Voor- en nadelen van een tussenjaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Emma_V

Voor- en nadelen van een tussenjaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 22:05

Hoi Bokkers,

Zijn er hier mensen die me meer kunnen vertellen over het nemen van een tussenjaar na de middelbare school en voor je vervolgopleiding?

Ik zit nu in 5 vwo en heb dus nog een jaar om te beslissen wat ik ga doen. Nu zat ik er aan te denken om gewoon eens een jaar te gaan werken, beetje structuur in mijn leven brengen om daarna een goede start te kunnen maken met een studie. Ik heb al wel een idee welke richting ik op wil, maar de studiekeuze staat nog niet vast.

Ik hoor mensen die er geen spijt van hebben gehad en die zeggen dat het een hele goede keuze is geweest, maar er zijn ook mensen die zeggen dat ik juist geen tussenjaar moet nemen omdat het heel moeilijk zou kunnen worden om het schoolritme weer op te pakken. Zij zeggen dat je dan te veel geld en vrije tijd hebt gehad in je tussenjaar en je dan erg veel discipline nodig hebt om weer serieus aan een studie te beginnen.

Zijn er bokkers die een tussenjaar hebben gehad? Zijn er mensen die er spijt van hebben dat ze wel/geen tussenjaar hebben genomen?

oh en nog voor de duidelijkheid: Ik ben niet van plan om een (aantal) maand(en) naar het buitenland te gaan, maar om in Nederland te blijven.

Groetjes!

Snollygoster

Re: Voor- en nadelen van een tussenjaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:16

Ik heb zelf geen tussenjaar gedaan, maar ken wel twee mensen die het wel gedaan hebben, beide met positieve en negatieve ervaringen.

Het positieve is dat je een jaar de tijd hebt om echt na te denken over je toekomst, moest je nog niet weten wat je wilt gaan verder studeren, en alles op een rijtje te zetten. Je kan ook gaan werken en hiermee geld sparen voor later. Of je kan er ook gewoon een jaartje tussenuit en ervaringen opdoen. Die ene persoon heeft een beetje vanalles gedaan en is met een gemotiveerd gevoel erin gevlogen :)

Voor de andere was het een beetje een tegenvaller. Hij had het gevoel dat hij een jaar weggegooid had en had het ook erg moeilijk om terug in het schoolritme te komen..

Ik denk dat veel ook gewoon afhangt van zelfdiscipline ;)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:20

Ik zou een tussenjaar niet gebruiken als een jaar om te werken (in Nederland). Als je eenmaal het gevoel van zelf je eigen geld verdienen hebt gehad, is het heel moeilijk om de focus weer op leren te leggen. Als je eenmaal die structuur van het werken hebt gehad is het moeilijk om dat weer terug om te buigen.

Ik baal zelf wel van het feit dat ik nooit een tussenjaar heb genomen om te reizen.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:29

Ik heb een 'ongepland' tussenjaar gehad, maar achteraf gezien was het voor mij wel heel goed.
Ik was vorig jaar begonnen aan een studie, maar dit bleek helaas niks voor mij te zijn, dus ben ik gestopt eind oktober. Ik heb toen gewerkt en vooral met mijn paard bezig geweest, gewoon even helemaal geen school (behalve natuurlijk een nieuwe studie zoeken). In september ben ik weer begonnen met een nieuwe opleiding en ik ging nu juist veel gemotiveerder en frisser hieraan beginnen door het tussenjaar. De middelbare school vond ik soms best pittig en na mijn examens had ik gewoon even behoefte aan helemaal niks leren voor een tijdje.
Ik had eigenlijk helemaal geen probleem met terug in het schoolritme komen, ik had er juist weer zin in om wat te doen. :)

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:31

Roosch schreef:
Ik zou een tussenjaar niet gebruiken als een jaar om te werken (in Nederland). Als je eenmaal het gevoel van zelf je eigen geld verdienen hebt gehad, is het heel moeilijk om de focus weer op leren te leggen. Als je eenmaal die structuur van het werken hebt gehad is het moeilijk om dat weer terug om te buigen.

Ik baal zelf wel van het feit dat ik nooit een tussenjaar heb genomen om te reizen.
Ik heb een half jaar gewerkt tijdens mijn tussenjaar en ik stond te trappelen om weer aan de studie te gaan, idem voor andere mensen in mijn omgeving. De baantjes die je met alleen een vo-diploma kunt doen, zijn, mits je van een béétje intellectuele uitdaging houdt, niet bepaald van dien aard dat je er heel gelukkig van wordt als je dat voor de rest van je leven moet doen. Ik was in elk geval wel goed klaar met mijn schoonmaakbaantje na een half jaar. :') En mocht je wel een baan vinden met voldoende doorgroeimogelijkheden en ruimte om jezelf te ontplooien, is het niet doen van een studie imo helemaal geen probleem - je zou dan eventueel nog een thuisstudie of deeltijdstudie kunnen doen als je echt per se een papiertje wilt.

TS: als je niet de discipline hebt om jezelf op je studie te richten, heb je dat ook niet als je meteen na het voortgezet onderwijs doorstroomt. :)

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 22:33

ik zou het niet doen, als jij eenmaal werkt en centjes verdient is de motivatie om weer naar school te gaan vaak snelweg, ook moet je weer heel erg wennen aan je schoolritme,

aan de ene kant lijkt het me wel fijn als je inderdaad echt niet weet wat je voor opleiding wilt volgen, dat je nog even de tijd hebt om erover na te denken, maar mocht je het al weten zou ik gewoon meteen je opleiding starten

GentleZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:17

Ik heb een tussenjaar gehad, maar ik miste juist het studeren heel erg! Ik werkte ook, verdiende goed en had idd veel vrij tijd, maar heb ook gereisd een aantal maanden. Na een jaar was ik blij dat ik weer mocht gaan studeren! Hele daaropvolgende academische jaar vond ik het prima om naar de colleges te gaan etc, omdat ik me erg goed besefte dat je ook van 8:30 tot 17:30 op een kantoorbaan kan zitten, zonder fatsoenlijke vooropleiding dus veel kans op een baan die niet bij jouw interessegebied past.

Daarnaast is het al zo moeilijk om een keuze te maken in opleidingen, dus een jaar extra bedenktijd en jezelf leren kennen (veel studies onderzoeken en goed nadenken wat je léuk vind ipv welke studie later rendabel gaat zijn, en reizen is zeker ook een pré in het onderzoeken wat bij je past).

Emma_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 07:20

Bedankt voor de reacties! Heb er echt wat aan :)

Dus eigenlijk is het een beetje een gok om een tussenjaar te nemen? Of ik vind het daarna weer leuk om aan een opleiding te beginnen, of ik ga mijn geld en vrije tijd missen. Nu is het wel zo dat ik 17 ben als ik mijn vwo examen doe en het jaar daarop in januari pas 18 word, dus ik kan best een jaar missen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 07:59

Ik wist niet wat ik wilde studeren dus dacht een jaartje te gaan werken zodat ik dat uit kon vogelen.
Nooit meer gestudeerd en werk nog steeds bij het bedrijf waar ik toen ben gaan werken.
Ik vind het zelf wel eens jammer.
Zit in een branche die niet fijn gaat. En heb dus alleen een Havo diploma.
En kan nu eigenlijk maar 1 ding doordat ik alleen hier gewerkt heb.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:08

Ik heb, niet gepland, 3 tussenjaren gehad. Ik ben na het middelbaar gaan werken en wegens omstandigheden na 3 jaar terug gaan studeren. Ik mis inderdaad mijn loon en vrije tijd doorheen het jaar. Al krijg je dit in de vakantie dubbel en dik terug. Het aanpassen naar het studeren ging voor mij vond ik vrij vlot. Ik werk hard en zet Door. Toch heb ik Hulp nodig gehad om te leren studeren (ligt aan mijn vooropleiding).

Omdat ik 3 jaar gewerkt heb ben ik ook volop gemotiveerd om ervoor te gaan. Als ik recht na het middelbaar was gaan studeren, had ik nooit mijn diploma behaald denk ik.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:20

Hier ook een tussenjaar gedaan. Ik ben 9 maanden op reis geweest. Dat was wel een echte aanrader qua levenservaring opdoen en 'andere' dingen leren dan wat je in de schoolbanken leert. Je wordt er gewoon zoveel zelfstandiger van. Wat dat betreft een echte plus.

Nadeel was voor mij dat ik niet veel zin meer had om te studeren. Of nouja, het eerste jaar ging nog wel. Daarna was ik er een beetje klaar mee. Maar als ik eerlijk ben kwam dat niet door het reizen, maar gewoon door mijn gebrek aan discipline ;)

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:24

Ik heb na mijn vwo ook een ongepland tussenjaar gehad. Begonnen aan een studie en daar na twee maanden mee gestopt.

In dat tussenjaar heb ik gewerkt, vrije tijd gehad en even alles op een rijtje gezet. Door het vele werken heb ik kunnen sparen voor mijn rijbewijs, iets waar ik anders ondertussen nog steeds geen geld voor had gehad. Ik heb er zeker geen spijt van en had geen moeite om daarna weer naar school te gaan ;)

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:31

Ik heb 2 tussen jaren gedaan. De eerste was gepland en de tweede volgde eigenlijk automatisch. Familie en vrienden waren bang dat ik nooit meer zou gaan studeren maar ik wist dat dat sowieso geen optie was. Ik wilde wel weer studeren, maar was er nog niet klaar voor.
Vrije tijd mis ik nu wel. Ik werk daarnaast ook nog dus kan redelijk rondkomen. De overstap van werken naar school was even lastig maar na 3 maanden was ik weer gewend.

Ik zou zelf geen tussenjaar gedaan hebben als ik niet zeker wist dat ik ooit nog wilde studeren. De verleiding is dan erg groot om voor de vrije tijd en het geld te kiezen

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:32

Ik heb na mijn VWO ook een tussenjaar gedaan. Ik had wel een opleiding op het oog maar wist het niet zeker dus ben een jaar fulltime gaan werken bij mijn bijbaan in de supermarkt. Dat is maar goed geweest, want ik ben uiteindelijk een andere opleiding gaan doen en ben maar wat blij dat ik die andere opleiding uiteindelijk niet heb gedaan. Ik heb dus een jaar in de supermarkt gezeten, ook met het idee 'na een jaar ben ik dit zat' en dat klopte ook :') Ik ben van mezelf niet iemand die veel geld uitgeeft dus ik heb in dat jaar goed kunnen sparen en had er eigenlijk ook geen moeite mee om weer terug te gaan naar basisbeurs + bijbaan. Het ligt denk ik ook een beetje aan hoe je er zelf instaat.

Inmiddels ben ik vier jaar verder en rond ik binnenkort mijn studie af :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:35

Nog een overweging: het is ook niet gezegd dat als je meteen doorgaat, het wel vlekkeloos loopt. Als je je nog niet helemaal klaar voelt voor een vervolgopleiding is ook dat een gok. (Zelfs als je je er wel helemaal klaar voor voelt kan er nog vanalles gebeuren.) Genoeg mensen die het dan ook niet redden. Die de vrijheid van het niet naar college hoeven bv ook erg aantrekkelijk vinden, net als het feesten. Die nemen niet officieel een tussenjaar maar het komt uiteindelijk wel op hetzelfde neer.

En wellicht hebben veel jongeren dat ook echt gewoon nodig - tijd voor jezelf, je eigen keuzes en consequenties. Ik zou zeggen: doe wat goed voelt, maar blijf vooral niet hangen. (Als je na dat jaar om een of andere reden nog steeds geen opleiding wil, dan kan dat, want niet ieders pad loopt hetzelfde. Maar maak het een bewuste keuze, waarbij je zoveel mogelijk mogelijkheden aangrijpt. Het enige wat echt niet goed zou zijn is dat je verveeld en ongelukkig elke dag achter de kassa gaat maar je je moed en levenslust bent verloren om daar wat aan te veranderen.)

In dat geval is het bv wel goed om te bedenken dat je je in dat jaar nog niet te vast moet leggen. Geen fundamentele aankopen doen ofzo, want dan zit je al snel in een situatie waarin je denkt dat je niet meer wegkunt. Als je inderdaad gaat leven naar een salaris boven minimuminkomen met allemaal vaste lasten, dan is de omschakeling naar een studentenleefstijl moeilijk. Maar als je die vaste lasten niet hebt, dan komt het vast wel goed.

Zelf ben ik trouwens na een aantal jaar werken weer gaan studeren. Het heeft me geen seconde moeite gekost, ik vond het geweldig. Ik heb die studie veel intenser beleefd dan mijn eerdere poging, en wist ook exact waarom ik naar colleges ging (en soms waarom ik niet ging), suffe opdrachten maakte etc. En dat ik wat ouder was maakte het makkelijker om een aantal flink onrechtvaardige situaties beter te overzien en te relativeren. Voor mij liep het dus prima.

En hoewel jouw ervaringen vast heel anders zijn, vergeet niet dat je altijd weer een nieuwe kant op kunt. Sta daar vooral voor open, en dan komt het wel goed. :j

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:40

Ik heb een tussenjaar genomen toen we emigreerden en ik heb dat als heel prettig ondervonden. Nieuw land, nieuwe mensen etc. In Nederland had ik het nooit gedaan, had het nut er niet van in gezien. Verder kleven er imo geen nadelen aan, wellicht een klein leeftijdsverschil met de rest van je opleiding en een beetje moeite om je weer te vinden in het schoolritme, maar thats it.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:59

Ik heb een tussenjaar genomen na mijn middelbare school en ik ben erg blij dat ik dat gedaan heb! Ik was ook 17 na mijn VWO-examen en ik was op dat moment even klaar met het onwijs vaste ritme van de middelbare school. Daarnaast wist ik nog niet precies wat ik wilde studeren. Ik wist wel zeker dat ik absoluut wilde studeren, dus ik was helemaal niet bang dat ik in een verkeerd ritme terecht zou komen. In m'n tussenjaar heb ik bar weinig uitgevoerd; beetje gewerkt, ben een paar weken gaan interrailen en vooral heel veel uitgerust. Ik heb me ook zeker verveeld, maar ik genoot ervan dat ik de tijd had om me te vervelen.

Toen ik met m'n studie begon, moest ik wel inderdaad weer erg wennen. Maar ik denk dat dat ook het geval was geweest als ik in één keer door was gegaan. Ik was al blij dat ik niet weer de jongste was :) En na een paar weken was ik alweer gewend.

Al met al zou ik dus wel een tussenjaar aanraden, mits je weet dat je genoeg motivatie hebt om na dat jaar weer aan de slag te gaan :)

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:01

Lara_Silver schreef:
Ik heb een tussenjaar genomen toen we emigreerden en ik heb dat als heel prettig ondervonden. Nieuw land, nieuwe mensen etc. In Nederland had ik het nooit gedaan, had het nut er niet van in gezien. Verder kleven er imo geen nadelen aan, wellicht een klein leeftijdsverschil met de rest van je opleiding en een beetje moeite om je weer te vinden in het schoolritme, maar thats it.

Ik denk dat je juist als je op je zeventiende naar de universiteit gaat, je weer altijd de jongste bent. De gemiddelde leeftijd ligt daar toch wel iets hoger. Op het HBO is 17 dan (volgens mij) wel weer wat normaler.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:03

Ik heb meerdere tussenjaren gehad. Ik ben na de havo enkele jaren gaan werken en reizen.
Tja, en toen ging ik weer studeren..... wat een drama. Helemaal geen zin meer in en 0,0 motivatie met als resultaat langstudeerder en veel studiekosten kwijt.

Ben je een zeer gemotiveerd persoon, dan zeg ik zeker doen. Zo'n tussenjaar is ook echt wat waard.
Ben je weinig gemotiveerd, zeker niet doen, direct doorstuderen.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:04

Heb geen echt tussenjaar gehad, maar ik ben vorig jaar redelijk vroeg gestopt met mijn studie. Toen een half jaartje gewerkt. Nou, geen motivatie om in de schoolbanken te zitten? Ik kon niet wachten. :') Nu bijna mijn eerste studiejaar erop zitten, en het bevalt prima! Natuurlijk is het eerst even omschakelen, maar anderzijds, je hebt een vwo diploma op zak tegen die tijd. Dus je zou gek zijn als je niet verder zou studeren na je tussenjaar.
Tijdens mijn 'tussenjaar' heb ik mijn rijbewijs gehaald, anders had ik die nog steeds niet op zak. En ik ben een compleet andere richting in gegaan. Dat dit veel meer mijn ding is had ik anders nooit ontdekt.

Emma_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 21:41

Niet dat ik er nu al uit ben, maar stel dat ik een tussenjaar zou nemen, hoe vertel je dit aan je ouders? Ik heb het al aangekaart, mijn vader vond het een goed idee als ik niet zeker weet wat voor studie ik wil gaan doen. Maar mijn moeder vindt het dus echt een slecht plan :')
Uiteindelijk is het natuurlijk mijn keuze en dat respecteert ze ook maar het zit me niet helemaal lekker als niet allebei mijn ouders er achter staan.

Tips? Zijn er mensen waarvan de ouders het ook een slecht idee vonden, en hoe hebben jullie dit dan gedaan?

Mijn plan was om ook voor mezelf goed op een rijtje te zetten wát ik precies wil gaan doen in dat jaar en het dan zo aan mijn moeder uit te leggen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:23

Mijn vader wilde absoluut niet dat ik zou gaan. Hij heeft zelfs het ultimatum gesteld dat als ik op reis zou gaan, ik thuis niet langer welkom was.
Tegen zijn verwachting in antwoordde ik toen "ok! Doei!" :evaw:
Ik heb daarna een maand bij vrienden gelogeerd, toen vertrok mijn vliegtuig en nog voordat ik landde in Hongkong was mijn vader bijgedraaid :D . Ik geloof dat hij zelfs de grootste fan van mijn reisblog was :+

Dus advies: zelfs als je ouders er ernstig tegen zijn; gewoon gaan. Maak die keuze voor jezelf. Jij moet tenslotte je leven leiden, niet een ander :)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:37

assie schreef:
Mijn vader wilde absoluut niet dat ik zou gaan. Hij heeft zelfs het ultimatum gesteld dat als ik op reis zou gaan, ik thuis niet langer welkom was.
Tegen zijn verwachting in antwoordde ik toen "ok! Doei!" :evaw:
Ik heb daarna een maand bij vrienden gelogeerd, toen vertrok mijn vliegtuig en nog voordat ik landde in Hongkong was mijn vader bijgedraaid :D . Ik geloof dat hij zelfs de grootste fan van mijn reisblog was :+

Dus advies: zelfs als je ouders er ernstig tegen zijn; gewoon gaan. Maak die keuze voor jezelf. Jij moet tenslotte je leven leiden, niet een ander :)

Dappere beslissing van je zeg! Heel knap, en ook heel juist om te doen. Inderdaad, je bepaald zelf de koers die je opgaat.

Ik ben net afgestudeerd aan mijn MBO opleiding. Hierna wil ik zeker een HBO gaan doen, maar nu eerst een tussenjaar. Main reason is het leenstelsel - ik ben druk aan het solliciteren om werk te vinden en dan te kunnen sparen, om zo mijn studieschuld te verkleinen - en dat ik nog niet weet welke HBO ik wil gaan doen. Liever nu een jaar ertussenuit dan straks te moeten switchen van studie, door een te vluchtige studiekeuze, en een hogere studieschuld krijgen en meer vertraging oplopen dan dit ene jaar.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 20:05

Emma_V schreef:
Niet dat ik er nu al uit ben, maar stel dat ik een tussenjaar zou nemen, hoe vertel je dit aan je ouders? Ik heb het al aangekaart, mijn vader vond het een goed idee als ik niet zeker weet wat voor studie ik wil gaan doen. Maar mijn moeder vindt het dus echt een slecht plan :')
Uiteindelijk is het natuurlijk mijn keuze en dat respecteert ze ook maar het zit me niet helemaal lekker als niet allebei mijn ouders er achter staan.

Tips? Zijn er mensen waarvan de ouders het ook een slecht idee vonden, en hoe hebben jullie dit dan gedaan?

Mijn plan was om ook voor mezelf goed op een rijtje te zetten wát ik precies wil gaan doen in dat jaar en het dan zo aan mijn moeder uit te leggen.
Dat laatste zou ik je sowieso aanraden, ook voor jezelf. :) Als je een plan hebt, loop je minder snel het risico dat je in een soort van sleur raakt en aan het eind van het jaar plotseling denkt: wat heb ik nu eigenlijk gehad aan mijn tussenjaar?
Verder kun je ook uitleggen aan je moeder dat je liever een jaar de tijd neemt om na te denken over je toekomst en om jezelf te ontwikkelen (je kunt bijvoorbeeld ook altijd nog (taal)cursussen volgen of een korte thuisstudie doen) dan dat je straks aan een opleiding begint "om maar aan een opleiding te beginnen" en na twee maanden moet afhaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 20:10

Emma_V schreef:
Bedankt voor de reacties! Heb er echt wat aan :)

Dus eigenlijk is het een beetje een gok om een tussenjaar te nemen? Of ik vind het daarna weer leuk om aan een opleiding te beginnen, of ik ga mijn geld en vrije tijd missen. Nu is het wel zo dat ik 17 ben als ik mijn vwo examen doe en het jaar daarop in januari pas 18 word, dus ik kan best een jaar missen.

In dit geval zou ik het zeker wel even doen. Studeren wordt een stuk leuker als je wat ouder bent, als je 18 bent als je gaat studeren kan je makkelijker op jezelf wonen. Daarbuiten heb je dan van tevoren een leuke tijd om te sparen, wat ook heel veel scheelt als je op jezelf gaat.