wat voorn banen met paarden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blixem

wat voorn banen met paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 16:19

hoooiii 8-)

ik had een vraag welke banen kun je nog meer met paarden doen behalve dierenarts en ik weet dat het in de aaarden niet zo goed gaat maar ik vraag het me af. ik zou later graag eene baan met paarden doen ik doe nu vwo + en zit in de eerste.

dus noem maar banen en tips *\o/*

StableDoor

Re: wat voorn banen met paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:33

Ik neem aan dat je naar de universiteit wilt gaan aangezien je vwo doet. Op universitair niveau zijn er niet echt banen waarbij je veel te maken krijgt met paarden, enkel diergeneeskunde (als je al in de paardensector aan werk komt) en dierwetenschappen (dat is meer indirect, dus bijv. voer ontwikkelen etc.).
Een baan in de paarden klinkt leuk, maar dat is het vaak niet. Sowieso zijn er weinig banen in de paarden te vinden (ook als dierenarts), maar het werk is ook zeer zwaar en vaak slecht betaald.

Veel mensen die dierenarts willen worden hebben geen realistisch beeld van wat het werk eigenlijk inhoudt. Het is geweldig werk (daarom studeer ik ook diergeneeskunde :p), maar het is lichamelijk en geestelijk zwaar. Veel mensen hebben het idee dat je als dierenarts de hele dag beesten aan het knuffelen bent en af en toe eens een prik moet geven of zo. Als je dierenarts wilt worden moet je het niet erg vinden om een hele zware studie te doen, om je handen (niet alleen je handen eigenlijk) vuil te maken, om te snijden in beesten, om slecht-nieuws-gesprekken te voeren, om met verdrietige eigenaren om te gaan, om nacht- en weekenddiensten te hebben, etc..

Je hebt tijd zat om je te verdiepen in alle opleidingsmogelijkheden, doe dat dan ook goed! Niet enkel sites van universiteiten lezen, maar ga meelopen met mensen die een baan hebben in de sector, praat met studenten. Als je vragen hebt over de studie diergeneeskunde mag je die altijd aan mij stellen (al ga ik waarschijnlijk een andere richting doen dan paard).

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 16:36

StableDoor schreef:
Ik neem aan dat je naar de universiteit wilt gaan aangezien je vwo doet. Op universitair niveau zijn er niet echt banen waarbij je veel te maken krijgt met paarden, enkel diergeneeskunde (als je al in de paardensector aan werk komt) en dierwetenschappen (dat is meer indirect, dus bijv. voer ontwikkelen etc.).
Een baan in de paarden klinkt leuk, maar dat is het vaak niet. Sowieso zijn er weinig banen in de paarden te vinden (ook als dierenarts), maar het werk is ook zeer zwaar en vaak slecht betaald.

Veel mensen die dierenarts willen worden hebben geen realistisch beeld van wat het werk eigenlijk inhoudt. Het is geweldig werk (daarom studeer ik ook diergeneeskunde :p), maar het is lichamelijk en geestelijk zwaar. Veel mensen hebben het idee dat je als dierenarts de hele dag beesten aan het knuffelen bent en af en toe eens een prik moet geven of zo. Als je dierenarts wilt worden moet je het niet erg vinden om een hele zware studie te doen, om je handen (niet alleen je handen eigenlijk) vuil te maken, om te snijden in beesten, om slecht-nieuws-gesprekken te voeren, om met verdrietige eigenaren om te gaan, om nacht- en weekenddiensten te hebben, etc..

Je hebt tijd zat om je te verdiepen in alle opleidingsmogelijkheden, doe dat dan ook goed! Niet enkel sites van universiteiten lezen, maar ga meelopen met mensen die een baan hebben in de sector, praat met studenten. Als je vragen hebt over de studie diergeneeskunde mag je die altijd aan mij stellen (al ga ik waarschijnlijk een andere richting doen dan paard).

ik wou ook dierenarts worden maar is niet wat voor mij in paarden snijden en ik hoef niet perse naar de universiteit

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:40

Ik wou vroeger ( 10/11 jr.) groom worden :P
zoiets zou je ook kunnen gaan doen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:41

Eerlijk?
Als je VWO+ hebt, zou ik een studie gaan doen die past bij waar je goed in bent en de paarden er lekker naast houden als hobby.

De banen in de paarden liggen niet voor het oprapen. Banen met een werk- en denkniveau van HBO of hoger al helemaal niet.

Mocht je idd goed zijn in de exacte vakken (natuurkunde, scheikunde, wiskunde en biologie) en je interesseert je voor diergeneeskunde, dan zou je dat kunnen overwegen.

Maar houd dan rekening met de niet al te grote kans om toegelaten te worden tot de opleiding en dat paardendierenarts niet een functie is waar de banen voor het oprapen liggen.

Ik zou je dus adviseren om vooral rond te kijken naar in welke vakken je goed bent en wat voor opleidingen je met die vakken kunt gaan doen en daar te zoeken naar iets dat je aanspreekt.

Ik ben overigens dierenarts, niet praktiserend, maar bij de overheid en in mijn werk kom ik ook af en toe paarden tegen.
Oa paarden die naar internationale concoursen gaan, paarden op EU erkende spermawinstations, paarden op paardenmarkten en paarden op slachthuizen.

Leuke bijkomstigheid, maar het echte paardengevoel heb ik gewoon thuis in de wei bij mijn eigen 2 toppers.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:43

Hbo fysiotherapie kan ook nog en daarna opleiding in paarden fysiotherapie. Kun je ruiter en paard helpen :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:47

Voor Fysiotherapie moet je wel affiniteit met mensen behandelen hebben, anders is de eerste 4 jaar fysiotherapie niet heel gemakkelijk door te komen.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:55

Ik wilde zelf ook heel graag een baan in de paardenwereld maar heb tijdens het zoeken naar opleidingen bijna alleen opleidingen die iets met paarden te maken hebben gevonden op het MBO. Buiten de genoemde beroepen die hierboven zijn genoemd.
Ikzelf doe Havo dus kan naar het HBO.
Bij fysiotherapie voor paarden moet je idd ook graag met mensen willen werken. En bij een dierenarts die paarden behandeld moet je volgensmij veearts worden en dan moet je ook andere (boerderij)dieren behandelen. Verder is er misschien ook een HBO opleiding voor politie te paard (weet ik niet zeker) maar hiervoor moet je eerst een gewone politie worden en hiervoor is ook een strenge voorselectie.

Ikzelf wilde graag veearts worden maar na een beetje google las ik dat er bijna niemand aangenomen werd die via het HBO naar die school wilde dus dat laat ik ook maar zitten ;)

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 17:08

Myrthe2003 schreef:
ik wou ook dierenarts worden maar is niet wat voor mij in paarden snijden en ik hoef niet perse naar de universiteit

Het is omdat ik maar een vmbo leerling ben, maar anders wou ik ook dierenarts worden.
Ik weet verder zo geen banen met paarden oid. maar ik wou hier toch even op reageren :o
Ik dacht vroeger ook altijd ik wil geen dierenarts worden want dan moet je dieren afmaken, maar dat doen de artsen ook alleen maar om ze van de pijn oid. te verlossen.
En om in een paard te snijden doen ze ook alleen maar om de paarden te verlossen van het een of ander. ;)

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 20:15

Ik doe de HAS, dier en veehouder en dan heb ik afstudeer richting paard. Dit is een HBO opleiding die zeer breed is opgezet. Veel studenten gaan later in de advies sector werken. Wellicht interessant om daar eens naar te kijken?

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:34

Op de WUR geven ze dierwetenschappen. Niet direct paardgerelateerd, maar in ieder geval nog een richting waarmee je werk zou kunnen gaan vinden. Als je namelijk de juiste master als vervolg kiest zijn er leuke banenkansen.

Paarden zelf zou ik uit je hoofd zetten. En ja ik mag dat zeggen want ik heb zelf een hbo in de paarden gedaan. Grootste fout van mijn leven.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 13:26

stalxpaard schreef:
Ik doe de HAS, dier en veehouder en dan heb ik afstudeer richting paard. Dit is een HBO opleiding die zeer breed is opgezet. Veel studenten gaan later in de advies sector werken. Wellicht interessant om daar eens naar te kijken?

wat voorn advies geef je dan?

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 17:18

Dat is heel uiteenlopend. Een voorbeeld is voedingsadvies. Hierbij geeft je bedrijven voorlichting en adviezen over voeding.

KimdeGroot94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 17:22

Ik studeer zelf kinderpsychologie en wil later misschien kijken naar equitherapie, dus therapie mbv paarden!

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 17:26

Maar als je VWO doet kan je toch ook wel gewoon Nederlands typen?

Ga eerst maar gewoon een paar jaar naar school totdat je keuzes qua vakkenpakket moet maken. Wie weet zijn je interesses dan heel anders. Als je in de eerste zit is het echt wel heel moeilijk om een keuze te maken voor je toekomst.
En ik denk dat als je VWO doet er gewoon meer in je zit!