Ervaring vestigen in Wallonië?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ywa

Ervaring vestigen in Wallonië?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 12:58

Hallo,

Wij hebben het plan opgevat om een boerderij in Wallonië te kopen.
We spreken nog gebrekkig Frans, dus dat moet sowieso bijgespijkerd worden.
Heeft iemand ervaring met emigreren naar Wallonië?
Hoe gaat het met de dieren emigreren? Hoe kom je daar achter een bestemmingsplan? (Van Nederland vind je alles makkelijk op internet).
Gelden er andere "paardenregels" dan in Nederland?
Het is uiteindelijk onze bedoeling om een kleinschalig paardenbedrijf op te bouwen.

Heeft iemand ervaring? Tips voor ons? Waar moeten we aan denken?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Yvonne

Solleke_Noah

Re: Ervaring vestigen in Wallonië?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:00

Even langs de gemeente waar je je wilt vestigen? Woon zelf in Vlaanderen maar de gemeente kan je vast verder helpen.

Qua Frans raad ik je wel aan serieus bij te gaan spijkeren. De meeste Walen kunnen maar erg gebrekkig Nederlands.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:24

Misschien kan je Koen en Margreet van http://www.ranch.be contacteren? Heel fijne mensen, die jaren geleden naar daar zijn vertrokken. En er zijn er vast nog te vinden ;)

Verder zal je inderdaad echt aan je frans moeten werken, de mensen daar spreken over het algemeen heel slecht nederlands, en ook engels is bij de oudere generatie niet zo vanzelfsprekend.

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 14:33

Ben al bezig met cursus Frans ;) en zal deze mensen een mailtje sturen, bedankt!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:49

Ik ben een 'grensgeval', heb altijd in Vlaanderen gewoond maar ben wel in Wallonië naar school geweest.

Wat voor 'paardenregels' doel je op? De regelgeving wat betreft het houden van paarden is vrij gelijkaardig, maar de wetgeving rond het plaatsen van gebouwen, het aanleggen van een rijbak, ... is wel anders. En let op, ik weet niet hoe het in Nederland zit maar hier in België moet je vanaf een bepaald aantal dieren een vergunning hebben voor je mesthoop.

In welke gemeente zou je willen gaan wonen? De meeste bestemmingsplannen moet je opvragen bij de dienst Ruimtelijke Ordening van de gemeente, maar ook daar kan de taalbarrière wel eens een hindernis vormen :) Voor bepaalde gebieden kan je bestemmingsplannen op internet vinden, maar lang niet allemaal :+

Ik spreek intussen een aardig woordje Frans, dus als je al een idee hebt in welke provincie of gemeente je wil gaan wonen wil ik gerust eens opzoeken hoe het daar zit met de ruimtelijke ordening :)

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 18:15

Hoi Eline,

Het gaat om de gemeente Trooz in de provincie Luik.
Het is nu een (agrarisch) koeienbedrijf, zou daar niet al een vergunning voor een mesthoop zijn?
Hoe is de wetgeving anders als je een buitenbak en/of rijhal wilt bouwen?
Ik ga er natuurlijk vanuit dat je daar een vergunning voor aan moet vragen ;)?
Dank je wel voor je tips,

groetjes Yvonne

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:26

TAO → STW