Afstudeeronderzoek: Datasheets in excell maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Afstudeeronderzoek: Datasheets in excell maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 21:14

Ik heb een leuke puzzel, maar ik kom er niet helemaal uit. Eigenlijk kom ik er helemaal niet uit. Zit nu al best wel een tijdje te puzzelen, maar het blijft chaos. Het gaat om het verwerken/ overzichtelijk maken van de data voor mijn onderzoek. Ik ben voor dit onderzoek gevraagd, en heb dus niet zelf besloten het op deze manier te gaan doen, vandaar dat ik het ook lastig vind om het overzichtelijk te krijgen.

Ik hoop niet dat dit als een huiswerktopic wordt gezien. Ik wil namelijk ook niet dat mensen dingen voorzeggen, maar hooguit een klein zetje in de goede richting kunnen geven. Ik wil het graag zelf uitpuzzelen, maar in dit tempo ben ik over 3 maand nog niet eens klaar met het invoeren van de data, laat staan met het verwerken ervan.

Wat is het probleem? Ik wil data sheets maken in excel (of een ander programma, als het maar overzichtelijk wordt).
Ik heb diverse proefpersonen, die hebben bijvoorbeeld een medicijn geprobeerd. Deze mensen hebben vragenlijsten ingevuld, over meerdere tijdstippen. Echter moet ik ook rekening houden met weersomstandigheden, en of ze positief effect hebben ervaren van het medicijn.
Eigenlijk wil ik uiteindelijk tot bepaalde conclusies komen: Bij dit weer hebben de mensen meer last van de klacht, maar bij x% van de mensen had het medicijn een positief effect.
Maar ik heb dus een aantal personen, die vragenlijsten hebben ingevuld over meerdere dagen (elke dag een nieuwe lijst), met elke dag ander weer en mogelijk elke dag ook nog een ander resultaat.

Hoe kan ik dit het best doen? Ik heb echt heel weinig ervaring met excel, dus een site of iets dergelijks waar ik beter met excel kan leren omgaan is ook zeker welkom.

Uiteindelijk moet ik ook met SPSS aan de slag. Ik vond op internet dat ik hiervoor SPSS data collection zou kunnen gebruiken, maar dat kan ik niet beschikbaar vinden voor de Mac. Ik kan even kijken of dit programma op de school computers staat (daarvoor moet ik dan naar Utrecht, dus zou ik het fijn vinden om eerst te weten of ik er überhaupt wat aan heb).

san4nie

Re: Afstudeeronderzoek: Datasheets in excell maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:27

Ik gebruik voor mijn afstudeeronderzoek ook SPSS. Voor elk onderdeel heb ik een aparte variabele aangemaakt en de uitkomsten ingevoerd. Met SPSS kun je echt veeeel meer dan met excell, en op internet staat veel uitleg over SPSS. Berekeningen enzo zijn echt een makkie als je eenmaal de basisbewerkingen een beetje snapt.
Ik heb toendertijd het cd'tje voor 18 euro ofzo gekocht. Was deze later kwijt en heb vriendlief het programma op een andere manier laten binnenhalen.. :o

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:34

Met de juiste kolommen/data kun je hier met een draaitabel een start mee maken, maar echte statistiek vraagt om SPSS ben ik bang :j

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 21:36

Ik hoopte de data in principe in excel te kunnen zetten en het later in SPSS te zetten voor de statistiek. Maar lang niet iedereen heeft SPSS en ik moet de gegevens met meerdere mensen delen, en in excel kan iedereen het openen.
Ik ga me eens verdiepen in die draaitabellen, die heb ik op google al vaker langs zien komen inderdaad.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:38

Van wat ik van mijn vriend heb begrepen kun je met microsoft acces soms nog heel veel meer dan excel. Ik weet zelf niets van het programma, maar misschien kun je daar eens naar kijken?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 21:42

Ik heb stiekem ook een mac book, dus eigenlijk zelfs numbers, maar ik heb ook nog wel een pc met windows en excel, dus ik heb beide mogelijkheden. Excel schijnt beter te zijn dan numbers, dus vrees dat ik mijn antieke laptop zal moeten gaan gebruiken.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:49

Ik zou dit soort data in spss zetten! Ik heb eventueel nog wel een spss voor dummies handleiding op de computer staan die ik je kan mailen? Stuur maar een PB bij interesse. :)

Het is even uitvogelen dat SPSS, maar als je het snapt, werkt het aardig goed. ;)

Hey doe je ook diergeneeskunde? :p Is het voor je onderzoeksstage?
Laatst bijgewerkt door Yipee op 09-06-15 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:49

Airborn schreef:
Van wat ik van mijn vriend heb begrepen kun je met microsoft acces soms nog heel veel meer dan excel. Ik weet zelf niets van het programma, maar misschien kun je daar eens naar kijken?

De data die je hebt kun je ook niet in Excel 'vangen'. In Access kun je al veel meer kwijt, maar het vraagt wel om een duidelijker begrip van jezelf over de onderzoeksvraag en hoe je de data moet gaan organiseren. Wil je die moeite niet nemen, dan ben je het beste af met SPSS of een vergelijkbaar programma. Of dat ook (naar tevredenheid) op een Mac draait is vraag 2.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 21:55

Ik kom er alleen niet helemaal uit wat spss me zou kosten als ik het zelf op de computer zou willen hebben. Ik zie wel de trial van 2 weken, maar nergens wat het daarna dan gaat kosten.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 21:58

'Vroegâh' was het via Surfspot/Surfnet (hoe heet het ook alweer) makkelijk, goedkoop en legaal te krijgen. Ik weet niet hoe dat nu is. Veel data-analyse gaat ook prima via R, maar dan moet je wel wat kunnen programmeren en nog wat meer datakennis hebben (goedbeschouwd doet SPSS maar wat, al is het lang niet verkeerd!).

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:00

Surfspot bestaat nog steeds... 12,75 ;) Heb hem ook op mijn laptop staan... die toen niet meer wilde opstarten :')

SPSS is gewoon handig... Gewoon de standaard dingetjes uit laten rollen en er komt wat uit :')

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:04

Ik ben ook aan het afstuderen en ik gebruik stata ipv spss. Dat kan ook en werkt misschien nog wel makkelijker ook. Ook het invoeren van data heb ik voor een deel handmatig moeten doen maar verder had ik al een heel deel wat al elektronisch was, was dus alleen een kwestie van aanvullen. Ik denk dat dat je probleem is he, weten hoe je alles in moet voeren? Maak bijvoorbeeld catagorieen voor het weer: ipv 100 mogelijkheden maak je dan 4 catagorieen, wat je regressie straks een stuk makkelijker maakt.

Mocht je over willen stappen naar Stata kan ik je zeker helpen, mijn pb box staat open! Kan mezelf een soort van expert noemen op het moment, jammer genoeg :+

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 22:13

Marise01 schreef:
Ik ben ook aan het afstuderen en ik gebruik stata ipv spss. Dat kan ook en werkt misschien nog wel makkelijker ook. Ook het invoeren van data heb ik voor een deel handmatig moeten doen maar verder had ik al een heel deel wat al elektronisch was, was dus alleen een kwestie van aanvullen. Ik denk dat dat je probleem is he, weten hoe je alles in moet voeren? Maak catagorieen voor het weer ipv 100 mogelijkheden maak je dan 4 catagorieen, wat je regressie straks een stuk makkelijker maakt.

Mocht je over willen stappen naar Stata kan ik je zeker helpen, mijn p box staat open! Kan mezelf een soort van expert noemen op het moment, jammer genoeg :+

Dat is het inderdaad een beetje. Hoe voer ik het überhaupt in zodat je er ook echt iets mee kan?

Ik heb bv data over 4 weken(data van elke dag), waarvan er niet in elke week medicijn gebruikt is. Dus ik moet de weken met medicijn uitzetten tegen de weken zonder medicijn.
En dan bepalen of het weer invloed had en of er dus resultaat was.

Dus ik heb een x aantal personen, en dan dus 28 kolommen met elk data over weer en effect. En dan evt twee werkbladen maken, eentje met en eentje zonder medicijn.

Het weer kan ik uitdrukken in cijfers (1=zonnig 4=regen bijvoorbeeld), effect is 0(geen effect) of 1(effect). Maar goed, de klacht kan in theorie ook erger worden (2?)
Lastig uit te leggen, haha! Maar misschien heb ik een idee. Ga ik (denk ik morgen) even uitwerken.
En dat maal x aantal proefpersonen.

Amparo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:18

SPSS is inderdaad ideaal als je eenmaal weet hoe het werkt! Helaas ben ik er een ramp in..

Spoiler:
Je kan het programma ook illegaal downloaden

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:28

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 23:22

Je kan SPSS voor thuisgebruik gratis downloaden via universiteit Utrecht. ;)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 23:25

Yipee schreef:
Je kan SPSS voor thuisgebruik gratis downloaden via universiteit Utrecht. ;)

Ja die ontdekking deed ik net idd toen ik office voor mijn Mac zocht!
Office staat er nu op, morgen spss even doen, dan kan alle data toch gewoon direct daar in en kan ik er altijd en overal bij. Wel zo handig!

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:54

Je kan idd prima je data in Excel zetten en daarna analyseren in SPSS (met Excel kun je ook veel, maar is een stuk ingewikkelder).

De eerste rij in Excel zijn je variabelen (proefpersoon nummer, gender, leeftijd, score onderzochte variabele 1, score onderzochte variabele 2, etc). Probeer alle variabelen met een getal weer te geven; slecht weer (regen)=1, mooi weer (zon)=2, of op welke manier je dit ingedeeld hebt. De volgende rijen zijn dan de data per proefpersoon (als je 30 proefpersonen hebt, heb je dus 30 rijen onder de eerste rij).

Zo is iedere kolom een variable en iedere rij een proefpersoon.

Voorbeeld:

proefpersoon (a) / medicijn (b) / effect medicijn (c) / weer (d) /
1 / 1 / 1 / 2
2 / 1 / 2 / 2
3 / 2 / 2 / 1
4 / 1 / 2 / 2
5 / 2 / 1 / 1

waarbij
a=proefpersoonnummer, in dit voorbeeld 1 t/m 5
b=type medicijn (als je meerdere hebt),
c=effect medicijn, 1=slecht, 2= goed (of welke waarde jij hebt gebruikt),
d=weersomstandigheden, 1=regen, 2=zon (of welke waarde jij hebt gebruikt).

Hiermee zou je een begin kunnen maken. Echter raad ik je aan om hulp te zoeken, want als je hier al vastloopt wordt het alleen maar moeilijker als je eenmaal de analyses moet gaan uitvoeren.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 11:08

Ik wil inderdaad voor vrijdag een opzet hebben die ik kan bespreken met mjjn begeleider. Zodat ik niet eerst alles invul en het dan verkeerd begrepen blijk te hebben.
Ik heb me helaas niet zo goed voor kunnen bereiden als ik wou omdat ik vrij laat minute gevraagd ben voor het onderzoek. Maar ik zet vandaag spss op de laptop, en dan denk ik dat ik bedacht heb hoe ik het kan gaan doen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 20:00

Wat vreemd dat je nog nooit met SPSS hebt gewerkt als je dat nu wel nodig hebt voor je scriptie TS. Kan niets anders dan je heel veel succes wensen!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 22:06

Vanillia schreef:
Wat vreemd dat je nog nooit met SPSS hebt gewerkt als je dat nu wel nodig hebt voor je scriptie TS. Kan niets anders dan je heel veel succes wensen!

Heb wel eerder projecten met spss moeten doen. Maar dan ben je met een groep en krijgt ieder een eigen taak. Ik heb toen niet bij de mensen gezeten die de statistiek deden, dus het programma niet gebruikt.
Ik wilde voordat ik onderzoeksstage ging doen me er nog in verdiepen, en ik had mijn onderzoek voor het voorjaar van 2017 gepland. Maar toen kwam dit onderzoek tussendoor en het leek me erg leuk, dus heb ik het aanbod direct geaccepteerd.
Maar morgen laatste toets en dan ruim tijd om me helemaal in te lezen in spss:) gaat goedkomen:)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 07:34

Als je wil kan ik je het boek van Andy Field over statistiek sturen via mail. Hij legt heel makkelijk alle analyses uit, wanneer je welke analyse doet en wat je precies allemaal aanklikt in SPSS.