Hart volgen, of toch kiezen voor de toekomst?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa__Beau

Hart volgen, of toch kiezen voor de toekomst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 12:01

Hallo,
Ik zit er even helemaal doorheen, weet niet meer wat het slimste is maar vooral niet meer wat ik verder wil...

Ik ben intussen 20 en weet prima Hoe ik mn toekomst voor ogen heb. Parttime baan en een paar trainings/handelspaarden aan huis. Helaas heb ik mijn geldboom nog niet gevonden en zal ik dus ergens ooit terug naar school moeten.

Ik heb mijn vmbo T behaald waarna ik de opleiding paardensport ben gaan volgen in Roermond. Na een jaar toch de keuze gemaakt om verder te gaan naar Deurne. In Deurne kreeg ik gelukkig de kans om verder te gaan in het 2e jaar. Ontzettend leuk jaar gehad met een geweldige stage, waar ik uiteindelijk ging werken en BBL ging studeren. De enige maar was dat ik opnieuw naar jaar 2 moest want BBL had toen alleen 3 jarige opleidingen en ik kon niet in het examen jaar instromen.

Ik heb toen helaas veel te vroeg mn paardje af moeten geven en hierdoor mijn opleiding met een niveau 2 moeten afsluiten. Kapot was ik er van. Ik heb dat jaar wel nog op de stal gewerkt, want mn hart bleef daar en dat is nu het grootste probleem...

Ik ben afgelopen studiejaar begonnen met het VAVO (havo volwassen overwijs), een 2 jarige opleiding om daarna verder te kunnen naar het HBO. Ik liet mijn hart zo gezegd achter en besloot toch maar te kiezen voor mijn toekomt.

Ik vond werk in de bediening en kreeg een heel ander leven. Tot ik werd gebeld of ik meewilde internationaal mee op concours, ik kreeg alles op school en werk geregeld en ging mee. Heerlijk vond ik het daar, geen school, geen werk, alleen maar genieten. HeT terug mijn ander leven in viel toen ook harder dan ik dacht. Minder motivatie op school en werken in de bediening? Ja t is dat ik mn paardje moest betalen anders stopte ik daar ook mee.

Nu heb ik vandaag het verlossende telefoontje gekregen van mijn huidige opleiding; we kunnen je helaas niet over laten gaan. Je hebt een onvoldoende te veel... En nu? Hoe nu verder? Mn hoofd draait al uren de nodige overuren want hoe nu verder met mn toekomst? Wat ga ik nu doen? In mn hart heb ik vooral weer rust, meer tijd voor mn paardjes en vreemd genoeg kreeg ik afgelopen maandag een aanbod om ergens wat jonge paarden te gaan rijden en dus weer de hele dag tussen de paarden bezig te zijn. Alsof het allemaal 'zo had moeten zijn'

Ik twijfel alleen zo erg wat nu het 'slimste' is? Toch terug naar school? Denken aan mn toekomst en het later. Of toch mn hart volgen? Doen wat ik al sinds mn 4e jaar roep?

Bedankt vast voor het lezen vast.

kohtje

Re: Hart volgen, of toch kiezen voor de toekomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:05

Volg je hart! Evt kan je toch nog een thuisstudie gaan doen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:46

Maar deeltijd werken, wat voor deeltijd baan zou je willen hebben?

Eerlijk is eerlijk, in de paardenwereld liggen de banen niet voor het oprapen....

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:53

Lekker in de paarden gaan. Een opleiding volgen kan altijd nog. En misschien heb je die opleiding op ten duur helemaal niet nodig. Zo'n papiertje zegt minder dan een portie doorzettingsvermogen en praktijkervaring.

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:59

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:16

Het kan heel erg 2 kanten op gaan weet ik toevallig uit ervaring.

Ik ben in Deurne een jaar eerder gestopt met m'n opleiding om aan het werk te gaan. (Toen ik later dat laatste jaar nog wilde doen bleek dat niet mogelijk en had ik dus de hele opleiding opnieuw moeten doen en dat zag ik echt niet zitten)
Maar ik heb bijna 10 jaar met plezier op die stal gewerkt (uiteraard wel met ups en downs) en kende het bedrijf van binnen en van buiten. Nog geholpen met een grote upgrade van het hele complex etc etc.
Maar toen had ik daarna eigenlijk zin in een nieuwe uitdaging.
Die bood zich aan bij de nationale ponysport organisatie in emmerlo maar daar ben ik gewoon gebruikt en dat viel mij zwaar tegen voor zo'n organisatie. Ondanks dat ik het daar met m'n collega's en de gasten erg naar m'n zin gehad heb.

Maar toen inmiddels een relatie, later getrouwd en vlak daarna verhuisd naar Frankrijk.
Hier gaan we zelf wat opzetten met paarden en zal het allemaal wel goed komen.

Wat ik dus eigenlijk wil zeggen, van tevoren weet je niet waar je terecht komt, en staar je ook zeker niet blind op een naam of organisatie die daar achter zit.
Het leven is een kwestie van de juiste keuzes maken, maar of iets een juiste keuze is geweest dat weet je pas achteraf.

Spijt heb ik zeker niet van mijn keuzes, al zijn er genoeg mensen die juist wel spijt hebben van hun keuze om in de paarden te willen/gaan werken.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:21

Winged schreef:
Eerlijk is eerlijk, in de paardenwereld liggen de banen niet voor het oprapen....

Wel als je bereid bent om intern te gaan in het buitenland... maar dat moet je ook willen en durven ;-)

Joh, je bent 20, nog een heel leven voor je!
Een tijdje aan de slag gaan in de paardenwereld kan geen kwaad. Krijg je ook betaald op de stal waar je aan de slag kan? Anders nog een bijbaan zoeken zodat je financiën in orde zijn.

Meestal groei je dan vanzelf in je werk (paarden of op je bijbaan), en kan je aanvullen met cursussen. Jij bent misschien meer een praktijkmens.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:28

Als je iets aangeboden hebt gekregen qua werk, dan zou ik het in ieder geval proberen. Banen in de paardenwereld liggen niet voor het oprapen (al zag ik er net eentje voorbij komen op fb toevallig). Je kunt altijd nog besluiten het weer over een andere boeg te gooien.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:29

"Het verlossende telefoontje, ik mag niet over" zegt dat eigenlijk niet genoeg? Als je nu de kans krijgt te gaan werken in de paarden, wat dusdanig betaald dat je daarvan kan rondkomen, dan wist ik het echt wel hoor!

Geld is maar geld, geluk is niet te koop.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 01:16

Ik denk dat het verstandig is, als je inderdaad terug gaat naar school en een baan/opleiding kiest waar je relatief veel baangarantie hebt. Ondanks dat je nu de VAVO niet over hebt, ga iets zoeken wat redelijk je interesse heeft en zorg dat je dat diploma haalt zodat je altijd kunt terug vallen op iets.

Kijk niemand heeft er iets aan als jij over een jaar of 2 - 3 alleen in je huisje zit met je paarden die je niet kunt betalen en dat je je suf zit te solliciteren op stomme banen waar niemand je wil omdat je te oud bent (even heel hard gezegd he..)..

Want nu komt het geluk je wellicht aanwaaien, dat gaat neit altijd zo zijn.
Je meot papieren hebben, en anders HEEL veel geluk als je in de paardenwereld wilt blijven werken en daar je brood mee verdienen.

Dus laat niet teveel over aan het toeval. Zorg dat je een back up hebt.

Ikzelf had ook het liefste een paardenopleiding gedaan. Zou niks liever willen dan hele dag in mn rijbroek met mn vieze laarzen beetje met mn passie bezig zijn.
Maar dat is voor 90% van de meiden die zoon opleiding doen niet weggelegd. Die komen niet aan zoon baan die ze hadden gewilt. en gaan dan maar in de horeca of supermarkt werken.

Ik heb er destijds voor gekozen om iets in de zorg te gaan doen, met redelijk wat baangarantie. Eerst mn HBO afronden, en mn paard staat ondertussen lekker in de opfok, kan elke week naa rhem toe. En daarna zien we wel verder wat mijn kant op komt of wat ik kan gaan doen..

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:03

Eerlijk gezegd zou ik niet je leven laten afhangen van de paarden. Het klinkt mooi dat je werk uit paarden bestaat, maar je zult er niet van kunnen leven. Het lijkt mij fijner om een vaste goede baan te hebben, waarnaast je je paarden kunt houden. Ik zou dus terug gaan naar school. En als je te weinig motivatie hebt daarvoor zou je kunnen rondkijken naar welke studie jou het meeste aanspreekt. Er zijn immers ook hele andere leuke en interessante studies naast de paarden.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:26

Persoonlijk zou ik een opleiding afmaken, paar jaartjes op je tanden bijten, maar dan heb je wel een diploma en dan heb je iets om op terug te vallen, mocht het in de paarden toch niks worden. De banen liggen in de paarden zoals al eerder gezegd hier niet voor het oprapen en het is fysiek zwaar werk, dus de kans dat je dat werk de komende 40 jaar kunt blijven doen is klein. 'Volg je hart, studeren kan altijd nog' klinkt heel mooi, maar bedenk je wel dat als je eenmaal fulltime werkt (met bijbehorende vaste lasten) het vrijwel onmogelijk is om fulltime terug naar school te gaan.

Succes met je keuze! :(:)

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:32

Bij de vavo krijg je per vak toch deelcertificaten? Dan kun je dat ene vak met onvoldoende (teveel) volgend jaar toch overdoen en daarnaast gewoon werken? Dat zou haalbaar moeten zijn en heb je het allebei voor elkaar.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:54

Ik zou toch je hart volgen. Je hebt nu een aanbod liggen om dat te doen wat je het allerliefste doet. Die kans zou ik gewoon grijpen. Je leeft hier en nu en de toekomst is altijd onzeker.
Ga nu lekker met de jonge paarden werken en dan kun je altijd nog zien of je in de toekomst nog een opleiding er bij pakt. Er zijn mogelijkheden zat.
Er zijn ook voorbeelden zat van mensen zonder diploma's die hele mooie dingen bereikt hebben in hun leven.