Starten als freelance p&o. Ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Starten als freelance p&o. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 09:30

Sinds een aantal weken groeit mijn interesse om mezelf te registreren als zzp-er om zo aan het werk te kunnen in het p&o werkveld. Ik zal even uitleggen hoe dit ontstaan is.

Vorig jaar om deze tijd ben ik geslaagd voor mijn hbo bachelor Human recources management aan het saxion. Dit vak is echt mijn passie. Ik vind het heerlijk om mensen te kunnen helpen door ingewikkelde dingen inzichtelijk te maken en om oplossingen te zoeken voor problemen.

In het p&o werkveld is het momenteel erg lastig om aan het werk te komen, met als gevolg dat je kennis veroudert en dat je vol energie zit maar die je niet kunt gebruiken. Ik ben enthousias en ambitieus en wil zo graag bezig met dat waar ik 5 jaar voor geleerd heb. De vooruitzichten op het bemachtigen van een p&o baan zijn slecht...

Tegelijkertijd weet ik uit ervaring dat er organisaties zijn die te klein zijn voor een p&o afdeling maar ook bij die organisaties doen zich vragen en problemen voor. Verder zijn er natuurlijk vanuit de kant van medewerkers ook situaties waarin een extra zetje in de rug wel fijn kan zijn. Ik denk dus dat er genoeg potentie in zou kunnen zitten.

Daarbij komt de situatie dat ik nu wel werk heb, maar het is geen uitdagend werk, voor te weinig uren waardoor ik er niet van kan leven en elke keer een contract voor 6 maanden geeft je ook totaal geen zekerheid, houvast of mogelijkheid om aan de toekomst te bouwen.

Mijn eerste intentie is dus om ervaring op te kunnen doen en mijn passie te kunnen uitvoeren. Ik heb momenteel nog voor 3 dagen per week werk dus ik zit niet perse alleen op het geld uit die inkomsten te wachten.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben als freelancer/zzp-er? Waar moet je aan denken wbt kosten die op je af komen? Belastingaangiften/ verzekeringen die je nodig hebt ed??

Courses

Re: Starten als freelance p&o. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:36

Denk dat er hier genoeg mensen zijn die als freelancer/ZZP’er werken (fotografen, webdesigners, webshops, enzovoort) :)

Ik ben zelf freelancer maar sta nog niet ingeschreven. Mede omdat het voor mij niet op te regelmatige basis is dat het relevant is.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 09:43

Hoe maak je de schifting wanneer je je wel of niet inschrijft?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:48

Neem de website van de KvK eens goed door, daar staat ontzettend veel info. Info die jij zoekt zo te lezen. Er zijn regelmatig bijeenkomsten die door de KvK georganiseerd worden, ook heel nuttig. En kijk eens op de site van de belastingdienst, zij organiseren ook bijeenkomsten voor startend ondernemers erg zinvol.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:54

pluisje88 schreef:

Als het rendabel genoeg is ;-)
Nee gekheid, ik ben ook freelancer naast mijn vaste baan maar ik hou het bewust heel kleinschalig qua opdrachten.
Mede daarom heb ik gekozen voor payrolling; het levert me iets minder op maar ik heb geen omkijken naar administratie,BTW afdracht etc.
Mocht ik groter groeien in de toekomst dan zal ik wel een KVK nummer aanvragen.
Ik zit zelf in een branche waar ik redelijk wat P&O'ers tegenkom, zorg voor een giga netwerk op LinkedIn, incl de groups, en je komt een heel eind!

Succes!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:02

Als je bij bedrijven als ZZP'er aan de slag wil heb je iig BTW en KVK nummer nodig.

Voor werkervaring kan je jezelf ook inschrijven op de diverse marktplaatsen voor tijdelijk personeel. De overheid, maar ook UWV en politie maken hier gebruik van (ze hebben allemaal een eigen website hiervoor). Al het tijdelijk personeel vanaf HBO nivo wordt hier geworven.
Inschrijving kost niets, je geeft je gegevens, geeft aan welk werkveld je interesse in hebt en je krijgt automatisch alle vacatures in die richting voorbij komen. Als er iets leuks bij zit voor je schrijf je in op de vacature.

Voordeel voor de ZZP is dat ze een kans maken om leuke opdrachten binnen te krijgen zonder verbonden te zijn aan een detacheringsburo.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:13

Ik ben sinds 2001 zelfstandige en het bevalt mij meer dan goed!
De belangrijkste tip die ik je kan geven: zorg dat je geld reserveert, vooral voor de belastingdienst. Zelf zet ik altijd de helft van mijn inkomsten apart. Dat is teveel voor de fiscus, maar ik laat mijn spaarrekening gewoon rustig oplopen voor als het eens een keer wat rustiger is en mijn inkomen hapert. En voor mijn pensioen... Ooit :+
Stink niet in de valkuil waar ik al veel zzp'ers in heb zien vallen: de eerste jaren betaal je aanzienlijk minder belasting door de startersaftrek, maar vanaf het vierde jaar ben je vol aan de beurt. De reserveringen in de eerste jaren waren voor mij dus de basis voor mijn potje voor mindere tijden.
De andere tip die ik je wil geven: sluit als het enigszins kan een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering af. Je kunt een wat langere wachttijd nemen, om de premie te drukken. Maar dan moet je dus wel een potje hebben om te kunnen overbruggen.
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 28-07-15 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:15

ingvdh schreef:
Als je bij bedrijven als ZZP'er aan de slag wil heb je iig BTW en KVK nummer nodig.

KvK-inschrijving is wettelijk verplicht. Heeft niets te maken met je klandizie. BTW-nummer is alleen als je ook BTW-plichtig bent. En vergis je daar niet in, dat ben je al snel. Maak gewoon een afspraak met de KvK en laat je voorlichten.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:19

Ander belangrijk ding: zorg dat je je verzekeringen, zowel arbeidsongeschikthied/ziektekosten als (bedrijfs)aansprakelikjheid, goed op orde hebt. Daar schort het bij ZZP'ers nogal eens aan. ;-)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 08:59

simodi schreef:
Ander belangrijk ding: zorg dat je je verzekeringen, zowel arbeidsongeschikthied/ziektekosten als (bedrijfs)aansprakelikjheid, goed op orde hebt. Daar schort het bij ZZP'ers nogal eens aan. ;-)

Dit is voor mij wel een dingetje ja...
Maar volgens mij zijn die kosten zo hoog dat het eigenlijk helemaal niet meer betaalbaar gaat zijn....

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:07

Google maar eens op broodfonds. Dat is een betaalbaar alternatief voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Overige valt wel mee vind ik.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 09:16

En met een langere wachttijd, valt de premie voor een aov ook wel mee. Ik heb het op een jaar gezet, scheelde de wereld... Moet je wel zelf zorgen voor een buffer van een jaar.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:24

pluisje88 schreef:

Voor mij is het meer ‘gedoe’ als dat het me momenteel voordelen oplevert. Ik studeer fulltime, ga straks fulltime stage lopen, werk in het weekend een baantje en heb nog wat oproep basis contracten dus ach, voor mij is het best wel veel moeite voor iets wat misschien 1x/2x in de maand wellicht interessant is :+

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:48

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:55

Dorien66 schreef:
ingvdh schreef:

KvK-inschrijving is wettelijk verplicht. Heeft niets te maken met je klandizie. BTW-nummer is alleen als je ook BTW-plichtig bent. En vergis je daar niet in, dat ben je al snel. Maak gewoon een afspraak met de KvK en laat je voorlichten.

Dat is pas verplicht vanaf 10.000E per jaar.
Haal je dat niet (of is de prognose dat je dat niet gaat halen), dan mag je je geeneens inschrijven.

BV's moeten zich altijd inschrijven (ongeacht de verachte omzet), eenmanszaken kunnen zich alleen inschrijven bij een hogere verwachte omzet.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:28

Waar haal je die informatie vandaan Brainless? Die ken ik niet?

Edit: wacht, bedoel je het BTWnr misschien?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:42

Ir111 schreef:
Waar haal je die informatie vandaan Brainless? Die ken ik niet?

Edit: wacht, bedoel je het BTWnr misschien?

Nee kvk-nummer.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:47

Die info is nieuw voor mij (maar wel interessant), heb je een linkje voor me? Kan ik zo snel niet vinden.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:29

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:35

Dat dan toch alleen voor een stille maatschap? Die 10/m?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:46

Ir111 schreef:
Dat dan toch alleen voor een stille maatschap? Die 10/m?

Ja, volgens mij ook. Maar Brainless stelt dus van niet.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:46

Neem gewoon contact op met het KvK of de fiscus, dan krijg je de juiste info en zit je altijd goed.

Mijn ervaring was (indertijd als startende ondernemer) dat de fiscus je in ieder geval netjes helpt. Ze hebben er zelf ook niks aan om je van verkeerde info te voorzien. En waarom zouden ze?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:53

Op zich is het een erg leuk idee, als interimmer aan het werk. Alleen hoeveel werkervaring heb je in je vakgebied?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 23:10

R12312 schreef:
Op zich is het een erg leuk idee, als interimmer aan het werk. Alleen hoeveel werkervaring heb je in je vakgebied?

Nog niet zo veel. Werk en stage bij elkaar een jaar of 3. Maar wel behoorlijk inhoudelijke en uiteenlopende dingen gezien en gedaan. Waaronder een eigen werkbelevingsonderzoek ontwikkeld, loopbaantrajecten begeleid, het proces Rond alcoholverslavingspeoblematiek ed..
Maar leef niet onder een steen hoor. Zal echt geen opdracht accepteren die mij boven de pet gaat...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 11:16

pluisje88 schreef:
R12312 schreef:

Nog niet zo veel. Werk en stage bij elkaar een jaar of 3. Maar wel behoorlijk inhoudelijke en uiteenlopende dingen gezien en gedaan. Waaronder een eigen werkbelevingsonderzoek ontwikkeld, loopbaantrajecten begeleid, het proces Rond alcoholverslavingspeoblematiek ed..
Maar leef niet onder een steen hoor. Zal echt geen opdracht accepteren die mij boven de pet gaat...

Ik zou dan het freelance gebeuren op de lange termijn gaan doen, en nu eerst bij grotere bedrijven aan de slag als HRM adviseur. Bedrijven betalen best veel aan een interimmer, dan moeten deze ook daad werkelijk wat toe te voegen hebben. En met 3 jaar werk-stage ervaring wordt dat heel lastig.