Van opleiding wisselen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kiki1995

Van opleiding wisselen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 10:26

Ik zit momenteel op het MBO niveau 4. Ik doe een opleiding Webdesign. Ik zit nu in mijn derde en 'laatste' jaar. Ik ben momenteel druk met het examenproject en ga daarna een halfjaar op stage en dan is mijn opleiding afgerond. Nu loop ik tegen een aantal struikelpunten aan. Zo is er 1 vak (SQL) waar ik onmogelijk voor kan slagen omdat ik die niet kan halen (doordat ik het zelf gewoon niet kan en er geen aanleg voor heb). Daarbij komt nog dat mijn complete examenproject in de soep is gelopen doordat ik en mijn partner niet goed communiceerde en hij de HTML van onze webpage fout had gemaakt. En stage vinden, examen doen en een onmogelijk vak ophalen wordt me de laatste tijd iets te veel.
Ik weet sinds het einde van het tweede jaar dat ik de 'verkeerde' opleiding heb gekozen. Ik vind het ontwerpen van websites leuker dan het maken en coderen van ze. Ik ben liever bezig met de creatieve kant dan met het code's schrijven ervan. Ik dacht dat ik het wel even af zou maken. Laatste anderhalf jaartje doorknallen en dan zou ik er klaar mee zijn! Nu merk ik aan mezelf dat ik langzaam een depressie inrol. Door school, door de opleiding die ik niet leuk vind, door leraren die me tegenwerken en een eindexamen want compleet de mist in gaat.

Even voor extra duidelijkheid. Ik heb niks. Ik ben op mijn 16e van de Vrije School afgestapt zonder diploma (niet dat ik die ooit zou krijgen als ik klaar zou zijn, ik zou het moeten doen met een certificaat, maargoed, zelfs die heb ik niet). Daarna ben ik met heel veel testen, pijn en moeite ingestroomd op niveau 4. Ik moet zeggen dat ik niet boven mijn kunnen werk hier, dus opzich kan ik het allemaal aan.

Nu sta ik voor een keuze. Doorgaan of iets anders kiezen en stoppen. Als ik zou stoppen wou ik instromen in het Rijn IJssel in Arnhem en daar voor DTP'er leren. Anders wordt het hier nog een jaar doorkwakkelen, hopen dat ik een stage vind en mijn eindexamen toch nog haal (al zijn mijn leraren al aardig pissig op me voor geen reden en heb ik al een aantal keer gehoord dat ik het toch niet red). Wat moet ik doen? Ik heb over een week vakantie, genoeg tijd om te denken... maar ik zit nu gewoon met mijn handen in het haar.
Ik ben 19 jaar, jong in principe zou het niet het einde van de wereld zijn als ik wissel. Ik weet alleen niet over ik zonder diploma en alles zomaar weer aangenomen wordt op een niveau 4 opleiding. Ik zou graag advies willen van mensen die ongeveer hetzelfde hebben moeten doen..

lifeofmarit

Re: Van opleiding wisselen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:30

Eerlijk? Ik zou je opleiding afmaken, je bent al zo ver gekomen! Je hoeft nog maar 1 jaartje straks, gewoon even knallen +:)+
Met je MBO4 kun je naar HBO, aangezien MBO je zegt dat je MBO aankunt moet HBO ook lukken?
Iig erg lastige keuze! Maar zeker niet opgeven, vertrouwen hebben in jezelf meid!!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:38

Heb je een leraar waar je je goed bij voelt en hier al eens over gesproken?
Soms is een mentor of tutor degene die je kan leiden en je even een steuntje kan geven.
Het zou zonde zijn om weg te gooien wat je al hebt gebreikt, moet je eens terug kijken hoe hard je ervoor gewerkt hebt!
SQL mag je dan misschien niet liggen maar er iets niets dat je niet kan. Alleen in sommige dingen ben je beter dan andere ;)
Ken je ervaren webdesigners? Misschien eens vragen voor een bijlesje.
Niet een medestudent vragen maar een ervaringsdeskundige. Waarom? Omdat die een andere kijk hebben dan jullie lessysteem. Misschien valt het kwartje dan :)

Succes!
(je mag altijd PB-en. Ik heb MBO grafisch ontwerpen gedaan. Wat anders maar ik ken de structuur van zo'n opleiding wel een beetje)

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 10:58

Ik ken verder geen ervaren webdesigners.. en mijn mentor is juist de persoon die me redelijk omlaag aan het praten is. Verder heb ik hier niemand echt op school die me daarin kan steunen.
Voor SQL heb ik al van alles geprobeerd. Van bijles tot na school in de boeken zitten, het komt niet in m'n hoofd. (Datzelfde had ik met C#)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:22

Kiki1995 schreef:
Ik ken verder geen ervaren webdesigners.. en mijn mentor is juist de persoon die me redelijk omlaag aan het praten is. Verder heb ik hier niemand echt op school die me daarin kan steunen.
Voor SQL heb ik al van alles geprobeerd. Van bijles tot na school in de boeken zitten, het komt niet in m'n hoofd. (Datzelfde had ik met C#)

En ben je al eens naar het opleidingshoofd geweest? Heb je een favoriete leraar?

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:32

En dan weer zonder diploma zitten? Helemaal niet doen!

Het valt me op dat je de fouten/redenen waarom het niet lukt allemaal bij anderen legt. Je klasgenoot heeft de HTML fout gemaakt, je leraren zijn pissig op je zonder reden en je mentor praat je de put in. Ga eens bij jezelf na of je wel echt alles doet om te zorgen dat je dat papiertje haalt.

Als ik jou was zou ik naar je mentor stappen en om hulp vragen. Zeg dat je het idee hebt dat je het niet gaat halen en dat er dingen zijn die je gewoon echt niet snapt. Zeker weten dat ze je dan echt wel helpen, helemaal omdat je dan laat zien dat je het graag wilt.

Dus schop jezelf onder je kont en ga dat diploma halen. Weglopen voor problemen heeft helemaal geen zin.

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:39

eerlijk? docenten zijn er om je te helpen je diploma te halen, dus echt je de put in praten zullen ze niet. dit zal gewoon hun manier zijn om je te motiveren. gewoon doorzetten, niet aanstellen.
(en ja ik spreek uit een hele berg ervaring)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:48

SQL is lastig, maar er is idd niets dat je niet kunt.

Ik zou even doorbijten, zodat je je diploma hebt. Als je dat hebt, gaan er meer deuren open. Met je MBO4 zul je zo mogen instromen in welke MBO of HBO-opleiding dan ook, zonder dat je toetsen moet doen. Wil je gaan werken bij een bedrijf die meer ontwerpt aan websites, is het meteen een pre dat je wel snapt hoe het technisch allemaal werkt. Ook heb je kans dat je met dit diploma zelfs wel wordt aangenomen en intern word opgeleid om steeds meer het ontwerp in te gaan. Ik zou het dus niet laten vallen.

Zoek iemand op waar je mee kunt praten. Een favoriete docent, mentor, vertrouwenspersoon, decaan, misschien je ouders? Kijk hoe je het aan kunt pakken en wat je aan jezelf kunt verbeteren, zodat je dit gaat halen.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 11:50

Mijn mentor is/was mijn favoriete leraar. Ik heb meerdere keren met hem om de tafel gezeten om te kijken hoe we het op kunnen lossen. Ik heb nu nog maar een week school en veel schot zit er niet in de zaak.
Het is zowel mijn probleem als dat van mijn partner dat het fout is gegaan. Dat weet ik zelf ook dondersgoed, ik heb gewoon het idee dat ik hier niet goed op mijn plaats zit. Mijn mentor was pissig op me omdat ik een template heb gebruikt omdat ik in tijdsnood ben gekomen, daarbij heeft hij gezegd dat hij niet zeker is of ik mijn diploma nog wel haal zo.

@Mirriezz: praten is lastig voor me, m'n ouders schieten meteen in de verdediging zodra ik over school begin en kappen meteen alles af wat ik probeer te vertellen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:54

Je mentor is wss gewoon teleurgesteld, omdat hij weet dat je het ook zelf kunt, en je daarmee misschien wel je punten had gehaald.

Je hebt al een paar keer met je mentor om tafel gezeten. Misschien is dat dan dus de juiste persoon voor jou om mee te praten. Je hoeft niet met je ouders te praten he, maar sommige mensen vinden dat juist fijn.
Anyways. Ik zou toch nog met je mentor gaan praten. Misschien kun je tijdens je vakantie iets doen waardoor je betere prestaties kunt leveren na de vakantie? Als je besloten hebt dat je je opleiding wilt afmaken, bespreek dan met je mentor dat je heel graag je diploma wilt halen en vraag hem om te helpen bepalen wat je daarvoor nog moet doen. Als je laat zien dat je graag aan het werk wilt voor je diploma, zal je mentor je vast willen helpen.

Zorg dan wel dat je echt tijd neemt, en niet aankomt met -maar ik had tijd tekort!-. Sommige docenten zijn daar namelijk nogal allergisch voor.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:59

Kiki1995 schreef:
Mijn mentor was pissig op me omdat ik een template heb gebruikt omdat ik in tijdsnood ben gekomen, daarbij heeft hij gezegd dat hij niet zeker is of ik mijn diploma nog wel haal zo.

Dus dat zal hij dan nu niet meer zijn.

Zorg dus dat je deze week nog met hem om tafel kan, regel en bespreek alles nog voor je vakantie. Dan weet je waar je aan toe bent en hebben jullie misschien zelfs samen wel een oplossing gevonden. Dan ga je toch ook veel lekkerder je vakantie in?

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 12:16

Na mijn vakantie moet ik beginnen met stage lopen, die moet ik ook nog regelen. Daarbij worden er ook continue dingen toegevoegd en weggehaald van het examenproject waardoor ik er zelf ook niet veel meer van snap.
De hele uitleg ervan is in mijn mening fout gegaan, waardoor ik nu ook dingen fout heb gedaan. In de vakantie kan ik gelukkig veel werken waardoor ik ook mn hoofd niet bij school hoef te houden.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:47

Ga dan met hem om tafel! Ga een oplossing zoeken. Je steekt nu alleen maar je kop in het zand. Ik hoor alleen maar smoezen en meningen en elke tip die je krijgt wordt in de wind geslagen.

Wat is er fijner dan je vakantie in gaan wetende dat je een oplossing hebt en dus volgend jaar fris aan je stage kan gaan beginnen?

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:51

Ik ben op m'n 16e gestopt met havo, toen een niveau 4 opleiding gaan doen, na een jaar gestopt. Toen wist ik niet wat ik niet wat ik wilde dus half jasr tussenjaar gehad. Op m'n 18e ingestroomd in januari op een versnelde niveau 4 opleiding van 1,5 jaar maar is toch ook niet m'n ding. Overigens wel zonder probleem aangenomen. En nu aankomend jaar start ik weer met een andere. Let er alleen wel op dat je volgens mij maar 4 jaar studiefinanciering krijgt, dus wel binnen die tijd een diploma moet halen.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 14:16

Hij is vandaag niet aanwezig, dus dat wordt pas morgen. Zal wel met hem nog een keer gaan praten.

@_Zoe: Over de studiefinanciering weet ik eigenlijk niet zoveel, volgens mij was het langer voor MBO, of niet? Ja, ik heb toen ik 16 was ook heel snel een keuze moeten maken, en het was eigenlijk niet echt de goede..

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:21

Ja dacht ook 8 jaar maar toen ik deze laatste wissel maakte werd me verteld 4 jaar mbo en 4 jaar voor hbo..

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:36

Je kunt het ook zo bekijken:
Ik kan dit, ik wil dit, ik ga dit doen. Niet kijken wat nog moet, maar wat je al bereikt hebt. Dat heb je toch maar mooi al gedaan. Zelfs toen je dacht, dit lukt me niet.
Dat betekent dat het laatste stukje ook zo voorbij is en dus ook haalbaar is.
Dat diploma, dat is van mij, dat ga ik binnenhalen.

Maar dat ene vak, dat is zo moeilijk.
Is ook zo, maar zo'n vak zit er in elke studie. Dat is dus iets waar iedereen mee komt te zitten. Toch halen vele elk jaar weer hun diploma omdat ze zichzelf dwingen om meer dan hun best te doen, JUIST voor dat stomme vak.
Jij kunt die inzet ook voor jezelf bepalen.
Heb je eenmaal je diploma, dan kun je weer verder studeren. Op weg naar dat ene beroep waar jij jezelf in thuis zal gaan voelen later, heb je extra vaardigheden opgedaan en heb je daardoor later dus ook een bredere baan keus.

Kom op meid, nog even 200% inzetten, ook jij kunt het!