Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:12

Pff wat is er mis met een ouderwetse sollicitatiebrief? Ik ben geen computernerd en zou dus ook niet weten hoe ik een video maak. Principieel stuur ik geen foto s ook. Beoordeel mij maar op mn diploma s.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:23

chimello schreef:
Skype is prima, aangezien je daar nog iemand spreekt/ziet. Is niet eenzijdig zeg maar. Daar heb ik ook niets op tegen, het is zelfs super handig als je bv in het buitenland zit.



lekker dan als je 10 vacatures hebt en je krijgt 750 aanmeldingen.
ga jij dan de gesprekken voeren met iedereen per skype?
dan ben je drie maanden verder en heeft de eerste lading inmiddels al elders een baan gevonden en kan je de advertentie wel weer opnieuw zetten..

de eerste stap die je maakt is enkelzijdig, per brief en video is het meest optimaal voor de werkgever omdat ze zowel 'mondeling' als 'schriftelijk' inzicht krijgen in iemand en een inschatting kunnen maken of diegene geschikt is.. op basis daarvan nodigen ze er een stuk of wat uit en gaan daarmee face to face in gesprek om de meest geschikte(n) te pikken.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:26

mystery1980 schreef:
Pff wat is er mis met een ouderwetse sollicitatiebrief? Ik ben geen computernerd en zou dus ook niet weten hoe ik een video maak. Principieel stuur ik geen foto s ook. Beoordeel mij maar op mn diploma s.



het hoeft toch ook niet?

maar als je soliciteert op ict'er zou je nog de sterren van de hemel kunnen kletsen in je prachtige brief.. maar dan zou een vereiste video jou behoorlijk door de mand laten vallen.. voor die functie ben je dus ongeschikt.. niet vanwege je brief, maar vanwege je video boodschap die je blijkbaar niet kon maken.. Als ze dat dan niet vereist hadden, hadden ze behoorlijk hun tijd kunnen voldoen door je uit te nodigen..


Ik kan een pracht van een brief schrijven op een solicitatie als hartchirurg.. echter als ik daarover een videoboodschap zou maken, dan val ik door de mand.. Immers 80% van je communicatie gaat via non-verbaal. Een brief laat slechts 20% zien, als men je gezicht erbij ziet en je spreekt weet men veel meer.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:31

Moet wel een beetje lachen om een aantal reacties. Mensen die uit principe hier niet aan mee willen werken. Prima, voor jou 100 anderen in deze tijd vrees ik..
Ik heb vooral gekeken naar vacatures voor managementtraineeships en daar zag ik ook vaak voorbij komen dat er gesolliciteerd moet worden middels een filmpje. Uiteindelijk heb ik zelf ook een filmpje gemaakt. Mijn eerste echte sollicitatie ooit én gelijk aangenomen bij een onwijs gaaf bedrijf.

Zie het juist als kans om jezelf beter te presenteren dan schriftelijk! Ik moet het vooral hebben van mijn enthousiasme en spontaniteit; zie dat maar eens in een brief te krijgen. Voor functies waarbij het vooral om inhoudelijke kennis gaat, schrijf vooral een brief. Maar in jouw voorbeeld als callcentermedewerker; ik snap het wel hoor. Beelden zeggen meer dan woorden, dat gaat hier ook op.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 22:02

Maar dan is een video maken over je bekwaamheid als hart chirurg ook doelloos in feite... Want tenzij je jezelf bezig filmt als hartchirurg ga je ook niet veel aan een video hebben :+

Management, ik kan het me enigzins wel voorstellen. Het is zoals ik zei reclame bijvoorbeeld, daar ga je niet zo even binnen, je adverteert jezelf bij het bureau en zij moeten daarvan onder de indruk zijn anders heeft het weinig zin jou aan te nemen als adverteer brein als je jezelf niet kan promoten. Maar sorry ik wordt voor een callcenter toch liever gebeld met vragen ipv een video waar ik precies hetzelfde zeg als alle andere 100 video boodschappen van sollicitanten :o

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:21

je valt echt door de mand als je ergens over spreekt waar je geen ervaring mee hebt chimello.. vergeet niet 80% is non communicatie, leugens worden veel eerder gezien dan op papier.

100 boodschappen van 100 solicitanten, is 100 minuten kijken, 100 minuten notities + sommige dingen opnieuw bekijken..

100 telefoon gesprekken is echter nooit 100 minuten.. een telefoon gesprek is tenminste 5x maal zo lang, zo niet nog langer.. voorstellen plus functie, aanleiding van het gesprek, sollicitant verstaat het niet goed want ze zit op dat moment in de bus.. herhaling.. Ohhh, maar ik moet nu overstappen kunt u straks terugbellen? hopla twee nutteloze minuten door de plee en dan heb je de solicitant nog steeds niet gesproken.. aantekening maken voor nogmaals bellen.. volgende bellen die neemt niet op, weer een notitie maken tot nog een poging.. derde neemt eindelijk op, weer naam functie, ohh hallo je eigen naam.. bel naar aanleiding van je solicitatie.. ohh ja wat fijn om te horen.. ik heb een aantal vragen.. hop ben je nog nergens maar die minuut is allang om..


je video boodschap is hetzelfde als je brief.. jouw introductie..
daarna maakt een bedrijf een selectie..

iedereen bellen voor een vraaggesprek op basis van iedere brief is toch volslagen van de zotte..
nu is het gewoon, roept je cv teveel vragen op, of kun je niet zo goed schrijven> mailtje met afwijzing , volgende patient. niets bellen, je ligt er al uit.

video + brief is feitelijk een dubbele kans creeren om jezelf in de kijker te zetten.. ben je geen goede schrijver.. dan een perfecte video.. ben je niet handig met presenteren, maar schrijf je de sterren van de hemel.. dan laat je de video toch achterwege? kun je beide.. doe dan beide, want dan laat je blijken dat je niet alleen een goede brief kan schrijven maar deze ook mondeling uitstekend kunt toelichten.. je hebt dan meteen een streepje voor op de andere twee groepen..

Dus waarom zo'n wantrouwen of aversie.. kun je het niet, dan laat je het, en ga je ouderwets voor alleen een brief.. kun je niet schrijven, dan is dit misschien je redding.. wil je jezelf een extra kans geven, lever dan twee mooie stukken in, brief en video

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:24

Toevallig heb ik vandaag een filmpje gezien van een sollicitant die dat had gemaakt. Dat was echt TE GEK!!! Zo gaaf hoe die gozer zich presenteerde en hoe hij in het kort iemand wist te overtuigen hem op gesprek te nemen. Ik denk dat dit echt iets gaat worden wat normaal wordt in de toekomst. Jammer voor de minder filmgenieke personen ( Waaronder ik :D )

Als je voor een callcenter een leuk filmpje wil maken, zou ik zwart beeld doen, maar dan met een leuke tekst..........iets van, je kunt mij nog steeds niet zien, maar jullie klanten zien mij ook niet aan de telefoon! En dan een leuke tekst inspreken.

Wedden dat je de aandacht van ze krijgt!

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:26

mystery1980 schreef:
Pff wat is er mis met een ouderwetse sollicitatiebrief? Ik ben geen computernerd en zou dus ook niet weten hoe ik een video maak. Principieel stuur ik geen foto s ook. Beoordeel mij maar op mn diploma s.


Helaas voor jou worden brieven amper gelezen. Ik doe niet anders als sollicitanten beoordelen en ik kijk altijd gelijk naar het cv of het wel passend is, daarna lees ik pas een brief. Een goed filmpje triggert mij echter wel!

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 22:30

Nou ja "door de mand vallen" nee, niet echt want ik heb dit topic geplaatst om te kijken wat andere mensen vinden van deze toepassing. Niet waarom deze toepassing gedaan gehouden wordt, dat heeft in principe verder niets met mijn mening als sollicitant te maken.

Wat ze doen en hoe mag mij verder een zorg zijn, maar ik mag het zeker een onpersoonlijke, eenzijdige manier van werknemers zoeken vinden. Dus door de mand vallen omdat ik een bepaalde mening heb vind ik een raar argument.

Dat het efficient voor het bedrijf is snap ik ook wel, maar ik blijf het vreemd vinden. En het is toch logisch dat skype niet zomaar gebruikt wordt... Ik zeg zelf ook al skype is handig voor als je bv in het buitenland zit en niet zo even naar dat land kan gaan voor bv een stage of iets dergelijks. Maar callcenters plegen normaal gezien een telefoontje met een paar vragen.

Twijfel nog steeds of ik het moet doen als ik het niet vind kunnen. Maar deze vacature komt al best vaak voorbij, volgens mij zoeken ze echt per direct mensen om aan training te beginnen want daarna worden er nog mensen uitgekozen die niet kunnen beginnen. Vriend van vroeger heeft de training gedaan, deed het goed maar werd alsnog niet aangenomen. Dus misschien is retail ofzo toch beter :+

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Re: Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:42

Een video is juist heel persoonlijk! Even out off the box denken.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 22:49

Hmm, misschien hebben jullie gelijk en moet ik wat positiever denken :)
Ga er toch eens voor zitten morgen denk ik. Ik zou een ideetje kunnen uitwerken waar ik aan mocht werken op school. Ben er niet aan toegekomen maar kan hier misschien van pas komen. (Moest een zelf promotie vine filmpje maken in principe).

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 06:25

R12312 schreef:
mystery1980 schreef:
Pff wat is er mis met een ouderwetse sollicitatiebrief? Ik ben geen computernerd en zou dus ook niet weten hoe ik een video maak. Principieel stuur ik geen foto s ook. Beoordeel mij maar op mn diploma s.


Helaas voor jou worden brieven amper gelezen. Ik doe niet anders als sollicitanten beoordelen en ik kijk altijd gelijk naar het cv of het wel passend is, daarna lees ik pas een brief. Een goed filmpje triggert mij echter wel!


+:)+

x_Jeanine_x

Berichten: 9089
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 06:57

Helaas ken ik het principe Elevator Pitch wel, videoboodschap.
Deze heb ik in mei professioneel laten maken in een sollicitatie cursus.
Maar dit heeft mij tot op heden niet aan een baan gelopen. En ook niet door de voorrondes heen.

Ik snap het principe nog niet. Dan stap ik liever zo bij een bedrijf naar binnen.

Cowboy55
Berichten: 8501
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:48

elenaMM77 schreef:
lekker dan als je 10 vacatures hebt en je krijgt 750 aanmeldingen.
ga jij dan de gesprekken voeren met iedereen per skype?
dan ben je drie maanden verder en heeft de eerste lading inmiddels al elders een baan gevonden en kan je de advertentie wel weer opnieuw zetten..


Copy/paste vorige pagina: Als je 750 reacties krijgt op 10 vacatures dan heb je de vacature verkeerd opgesteld of het verkeerde wervingskanaal gekozen.

Als je denkt zoveel reacties te krijgen dan laat je een uitzendbureau de voorselectie voor je doen. 10 vacatures, max 15 kandidaten om te beginnen en u regelt die andere 735 reacties maar, uitzendbureau.

Cowboy55
Berichten: 8501
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:49

R12312 schreef:
Helaas voor jou worden brieven amper gelezen. Ik doe niet anders als sollicitanten beoordelen en ik kijk altijd gelijk naar het cv of het wel passend is, daarna lees ik pas een brief. Een goed filmpje triggert mij echter wel!


Mij niet. Als het CV niet klopt kijk ik niet eens naar die video.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:52

Kom op zeg, we leven anno 2015 hoor. Digitale tijdperk, multi media, ja, daar hoort ook een nieuwe manier van solliciteren bij. Een leuke, frisse video boodschap kan juist heel erg in je voordeel zijn en dan hoef je echt geen modellen look te hebben hoor. Ik denk dat je 'persoonlijkheid' eerder uit een video haalt (ook al is die wellicht 100 x geoefend) dan uit een brief.

Je kan het zien als belachelijk of juist als een kans om jezelf de markt in te knallen.

Overigens vind ik niet dat dit bij iedere functie een pre zou zijn, maar bij veel representatieve functies bijvoorbeeld wel

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:21

Cowboy55 schreef:
elenaMM77 schreef:
lekker dan als je 10 vacatures hebt en je krijgt 750 aanmeldingen.
ga jij dan de gesprekken voeren met iedereen per skype?
dan ben je drie maanden verder en heeft de eerste lading inmiddels al elders een baan gevonden en kan je de advertentie wel weer opnieuw zetten..


Copy/paste vorige pagina: Als je 750 reacties krijgt op 10 vacatures dan heb je de vacature verkeerd opgesteld of het verkeerde wervingskanaal gekozen.

Als je denkt zoveel reacties te krijgen dan laat je een uitzendbureau de voorselectie voor je doen. 10 vacatures, max 15 kandidaten om te beginnen en u regelt die andere 735 reacties maar, uitzendbureau.



het is ook maar een voorbeeld.. van hoeveel verschil het maakt als iemand een videoboodschap meestuurt.. en omdat men hier nogal 'fel' is tegen (althans sommigen), moet je dat wel wat groter neerzetten..

want als je zegt het is het verschil tussen 10 solicitanten laten komen opdraven voor 1 functie of slechts 3 en nog verder zoeken als dat niets wordt, dan is het antwoord 'nou en' hoogstwaarschijnlijk.
met tien solicitanten ben je als je een nette tijd aanhoud bijna je hele dag kwijt (inclusief de adminisratie, rekening houden met uitloop, pauzes etc)..

Als je het gewoon even grover neerzet, is het verschil veel duidelijker.. ik zeg toch nergens dat er een bedrijf is dat 750 brieven binnenkrijgt?

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:38

Bij internationale bedrijven komen rustig wekelijks 2000 sollicitaties binnen bij HR.

Ik heb het gelukkig nog niet hoeven doen met zo'n video, maar ergens snap ik het idee wel.
Telefoon interviews vind ik pas een echt drama.
Vaak staan ze op speaker en hoor je alles heel slecht, je hebt vaak geen idee hoeveel mensen meeluisteren, en er vallen van die rare stiltes waarbij de interviewer waarschijnlijk aan het schrijven is maar je het niet zeker weet.
Ik heb er vanmiddag weer zo een en kijk er niet naar uit.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 10:35

Maar voor die callcenter baan worden er heel wat mensen aangenomen om die training te volgen. Wordt niet voor maar een persoon geregeld. Dus daarom zullen ze meerdere mensen aan moeten nemen en stiekem ben ik het dan wel eens met het idee van als je zoveel sollicitanten verwacht je het beter kan laten aanpakken. Lijkt me dan he, of het zo wordt toegepast is een tweede.

Succes iig met je telefoon interview :)

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:43

Sizzle schreef:
Bij internationale bedrijven komen rustig wekelijks 2000 sollicitaties binnen bij HR.

Ik heb het gelukkig nog niet hoeven doen met zo'n video, maar ergens snap ik het idee wel.
Telefoon interviews vind ik pas een echt drama.
Vaak staan ze op speaker en hoor je alles heel slecht, je hebt vaak geen idee hoeveel mensen meeluisteren, en er vallen van die rare stiltes waarbij de interviewer waarschijnlijk aan het schrijven is maar je het niet zeker weet.
Ik heb er vanmiddag weer zo een en kijk er niet naar uit.


dan zou je mij eens moeten bellen..

ik zit dan net zo hard te schrijven. immers jij kunt mij op dat moment niet zien.. dus kan ik mooi kleine aantekeningen maken voor wat voor vragen er zijn gesteld. bij veel solicitaties is er een bepaalde lijn van vragen en bepaalde loops waarbij men terugkomt op bepaalde dingen, door notities te maken onthoud je sowieso beter (ook voor achteraf) en kun je anticiperen op de vragen die nog gaan komen..

een telefonisch sollicitatiegesprek zou dan een aparte gewaarwording blijken denk ik :')..
voor wat aanvullende vragen + uitnodiging wordt je als sollicitant ook standaard gebeld terwijl je in een auto op de snelweg zit :j :')

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:09

x_Jeanine_x schreef:
Helaas ken ik het principe Elevator Pitch wel, videoboodschap.
Deze heb ik in mei professioneel laten maken in een sollicitatie cursus.
Maar dit heeft mij tot op heden niet aan een baan gelopen. En ook niet door de voorrondes heen.

Ik snap het principe nog niet. Dan stap ik liever zo bij een bedrijf naar binnen.

Ik weet niet wat en waar je wat zoekt, maar hier is het al weer drama. Zat vacatures, te weinig mensen.
In een zeer korte tijd is de markt gekanteld naar een kandidatenmarkt. Doe er je voordeel mee!

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:17

Elena, schrijven is niet erg, maar meestal zijn het mannen en die multi-tasken nogal slecht.
Dan was je net wat aan het vertellen en hoor je in eens alleen nog maar hmmm en wat stilte of zacht gefluister op de achtergrond. Bijzonder lastige momenten vind ik dat want dan weet ik niet of ik zojuist iets doms gezegd heb of dat iemand ondertussen wat aan het overleggen is bijv.
Dan heb je soms ook nog de situatie dat degene aan de telefoon in feite de vragensteller is met een tijdslimiet. Dan zitten de beslisdingsnemers op de achtergrond. Dan krijg je 0 gesprek maar enkel de standard HR vragen zonder interactie of emotie. Lastig vind ik dat.

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:23

Ik zeg dit laatst voor een vacature in de zorg!! Die heb ik dus aan mij voorbij laten gaan, ik ben er zooooo slecht in om mezelf maar op te nemen en binnen 1minuut te vertellen wie ik ben en een pakkende tekst te verzinnen, ze wilde niet eens een brief erbij alleen cv en de film

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:25

Weet je wat het stomme is. Als het op video staat schamen we ons een beetje, maar als je op gesprek mag komen is het uiteindelijk precies hetzelfde.
De eerste vraag is doorgaans ook: vertel eens wie je bent. Dat mag ook geen 5 min. duren en moet gewoon geoefend en gelikt zijn.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 12:53

Dat er hetzelfde is is het probleem niet maar dat het eenzijdig is is mijn probleem. Wie weet waar je video heen gaat, wie weet wie het allemaal ziet. Mijn docenten vertelden me eens dat ze samen aan tafel met een fles wijn onze aanmeldigen bekeken hebben sindsdien heb ik echt zoiets van nou dat vind ik niet erg prettig. Misschien dat ik daarom liever live op gesprek ga ipv een video waar ik niemand zie maar zij mij wel.