Het roer om qua werk, maar hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Catori

Het roer om qua werk, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 06:03

Wat werk betreft wil ik het roer om. Liever vandaag dan morgen, maar dat gaat natuurlijk niet in één dag.
Ik werk al 16 jaar in dezelfde branche.

Wat ik dan wil?
Ook niet echt een idee, maar niet dit meer.

Maar waar moet ik beginnen? Vaste lasten van een koophuis (woon alleen) gaan gewoon door.
Bij wie moet ik zijn voor hulp? (Loopbaancoach kan ik helaas niet betalen).

Wie heeft zoiets nog meer gedaan en hoe aangepakt?

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 06:27

Ik heb een bbl opleiding gevolgd. Je krijgt dan wel leerling salaris maar ik kon daar goed van rond komen. Maar ik heb relatief weinig maandlasten. Je krijgt tijdens de studie een contract gedurende de opleiding. Dit was bij mij 3 jaar.HHelaas heb je na de opleiding geen baangarantie maar ik ben direct het flex werk in gerold.

Of misschien eerst een thuis studie naast je huidige baan?

Welke studie denk je aan?

idylle

Re: Het roer om qua werk, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 07:34

Kijk eerst eens wat je wilt gaan doen. Er zijn bedrijven waar je kunt werken en leren tegelijk. Ik weet dat mijn werkgever dit ook doet. 4 dagen werken 1 dag naar school en hij betaald dat ook als je wilt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:14

Wat doe je nu, welke opleiding heb je, wil je 100% wat anders... Waarin wil jij jezelf verbeteren? Waar zie jij uitdaging in?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:16

Ik lees even mee, wil ook 100% iets anders.

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:23

Pfff zo herkenbaar. Ik lees mee.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:46

Alvast vooruit sparen is geen optie? Of minder gaan werken?

Ik heb het destijds besproken met mijn werkgever en ik ging van fulltime terug naar 24 uur per week, zodat ik daarnaast kon studeren. Ik heb toen een thuisstudie gedaan (sportmassage), de praktijkdagen waren sowieso in het weekend zodat ik daar geen dagen voor hoefde op te nemen.

Edit: een van de redenen, naast dat ik gewoon ander werk wilde gaan doen, was dat ik in de toenmalige branche weinig kans had op werk. Dus als je iets kiest, kies dan iets met een grote baankans.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:49

Ik ben momenteel ook aan het omscholen... Ik heb daarvoor een aantal uur ingeleverd bij mijn huidige werk, en volg een deeltijd studie erlangs... Pittig, en soms ronduit zwaar maar het is het me dubbel en dwars waard... Stages zal ik vrije dagen voor op moeten nemen, en heb de hoop dat ik dan al bij mijn stageplek kan gaan werken en zo het een af kan bouwen en het andere op kan bouwen...

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 16:20

Het is lastig om te kijken wat haalbaar is als je nog geen idee hebt welke richting je uit wilt lijkt me.
Bedenken wat je wel wilt is dus de eerste stap.

Misschien is het een idee om eens na te gaan wat je persoonlijke eigenschappen zijn en daarbij een beroep te bedenken?

Ook kun je vrienden en bekenden vragen wat zij jou wel zien doen als je een heel ander beroep zou hebben.

Op die manier kun je op ideeën komen en dan je verdiepen in een thuisstudie of deeltijdopleiding die daarbij past. :)

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 08:50

Hier dezelfde wens!

Ik ben benieuwd of jullie in het huidige werk zijn gerold of echt voor gestudeerd hebben en er nu achterkomen dat het toch niet is wat je altijd gedacht had?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 08:54

Het is wel handig om te weten wat je dan wel wilt, anders valt het daarna weer tegen.
Ik ken ontzettend veel mensen die gewoon volledig een andere kant op gaan (komt door het behoorlijk doodlopende eind in mijn vorige beroep) en ken eigenlijk geen slechte uitkomst.

Ik ken iemand die naast haar baan een chiropractie praktijk gestart is, iemand die naast een full-tijd baan piloot geworden is en toen ook overgestapt is, ik ben naast een baan in de farmaceutische wereld ook nog zadelmaker, ken erg veel mensen die tijdens hun baan ondertussen een bedrijf gestart zijn etc etc

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 13:53

Tja, ik zeg toch een loopbaancoach. Dat kun je zo duur maken als je zelf wilt. Met behulp van een coach kun je je gemakkelijker bevrijden van je eigen denkpaden en kom je waarschijnlijk meer inspirerende ideeen tegen.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 20:29

Heb je LinkedIn? Daar krijg je allerlei vacatures voorbij en kun je gemakkelijk netwerken.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 20:39

Zo herkenbaar.
Ik sta op hetzelfde punt.

3 jaar geleden sloot mijn toenmalige werkgever hun kantoor in drachten.
Gelijk een nieuwe baan gevonden maar bedrijf gekocht door Amerikanen dus na 1.5 jaar bezuinigen en ik er dus uit.
Gelijk weer een baan gevonden en hetzelfde laken en pak. .. Amerikanen komen om de hoek kijken em ook hier bezuinigen dus ik kan weer op zoek.
Werk al bijna 30 jaar in de transport en logistieke wereld en ik heb nu zoiets van. .. ok.. en nu
Wat wil ik
Wil ik dit nog wel

Zag een vacature als examinator voor het cbr en ik dacht dat is leuk.
Helaas mag ik niet op gesprek. ..

Ik zit nu echt te bedenken wat past bij me. . Ben wel straks 49 dus wat nu.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 00:13

Pak het niet zó rigoreus aan, dan zijn die maandlasten ook een minder groot blok.
Doe iets erbíj, als je echt wil, en evt. uren minderen op je huidige baan als dat mogelijk is.

Marijke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 00:25

Stap 1 is denk ik toch ontdekken wat je echt graag zou willen. Weet dat dit niet makkelijk is, worstel er zelf ook nog mee.

Maar stel: Alles is mogelijk, er zijn geen beperkingen, wat is dan je absolute droombaan?
Of op een andere manier: Wat past bij je, waar geniet je van, waar krijg je energie van?