Kennismakingsgesprek Christelijke hogeschool

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Kennismakingsgesprek Christelijke hogeschool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 18:38

Ik heb me ingeschreven voor de HBO deeltijdopleiding verpleegkunde. De hogeschool in kwestie heeft een nadrukkelijke christelijke identiteit. Toen ik mij inschreef via studielink moest ik dan ook in een lijstje met vinkjes aangeven 'hoe christelijk' ik ben (antwoorden variërend van 'ik heb er helemaal niets mee en het interesseert mij niet' tot 'mijn leven staat volledig in het teken van God', en daar zo'n 12 opties tussenin)
Nu heb ik zelf ook op een christelijke basis- en middelbare school gezeten, dus ik heb wel wat meegekregen, maar echt christelijk (volgens mij zijn de meeste voltijdstudenten daar gereformeerd) ben ik niet. Begrip en respect is zeer zeker wel aanwezig.
Ik heb voor deze hogeschool gekozen omdat ze A. heel goed bekend staan, en ik er een goed gevoel bij had na de open dag, en B. ik maar 2 opties heb en de andere opties bijna niet aan te reizen is...

Prompt kreeg ik vorige week een uitnodiging voor een kennismakingsgesprek, gezien mijn antwoorden op de identiteitsvragen... Om te bespreken wat over en weer de verwachtingen en mogelijkheden zijn.
Ik heb al wel wat rondgekeken op internet en begrepen dat de deeltijdklassen heel gemengd zijn qua achtergrond, dus dat zou geen issue moeten zijn. Volgens mij mogen ze me ook niet weigeren. Maar wat kan ik verwachten van zo'n gesprek? Er staat ongeveer 3 kwartier voor. Ik ben een beetje bang voor vragen als 'hoe zou je dit vanuit je geloof benaderen?' en heb geen idee wat ik kan verwachten (heb wel doorgevraagd bij de mevrouw die belde om de afspraak in te plannen, maar die liet niks los)

Wie heeft hier ervaring mee of weet hoe dit in zijn werk gaat?

anneliesdj

Re: Kennismakingsgesprek Christelijke hogeschool

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 00:38

Ik heb geen idee wbt dat gesprek. Maar ik heb begrepen dat ze je mogen weigeren voor een voltijdstudie als je na 1 mei bent ingeschreven. Voor een deeltijdstudie kunnen ze je niet weigeren voor zover ik weet.
Ik denk dat je gewoon eerlijk moet zijn, dan zie je 't vanzelf.

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 01:36

Ik denk dat je inderdaad het beste gewoon eerlijk kunt zijn. Ik zou je keuze voor deze studie/opleiding goed proberen te onderbouwen, zodat ze daar weten dat je het serieus neemt. Als je dat kunt verwoorden denk ik dat je al een heel eind de goede richting op bent.

Gaat dit over de hogeschool in Ede trouwens? (gewoon nieuwsgierig)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 01:47

Als het over Ede hebt, de school wil dat alle studenten weten "waar ze aan beginnen" als niet-christen op de school. Het geloof wordt verwerkt in de lessen en staat centraal door alles heen. Dit sluit niet uit dat je als niet-christen daar kan studeren, daar zijn er een heleboel van op de CHE, maar ze willen niet dat je tijdens de opleiding gaat klagen over het christelijke gehalte van de lessen even kort gezegd. Daarom is het goed om van te voren de verwachtingen duidelijk te stellen. ;-)

Er zitten genoeg niet-christelijke of minder actief betrokkenen christenen op de CHE hoor, daar zal je zeker niet de enige in zijn. Ik ben zelf net afgestudeerd in Ede (SPH) en wel christen, maar ik heb in mijn klassen genoeg niet-christenen gehad. Van andere opleidingen weet ik via vrienden dat er soms meer niet-christenen waren dan wel, er zal sowieso niemand worden geweigerd om de levensovertuiging, loopt van alles rond. Moslim, Jood, Christen, atheïst... Al is het grootste deel natuurlijk wel christen.

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 08:57

(Bijna) alle opleidingen verpleegkunde hebbeb tegenwoordig een gesprek vantevoren, als studiekeuzecheck. Dus ik zou me niet te veel zorgen maken over het wel/niet aangenomen worden op basis van je geloof. Bij zo'n gesprek wordt je motivatie etc besproken en op basis daarvan wordt er een advies gegeven. Komt goed!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 12:28

Marrlinde; bedankt :D Jij hebt me vanochtend een stukje minder zenuwachtig gemaakt.
Het was idd wat Marrlinde al zei; 'weet je wel waar je aan begint want we hebben niet alleen een christelijk naamkaartje, we dóen er ook echt wat mee'. Heel fijn gesprek gehad, stelde uiteindelijk niet veel voor, was vooral leuk :)

Ik ben uiteraard gewoon eerlijk geweest :j

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:57

Mooizo! Succes met je opleiding, ik ben inmiddels gelukkig klaar. ;-)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:03

Ik heb daar ook gestudeerd, heel even, CHE. Op de opleiding verpleegkunde zitten de meeste christenen om het zo maar even te zeggen. Ik ben door een aantal klasgenoten (deed een andere opleiding) de hel ingewenst, voelde me niet welkom tussen de christelijke mensen. Toen ik stopte met m'n opleiding heb ik dat ook aangegeven en de directrice is gelukkig wél ruimdenkend :D Overigens was het inderdaad een rode draad, muziek waren liedjes uit de Bijbel, je moest zelf ook christelijke lessen geven, er werd een kerkdienst georganiseerd, maar die was niet verplicht. Veel plezier bij je opleiding, ik hoop dat jij je er mee thuis voelt dan ik :)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:03

Deed jij voltijd Selina? Daar zag ik ook vaak wel een verschil in, de 1e jaars studentjes komen vaak net uit het ouderlijk huis en hebben nog niet de mogelijkheid gehad zelf wat ruimdenkender te worden. Deeltijd zijn vaak wat oudere studenten die wat meer ontwikkeld zijn qua tolerantie (óf er juist helemaal achterstaan dat niet-christen niet goed zijn, maar dat komt niet veel voor hoor haha). Klinkt heel ernstig zo, maar mijn ervaring van de CHE is juist dat het heel tolerant en gezellig is. Maar ik ben wel christen, dus misschien dat ik het sowieso anders ervaren heb. ;-)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:12

Hoor veel positieve dingen over de CHE.

Goede school, en of je nou christen ben of niet christen, beide voelen zich thuis die ik ken :) Hoor dat niet christenen ook af en toe een dagopening moeten houden, dan plukken ze gewoon een christelijk gedicht van internet en klaar. En hoor ook dat iedereen daar gewoon gerespecteerd wordt en dat er van alles rondloopt! Zou me dus niet te zenuwachtig maken :)

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:32

Eigenlijk vind ik het belachelijk dat geloof nog gekoppeld zit aan bepaalde scholen(of politiek). Ik denk niet dat ze je weigeren omdat je niet christelijk bent of zo, ik zou daar dan ook gewoon eerlijk over zijn. Als jij goed kan motiveren waarom je voor die school en opleiding gekozen hebt, zit je wel goed :)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:37

Selina schreef:
Ik heb daar ook gestudeerd, heel even, CHE. Op de opleiding verpleegkunde zitten de meeste christenen om het zo maar even te zeggen. Ik ben door een aantal klasgenoten (deed een andere opleiding) de hel ingewenst, voelde me niet welkom tussen de christelijke mensen. Toen ik stopte met m'n opleiding heb ik dat ook aangegeven en de directrice is gelukkig wél ruimdenkend :D Overigens was het inderdaad een rode draad, muziek waren liedjes uit de Bijbel, je moest zelf ook christelijke lessen geven, er werd een kerkdienst georganiseerd, maar die was niet verplicht. Veel plezier bij je opleiding, ik hoop dat jij je er mee thuis voelt dan ik :)

OMG dat is pas de hel.

Succes in ieder geval!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:57

Oh dacht dat je niet christelijk was.

Ja, ik kan net de verkeerde klas hebben gehad hoor! :) Inderdaad voltijd. Is puur mijn ervaring, er zijn er natuurlijk duizenden. Ik koos die school omdat het tegenover m'n huis is haha.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 17:10

Er is mij vanochtend verteld dat ze idd een dagopening doen, maar dat je niet verplicht bent om daar zelf ook actief aan mee te doen. Als je je er niet goed bij voelt hoef je zelf niet voor de klas te gaan bidden of een bijbeltekst te lezen, er wordt wel van je verwacht dat je er gewoon bij bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:32

Geen hogeschool, maar ik heb een jaar stage gelopen op een christelijke middelbare school (echt hartje biblebelt) en daar merkte ik vrij weinig van het feit dat het gelovig was. Als ik het eerste uur les moest geven moest ik de les beginnen met een stuk voorlezen uit een speciaal tijdschrift voor christelijke middelbare scholen, daar werd dan per dag een bijbelvers behandeld met een moreel vraagstuk waarvan het dan de bedoeling was dat je die nog ging bespreken naderhand. Het verschilde per les of we dit ook daadwerkelijk deden (vanuit mijn stagebegeleider). Soms waren het interessante onderwerpen, bijvoorbeeld oorlog of liefde, waar de leerlingen ook wel graag over mee wouden doen. Andere dingen waren ze dan weer minder happig op en af en toe was de les ook gewoon te vol met inhoudelijke zaken.

Op een hogeschool heb je denk ik wel meer te maken met studenten die er zelf nog voor gekozen hebben om bij hun geloof te blijven. Aan de ene kant heel fijn, aan de andere kant misschien wat moeilijker om tussen te komen. Jullie hebben immers wel verschillen. Ik denk dat het heel veel scheelt dat jij er open en tolerant in staat en dat je geen vooroordelen hebt, op die manier kan je wat makkelijker een 'leven en laten leven' situatie creëren.