afspiegelingsbeginsel en alleen in de leeftijdscategorie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

afspiegelingsbeginsel en alleen in de leeftijdscategorie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 08:53

Helaas moeten er op mijn werk heel veel mensen eruit. Dit zal via het afspiegelingsbeginsel gaan lopen. Eerst zou de peildatum 1 april zijn, daarna opgeschoven naar 1 augustus. Echter op 1 april zou ik samen met nog een collega in dezelfde leeftijdscategorie vallen maar aangezien ze ondertussen een jaar ouder is geworden en dan ook nog 35 valt ze binnen de volgende categorie. Dit geeft als verandering dat ik nog alleen in mijn leeftijdsgroep zit.

Eerst had ik nog zoiets ik sta veilig, was het langste daar van de twee dus maakte me niet al teveel zorgen, maar nu weet ik helemaal niet waar ik aan toe ben.

Weet iemand hoe het normaal zit als je alleen in de categorie staat? qua aantal personen zijn er nog genoeg mensen in de andere leeftijdsgroepen. Echter ik ben een van de weinige fulltimers. Wat ik wel begrepen heb is dat ze me niet een kleiner contract aan kunnen bieden, dus of blijven of eruit...

SplashIsLief

Re: afspiegelingsbeginsel en alleen in de leeftijdscategorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:05

De verhouding tussen de verschillende leeftijdcategorieën moet min of meer gelijk blijven. Dit zal voor een groot deel afhangen van het aantal werkzame mensen en het aantal mensen dat ontslagen moet worden.

Overigens is het voor een werkgever mogelijk om bepaalde mensen buiten het afspiegelingsbeginsel te houden (bijvoorbeeld indien een werknemer bijzondere kwaliteiten bezit ten opzichte van de andere collega's).

In elk geval heel erg balen! Vooral ook de onzekerheid.

1 voordeel ten opzichte van 1 april, de werkgever is in beginsel een transitievergoeding verschuldigd aan de werknemers die worden ontslagen. (Tenzij het heel slecht gaat)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:21

Hier hebben we hetzelfde gehad. Maar omdat ik de enige ben in mijn categorie zit ik veilig. Ondanks dat ik ook de enige fulltimer ben. Vooral de 2 oudste groepen hebben het zwaar gehad. Die zaten daar met zijn 14en in.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 10:05

Ja het is voor mij meer de vraag hoe ze het tellen. Je moet procentueel ongeveer gelijk blijven, maar als ik eruit ben hou je 0% over in mijn leeftijdsgroep, aan de andere kant blijf ik dan zou je 100% in deze categorie over houden. Dus of ze houden aan van we kunnen niet de hele categorie leeg maken of het maakt ze niet uit en krijgen daardoor juist meer speling in de andere groepen omdat ik natuurlijk best veel uren heb en die dan weer gunstig kunnen zijn in de andere groepen.
Ach ja het is afwachten...

Volgens mij kijken ze niet naar bijzondere kwaliteiten...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 12:40

SplashIsLief schreef:
De verhouding tussen de verschillende leeftijdcategorieën moet min of meer gelijk blijven. Dit zal voor een groot deel afhangen van het aantal werkzame mensen en het aantal mensen dat ontslagen moet worden.

Overigens is het voor een werkgever mogelijk om bepaalde mensen buiten het afspiegelingsbeginsel te houden (bijvoorbeeld indien een werknemer bijzondere kwaliteiten bezit ten opzichte van de andere collega's).

In elk geval heel erg balen! Vooral ook de onzekerheid.

1 voordeel ten opzichte van 1 april, de werkgever is in beginsel een transitievergoeding verschuldigd aan de werknemers die worden ontslagen. (Tenzij het heel slecht gaat)

Gedeeltijk juist. Ook al was de peildatum nog steeds 1 april, als de ontslagaanvraag na 1 juli is ingediend heeft de werknemer recht op een transitievergoeding.

En met heel slecht is randje faillissement en enkel voor werkgevers met minder dan 25 werknemers (groep meegenomen)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 07:31

Helaas maandag te horen gekregen dat ik boventallig ben. De punt achter de komma was ongunstig voor me. Managers en andere collega's waren helemaal verbaasd. Het scheelt dat ik niet alleen in dit schuitje zit maar nog een hoop collega's.

Nu afwachten hoe alles gaat lopen. Sociaal plan hebben we momenteel niet en de OR is naar de rechts kamer gegaan. Daarbij ga ik wel op zoek wat er intern nog is en wat de regels zijn rondom jaar contracten en mensen met vaste contracten eruit zetten ( wel andere functie maar dat zou ik ook moeten kunnen).