerst de opleiding tot (hoofd) agent gevolgd te hebben en daarna een viertal jaar ervaring als agent op te doen. Een recherchekundige volgt na het behalen van een HBO bachelor de masteropleiding van twee jaar tot recherchekundige. Als hoofdagent heb je meestal geen hbo achtergrond en zal je ook niet toegelaten worden tot de master opleiding.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:13

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je nou eigenlijk precies wilt. Wil je 'gewoon' werken bij de politie of wil je recherchekundige worden. Op de politieacademie in Eindhoven kom je in ieder geval niet zomaar. Daarvoor zul je eerst moeten solliciteren op een vacature als agent of hoofdagent en een selectie door moeten. De opleiding die je vader voorstelt, is dat de htv-p?

Recherche bestaat overigens uit vele gebieden. Zo zijn er onderdelen van recherche die uit mensen uit het 'blauw' bestaan ((hoofd)agenten), maar ook onderdelen waarbij echt recherchekundigen werken.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 15:40

In theorie is het zo dat de rechercheur het veldwerk doet en dat de recherchekundige meedenkt over de te voeren strategie en dat hij de kwaliteit van het onderzoek in de gaten houdt. Recherchekundige is dus vooral een bureaufunctie, terwijl de rechercheur ook in het veld werkt.

Dit vond op internet over het verschil, het was mij ook niet duidelijk. :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 17:58

Ah, dan is het clear. Ik wil dus graag echt Rechercheur worden, het veld in. Om het zo maar te noemen. :)