Personeel voetbalt met gebroken hand; breekt voet.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowboy55
Berichten: 8501
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:30

leeneliefje schreef:
Vanillia schreef:
.

Technisch gezien heeft de werknemer niks gedaan wat het herstel van zijn hand in gevaar brengt (voor voetbal heb je geen handen nodig), dus ik denk niet dat die regel opgaat leeneliefje. Het zijn gewoon 2 losse ongelukken, beetje knullig dat het nu zo vlak achter elkaar gebeurd maar oliebol happens.


Ik denk zeker wel dat voetballen niet valt onder 'zo snel mogelijk herstellen'
en daarbij aanvaard je het risico dat je eventueel zou kunnen vallen en met je hand op de grond terecht zou komen of een bal tegen je hand aan geschopt kan krijgen.


Klopt, maar dat is niet de reden waarom hij nu weer uitgevallen is. Was dat wel het geval dan had je een punt. Nu niet.

Caatje87

Berichten: 1262
Geregistreerd: 10-07-08
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:30

Sorry, maar een gebroken hand geeft niet meer kans op een gebroken voet toch? Ik vind niet dat de werknemer onverantwoordelijk is geweest. Natuurlijk kan je niet met een dienblad lopen met een gebroken hand, dus zeggen dat als je kan voetballen, je ook kan werken vind ik niet correct.
Ik vind het niet slim van hem, omdat hij nu wel de schijn tegen zich krijgt..
Als hij nu zijn hand nog meer bezeerd had waardoor het langer duurde voordat hij terugkomt, was het een ander verhaal geweest.

Brainless

Berichten: 29746
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:30

Zij hand is niet verder stuk gegaan door het voetballen.
Dus het herstel van die breuk heeft hij niet in de weg gezeten.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:31

Vanillia schreef:
Technisch gezien heeft de werknemer niks gedaan wat het herstel van zijn hand in gevaar brengt (voor voetbal heb je geen handen nodig), dus ik denk niet dat die regel opgaat leeneliefje. Het zijn gewoon 2 losse ongelukken, beetje knullig dat het nu zo vlak achter elkaar gebeurd maar oliebol happens.

Ik ben het daar niet mee eens. Letterlijk gezien heb je die handen niet nodig, maar in praktijk is er bij voetbal ook veel onderling contact, wordt er geduwd en getrokken en heb je je handen nodig voor je evenwicht. Als je valt vang je jezelf op met je handen, tenzij dat niet kan en dat kan gevolgen hebben....

Daarbij heeft hij zijn hand ook gebroken bij het voetballen voor zover ik begrijp? En toch is hij opnieuw gaan voetballen, hij heeft daarmee dus bewust dat risico (opnieuw) opgezocht.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 24-08-15 11:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:32

leeneliefje schreef:
Dat soort eisen kan werkgever alleen maar stellen wanneer de werknemer al ziek is. Omdat het z'n herstel dan in de weg zou zitten. Wanneer de werknemer gewoon werkt mag hij als het ware doen wat hij wil! :D


Hoe zit het dan als iemand bijvoorbeeld al maanden thuis loopt vanwege een burnout? Paardrijden is ontspanning en dat moet iemand met een burnout juist hebben. Vervolgens valt deze persoon en loopt een dikke hersenschudding op.

Cowboy55
Berichten: 8501
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:33

anneliesdj schreef:
Vanillia schreef:
Technisch gezien heeft de werknemer niks gedaan wat het herstel van zijn hand in gevaar brengt (voor voetbal heb je geen handen nodig), dus ik denk niet dat die regel opgaat leeneliefje. Het zijn gewoon 2 losse ongelukken, beetje knullig dat het nu zo vlak achter elkaar gebeurd maar oliebol happens.

Ik ben het daar niet mee eens. Letterlijk gezien heb je die handen niet nodig, maar in praktijk is er bij voetbal ook veel onderling contact, wordt er geduwd en getrokken en heb je je handen nodig voor je evenwicht. Als je valt vang je jezelf op met je handen, tenzij dat niet kan en dat kan gevolgen hebben....

Daarbij heeft hij zijn hand ook gebroken bij het voetballen voor zover ik begrijp? En toch is hij opnieuw gaan voetballen, hij heeft daarmee dus zeker een risico opgezocht.


Maar dat is NIET wat gebeurd is......dus is er geen 'zaak'. Het gaat er niet om wat HAD KUNNEN gebeuren. Stel hij was gaan wandelen en was gevallen? Verwijtbaar? Uitgebreid videogamen? verwijtbaar?
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 24-08-15 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29746
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:34

anneliesdj schreef:
Vanillia schreef:
Technisch gezien heeft de werknemer niks gedaan wat het herstel van zijn hand in gevaar brengt (voor voetbal heb je geen handen nodig), dus ik denk niet dat die regel opgaat leeneliefje. Het zijn gewoon 2 losse ongelukken, beetje knullig dat het nu zo vlak achter elkaar gebeurd maar oliebol happens.

Ik ben het daar niet mee eens. Letterlijk gezien heb je die handen niet nodig, maar in praktijk is er bij voetbal ook veel onderling contact, wordt er geduwd en getrokken en heb je je handen nodig voor je evenwicht. Als je valt vang je jezelf op met je handen, tenzij dat niet kan en dat kan gevolgen hebben....

Maar als zijn hand nu niet langer hoeft te herstellen... kun je dat nu niet bewijzen.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:34

@cowboy het gaat er voor de werkgever niet zozeer om dat je voet of arm of whatever weer heelt het gaat erom dat je weer arbeidsgeschikt bent. Dan moet je dus voorzichtig zijn en er alles aan doen om zo snel mogelijk weer te gaan werken.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:34

Abercrombie schreef:
leeneliefje schreef:
Dat soort eisen kan werkgever alleen maar stellen wanneer de werknemer al ziek is. Omdat het z'n herstel dan in de weg zou zitten. Wanneer de werknemer gewoon werkt mag hij als het ware doen wat hij wil! :D


Hoe zit het dan als iemand bijvoorbeeld al maanden thuis loopt vanwege een burnout? Paardrijden is ontspanning en dat moet iemand met een burnout juist hebben. Vervolgens valt deze persoon en loopt een dikke hersenschudding op.

Als werknemer in overleg met Arboarts kan aangeven dat paardrijden juist helend werkt, dan zie ik niet in waarom dit niet zou mogen.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:35

Cowboy55 schreef:
anneliesdj schreef:

Ik ben het daar niet mee eens. Letterlijk gezien heb je die handen niet nodig, maar in praktijk is er bij voetbal ook veel onderling contact, wordt er geduwd en getrokken en heb je je handen nodig voor je evenwicht. Als je valt vang je jezelf op met je handen, tenzij dat niet kan en dat kan gevolgen hebben....

Daarbij heeft hij zijn hand ook gebroken bij het voetballen voor zover ik begrijp? En toch is hij opnieuw gaan voetballen, hij heeft daarmee dus zeker een risico opgezocht.


Maar dat is NIET wat gebeurd is......dus is er geen 'zaak'.

Hoe kom je daarbij?

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Personeel voetbalt met gebroken hand; breekt voet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:36

Het gaat er hier steeds over dat iets niet letterlijk gebeurt is. Maar in de wetgeving is vaak het 'risico aanvaarden dat het zou kunnen gebeuren ' al voldoende om aansprakelijk gesteld te worden.

Cowboy55
Berichten: 8501
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:39

leeneliefje schreef:
@cowboy het gaat er voor de werkgever niet zozeer om dat je voet of arm of whatever weer heelt het gaat erom dat je weer arbeidsgeschikt bent. Dan moet je dus voorzichtig zijn en er alles aan doen om zo snel mogelijk weer te gaan werken.


Wat? Het gaat er niet om of je heelt maar of je arbeidsgeschikt bent? Dus mijn been mag gebroken blijven als ik maar kan werken? Volgens mij gaat er iets mis in je verhaal? :+

Cowboy55
Berichten: 8501
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:39

leeneliefje schreef:
Het gaat er hier steeds over dat iets niet letterlijk gebeurt is. Maar in de wetgeving is vaak het 'risico aanvaarden dat het zou kunnen gebeuren ' al voldoende om aansprakelijk gesteld te worden.


NIET in dit soort zaken.

Als ik een pistool afschiet in hartje A'dam maar niemand raak dan wordt ik vervolgd omdat ik het risico genomen heb dat het zou kunnen gebeuren. Maar dat ga je toch niet vergelijken met het tijdens voetbal NIET opnieuw blesseren van een geblesseerde hand?

Volgens die logica is elke hartpatient aansprakelijk voor zijn volgende hartaanval tenzij hij de rest van zijn leven op de bank blijft zitten een een geconditioneerde ruimte zonder welke externe impuls dan ook.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 24-08-15 11:52, in het totaal 2 keer bewerkt

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:40

Cowboy55 schreef:
leeneliefje schreef:
@cowboy het gaat er voor de werkgever niet zozeer om dat je voet of arm of whatever weer heelt het gaat erom dat je weer arbeidsgeschikt bent. Dan moet je dus voorzichtig zijn en er alles aan doen om zo snel mogelijk weer te gaan werken.


Wat? Het gaat er niet om of je heelt maar of je arbeidsgeschikt bent? Dus mijn been mag gebroken blijven als ik maar kan werken? Volgens mij gaat er iets mis in je verhaal? :+

Nee hoor, het gaat om het stukje arbeidsongeschiktheid waar de werkgever geinteresseerd in is.
Als je het dan toch over een 'zaak' hebt ja of nee, laten we er dan ook juridisch naar kijken.
'Het ‘op medische gronden naar objectieve maatstaven gemeten niet kunnen of mogen verrichten van de in aanmerking komende arbeid'
om wat voor reden dan ook!

Cowboy55
Berichten: 8501
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:42

anneliesdj schreef:
Cowboy55 schreef:

Maar dat is NIET wat gebeurd is......dus is er geen 'zaak'.

Hoe kom je daarbij?



Uhhmmm...omdat hij zijn verwonde hand niet verder verwond heeft? En die hand dus nu weer inzetbaar is? En je hem dus niet kunt verwijten dat hij zijn verwonde hand niet heeft laten helen?
Volgens mij praten we langs elkaar af......of ik moet na 23 jaar HR werk misschien iets anders gaan doen.... :+

Cowboy55
Berichten: 8501
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:46

leeneliefje schreef:
Nee hoor, het gaat om het stukje arbeidsongeschiktheid waar de werkgever geinteresseerd in is.
Als je het dan toch over een 'zaak' hebt ja of nee, laten we er dan ook juridisch naar kijken.
'Het ‘op medische gronden naar objectieve maatstaven gemeten niet kunnen of mogen verrichten van de in aanmerking komende arbeid'
om wat voor reden dan ook!


Het op medische gronden naar objectieve maatstaven gemeten niet kunnen of mogen verrichten van de in aanmerking komende arbeid' om wat voor reden dan ook......OK, mooie zin. En dus?! What's your point?

Cowboy55
Berichten: 8501
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:03

Xyris schreef:
Thanks voor de vele reacties.

Helaas kunnen we niet in het contract zetten dat bij herhaaldelijk risicovol gedrag (en de blessures ten gevolge) concequenties heeft voor de werknemer, er wordt dan gesteld dat de werkgever maar een verzuimsregeling had moeten treffen. Het is dus niet rechtsgekdelijk.

Ja het kan stomme pech zijn, maar hij zit in een ambitieuze club, hij krijgt ook hiervoor betaald, <KNIP>


He, DAT zinnetje lees ik nu pas.......hij krijgt ervoor betaald? Ik zou dus kunnen stellen dat hij een nevenfunktie heeft? Mag 'ie dat zonder jullie toestemming? Of staat daar niks over in jullie arbeidsovereenkomsten?

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:07

Casarell schreef:
Ehm.. als je kan voetballen kan je toch ook werken??

Bier tappen gaat wat lastig met een hand in het gips.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:08

Cowboy55 schreef:
leeneliefje schreef:
Nee hoor, het gaat om het stukje arbeidsongeschiktheid waar de werkgever geinteresseerd in is.
Als je het dan toch over een 'zaak' hebt ja of nee, laten we er dan ook juridisch naar kijken.
'Het ‘op medische gronden naar objectieve maatstaven gemeten niet kunnen of mogen verrichten van de in aanmerking komende arbeid'
om wat voor reden dan ook!


Het op medische gronden naar objectieve maatstaven gemeten niet kunnen of mogen verrichten van de in aanmerking komende arbeid' om wat voor reden dan ook......OK, mooie zin. En dus?! What's your point?


Nou bedankt voor het compliment. Dat ten eerste.
Mi, omdat er 'om wat voor reden dan ook' staat, gaat het om arbeidsongeschiktheid op zichzelf en niet om een specifieke reden. Dus werknemer was ao door z'n hand en is door t voetballen waarschijnlijk nog langer ao. Dus of t nou om z'n voet of om z'n hand gaat, hij is langer ao door z'n keuze voor het voetballen

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Personeel voetbalt met gebroken hand; breekt voet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:17

ik ken veel plaatsen waar in het arbeidsreglement staat dat een zieke werknemer zich niet buitenshuis mag begeven, ook al zet de huisarts op het ziekteattest dat het vanuit zijn opinie toegestaan is. Bedrijfsarts mag ten alle tijden controle komen uitvoeren en is de werknemer afwezig, dan is deze in fout.
Ken zelfs iemand die z'n baas heeft moeten bellen om te zeggen dat ze naar de apotheker ging.

Brainless

Berichten: 29746
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:21

petitparis schreef:
ik ken veel plaatsen waar in het arbeidsreglement staat dat een zieke werknemer zich niet buitenshuis mag begeven, ook al zet de huisarts op het ziekteattest dat het vanuit zijn opinie toegestaan is. Bedrijfsarts mag ten alle tijden controle komen uitvoeren en is de werknemer afwezig, dan is deze in fout.
Ken zelfs iemand die z'n baas heeft moeten bellen om te zeggen dat ze naar de apotheker ging.

In Nederland mag de baas zelf die controle niet uitoefenen en is de arboarts die (mede) bepaald wat de zieke werknemer wel en niet mag.
Je hoeft zeker niet je baas te bellen als je even uit huis gaat...

Cowboy55
Berichten: 8501
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:23

leeneliefje schreef:
Nou bedankt voor het compliment. Dat ten eerste.
Mi, omdat er 'om wat voor reden dan ook' staat, gaat het om arbeidsongeschiktheid op zichzelf en niet om een specifieke reden. Dus werknemer was ao door z'n hand en is door t voetballen waarschijnlijk nog langer ao. Dus of t nou om z'n voet of om z'n hand gaat, hij is langer ao door z'n keuze voor het voetballen


Ah, op die fiets.....interessant concept, maar ik geef je weinig kans.

Ik heb zelf (een redelijk aantal jaar geleden, wellicht dat de jurisprudentie inmiddels veranderd is) een gevalletje gehad van een man die zijn hand/pols/arm serieus in de poeier sloeg, thuis tegen de muur a.g.v. relatieproblemen. Schroeven, platen, metalen constructies aan de buitenkant van de arm en een jaar ziek thuis. na dat jaar ging zijn partner pleite en werd hij overspannen/burnout.

Weer een jaar thuis en dus (destijds) WAO?

Mooi niet. Overspannen is niet kapotte hand/pols/arm, lekker nog een jaar doorbetalen! Dat beiden volgden uit 'relatieproblemen' was volgens de VG van het UWV niet relevant. En de beroepszaak won het UWV.............

Douraque

Berichten: 6516
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:24

Brainless schreef:
Zij hand is niet verder stuk gegaan door het voetballen.
Dus het herstel van die breuk heeft hij niet in de weg gezeten.


En dat is het enige juridisch correcte antwoord. Als werknemer was gaan tennissen, dan had dit zijn herstel belemmerd en had de werkgever maatregelen kunnen nemen. In dit geval kan je als werkgever niets

Tav de burn out en paardrijden heeft Leeneliefje ongelijk. Als je ziek bent mag je alles doen, tenzij dit het herstel in negatieve zin beïnvloed. Dus Arbo vragen of je naar je paard mag is grote onzin in dit specifieke geval.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:52

Cowboy55 schreef:
anneliesdj schreef:

Hoe kom je daarbij?



Uhhmmm...omdat hij zijn verwonde hand niet verder verwond heeft? En die hand dus nu weer inzetbaar is? En je hem dus niet kunt verwijten dat hij zijn verwonde hand niet heeft laten helen?
Volgens mij praten we langs elkaar af......of ik moet na 23 jaar HR werk misschien iets anders gaan doen.... :+

Dat zou best kunnen := (sorry heeft niks met jou te maken)
Hij heeft toch zijn hand verwond bij voetbal, als hij dan weer gaat voetballen loopt hij bewust een risico. Daarbij is bij dergelijke sporten gewoon nodig dat je fysiek volledig in orde bent anders loop je blessure's op, daar is toch niets moeilijks aan?

Als ik met een gebroken voet ga paardrijden en omdat ik daardoor niet voldoende mijn evenwicht kan bewaren en van mijn paard val waarna ik mijn arm breek, ben ik dan onzorgvuldig geweest, of kan ik zeggen 'ja maar met mijn voet is verder niets gebeurd dus het kon prima'?

Douraque

Berichten: 6516
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:01

anneliesdj schreef:
Cowboy55 schreef:
anneliesdj schreef:

Hoe kom je daarbij?



Uhhmmm...omdat hij zijn verwonde hand niet verder verwond heeft? En die hand dus nu weer inzetbaar is? En je hem dus niet kunt verwijten dat hij zijn verwonde hand niet heeft laten helen?
Volgens mij praten we langs elkaar af......of ik moet na 23 jaar HR werk misschien iets anders gaan doen.... :+

Dat zou best kunnen := (sorry heeft niks met jou te maken)
Hij heeft toch zijn hand verwond bij voetbal, als hij dan weer gaat voetballen loopt hij bewust een risico. Daarbij is bij dergelijke sporten gewoon nodig dat je fysiek volledig in orde bent anders loop je blessure's op, daar is toch niets moeilijks aan?

Als ik met een gebroken voet ga paardrijden en omdat ik daardoor niet voldoende mijn evenwicht kan bewaren en van mijn paard val waarna ik mijn arm breek, ben ik dan onzorgvuldig geweest, of kan ik zeggen 'ja maar met mijn voet is verder niets gebeurd dus het kon prima'?


Dit specifieke geval zou het herstel kunnen belemmeren en zou werkgever maatregelen kunnen nemen.