Werkgever vragen om referentie, kan dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sokje_6

Werkgever vragen om referentie, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 14:02

Hallo!

Ik heb een halfjaar stage gelopen, waarna ik er ook nog heb gewerkt als student-assistent, in totaal een periode van 5,5 maand. Nu is mijn werkgever een supertoffe kerel die ook erg over me te spreken is. Dat vind ik erg fijn en ik zou het ook fijn vinden als dit ergens op papier komt te staan, als bijvoorbeeld referentie of getuigschrift.

Maar kan ik dat wel van hem vragen? Het lijkt zo onbeleefd := Ik heb verder geen ervaring met zoiets, andere bokkers misschien wel?

Is het wel netjes of zeggen jullie 'echt niet doen'?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:03

Ja hoor dit kan/mag je gewoon vragen! :)

Ze hebben het ons op school zo geleerd dat je dit het best vraagt ivm toekomstig werk.
Laatst bijgewerkt door Memere op 12-08-15 14:04, in het totaal 2 keer bewerkt

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:03

Volgens mij kan je daar gewoon om vragen hoor, is in mijn omgeving heel normaal :)

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:05

Ik vond dat ook heel lastig om zo op de man af te vragen, maar de vraag is eigenlijk heel normaal en 'sociaal geaccepteerd' , dus gewoon doen !

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:05

Wordt vaak gedaan hoor: referenties vragen aan vorige werknemers om je te helpen bij een sollicitatie. Vaak wordt de werkgever opgegeven met telefoonnummer of e-mailadres, zodat toekomstige werkgever navraag kan doen. Een geschreven referentie kan ook, om gelijk bij te voegen bij een sollicitatiebrief.

Let wel: een werkgever mag nooit een negatieve referentie afgeven over een medewerker. Dus als hij/zij meewerkt is de referentie positief, doet hij of zij dat niet, dan weet een toekomstige werkgever misschien al genoeg... ;-)

Nassie

Re: Werkgever vragen om referentie, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:06

Ja natuurlijk kan dat.
Mijn oude stagebegeleidsters (die daarna wel collega's werden) zijn ook referenties van me :j

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 14:07

LauLauu schreef:
Ja hoor dit kan/mag je gewoon vragen! :)

Ze hebben het ons op school zo geleerd dat je dit het best vraagt ivm toekomstig werk.

Nou ja, daar zat ik dus ook aan te denken. Op je cv staat zoiets nooit verkeerd natuurlijk.

Bedankt! Vrijdag maar eens peilen wat hij vindt..

Graffi86, bedankt voor de info! Had ik inderdaad al gelezen en dan vraag ik me af wat handiger is, een getuigschrift of een geschreven referentie. Zit daar dan nog veel verschil tussen, behalve dat een getuigschrift in eerste instantie aantoont dát je er gewerkt hebt en niet hóe?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:10

Zeker doen. Het is heel normaal in het bedrijfsleven. Vraag om getuigschrift en bewaar dat goed. Verder kan je vragen of hij referentie wil geven in sollicitatieprocedures. Vraag ook om referentie in je linked in profiel

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 14:18

Ja, LinkedIn heeft hij dus niet, maar ik kan natuurlijk wel vermelden dat er op aanvraag een getuigschrift kan worden getoond. :j

Ik ga het voorleggen, dank jullie wel!

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:19

Mijn werkgever heeft al toegezegd het te doen mocht ik vertrekken :)

Kun je zelf goed om vragen hoor! :j

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:21

Gewoon om vragen inderdaad. Op mijn CV heb ik mijn referenties ook aangegeven met contactgegevens op aanvraag :)