StableDoor schreef:Ik neem aan dat je naar de universiteit wilt gaan aangezien je vwo doet. Op universitair niveau zijn er niet echt banen waarbij je veel te maken krijgt met paarden, enkel diergeneeskunde (als je al in de paardensector aan werk komt) en dierwetenschappen (dat is meer indirect, dus bijv. voer ontwikkelen etc.).
Een baan in de paarden klinkt leuk, maar dat is het vaak niet. Sowieso zijn er weinig banen in de paarden te vinden (ook als dierenarts), maar het werk is ook zeer zwaar en vaak slecht betaald.
Veel mensen die dierenarts willen worden hebben geen realistisch beeld van wat het werk eigenlijk inhoudt. Het is geweldig werk (daarom studeer ik ook diergeneeskunde :p), maar het is lichamelijk en geestelijk zwaar. Veel mensen hebben het idee dat je als dierenarts de hele dag beesten aan het knuffelen bent en af en toe eens een prik moet geven of zo. Als je dierenarts wilt worden moet je het niet erg vinden om een hele zware studie te doen, om je handen (niet alleen je handen eigenlijk) vuil te maken, om te snijden in beesten, om slecht-nieuws-gesprekken te voeren, om met verdrietige eigenaren om te gaan, om nacht- en weekenddiensten te hebben, etc..
Je hebt tijd zat om je te verdiepen in alle opleidingsmogelijkheden, doe dat dan ook goed! Niet enkel sites van universiteiten lezen, maar ga meelopen met mensen die een baan hebben in de sector, praat met studenten. Als je vragen hebt over de studie diergeneeskunde mag je die altijd aan mij stellen (al ga ik waarschijnlijk een andere richting doen dan paard).
ik wou ook dierenarts worden maar is niet wat voor mij in paarden snijden en ik hoef niet perse naar de universiteit