De zoveelste studie keuze...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iejoor

De zoveelste studie keuze...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 18:36

Hoi,

Aangezien ik volgend jaar naar havo 3 ga moet ik me wat meer gaan focussen op de vakken die ik wil behouden en mijn toekomst.. En tja wat? Weet ik niet..
Ik ben niet goed met mensen (Dus als in, pyschoog, dokter, verpleegster etc) en ik kan niet de hele dag achter een computer werken (Dus een kantoor baan)..
Tja en wat wil ik dan wel?
-Werken met dieren
-Voldoende ondersteuning tijdens de opleiding :j
-Ik doe dus de HAVO! uiteindelijk moet er dus een HBO opleiding zijn..

Het is een kleine beschrijving maar ik weet niet zo goed wat ik wil, heeft iemand hier een tip?
het internet staat er vol mee dat weet ik, maar het is alsof ik het net niet vind, ter wel het niet veel eisen zijn toch?
Oh ja het liefste in nederland of belgië :)

Hou het lief,
groetjes

Kever

Re: De zoveelste studie keuze...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:41

Mijn tip:
Print de lijst met mogelijke studies uit en ga afstrepen. Zo hou je vaak een stuk of 5 studies over die je interessant lijken, daar ga je naar open dagen/meeloopdagen etc en dan kan je beslissen.
Ook een tip die ik al een beetje heb gegeven: ga naar meeloopdagen/open dagen/meestudeer dagen etc. Praat daar met de studenten en vraag naar hun ervaringen.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 18:42

AnneJ1995 schreef:
Mijn tip:
Print de lijst met mogelijke studies uit en ga afstrepen. Zo hou je vaak een stuk of 5 studies over die je interessant lijken, daar ga je naar open dagen/meeloopdagen etc en dan kan je beslissen.
Ook een tip die ik al een beetje heb gegeven: ga naar meeloopdagen/open dagen/meestudeer dagen etc. Praat daar met de studenten en vraag naar hun ervaringen.

Oké bedankt voor tip :j
Ik ga zo'n lijst opzoeken!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:43

Mijn tip:
Maak je er nog niet te druk om en kies vooral vakken die je leuk vindt!

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:48

Oeps, had er even overheen gelezen dat je je vakken nog moet kiezen.
Ik zou je zeker aanraden de vakken te kiezen die je liggen, maar! als je voor ogen hebt een bepaalde richting op te willen, is het goed daar met het kiezen van vakken rekening mee te houden.
Ik wilde diergeneeskunde gaan doen, dus heb biologie, natuurkunde en scheikunde gehouden (ook al was ik er beroerd slecht in, met doorzettingsvermogen en motivatie kun je ook je 'slechte' vakken echt wel halen). Als ik deze vakken niet had gevolgd, had ik dit niet kunnen gaan studeren..

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 18:53

AnneJ1995 schreef:
Oeps, had er even overheen gelezen dat je je vakken nog moet kiezen.
Ik zou je zeker aanraden de vakken te kiezen die je liggen, maar! als je voor ogen hebt een bepaalde richting op te willen, is het goed daar met het kiezen van vakken rekening mee te houden.
Ik wilde diergeneeskunde gaan doen, dus heb biologie, natuurkunde en scheikunde gehouden (ook al was ik er beroerd slecht in, met doorzettingsvermogen en motivatie kun je ook je 'slechte' vakken echt wel halen). Als ik deze vakken niet had gevolgd, had ik dit niet kunnen gaan studeren..

Over het algemeen zijn mijn beste vakken, biologie, economie en frans :j Totaal verschillend dus..
Ik wil het liefste dus ook bovenstaande graag houden...
Het liefste zie ik dus een studie waar je een vrije keuze kwa vakken hebt :)

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:54

Wat lijkt je leuk? Grote dieren, kleine dieren? In een winkel of echt trainen? En wat is mogelijk?
De nieuwe Anky willen we allemaal wel worden, maar of het echt realistisch is :')

En inderdaad, ga rondkijken naar opties, ga open dagen langs of dagen mee lopen op bedrijven. Ook kan je zat testjes op internet doen m.b.t. studie en baan keuze. Wie weet doe je daar ook nog wat ideeën op.

Als laatste tip: je hebt nog twee jaar..! Je weet nog niet wat je precies wil, dus houd je opties open wat betreft vakken. Op die manier kan je alle kanten op. Wie weet wil je dan wel heel wat anders, dan is het fijn als je dan gelijk kan doorstromen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:55

miramii schreef:
Wat lijkt je leuk? Grote dieren, kleine dieren? In een winkel of echt trainen? En wat is mogelijk?
De nieuwe Anky willen we allemaal wel worden, maar of het echt realistisch is :')

En inderdaad, ga rondkijken naar opties, ga open dagen langs of dagen mee lopen op bedrijven. Ook kan je zat testjes op internet doen m.b.t. studie en baan keuze. Wie weet doe je daar ook nog wat ideeën op.

Als laatste tip: je hebt nog twee jaar..! Je weet nog niet wat je precies wil, dus houd je opties open wat betreft vakken. Op die manier kan je alle kanten op. Wie weet wil je dan wel heel wat anders, dan is het fijn als je dan gelijk kan doorstromen.

Ze heeft nog drie jaar zelfs :)

Misschien is een N&G profiel met economie wat voor je?

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 18:57

Tja, het liefste zou ik wat met paarden willen doen natuurlijk :D
Ik wil ook niet rijden, het liefste iets gewoon vanaf de grond ;) Trainen of les geven o.i.d
Winkel lijkt me niks... :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:58

ik zou juist kijken naar opleidingen ipv vakken die je leuk vindt.. bv. hoe je biologie op school krijgt is het heel anders als in de praktijk. en je moet langer werken dan op school zitten dus zou zeker voor nuttig gaan, veel succes het is niet makkelijk.. is N&G met economie mogelijk bij je? wellicht is dat wat

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 17:13

Bedankt voor jullie tips, ik ga er zo even allemaal naar kijken :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:14

HBO medische diagnostiek, of een medisch of chemische laboratorium opleiding.

Ga nou niet 'iets met dieren' doen, dan eindig je werkloos........

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:18

Als je 'iets met dieren' wil doen dan geef ik je het meeste kans als zelfstandig ondernemer in de branche eromheen. Dus dan zeker economie erbij houden.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:20

Inderdaad een laboratorium opleiding (HLO).
Er zijn veel mogelijkheden om met proefdieren te werken (muizen, ratten, vissen) en het is lang niet zo zielig als veel mensen denken!
Verder zit je niet heel de dag achter de computer (veel werk in het lab) en hoef je niet de hele dag met mensen te communiceren.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 17:50

Arabesk schreef:
HBO medische diagnostiek, of een medisch of chemische laboratorium opleiding.

Ga nou niet 'iets met dieren' doen, dan eindig je werkloos........

Vanwaar deze toevoeging? :)

Ik ga me eens verdiepen in laboratorium opleidingen :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:51

Alle dier of paardopleidingen leiden op tot werkloosheid, tenzij je ouders veel geld hebben en een leuke pensionstal voor je kunnen kopen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:56

Ben je goed in beta vakken? Kies dan die kant en pak er bijvoorbeeld dan economie bij. Dan heb je een heel breed pakket waarmee je alle kanten op kan.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 17:58

vuurneon schreef:
Ben je goed in beta vakken? Kies dan die kant en pak er bijvoorbeeld dan economie bij. Dan heb je een heel breed pakket waarmee je alle kanten op kan.

Op zich kan ik dat wel, of ik het leuk vind is dan wel weer wat anders :Y)

@Arabesk: Oh zo..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:59

Iets met dieren is wel leuk, maar doorgaans geen droog brood in te verdienen terwijl je je het schompes werkt, als je al werk kan vinden.

Ben je beetje technisch? Dan zou ik zeggen kies technische studie lekker ergens aan sleutelen en mee bezig zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:02

Tja maar je hebt dan in ieder geval die vakken en heb je meer keuze mogelijkheden :)

Ik kon die vakken echt niet, dus hield het op. Vond dat ook erg jammer :j

Technische kant is ook veel werkgelegenheid in :j