Moeilijke keuze qua opleiding ivm gezondheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vanntje

Moeilijke keuze qua opleiding ivm gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 16:35

Beste bokkers,

Helaas gaat het met mijn gezondheid niet al te best. De arts weet niet wat er aan de hand is en er zal onderzoek plaats vinden bij een internist. Nou is dit opzicht al erg vervelend.

Maar nu het volgende. Ik heb te horen gekregen vandaag dat ik mijn opleiding (wettelijk gezien) niet kan afronden hierdoor. ;( ik vind het heel jammer omdat ik me vanaf het begin ontzettend ingezet heb. Maar goed. Helaas zal ik weer opnieuw met een andere opleiding van start moeten gaan.

Nou is het doel dat ik dit topic open, is omdat ik graag van jullie wil weten welke mogelijke opleidingen er zijn in de dierenwereld. Paardenhouderij en dierverzorging heb ik al ervaring mee... Dit is niet wat ik zoek.

Het gaat om een MBO opleiding niveau 4 het liefste, maar met 3 kan ik ook leven! :')
T liefste doe ik Paraveterinair dierenarts assistent, of iets met gedrag. Wat me ook een super leuke opleiding lijkt is een opleiding, wat zich baseert op het gedrag van paarden.

Heel graag hoor ik jullie ervaringen, tips over welke opleiding of welke school!

:evaw:

pien_2010

Re: Moeilijke keuze qua opleiding ivm gezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:16

ED → STW

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 20:23

Schopje

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:29

Leuke opleiding doen is 1, een leuke baan kunnen vinden is 2... Paraveterinair Dierenartsassistent is absoluut leuk (been there, done that), maar er is echt nauwelijks werk in te vinden. Wij kregen in het vierde jaar de aanrader om alstjeblieft door te studeren, want er zijn veel te weinig banen voor veel te veel paraveterinairen.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:31

De kans op een baan in de dierenwereld is ontzettend klein.
Ik zou zelf gaan zoeken in een richting waar de kans op een baan een stuk groter is.
Ik heb zelf ook een dierenopleiding gevolgd (MBO 4) en heb daarna ook nog paraveterinair gestudeerd.
't geluk is dat ik bij een stage ben blijven 'plakken' en op deze manier aan mijn huidige baan ben gekomen, maar 90% van mijn toenmalige klasgenoten werkt nu niet in die sector doordat er simpelweg amper werk in te vinden is.

Ik raad het zelf dus eigenlijk altijd af.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:21

Wat voor medisch iets heb je? (mag per pb)

Waardoor kan je daardoor je huidige opleiding niet afmaken? Welke opleiding doe je nu?

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 14:43

Hier ook iemand die nu mbo 4 dier afrond..
En de hele klas gaat doorleren. Omdat er gewoon geen werk in te vinden is.
En het werk wat er is, is vaak niet goed betaald, of alleen maar parttime.

Ik zelf zou ook niemand aan raden om een dier opleiding te gaan doen.
Kijk naar alles dingen die je leuk vind om de dieren heen. Of wat je leuk vind in combi met de dieren.
En ga kijken of je die competenties ook in een andere opleiding kan vinden. Die je een betere toekomst geeft.

Tot twee jaar geleden wou ik ook alleen maar iets met dieren doen. En nu ga ik in september HRM studeren :') Omdat ik er achter ben gekomen dat ik ook dingen buiten de dieren leuk kunnen zijn :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 14:50

Dieren opleidingen zijn hartstikke leuk, maar een baan er in vinden is nou niet echt eenvoudig.
Dus als je de kans krijgt kies voor anders soortige opleiding en gewoon lekker dieren houden voor de hobby.

Echt van de zotte hoeveel dierenopleidingen er zijn en er nog steeds bijkomen, leuk vaak voor erbij als hobby opleiding, maar als werk?
Als je al werk vind is het vaak keihard werken, zwaar werk en lange dagen, korte weekeinden (of juist lange als je werkt), met helaas een niet hoog salaris.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 14:56

Wat kun je nog wel vanuit wat je nu weet?
Iedereen kan wel vanalles roepen maar als dat botst met jouw medische beperkingen, heb je er niks aan.

Zoals meerdere hier al zeggen, opleidingen in de dierenhouderij zijn opleidingen tot beroeps-WW-er zoals wij dat noemden. Die opleidingen hebben alleen iets toe te voegen als je bijvoorbeeld een dierengerelateerd bedrijf kunt overnemen (maatschap, ouders, dat soort constructies).

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 13:43

lastig, helaas zelf ook deze keus moeten maken! ben van HBO SPH (werken met paarden en gehandicapten was mn droom!) naar een MBO opleiding tot bureaubaan gegaan..

die droom dus helaas moeten laten varen. kijk ook naar de toekomst, hoe lastig ook als je niet weet wat je hebt, maar er zal later toch werk in moeten zijn, en je moet het fysiek ook aankunnen!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 15:38

Hou met de keuze van je studie rekening met je gezondheid. Kun je de studie met je gezondheid volgen? En... kun je het werk doen in combinatie met je gezondheid?

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 17:26

Een beetje laat, maar hier een.globaal antwoord. In het verleden heb ik al de opleiding dierverzorging en paardenhouderij gedaan. Uiteraard met dezelfde reden (geen toekomst) toch voor doktersassistente gekozen. Maar helaas door de medische klachten kan ik dit niet afmaken. Omdat de wetgeving hier in NL erg krom Is. Ik mag niet voor de 3de (1x ingestroomd, dit jaar volledig jaar gedaan) in de 1ste blijven "hangen". Dus zijn ze verplicht mij uit te schrijven. T enigste wat ik kan bedenken (wat mij leuk lijkt) Is sport en bewegen. Maar ook hier Is vrijwel geen toekomst in...

Over de medische klachten kan ik best kort en bondig zijn;
-Altijd moe
- Hoofdpijn
- Elke griep die heerst pak ik op, zelfs als ik net ziek ben geweest.
- Misselijk
- Buikpijn
- verstoord hartritme (cardioloog beweer dat ik eroverheen groei (ben inmiddels 21)
- Altijd last van gewrichten
Nu lukt het aardig om de klachten te beperken, doormiddel van rust en sport (fitness, paardrijden en skeeleren) maar helaas kan ik nog steeds (na +/- 6jaar) nog steeds van de 1 op de andere dag doodziek zijn ;(

Ik hoop dat ik het beeld wat duidelijker gemaakt heb! Ook wrm ik persoonlijk aan sport en bewegen, of een actieve opleiding zit te denken.