Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
LhinnOlijf schreef:Weet je zeker dat je bedrijf Y kan werken, en verdient dat meer? Dan heb je gelijk een juffertje na de zomervakantie.
Bedrijf X wijzen op je contract, eventueel rechten goed nalezen in je cobtract. Arbeidscobflict kan je doorspelen naar de vakbond, als je baas niet wil meewerken.
Succes met de beslissing!
eilleen333 schreef:Ik heb een 0 uren contract. Daar staat in (met iets andere woorden): Als wij je niet inplannen werk je niet, maar je moet komen als we je wel inplannen.
Dat gaat altijd in goed overleg, maar het houd wel in dat van mij verwacht wordt dat ik in de vakantie meer werk omdat andere collega' dan op vakantie zijn. Als ik niet kan is dat geen probleem, maar mijn werkgever vind het niet tof als ik daar niet meer wil werken (en ze dus iemand anders aan moeten nemen voor die uren) terwijl ik bij een ander bedrijf ga werken.
Je kon dus wel, maar je gaat naar een ander bedrijf en dat vind ik niet netjes. Dan moet je gewoon ontslag nemen bij X en bij Y gaan werken.
mirriezz schreef:eilleen333 schreef:Ik heb een 0 uren contract. Daar staat in (met iets andere woorden): Als wij je niet inplannen werk je niet, maar je moet komen als we je wel inplannen.
Dat gaat altijd in goed overleg, maar het houd wel in dat van mij verwacht wordt dat ik in de vakantie meer werk omdat andere collega' dan op vakantie zijn. Als ik niet kan is dat geen probleem, maar mijn werkgever vind het niet tof als ik daar niet meer wil werken (en ze dus iemand anders aan moeten nemen voor die uren) terwijl ik bij een ander bedrijf ga werken.
Je kon dus wel, maar je gaat naar een ander bedrijf en dat vind ik niet netjes. Dan moet je gewoon ontslag nemen bij X en bij Y gaan werken.
Maar ze heeft netjes in Mei (toch ruim op tijd) aangegeven dat ze door de weeks niet beschikbaar is. Dat een werkgever dat niet tof vind, is begrijpelijk, maar jammer voor hem. Hij heeft er ook niets mee te maken dat ze in die tijd wel voor een andere werkgever wil werken.
Ook is er nog wel een nuance aan te brengen wat betreft een verschil tussen een 0-uren contract en een contract van een weekendhulp. Als je functie Weekendhulp is, mag je ook wel een beetje aannemen dat je in het weekend werkt. Mochten ze je nodig hebben op andere/feestdagen, dan kan dat, maar mogen ze dat wel eventjes aan je vragen ipv je verplichten aanwezig te zijn.
liedje89 schreef:Het lijkt me onzin dat een werkgever een weekendwerker zomaar kan bombarderen tot vakantie hulp? Genoeg scholieren en studenten hebben bijvoorbeeld herkansingen in de zomer dan kan je werkgever toch ook niet even bepalen dat je mooi door de weeks extra uren moet gaan werken.
liedje89 schreef:Het lijkt me onzin dat een werkgever een weekendwerker zomaar kan bombarderen tot vakantie hulp? Genoeg scholieren en studenten hebben bijvoorbeeld herkansingen in de zomer dan kan je werkgever toch ook niet even bepalen dat je mooi door de weeks extra uren moet gaan werken.
. liedje89 schreef:Werkgevers zijn vaak lekker lui wat dat betreft en jonge medewerkers met kleine contractjes laten vaak wel over zich heen lopen en als ze dat niet laten dan vervang je ze gewoon. Dat is ook gewoon normaal blijkbaar, geen zin om je hele leven in dienst te stellen van je weekend baantje, nou dan ben je een slechte medewerker en moet je maar ontslag nemen.
Het is natuurlijk onzin dat een medewerker die 5 uurtjes werkt op zaterdag ineens een onmisbare factor is in het bedrijf en er geen rekening gehouden kan worden met haar beschikbaarheid als ze die maanden van te voren opgeeft. Imo hoort een werkgever toch een overtuigende reden te geven als hij je echt perce nodig heeft en geen rekening kan houden met je beschikbaarheid.

liedje89 schreef:Het is natuurlijk onzin dat een medewerker die 5 uurtjes werkt op zaterdag ineens een onmisbare factor is in het bedrijf en er geen rekening gehouden kan worden met haar beschikbaarheid als ze die maanden van te voren opgeeft. Imo hoort een werkgever toch een overtuigende reden te geven als hij je echt perce nodig heeft en geen rekening kan houden met je beschikbaarheid.
EDIT: Imo moet je eens advies vragen bij een vakbond of iemand die veel van arbeidsrecht af weet.