Studeren met een baby op schoot, hoe doen jullie het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

Studeren met een baby op schoot, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 21:52

Of iets minder letterlijk is ook goed natuurlijk :+

Na een paar jaar werken had ik het briljante idee om opnieuw te gaan studeren. De banen die je zonder (hoger) diploma kan doen, zijn niet echt van het type dat ik de rest van mn leven vol kan houden, dus ja, dan moet je iets verzinnen. Terug naar school dus! Ondertussen ben ik ook de man van mijn leven tegengekomen, zijn we getrouwd, en sinds december hebben we een prachtige dochter.
Maar... Nu zijn de examens er... En het valt écht enorm hard tegen om alles rond te krijgen, ondanks een planning die ik begin april al zorgvuldig heb opgesteld.
Er komt altijd overal wel wat tussen... "even" snel verschonen en dan toch maar in bad omdat alles onder hangt, papa die toch nog snel een en ander moet doen waardoor ik letterlijk met een baby op schoot achter mijn boeken zit, eettafel opruimen om meer plaats te hebben, waarna ik vervolgens tot de conclusie kom dat er in de keuken geen plaats meer is om de afwas neer te zetten, en ik dus toch maar begin op te ruimen ook al was ik dat niet van plan, slapeloze nachten, en helaas is mijn concentratie in zombie-modus toch een stuk minder :+

Tijdens de examenperiode is ze overdag nooit hier. Grootouders, zussen en kinderdagverblijf wisselen elkaar af, dus ik heb minimaal tussen 10 en 4 relatieve rust en kalmte hier in huis. Ook gaat ze de nacht voor een examen uit logeren, zodat ik 's avonds nog tijd heb om nog even alles na te kijken, en ik toch enige garantie heb op een goede nacht slapen.

Maar ondanks dat... loopt het allemaal niet zoals ik gehoopt had. Vroeger was ik gewend om tegen de middag uit bed te komen, in de namiddag rustig op te warmen, en na het avondeten schoot ik dan in actie tot een stuk in de nacht. Een slordige 10u/dag achter mijn boeken. Nu "moet" ik studeren op momenten die voor mij niet natuurlijk aanvoelen. Ondertussen lukt dat redelijk, maar desondanks heb ik gewoon een stuk minder uren per dag, er erger ik me 's avonds regelmatig aan het feit dat ik best nog wat wil studeren, maar praktisch gezien kan dat gewoon niet.

Ik heb helaas geen echte "studeerplek" omdat de kamer die daar ooit nog voor moet gaan dienen nog in verbouwingsfase is. Ik heb dus maar de eettafel ingepalmd, maar man + kind zitten dus in dezelfde ruimte als ik.

Hoe doen jullie het? Waar lopen jullie tegenaan, en hoe lossen jullie dat op? Misschien kunnen we elkaar een beetje extra motiveren? Ik weet zeker dat ik niet de enige ben! :D

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:28

Allereerst: wat stoer dat je weer aan het studeren bent! Wat voor een opleiding is het precies en wat is je voortraject?

Ik probeer in 3 jaar jaar met een 80/20 constructie een PhD te halen. Ik moet nog 1 artikel gepubliceerd krijgen om een datum aan te mogen vragen. Daarnaast heb ik een dochtertje van 9 maanden oud, doe ik nog diensten als dierenarts en heb ik een paard waar ik ook af en toe nog iets mee moet.
De eerste tip, niet van mijzelf maar van drie vrouwelijke hoogleraren: Besteed werkelijk alles waar je niet onwijs blij van wordt uit. Neem een huishoudster in dienst, neem een bijrijdster, huur een hondenuitlaatservice in en bel die strijkservice. Je kunt heel snel uitrekenen wat je per uur kost (aan studiekosten of voor je werkgever) en alles wat je voor minder in kunt huren is pure winst. Je kunt dan ook weer tijd besteden aan de voor jou echt belangrijke dingen (je kinderen, je cavia of je favoriete serie).
Daarnaast, ook uit ervaring van een paar vrouwelijke rolmodellen en uit persoonlijke ervaring: als je man/vrouw/partner/vrien(in) er geen heil in ziet kun je beter meteen ophouden. Of, misschien nog beter, eens evalueren wat je nog uit zo'n relatie haalt. Carrière maak je, zeker als je een kindje hebt, nooit alleen. Wij hebben allebei een behoorlijk veeleisende carrière (mijn man is vaker in het buitenland dan dat hij thuis is) en dat kan gewoon niet zonder beide concessies te doen. Als je man daar geen zin in heeft moeten jullie eens heel dringend om tafel om je prioriteiten vast te stellen. Studietijd voor jou is ook echt helemaal vrij. Dus: koptelefoon op, als jullie kindje huilt is hij degene die het oplost. En omgekeerd uiteraard.
Als je dan alle omgevingsfactoren hebt geoptimaliseerd, heb je nog steeds 6 uur per dag (wooooow wat een luxe!) om aan je studie te besteden. Daar zul je toch echt zelf ook even moeten doorbijten. Natuurlijk is het prettiger om te kunnen studeren wanneer je wil maar hee, 6 uur echt vrije tijd heb ik nog niet eens per week! En dan heb ik nog een man die meehelpt, maar ik heb ook alleenstaande vriendinnen met een kind die een hele leuke carrière hebben of een eigen bedrijf runnen. dus als zij het alleen kunnen, dan moet jij ook niet janken omdat je niet precies op je eigen gewenste tijd kan studeren, toch? Ik bedoel dit echt niet banketstaaf, maar het helpt mij persoonlijk altijd wel om me even te realiseren in wat voor een luxepositie ik me eigenlijk bevind.Je hoeft ook niet cum laude af te studeren neem ik aan, dus geef je perfectionistische persoonlijkheid een klap voor dr kop en ga functioneel studeren. Dat wil zeggen: lees de studiewijzer (ik smeek je letterlijk als docent: LEES die Studiewijzer :D ) en kijk of je aan die eisen kan voldoen. Zo ja: top. Zo nee: mail de docent en vraag om uitleg. Ik ken niet 1 collega die niet bereid is om uitleg en aanwijzingen te geven aan een echt gemotiveerde student.
Ik hoop echt dat ik niet te bits overkom maar je moet er echt zelf (samen met je gezin) voor willen gaan want niemand anders gaat het voor jou doen. Als je gezin niet mee wil kun je er beter meteen mee stoppen. En als je gezin wel mee wil moeten jullie samen realistische en eerlijke afspraken maken.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, heel veel succes!

madeliefw

Re: Studeren met een baby op schoot, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:52

Is er geen bibliotheek in de buurt waar je kan gaan studeren? Dan word je in ieder geval niet afgeleid door zaken als de afwas etc.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 23:00

Ik ben nu bezig aan mijn 2e jaar industrieel ingenieur (bio)chemie, een opleiding van 4 jaar, waar ik 5 jaar over zal doen, hierna nog 3 jaar te gaan dus. Na de middelbare school heb ik 2 jaar farmaceutische wetenschappen gestudeerd, maar door omstandigheden ben ik daarmee moeten stoppen en heb ik dus een baan gezocht. Ondertussen wel in avondschool een opleiding apotheekassistente gevolgd, maar erg gelukkig werd ik daar niet van, ik had "meer" nodig.

Mijn man steunt me heel erg, daar gelukkig geen twijfels dus. Hij houdt eigenlijk zo goed als heel het huishouden draaiende, zij het dan op een "mannelijke" manier, en dus met een iets ander idee van wat een opgeruimde keuken is bijvoorbeeld. Ik "mag" van mezelf 1 ding per dag doen, dus of snel die wasmand opvouwen, of even met de stofzuiger rond, of ... Voor een huishoudster hebben we op dit moment even geen budget, maar voor de toekomst staat dat wel bovenaan het verlanglijstje!

Je hebt inderdaad ook gelijk wat het luxeprobleem betreft, het gaat misschien niet zoals het moet of zoals ik graag zou willen, dus dan moet het maar zoals het gaat, en ik heb inderdaad ook nog eens een stuk meer mogelijkheden dan veel andere mensen. Alleen worstel ik nog heel erg om daarin een evenwicht te vinden. Ik durf ook nogal eens een beetje panikeren dat het allemaal niet gaat lukken, en das helaas ook niet erg constructief. Opnieuw leren leren dus... :)

Het contact met de docenten loopt gelukkig ook erg goed, we hebben een kleine groep met een enorme minderheid aan vrouwen, dus iedereen kent mijn situatie, wat de communicatie wel een stukje gemakkelijker maakt. Ik heb afgelopen jaar heel wat uitzonderingen en aanpassingen moeten vragen, en heb gemerkt dat er heel veel mogelijk is, als je er maar voor zorgt dat ze je serieus kunnen nemen. Docenten zijn ook net mensen!

Bedankt voor je reactie, en jij ook veel succes!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 23:04

madeliefw schreef:
Is er geen bibliotheek in de buurt waar je kan gaan studeren? Dan word je in ieder geval niet afgeleid door zaken als de afwas etc.

Daar heb ik helemaal niet aan gedacht, hoewel ik dat vroeger wel regelmatig deed. :)*
Morgen eens uitzoeken hoe populair de bib hier is, en hopelijk vind ik dan nog een plekje

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 23:16

en dan ook niet zozeer 1 ding "mogen" doen, maar 1 uur "mogen" besteden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 23:27

Heb je ook college of is het een thuisstudie?
Ik heb geen ervaring met studeren met een kind maar wel met studies naast een voltijd baan.
Als je voorheen gewend was om in de avond te studeren, waarom doe je dat nu dan niet?
Ik neem aan dat je kindje om 7 uur wel in bed ligt.
Als je je man de opsta taak geeft kun je toch rustig van 7-12 studeren zonder daar een groot slaapgebrek van te krijgen?
Verder heb je nog de 2-3 uur slaap overdag.
Lijkt me meer dan genoeg. Het huis poetsen kan prima met een baby op sleeptouw.
Verder zorgen voor een veilige ruimte waar ze zonder veel opletten kan spelen.
Als ik boekhouding of sollicitaties moet doen zet ik de kleine in de tuin (is nu nog wat te vroeg bij jou) in de zandbak. Ik ga er bijzitten met mijn laptop terwijl ze putjes graaft, bloemen uitelkaar peutert (who cares, zijn onze bloemen), konijnen grasjes voert en met de loopauto heen en weer crossed.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 09:27

We hebben in principe een voltijds lessenrooster, maar tijdens de examenperiode is dat uiteraard niet het geval :)

En helaas hebben wij niet zo'n goede slaper. Overdag 2X een klein uurtje, 's avonds valt ze tussen 22 en 23u in slaap, en ergens tussen 6 en 8 in de ochtend is ze weer wakker. Ik verwacht dat dat op termijn wel een stuk beter zal gaan, maar vandaag (en in augustus vermoedelijk ook nog niet) kan ik daar nog niet van profiteren.
Terwijl ze ligt te spelen kan ik gerust het huishouden een beetje bijwerken, of desnoods snel wat papieren afdrukken en even kijken waar ze over gaan, maar alles wat meer concentratie vraagt lukt me voorlopig nog niet, ik kan het geluid niet voldoende uitbannen. Ik probeer mijn avonden dus te vullen met dat soort dingen, omdat ik daar dan overdag geen tijd mee verlies. Het is absoluut een stap in de goeie richting, maar die 10u/dag... daar kom ik niet aan :+

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 09:44

Knap van je dat je dit studeert, lijkt mij nog niet van de poes zo'n studie. Maar misschien is je schema een beetje aan de 'idealistische' kant? 10u per dag studeren met een baby en een huishouden... Ik zie het mijzelf nog niet doen. Toen ik nog fulltime student was en thuis woonde, dus eten klaarmaken en wassen etc. werd allemaal voor mij gedaan, kon ik zo'n 10u per dag studeren... Ik nam ook elke 2u een kwartiertje pauze en 's middags een uurtje. In de avond leren kon ik niet, dus ik stopte tussen 20 en 21u, maar ik vond het toen al een beste prestatie als ik aan mijn 10u kwam :D

Dus ik denk dat je een iets minder krap schema moet maken, waar je je wel aan kan houden. Als je 6 tot 8u echt geconcentreerd kan studeren, wanneer je dochtertje niet thuis is of wanneer je man voor haar zorgt, kom je ook al een heel eind volgens mij :) (En ja, zal vast makkelijker gezegd zijn dan gedaan ;) ) Wil je wel heel veel succes wensen!! +:)+

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 10:05

Ik lees ook even mee... Deeltijdstudent docent biologie, naast een fulltime baan in een totaal andere branch...Vriend, stiefkind, huishouden, paard + ponys, honden en nog wat andere dieren...

Ellebel, bedankt voor je post, die zal ik nog regelmatig doorlezen :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:01

Is 10 uur ook niet een beetje veel?
Ik heb in iedergeval nog nooit zo veel aan een studie gedaan :o
Als je een normale voltijdstudie hebt met contacturen en daarnaast een baan van zo'n 20 uur plus nog feestwn komen de meeste studenten misschien aan 2-3 uur per dag toch (ik destijds wel altans).

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 14:14

Dit enkel tijdens de examenperiode hé, de rest van het jaar is het een heel ander verhaal gelukkig :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:18

Ah, dacht al :D

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:20

Kun je een tafel in de slaapkamer zetten, zodat je daar rustig kunt zitten leren?