Help! Concept bedenken!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Toothless

Help! Concept bedenken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 11:01

Hallo! :wave:

Voor school heb ik een nieuw project, Genaamd: Campagne.

Ik doe de opleiding Grafisch Vormgever in Amsterdam ( even ter informatie)

Uitleg over het project:
Wij moeten een campagne maken van een toegewezen product. Mijn groep heeft het merk Fa. gekregen en hiervan moeten wij een nieuw product promoten: Fa Cool Dusk. Het gevoel wat het moet overbrengen is: 'Zorgeloze festival meisje' en de doelgroep zijn dan ook Jongvolwassen vrouwen.

Nou is mijn vraag, wie weet een leuk concept van een reclamespotje met deze reclame?

Ik loop hier zelf op vast met mijn groep. De Ijkpersoon ( persoon die de doelgroep samenvat) is Lisa.

Lisa is een jonge vrouw van 19 jaar, ze is studente en woont nog thuis met haar ouders, labrador, oudere zus en jongere zus. Zij is gek op feestjes en gaat graag festivals langs. Ze houd ervan om er goed uit te zien en er leuk bij te lopen. Ze is niet vies van een lekker luchtje. Ze is een vrolijke, uitgelaten jonge vrouw. Ze vind het niet erg om wat meer geld uit te geven om er goed uit te zien. Ze houd er ook van om alles uit dezelfde ‘lijn’ te kopen. Dus niet een douchegel met een geur, en een deodorant met een andere geur. Ze is structureel en alles moet wel een beetje op elkaar aansluiten.

Dit zijn in elk geval een paar ideeeën:

1. ‘Lisa’ loopt door de stad, ze is aan het shoppen. Ze voelt zich ongemakkelijk, dat is duidelijk te zien. Ze snelt een straatje in en gaat met haar rug tegen de muur staan en rommelt in haar tas. Ze pakt een flesje deodorant ( FA) en spuit het onder haar oksels. Daarna pakt ze een ander flesje en spuit dit over haar bovenlichaam. In het volgende shot zie je haar zelfverzekerd lopen door de stad en iedereen kijkt haar na.

2. Lisa is door haar wekker heen geslapen. Ze wordt wakker en kijkt naar de wekker. Zo laat al?! Ze snelt uit bed en beseft zich dat ze geen tijd heeft om te douchen als ze nog op tijd wil komen. Ze rent de badkamer in en pakt haar Fa Cool Dusk deodorant en spuit het snel onder haar oksels. Daarna pakt ze de bodyspray en spuit deze over haar bovenlichaam. Ze kleedt zich snel aan en racet de deur uit.

3. Lisa zit met haar vriendinnen in de auto onderweg naar een festival, ze hebben het erg gezellig tot ze zichzelf ruikt en merkt dat ze toch wel stinkt door het warme weer en de drukte in de auto. Ze rommelt in haar tas en pakt haar Fa Cool Dusk en spuit deze onder haar oksels. Haar vriendinnen ruiken de geur en willen deze ook opspuiten, ze geeft haar vriendinnen ook de bodyspray en ze ruiken allemaal naar Fa Cool Dusk! ( next shot ) ze staat met haar vriendinnen te dansen op het festival met haar armen omhoog en heerlijk te genieten. Beeld vervaagd en het logo komt in beeld.

Ik hoop dat ik een paar leuke tips krijg aan de hand van deze concepten, opdracht e.d.!

Alvast bedankt! :wave:

iirrssjjee

Re: Help! Concept bedenken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:04

Aangezien het gevoel wat je moet overbrengen Zorgeloos Festival Meisje is, zou ik lekker in die sfeer blijven hangen. Van jouw opties vallen 1 & 2 dus sowieso al af.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:05

Omdat het over een 'zorgeloos festival meisje' gaat zal ik toch voor de derde kiezen. Al heb ik een beetje het idee dat hij wat aan de lange kant is door het hele stuk in de auto. Ik weet niet hoelang je de reclame ongeveer moet maken?

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:08

Ik zou inderdaad ook voor concept 3 gaan? Misschien proberen nog "stil" wat niet te opvallende reacties toe te voegen op het festival ofzo dat mensen door hebben dat ze "lekker" ruiken?

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:12

Ik zou ook voor de derde gaan. ook dat je dan de bodyspray en deo scheid. Ik zelf zou niet zo snel eerst een deo op spuiten en daarna nog extra. deo ruikt van zich zelf toch ook al. anders lijkt het net of de deo geen geur heeft. en nu voor kom je dat door die vriendinnen de bodyspray te geven.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:12

heet festivalterrein, meisjes die met geplakt haar van het zweet staan te luisteren naar muziek en dan een wolk aan de hemel zien, het regent cool dusk op de plek waar ze met haar vriendinnen staat en ze knappen op en dansen :-)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:13

Optie 3!

Kun je ze niet in de file zetten. Dan die actie met sprayen. Dan dakje open, radio aan, meiden dansen en er ontstaat een ter plaatse een festival op de snelweg?

Of lijkt dat te veel op de Axe reclames? :=

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:14

Mag dit wel; dit is toch een huiswerktopic?

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 11:30

sallandval schreef:

Nou ik vraag meer om ideeën! Het is meer om te brainstormen!

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 11:33

liekensancho schreef:
heet festivalterrein, meisjes die met geplakt haar van het zweet staan te luisteren naar muziek en dan een wolk aan de hemel zien, het regent cool dusk op de plek waar ze met haar vriendinnen staat en ze knappen op en dansen :-)

Ik vind deze echt geweldig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:36

Toothless schreef:
sallandval schreef:

Nou ik vraag meer om ideeën! Het is meer om te brainstormen!

Nou ja eerlijk is eerlijk is het imo juist de bedoeling voor je opleiding dat je dit zélf doet :o

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 11:38

Bizzybijtje schreef:
Nou ja eerlijk is eerlijk is het imo juist de bedoeling voor je opleiding dat je dit zélf doet :o

Ja maar ideeën opdoen mag toch wel? Ik loop er een beetje op vast en vraag meer om inspiratie en ideeën dan dat ik vraag: maak me huiswerk.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:55

Meisjes staan suf op een festivalterrein, dan komt de 'cool dusk fee' en sprayed hun in met cool dusk ;-), dan dansen en springen ze weer van vreugde.

óf, het is heet, stoffig... er komt een bui aan op het festivalterrein... het regent, er komen bloemen uit de grond, ipv stampertjes komen er flacons met cool dusk uit, de meisjes plukken de cool dusk bloemen en sprayen zich in :-).

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:05

Je vraagt" wie weet een leuk concept" dat is wat anders dan brainstormen he. Je maakt het jezelf eigenlijk moeilijker want elk concept dat je hier leest van creatieve medebokkers kun je niet meer gebruiken. Omdat het dan plagiaat is. En de gevolgen van plagiaat zijn niet mals, als men er ooit achter komt. Probleem van Internet is dat er makkelijk achter te komen is.

Laatst was er nog een man in het nieuws bij wie 10 jaar na zijn afstuderen bleek dat hij plagiaat gepleegd had. Die kon zijn diploma weer inleveren.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:15

Ben zelf reclame ontwerper en vind je ideeën een beetje cliche :o
Probeer eens iets verder te gaan dan de gemiddelde reclame spot met deo/shampoo/parfum etc.
Dan heb je meteen een originelere insteek voor je campagne.

bestadsontv.com heeft veel case movies voor inspiratie van volledige campagnes. Succes!

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 13:22

chimello schreef:
Ben zelf reclame ontwerper en vind je ideeën een beetje cliche :o
Probeer eens iets verder te gaan dan de gemiddelde reclame spot met deo/shampoo/parfum etc.
Dan heb je meteen een originelere insteek voor je campagne.

bestadsontv.com heeft veel case movies voor inspiratie van volledige campagnes. Succes!

Ja dat weet ik hahah, maar zoals ze zeggen: het eerste idee kan iedereen bedenken, het tweede idee komt al in de buurt en het derde idee is hét!

Nou is dit bij mij pas gebeurt tegen het 25e idee, maargoed! Het is best lastig om een reclame te bedenken over deodorant die echt origineel is omdat er al zoveel is gemaakt wat al over-the-top is.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:23

Vind het ook beetje voor de hand liggen. Krijgen jullie geen methodes aangereikt on het creatieve proces op gang te brengen?

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 13:24

sallandval schreef:
Je vraagt" wie weet een leuk concept" dat is wat anders dan brainstormen he. Je maakt het jezelf eigenlijk moeilijker want elk concept dat je hier leest van creatieve medebokkers kun je niet meer gebruiken. Omdat het dan plagiaat is. En de gevolgen van plagiaat zijn niet mals, als men er ooit achter komt. Probleem van Internet is dat er makkelijk achter te komen is.

Laatst was er nog een man in het nieuws bij wie 10 jaar na zijn afstuderen bleek dat hij plagiaat gepleegd had. Die kon zijn diploma weer inleveren.

Ja maar ik was ook niet van plan om hele ideeën te kopiëren. Maar ik kan wel mijn concept afleiden van iets van een ander. Anders als je een animatie maakt van een muis met een rood broekje pleeg je meteen plagiaat op Disney. om maar even te vergelijken dan ;)

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 13:26

Persevero schreef:
Vind het ook beetje voor de hand liggen. Krijgen jullie geen methodes aangereikt on het creatieve proces op gang te brengen?

Nou, nee. haha.

Het enige wat we krijgen is de merkbelofte, de slogan, wat het voor gevoel over moet brengen en het merk + nieuwe product.

Daarom vraag ik om raad aan jullie, ik mag toch zeker wel hulp vragen neem ik aan?

Maar, ik heb al een concept met mijn groepje gemaakt en dit gaan we uitvoeren!

Dus iedereen die gereageerd heeft; bedankt voor het reageren!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:29

Toothless schreef:
sallandval schreef:

Ja maar ik was ook niet van plan om hele ideeën te kopiëren. Maar ik kan wel mijn concept afleiden van iets van een ander. Anders als je een animatie maakt van een muis met een rood broekje pleeg je meteen plagiaat op Disney. om maar even te vergelijken dan ;)

Dat is ook niet helemaal waar, dan zou je niets meer kunnen omdat het elders al eens bedacht is. Daar komt bij dat ze hier vraagt om gebruik van jou idee. Daarmee geef je al toestemming.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:44

Optie 3 vind ik erg leuk! :D

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:59

Gewoon schetsjes maken en de domste dingen opschrijven en uiteindelijk vind je wel iets dat wel goed is.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:06

Het concept is toch een deel van je opdracht :') Volgens mij is het de bedoeling dat je het zelf bedenkt. Zeker bij de opleiding die je doet. Bij mij op school zouden ze het niet kunnen waarderen. Brainstormen is wat anders dan een concept bedenken. Je bent overigens al je brainstormvase voorbij en zit inderdaad al in je concept. Aan de hand van je voor onderzoek zal je zelf een storyboard moeten kunnen maken. ;)

Afgezien van dat zou ik gaan voor een optie waar jij het mooiste resultaat mee denkt te behalen. Ik denk dat optie 3 erg lastig uitwerken word. Ik zou dan voor optie 2 gaan.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:06

1. Lisa is bij een smoordruk optreden/festival. Omdat Lisa de hele dag aan het dansen is geweest is ze dat frisse douchegevoel al lang kwijt (down gevoel/grijzer beeld/muziek dof op achtergrond). Ze voelt zich ongemakkelijk en pakt de deo erbij. Ze gaat helemaal happy op in haar eigen wereldje (happy feeling/kleurrijk/muziek wordt duidelijk). Als de camera uitzoomt zie je dat niemand meer op de band/dj let, maar dat Lisa het middelpunt van de aandacht is geworden en dat zelfs de band/dj mee danst.

2. Lisa is op een festival. Ze gaat helemaal los, maar ziet ineens een 'zombie' (unhappy persoon) naast haar staan. Lisa spuit stiekem wat van haar deo richting diegene. De persoon komt ineens helemaal tot leven en gaat helemaal loco op de muziek. Zo kun je nog een paar mensen laten zien!

3. Lisa is op een festival. Ze gaat los op de muziek. Iemand biedt haar een pilletje aan (hoe je het ook wend of keert, drugs zijn een 'trend'). Lisa schudt lachend haar hoofd, nee hoor, zij heeft Fa Cool Dusk!

4. Lisa gaat helemaal los op de muziek. Als ze wil slapen, loopt ze langs de mega lange rij bij de douches. Lisa schudt lachend haar hoofd en spuit nog even wat deo op terwijl ze naar haar vriendinnen in de rij zwaait.

Ben je zelf op festivals geweest? Ga een nadenken over hoe het daar is.
Laatst bijgewerkt door PoelieWoelie op 02-06-15 14:16, in het totaal 5 keer bewerkt

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:07

Je ziet Lisa met vriendinnen voordat ze het festivalterrein op gaan.
Lisa spuit wat Fa Cool Dusk op.
Volgende shot zie je Lisa vrolijk en fruitig springen terwijl haar vriendinnen er bezweet en muffig bij staan.
"Ook de hele dag fris en fruitig doorfeesten, gebruik Fa" :Y)