Aanvechten beoordeling scriptie Inholland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladyson

Berichten: 3227
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Aanvechten beoordeling scriptie Inholland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 13:03

Heeft er iemand hiermee ervaring? Het gaat om de opleiding Media & Entertainment Management.

Vooralsnog is zover ik weet mijn enige optie een verzoek tot second opinion indienen bij de examencommissie, maar dat duurt 6 weken. De herkansing moet ik dan al inleveren.. De beoordeling is zodanig slecht (flinke leesfouten), en tegenstrijdig met de docent die mij begeleid heeft, dat ik niet weet wat ik zou moeten verbeteren omdat de beoordeling niet klopt met wat er in mijn scriptie staat..

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Aanvechten beoordeling scriptie Inholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:49

De eerste stap is over het algemeen om rustig in gesprek te gaan.

Ik begrijp dat de docent die jou begeleid heeft een andere is dan die je beoordeelt? Als je met de begeleider goed contact hebt, zou je die eerst eens kunnen benaderen. Wellicht dat hij advies heeft of achter de schermen kan vragen of de andere docent er nog eens naar kan kijken.
Je kunt dit ook zeker bespreken met een eventuele mentor of SLB / studieadviseur.

De andere optie (en misschien het advies van de vorige personen) is om een gesprek met de beoordelaar aan te vragen, waar je in eerste instantie heel open om een toelichting vraagt omdat je de kritiek niet kunt verbinden aan wat er in het verslag staat (bv duidelijke citaten uit jouw scriptie waaruit blijkt dat...)
Je kunt hier de toon het beste nog zo open mogelijk houden, je mag best aangeven dat jij het niet begrijpt of dingen anders ziet, maar probeer het niet op de spits te drijven, maar het zakelijk en beleefd te houden.

(En, het is zelfs mogelijk dat je uit zo'n gesprek ook punten haalt die werkelijk nuttig zijn, of dat je ineens denkt: 'hee, zo kun je dat ook lezen, daar had ik niet bij stilgestaan.' Dus sta ook daarvoor open.)

In beide gevallen denk ik dat je nog niet meteen een definitief nieuw oordeel zult krijgen, maar dat je wel de weg effent voor een betere beoordeling in de herkansing / volgende beoordeling.

Vervolgens kun je je scriptie het beste aanpassen met nuttige of heel oppervlakkige aanpassingen die je scriptie niet wezenlijk veranderen, maar de indruk kunnen wekken dat je wel 'iets' met de kritiek gedaan hebt, zodat de beoordelaar (die in stilte hopelijk beseft dat hij fouten heeft gemaakt maar dat vermoedelijk niet zo snel openlijk zal zeggen) dan tot een betere beoordeling komt.

Levert dat nog niks op, dan is het pas het moment om naar de examencommissie te stappen volgens mij.

mirriezz
Berichten: 2013
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:07

Ik denk inderdaad dat wat Shadow0 zegt een heel goed plan is.

Mocht je er dan echt niet uit komen, stap dan naar de Examencommissie. Die hebben ook de mogelijkheid om jou een extra poging/herkansing te geven. Mocht de Examencommissie vinden dat de beoordeling niet correct is gegaan, dan is het te verwachten dat ze je bij hun uitspraak ook meteen dat extra inlevermoment toewijzen.

Als je bang bent dat het tegen je spreekt dat je niet nu meteen aan de bel hebt getrokken, ga dan in elk geval bij je SLB/SLC langs. Dan kun je op dat gesprek terugpakken voor je klacht bij de Examencommissie.

Ladyson

Berichten: 3227
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 21:57

Bedankt voor jullie reacties, lief dat jullie meedenken! Echter ben ik bewust op zoek naar ervaringen met Inholland, omdat de procedures daar afwijken van hoe het bij andere opleidingen gaat helaas.

Het afwachten met naar de examencommissie gaan tot na de herkansing houdt ook in dat er een jaar extra collegegeld betaald moet worden, en ik mijn baan misloop met een fatsoenlijk salaris..

Contact met de begeleider heb ik kort gehad via e-mail, maar op meer contact heb ik helaas ook geen recht (het is ook geen individuele begeleiding zoals op andere scholen/opleidingen). Hij heeft wel aangegeven verrast en verbaasd te zijn door de uitslag.

Maandag heb ik een afspraak staan met de beoordelaar. Ik heb al enigszins aan de bel getrokken op school (op een vriendelijke toon uiteraard), en daardoor de uitzondering gekregen dat ik mijn opdrachtgever mag meenemen naar het gesprek vanwege de 'bijzondere situatie' waarin ik mij bevind. Zij beseffen zich dus ook dat er ergens iets afwijkends is gebeurd, verder is mijn situatie namelijk doodgewoon haha.

Er staan écht leesfouten in de beoordeling, die niet subjectief anders geïnterpreteerd kunnen worden.. Er wordt verwezen naar zinnen en percentages in mijn scriptie die er op een heel andere manier in staan. Een deel van de feedback staat ook letterlijk in zijn geheel haaks op de feedback van de begeleider, deze feedback staat gelukkig ook zwart op wit. Deze begeleider is ook beoordelaar, maar dan van andere scripties, dus hun niveau zou hetzelfde moeten zijn. Uiteraard begrijp ik dat mijn scriptie ook zwakke punten heeft en deze punten zal ik dan ook zeker aannemen. Echter heb ik de gehele periode als voorbeeld gediend voor andere studenten omdat mijn stukken zo goed waren (heb ik ook zwart op wit), maar ik ben als enige niet geslaagd.. Dit bedoel ik overigens niet arrogant, maar daardoor was de verwachting een 8 ipv een 4.

Advies van school is om zowel mijn scriptie te gaan verbeteren nav het gesprek maandag, als een verzoek in te dienen bij de examencommissie voor een herbeoordeling. Zij mogen zelf geen actie ondernemen buiten de examencommissie om, zelfs als de beoordelaar het met mij eens zou zijn, ben ik ondertussen wijzer geworden. Doordat dit een aantal weken duurt en de scriptie al in augustus ingeleverd moet worden, is afwachten geen optie helaas..

Ik hoopte in het topic een snellere manier te vinden. -O-

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Aanvechten beoordeling scriptie Inholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 06:39

Kleine opmerking over het collegegeld: dat betaal je per maand. Stel je studeert begin november af, dan betaal je tot eind november.

welmoedz

Berichten: 1580
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 06:52

Bekend verhaal, mijn neef heeft iets met event (....)? gedaan op In Holland en heeft een jaar langer over zijn afstuderen gedaan. Zoveel begeleiders die allemaal andere eisen hadden, de eerste versie had hij ingeleverd en werd afgekeurd met feedback, die feedback had hij verbeterd en toen heeft er een nieuwe begeleider naar gekeken die m weer afkeurde op wat hij van zn eerste begeleider moest veranderen...zo is het echt een paar keer gegaan. Het is zover gekomen dat hij met zijn vader naar school is gegaan om duidelijke afspraken te maken omdat alle begeleiders wat anders zeiden. zwaar frustrerend. Uiteindelijk heeft hij het wel gered maar het is echt een drama geweest!

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Aanvechten beoordeling scriptie Inholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:26

Dit is toch die opleiding die in het nieuws is geweest dat veel mensen hun diploma cadeau hebben gekregen?
Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben dat ze strenger zijn geworden tav het niveau van de scriptie? (jouw eigen begeleider kan wellicht ook de plank misslaan tav het gewenste niveau). Of is dat iets totaal ondenkbaar?


Hij kan het wel een 8 vinden maar een buitenstaander vind het blijkbaar een 4? (al vind ik dat verschil dan wel heel erg groot). Dus ben heel benieuwd hoe en wat.

En uiteraard wens ik je veel succes, ik gun het niemand om op het einde van de stage periode/scriptie een 4 te krijgen. Dan had er in mijn ogen al veel eerder aan de moeten zijn getrokken om iemand de kans te geven zich te verbeteren om zo een voldoende te halen.

daffieduck83

Berichten: 1749
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Aanvechten beoordeling scriptie Inholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:36

Toch vind ik het wel raar. Tuurlijk kunnen beoordelingen per begeleider iets verschillen, maar een verschil van meer dan circa 1,5 punt vind ik onacceptabel. Hebben de begeleiders geen richtlijnen waar ze scripties aan kunnen toetsen?

Veel succes

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Aanvechten beoordeling scriptie Inholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:45

Media en entertainment management..... Ja daar is een groot tekort aan zeg. Weer zo'n opleiding tot werkloosheid. Maar goed.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:46

daffieduck83 schreef:
Toch vind ik het wel raar. Tuurlijk kunnen beoordelingen per begeleider iets verschillen, maar een verschil van meer dan circa 1,5 punt vind ik onacceptabel. Hebben de begeleiders geen richtlijnen waar ze scripties aan kunnen toetsen?

Veel succes



4 punten verschil is ook bizar (in mijn ogen idioot) maar wie is de "schuldige"?is dat de persoon die de 4 geeft (tuurlijk willen we dat allemaal geloven) maar wie zegt dat die 8 wel een goed beeld geeft van de scriptie.

Iig ergens gaat iets heel erg fout, tis niet dat de ene zegt een 5 de ander een 6, nee 1 vind het top een 8, de ander vind het zwaar onvoldoende een 4 (en een 4 voor een scriptie is echt heel erg laag..ik ben het nog nooit tegen gekomen)

Je zou zeggen dat er richtlijnen zijn (en die moeten er ook zijn) tav de beoordeling.
Zijn er ook tussentijdse beoordelingen geweest/ evaluatie etc?

Ga iig open het gesprek in met de persoon die die 4 heeft gegeven en luister goed naar de opmerkingen die hij/zij heeft. Ik ben uiteraard wel benieuwd naar de reden van een 4....

Welk commentaar stond er bij je scriptie dan? Heb je een score formulier ontvangen oid? waarop is hij/zij tot die 4 gekomen.

(een 4 is zwaar onvoldoende dus mijn inziens zou je dan zoiets slecht hebben geschreven..dat even verbeteren geen optie meer is).

(en daar geloof ik ook niet zo snel in...mijn inziens zou zo iemand de stage periode niet eens doorgekomen zijn)

Zonnetje81
Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:49

Ik heb geen tips maar het doet mij denken aan mijn afstudeerverslag. Ook daar was het: zoveel mensen zoveel wensen en moest je mazzel hebben. Zo voelde het. Bizar dat zoiets bestaat en blijft bestaan. Het zegt meer over de vage opdracht en/of beoordelingscriteria.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:50

Arabesk schreef:
Media en entertainment management..... Ja daar is een groot tekort aan zeg. Weer zo'n opleiding tot werkloosheid. Maar goed.




Der zijn legio opleidingen waar je niet veel mee kunt, lijkt mij niet van toepassing deze opmerking om te plaatsen in dit topic.

Vind het zuur zat voor TS een 4 voor haar beoordeling terwijl ze het blijkbaar totaal niet had verwacht en ook de begeleider blijkbaar niet.

groetjes SMM

(zelf ook beoordelaar van stages/scriptie's HBO/WO studenten)

Kletskousz
Berichten: 381
Geregistreerd: 23-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:51

Arabesk schreef:
Media en entertainment management..... Ja daar is een groot tekort aan zeg. Weer zo'n opleiding tot werkloosheid. Maar goed.


Wat een rare reactie zeg, daar vraagt ts toch niet om? Ts heeft zelfs mogelijk al een baan als ze haar diploma op zak heeft.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:52

Zonnetje81 schreef:
Ik heb geen tips maar het doet mij denken aan mijn afstudeerverslag. Ook daar was het: zoveel mensen zoveel wensen en moest je mazzel hebben. Zo voelde het. Bizar dat zoiets bestaat en blijft bestaan. Het zegt meer over de vage opdracht en/of beoordelingscriteria.


Mazzel hebben vind ik schandalig, zijn genoeg hogescholen/universiteiten die gewoon richtlijnen hebben, met scorings formulieren.....

Shadow0

Berichten: 43528
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:56

Arabesk schreef:
Media en entertainment management..... Ja daar is een groot tekort aan zeg. Weer zo'n opleiding tot werkloosheid. Maar goed.


Hoewel het wat uit het oog verloren wordt, zouden we opleiding ook gewoon kunnen zien als belangrijk voor iemands persoonlijke ontwikkeling. Naast een aantal vakinhoudelijke zaken krijg je namelijk heel veel dingen die hoe dan ook belangrijk zijn: omgaan met informatie, lezen en analyseren, aan een project beginnen, kritisch denken, etc. Die dingen komen beslist van pas. Opleidingen, zelfs in richtingen die we als zinloos willen zien, leveren dan ook heel veel positief effect op voor de samenleving, en ook kans op een betere baan, zelfs al is het in een ander vakgebied dan hun opleiding. (En dat is ook niet erg, leve de diversiteit.

Daarnaast leidt een heel groot deel van de huidige opleidingen op tot werkloosheid, omdat de werkloosheid gewoon nogal groot is. De inhoud van de opleiding maakt niet zoveel uit. Alleen echt technische opleidingen scoren aardig goed, maar denken dat we nu dus in alle overige richtingen geen mensen meer hoeven op te leiden gooit heel veel sociaal kapitaal en potentie weg.

(Het is wat off-topic, maar wel relevant denk ik dat dit soort misconcepties een beetje weerwoord krijgen.)

Zonnetje81
Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 19:00

Studiemiep:

Tja als de inhoud zo breed interpreteerbaar kan zijn dat ook bij mij de begeleider het goed vond de beoordelaar niet, daarna net goed genoeg en vervolgens het assessment gesprek afgekeurd en ik met hetzelfde matige verslag een nieuw gesprek kreeg met nieuwe beoordelaars en het gesprek NERGENS leek op het eerste en ik glansrijk slaagde......dan heb ik mijn vraagtekens. Plus bij overige studenten ging het net zo. Het ging om een visiedocument. Het scoringsformulier was okk vaag en zeer breed interpreteerbaar. Gokken dat je beoordelaar zich kan vinden in je werkwijze. Zeer slecht. Heeft mij ook een slecht gevoel gegeven met afstuderen, daarvoor waren de modules wel altijd goed en duidelijk.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 19:03

Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten, maar dan bij Saxion. Uiteindelijk een jaar over mijn afstuderen gedaan. Ik heb een extern bedrijf ingeschakeld die mij hielp met mijn scriptie. Dat bedrijf heette "snelafstuderen". Zit in amsterdam en hadden hun grootste klantenbestand bij Inholland vandaan, blijkbaar is het daar dus met regelmaat drama.

Ik raad je aan toch een second opinion aan te vragen, maar wacht het gesprek maandag af. Wellicht krijg je daar goede tips. Ik heb wel gemerkt dat een scriptie schrijven, voor een groot deel, bestaat uit het pleasen van de examinator. Doe dus gewoon vooral zoveel mogelijk wat hij zegt.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 23:02

Zonnetje81 schreef:
Studiemiep:

Tja als de inhoud zo breed interpreteerbaar kan zijn dat ook bij mij de begeleider het goed vond de beoordelaar niet, daarna net goed genoeg en vervolgens het assessment gesprek afgekeurd en ik met hetzelfde matige verslag een nieuw gesprek kreeg met nieuwe beoordelaars en het gesprek NERGENS leek op het eerste en ik glansrijk slaagde......dan heb ik mijn vraagtekens. Plus bij overige studenten ging het net zo. Het ging om een visiedocument. Het scoringsformulier was okk vaag en zeer breed interpreteerbaar. Gokken dat je beoordelaar zich kan vinden in je werkwijze. Zeer slecht. Heeft mij ook een slecht gevoel gegeven met afstuderen, daarvoor waren de modules wel altijd goed en duidelijk.



Ik ben deze praktijken dus absoluut niet gewend, wellicht is het ook een verschil van richting (beta/biomedisch). Ik zie mijn studenten maanden werken aan hun onderzoeksproject de scriptie is daar een onderdeel van Inleiding, Materiaal& Methoden, Resultaten en Discussie.

Ladyson

Berichten: 3227
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 10:26

Arabesk schreef:
Media en entertainment management..... Ja daar is een groot tekort aan zeg. Weer zo'n opleiding tot werkloosheid. Maar goed.


Grappige reactie! Is niet echt een nuttige reactie :+ en daarnaast heb ik mijn contract al een paar maanden ondertekend liggen om te kunnen beginnen. Het is echter wel onder voorbehoud van een diploma dus daar gaat nu iets mis helaas. We hebben de datum twee maanden opgeschoven nu..

Studiemiep, dat klopt inderdaad! De eisen zijn ook véél strenger t.o.v. vroeger, maar ze zouden nu natuurlijk wel voor iedereen gelijk moeten zijn. Mijn begeleider is tevens beoordelaar, maar dan voor studenten die hij niet begeleid heeft, dus hij weet wel echt hoe er beoordeeld wordt. Blijkbaar kan daar 4 punten verschil in zitten -O-

Ik heb inderdaad een uitgebreid beoordelingsformulier ontvangen met punten + toelichting. Natuurlijk kloppen bepaalde punten, ik ben niet perfect, alleen zijn die punten dan eerder een 6 waard dan een 4 als ik het bekijk.. Maar dat is natuurlijk een subjectief gedeelte.

Echter wordt er ook verwezen naar bepaalde zinnen die gewoon totaal anders beschreven zijn in mijn scriptie. Mijn scriptie gaat over het werven via social media. Ik heb in het begin dus percentages genoemd over het gebruik van social media in Nederland, zoals bijvoorbeeld ook dat van de doelgroep 56% social media gebruikt bij het zoeken van een baan t.o.v. 27% van de Nederlanders, en de doelgroep dus bovengemiddeld actief daarmee is. In de beoordeling staat: Het is onlogisch dat voor social media is gekozen want 56% van de doelgroep gebruikt geen social media. Verderop heb ik juist geschreven dat 97% van de Nederlanders in de leeftijdscategorie van de doelgroep social media gebruiken.

Ik snap dat als zij denken dat 56% van de doelgroep geen social media gebruikt dat de hele scriptie nergens op slaat, maar dat is dus totaal niet het geval..

Dit is het eerste gedeelte van het beoordelingsformulier..

Later wordt de onderzoeksmethodiek volledig onderuit gehaald omdat ik iets gedaan heb wat volgens hun niet kan. Ik heb dit echter zo gedaan op advies van de onderzoeksdocent (begeleider), en heb dit advies zwart op wit staan.

Moska

Berichten: 3409
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 10:43

Het helpt je niet in het pad wat je nu moet volgen, maar de zoon van een collega heeft hetzelfde bij de hand momenteel. Weliswaar op het HBO in Groningen, maar die heeft hetzelfde dus. Goede beoordeling van de begeleider (een 8) en een onvoldoende van de tweede beoordelaar waardoor het eindgesprek niet mocht plaatsvinden. Die tweede beoordelaar kwam ook ineens met andere eisen waaraan voldaan moest worden.

En zelf is het me ook overkomen, nota bene nadat ik de eindpresentatie al had gegeven voor een heel publiek. Mijn begeleider was helemaal enthousiast en gaf een 8, terwijl de tweede beoordelaar (die pas bij de presentatie om de hoek kwam) het maar een bij elkaar geraapte zooi vond (het publiek daarentegen vond het een prettig samenhangend geheel) en me een 5 gaf. Alsnog wel geslaagd, maar het gaf (en geeft nog steeds) een nare bijsmaak aan iets wat een feestje had moeten zijn.

Blijkbaar iets wat vaker voorkomt en heel frustrerend is. Gelukkig heb jij dingen ook zwart op wit. Hoop voor je dat het op tijd lukt allemaal!

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Aanvechten beoordeling scriptie Inholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:49

Iig heel veel succes TO houd ons op de hoogte ben heel benieuwd. Vind het schandalige praktijken.

Goed dat je dingen zwart op wit hebt staan (je zou het maar allemaal niet zwart op wit hebben................dan ben je mooi gepiepelt).

Als zou je zodirect toch slagen met een 6 dan snap ik nog dat je er een rot gevoel aan overhoud, de meeste doen namelijk hun stinkende best om juist een zo hoog mogelijk punt te halen.

Maar hoe reageerde je eigen begeleider dan? had die niet zo iets van ik neem eens contact op met de externe beoordelaar..............hoe/wat?