HBO zonder wiskunde/rekenen? C&M profiel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

HBO zonder wiskunde/rekenen? C&M profiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 20:02

Dag meiden.

Ik ga binnenkort beginnen met een volwassenen HAVO opleiding(C&M profiel)
Ik ben er 1,5 jaar tussenuit geweest ivm burn-out, angststoornis en een depressie.
Alleen zit ik nu alvast te kijken naar HBO opleidingen en het valt mij op dat je overal Wiskunde A of B nodig hebt als aanvulling.
En laat ik nou net HEEL slecht zijn in wiskunde en rekenen, ik kan het gewoon echt niet. Simpele sommen reken ik met mijn vingers uit en bij grotere sommen lopen mijn gedachten gewoon vast.

Nu vroeg ik mij af; zijn er wel HBO opleidingen waarbij een wiskunde A/B niet vereist is?
Ik struin nu al een tijdje het internet af maar ik heb niet zo gauw iets kunnen vinden..

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groetjes,

Iris


Edit: Verpleegkunde heb ik gedaan en dat was niks voor mij. De medische kant vind ik leuk zolang het maar niet echt ''zorgen'' is zegmaar.
Verder trekt economische/ICT/sport&bewegen kant mij ook niet
Laatst bijgewerkt door NYC2B op 15-07-15 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: HBO zonder wiskunde/rekenen? C&M profiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:04

Die zijn er wel, de sociale opleidingen: SPH, MWD etc. En volgens mij de kunstopleidingen (maar moet je wel creatief zijn ;))

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Re: HBO zonder wiskunde/rekenen? C&M profiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 20:06

Dankje! Dan ga ik de sociale opleidingen o.a. even opzoeken :)

Helaas ben ik denk ik niet goed genoeg voor de kunstopleiding :)

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:40

Maar tegenwoordig is wiskunde A of B toch ook verplicht op de HAVO? Of geldt dat niet voor het volwassenenonderwijs?

Met bijles kun je waarschijnlijk een heel eind komen!

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Re: HBO zonder wiskunde/rekenen? C&M profiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:47

Na de zomervakantie ga ik ook starten met een HBO opleiding. Laat nou eens wezen dat ik ook helemaal niet kan rekenen! Ik heb KBL gedaan en ik heb een MBO niveau 4 opleiding gedaan en nu dus door naar HBO. Als je een MBO opleiding doet dan gaan ze er bij het HBO van uit dat je het rekenen op het MBO al hebt gehad dus ben je klaar voor rekenen en word je ook toegelaten. Mocht het je helemaal niet lukken zou je er dus nog altijd voor kunnen kiezen om een MBO opleiding te gaan doen voor dat je aan je HBO opleiding begint.

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:53

Ik weet niet of het voor het volwassenenonderwijs ook al geldt, maar alle middelbare scholieren die aankomend schooljaar (dus 2015-2016) examen doen, moeten de rekentoets afsluiten met een voldoende. (minimaal een 5,0 geloof ik).
Met een beetje pech kom je dus niet onder die regel uit en zul je toch rekenen moeten doen..

Qua wiskunde.. is het geen optie om wiskunde als extra vak te kiezen? Dus in het 'vrije deel'?
Mocht je dan halverwege het jaar denken, dit wordt niks, dan kun je het vrijblijvend laten vallen.. of eventueel na je examens 'duimen' als het resultaat tegen valt.
Dan heb je toch wiskunde gevolgd, en heb je toch een basis aangelegd. Kan altijd van pas komen.

Mocht je bovenstaande overwegen, dan zou ik het toch nog wel even bij de school overleggen om te kijken of het inderdaad klopt wat ik zeg, voordat je voor verassingen komt te staan begin/eind vh jaar. :)

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: HBO zonder wiskunde/rekenen? C&M profiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:03

Ik heb dit profiel gedaan en studeer nu International Business and Languages! Maar wel enorm pittig als je geen economie hebt (zoals ik)

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: HBO zonder wiskunde/rekenen? C&M profiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:06

Wiskunde is niet heel moeilijk.
Ik geef al jaren bijles aan meisjes die met hetzelfde probleem kampen als jij doet.
Veel wetenschappelijk onderwijs wordt op een mannelijke manier en abstract gegeven.
Maar er zijn meerdere manieren om wiskunde goed op te pikken.
Wiskunde is daarbij wel fijn om te hebben ook al is het alleen de A. :)

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: HBO zonder wiskunde/rekenen? C&M profiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:10


K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Re: HBO zonder wiskunde/rekenen? C&M profiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:19

Heb je al eens naar ergotherapie gekeken? Wel medisch, maar niet 'verzorgend', én geen wiskunde ;)

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Re: HBO zonder wiskunde/rekenen? C&M profiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 22:47

Thanks dames! ik heb het een en ander bekeken en er is inderdaad nog best wel wat zonder wiskunde :)

xxxdonja

Berichten: 2651
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: www.bokt.nl

Re: HBO zonder wiskunde/rekenen? C&M profiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:48

De Vertaalacademie. :D

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:16

Deijs schreef:
Thanks dames! ik heb het een en ander bekeken en er is inderdaad nog best wel wat zonder wiskunde :)

Maar kun je nog wel een havo profiel volgen zonder wiskunde? In het reguliere programma is wiskunde tegenwoordig verplicht, ook bij CM.

Foaly

Berichten: 4854
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:38

xxxdonja schreef:
De Vertaalacademie. :D


Dat ja :D

Al is de kans dat je daar levend doorheen komt ook weer niet zo heel hoog :+

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:00

Sem_ schreef:
Deijs schreef:
Thanks dames! ik heb het een en ander bekeken en er is inderdaad nog best wel wat zonder wiskunde :)

Maar kun je nog wel een havo profiel volgen zonder wiskunde? In het reguliere programma is wiskunde tegenwoordig verplicht, ook bij CM.


Dit ja. Ben wel benieuwd.

Wiskunde A en B zijn twee verschillende werelden. Waarvan B veel minder in de buurt bij rekenen komt (totaal niet zrlfs vind ik). Is wel de moeilijkere wiskunde.

Frost

Berichten: 804
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:28

Sem_ schreef:
Deijs schreef:
Thanks dames! ik heb het een en ander bekeken en er is inderdaad nog best wel wat zonder wiskunde :)

Maar kun je nog wel een havo profiel volgen zonder wiskunde? In het reguliere programma is wiskunde tegenwoordig verplicht, ook bij CM.


Ik heb in de 3e mijn profiel moeten kiezen (ga nu naar de 5e) en bij CM is het nog steeds niet verplicht om wiskunde te kiezen voor zover ik weet. Je kan alleen wiskunde A kiezen, voor B heb je een ander profiel nodig geloof ik. Ik heb het wel gekozen omdat er meer opleidingen mogelijk zijn en ik toen nog niet wist wat ik wilde :Y)

xxxdonja

Berichten: 2651
Geregistreerd: 24-12-07
Woonplaats: www.bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:31

Foaly schreef:
xxxdonja schreef:
De Vertaalacademie. :D


Dat ja :D

Al is de kans dat je daar levend doorheen komt ook weer niet zo heel hoog :+

Ik begin in september. :=

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:41

Ik zou toch wiskunde erbij proberen te nemen. Dan hou je toch meer opties open. In de onderbouw was ik ook erg slecht in wiskunde en hoofdrekenen kan ik ook niet. Ik heb eerst op het VWO gezeten en moest dus wiskunde nemen, dus wiskunde A genomen.
Nu heb ik op mijn examen een 9,5 gehaald en wiskunde met een 9 afgerond. Wiskunde is heel anders dan rekenen.

Foaly

Berichten: 4854
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:15

xxxdonja schreef:
Ik begin in september. :=


Oeps, sorry :+ . Ik ben daar inmiddels bijna afgestudeerd (na 6 jaar), als je vragen hebt roep je maar :D

TS, ik weet niet hoe het zit met de wiskundeverplichting voor je havo-examen. Maar er zijn wel genoeg HBO-studies zonder wiskunde, alleen moet je het dan niet in de zorghoek zoeken maar meer in de sociale wetenschappen zoals eerder al gezegd is :)

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Re: HBO zonder wiskunde/rekenen? C&M profiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 19:03

Bij C&M heb je niet perse wiskunde nodig :)

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: HBO zonder wiskunde/rekenen? C&M profiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:07


snikky

Berichten: 519
Geregistreerd: 24-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:25

Ik zie dat je 20 bent, vanaf je 21e kun je toelatingsexamen afleggen bij de meeste hbo studies, als je geen toereikend diploma hebt.....mss moet je daar eens naar kijken?