2 uur werken, 3 uur betaald krijgen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DKayleigh

2 uur werken, 3 uur betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 20:35

Good evening guys!

Morgen sta ik bij de supermarkt 2 uur ingepland. (18.00 tot 20.00).

Nu hoor ik van verschillende mensen dat wanneer je < 3 uur word ingepland op een dag, dat je wel gewoon 3 uur betaald krijgt.

Klopt dit? En waar kan ik dit terugvinden?

Groetjessss *\o/*

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:38

nou om eerlijk te zijn heb ik nog nooit van zo'n constructie gehoord. Zou heel mooi voor je zijn, maar betwijfel het eerlijk gezegd.

Maar nooit in een supermarkt gewerkt, dus kan zijn dat ze daar wel zoiets hebben. Al staan supermarkten nu niet bepaald bekend om generositeit naar hun werknemers toe.

DKayleigh

Re: 2 uur werken, 3 uur betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 20:40

Ik weet wel dat dit voor oproepkrachten dit wel zo is. Mijn vriend maakte op zijn werk de planningen. En wanneer hij iemand voor 3 gewerkte uren naar huis moest sturen, kreeg dit persoon wel 3 uur betaald.
mja... een supermarkt...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:40

Krijg ik als oproepkracht ook loon als ik maar 1 of 2 uur heb gewerkt?
Voor elke keer dat u wordt opgeroepen, moet u minimaal 3 uur loon uitbetaald krijgen. Dus ook als uw werkgever u voor 1 of 2 uur oproept. U moet wel aan voorwaarden voldoen.

Voorwaarden betaling over minimaal 3 uur
U krijgt als oproepkracht bij 1 of 2 gewerkte uren minimaal 3 uur uitbetaald als u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:

U heeft een contract voor minder dan 15 uur per week. En u heeft geen afspraken gemaakt over uw werktijden.
U heeft geen vaste afspraak over het aantal uren dat u werkt. Bijvoorbeeld bij een nulurencontract.

Bron van de Rijksoverheid ;)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-08-15 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:41

Dat zal dan in je contract staan of anders zal dat, als je die gehad hebt, in je handboek staan met alle regeltjes e.d. betreft je werk.

Ik geloof niet dat dit iets is dat echt in de CAO staat.

Flower86

Hoi, heb je een drie uurs contract, want dan zou het kunnen namelijk.

F_inley

Ik weet dat ze je in de kinderopvang idd niet voor maar twee uur mochten laten komen minimaal drie. Maar hoe dit wettelijk geregeld is weet ik niet

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:42

Mijn collega vertelde ook zoiets.
Manlief bevestigde het, maar of het waar is.......

Maar bij mij was het een ingeroosterde dienst, die afgemeld had moeten worden vanuit t uitzendbureau.
Gelukkig werd het alsnog druk, en kon mijn uren gewoon maken.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:43

vuurneon schreef:
Voor elke keer dat u wordt opgeroepen, moet u minimaal 3 uur loon uitbetaald krijgen. Dus ook als uw werkgever u voor 1 of 2 uur oproept. U moet wel aan voorwaarden voldoen.

U krijgt als oproepkracht bij 1 of 2 gewerkte uren minimaal 3 uur uitbetaald als u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:

U heeft een contract voor minder dan 15 uur per week. En u heeft geen afspraken gemaakt over uw werktijden.
U heeft geen vaste afspraak over het aantal uren dat u werkt. Bijvoorbeeld bij een nulurencontract.

Maar dat is dus alleen voor oproepkrachten en niet als werknemer in een supermarkt?
Ik werk ik een supermarkt en no way dat ik bij 2 uur 3 uur uitbetaald krijg :') als ik 1 minuut te laat inklok wordt er al een kwartier afgehaald...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:44

gerpiegorp schreef:
vuurneon schreef:

Maar dat is dus alleen voor oproepkrachten en niet als werknemer in een supermarkt?
Ik werk ik een supermarkt en no way dat ik bij 2 uur 3 uur uitbetaald krijg :') als ik 1 minuut te laat inklok wordt er al een kwartier afgehaald...

Ehhhhhhh een oproepkracht komt overal voor hoor :D
Ligt aan wat je contract zegt; ik heb een vast uren contract en werk op oproepbasis binnen de zorg. Word ik voor 2 uur opgeroepen, moeten ze mij voor 3 uur uitbetalen.

(Je bent in de war met uitzendkracht denk ik ;) )

DKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 20:48

Ik ben 'hulpkracht'. Door mijn verhuizing zijn een aantal spullen helaad verloren gegaan. Die heb ik nog niet kunnen terugvinden (waaronder mijn contract-kopie). Ik ga die morgen verder opsporen. Zucht... altijd iets he haha

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:49

Over het algemeen werken supermarkten niet met oproepkrachten, dus het lijkt me dat je gewoon 2 uur betaald krijgt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 20:57

In de particuliere beveiliging is het ook zo dat als ze je voor 1 of 2 uur laten komen je er drie uitbetaald krijgt.
Ook zonder oproep contract.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 21:13

Ik ben oproepkracht met een 0 uren contract. Als ze mij oproepen moet ik komen maar sturen ze mij na een uur weg moeten ze mij 3 uur betalen. Geld volgens mij alleen voor een 0 uren contract.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 16:55

Ik weet niet precies hoe het zit, maar bij mij is dit wel zo.
Al kom ik een half uur, dan krijg ik voor 3 uur uitbetaald.
Geen oproepkracht.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 15:15

Bij mij was dat ook zo. Ik had een 3-12 uren contract, dus ik kreeg in ieder geval al elke week 3 uur uitbetaald. Maar dat is dus per week, niet per keer (bij mij dan)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 15:19

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 20:22

Maar ik had een contract van meer dan 15 uur :)

Ik zou zeggen kijk in je Cao.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 20:26

Supermarkten werken over het algemeen met hulpkrachten en geen oproepkrachten, en over het algemeen krijg je bij de supermarkt een 2-12 uren contract. Ik zou er dus rekening mee houden (ik weet eigenlijk wel zeker) dat je maar twee uur uitbetaalt krijgt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 20:28

Komt wel vaker voor hoor, dan wordt het gezien als "niet de moeite" om voor minder dan 3 uur naar je werk te gaan, en dan krijg je als je "dienst" korter is, toch 3 uur uitbetaald.

Maar dat is in de praktijk natuurlijk lang niet in alle gevallen zo :)

sas_dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:12

vuurneon schreef:

Bron van de Rijksoverheid ;)

Het bovenstaande staat in de wet en is niet alleen van toepassing op oproepkrachten maar op iedereen die aan de voorwaarden voldoet. :-)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:33

Welke supermarkt is het? Bij de appie is dit sws niet het geval.

DKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 18:04

Plus supermarkt!