Wat doen? In WW, tijdelijke job van 6 weken aannemen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Wat doen? In WW, tijdelijke job van 6 weken aannemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 14:50

Beste Bokkers,

Ik zit in een dilemma! Ik ben nu sinds 1 mei werkloos (overname van het bedrijf door een andere partij).
Ik ben natuurlijk volop aan het solliciteren (waarbij ik 2x tot de laatste twee kandidaten behoorde).

Ik heb vandaag een tijdelijke baan aangeboden gekregen:
- Duur 6 weken (dit staat vast)
- Reistijd 40 minuten
- 32 uur, zodat ik nog een dag over heb om verder te solliciteren (brieven schrijven, op gesprek gaan etc).

Allemaal mooi zou je zeggen, ware het niet dat ik net het UWV heb gebeld en zij vertelden mij dat ik voor de overige 4 uur (ik heb altijd 36 uur gewerkt) geen WW krijg.

Dit betekent dat ik per week 4 uur aan inkomsten zal missen. Het loon voor de 32 uur dat ik krijg is gebaseerd op het uurloon dat ik bij mijn vorige werkgever verdiende.

Eerst was ik bereid om de baan aan te nemen, ook al is het best een eindje rijden en maar voor 6 weken, maar na de informatie van het UWV weet ik het even niet meer :?

Wie weet raad?

Symbeami

Re: Wat doen? In WW, tijdelijke job van 6 weken aannemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 14:57

Ik zou het wel doen, je houdt netto sowieso meer over dan je uitkering? (dat is nu nog 75% van je laatst verdiende loon?) plus dat je gewoon lekker aan het werk bent en je weer extra ww rechten opbouwt. En ook al staan die 6 weken vast, je weet soms nooit waar het goed voor is.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:01

Het belangrijkste is dat je in het werkproces blijft zitten. En zoals al vermeld is het sowieso beter dan in de ww blijven zitten EN je laat aan het UWV zien dat je bezig bent en wie weet wat hier verder uitrolt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:03

Als ik jou was, zou ik het ook doen, staat ook goed op je CV. :j

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:03

Ik denk dat ik het ook zou doen, je houdt er inderdaad netto meer aan over. Dat het UWV die vier uur niet aanvult vind ik ook logisch. Als je minder dan je WW verdient vullen ze het wel aan. Als je daarna weer aanspraak moet maken op WW blijft dat volgens mij gewoon van hetzelfde niveau als voor die 6 weken.
Laatst bijgewerkt door Lennox op 01-06-15 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:04

Ik zou wel even het UWV bellen met de vraag of je toekomstige ww, als je na 6 weken niet verder kan wel op je 36 uur gemaakt wordt en niet op de nieuwe 32 uur.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:05

Ik zou het wel doen. Het klopt inderdaad dat als je minder dan 5 uur werkloos blijft naast werk, je voor de wet gezien niet werkloos bent.

Deze kans geeft misschien weer meer of andere kansen voor de toekomst. Op het moment dat je tijdelijke baan na 6 weken stopt, kun je sowieso weer terugvallen op je WW-recht.
Laatst bijgewerkt door Wietsje92 op 01-06-15 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:05

Volgens mij is het zo dat als je binnen 26 weken weer werkloos wordt je oude (die dus onlangs is toegekend) WW weer wordt opgestart.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:06

In feite stopt je ww dus voor die periode. Ik zou wel even uitzoeken of je na die periode dan weer recht hebt op een uitkering (immers minder dan 26 weken gewerkt) en op welk salaris je ww gebaseerd word dan. Per 1 juni zijn namelijk de regels veranderd en als je na die 6 weken weer in de ww zit, val je ineens onder die nieuwe regeling.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:06

@ Lennox, dat klopt!

@ pjer, binnen 26 weken kun je terugvallen op het "oude" ww recht. In dit geval het ww recht dat ts vanaf 1 mei heeft. Dit is dus gebaseerd op het inkomen van haar ex-werkgever

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:09

Ja, zo was het altijd wel, maar ik las vanmorgen op werk.nl dus pas over die nieuwe regeling. En daar zijn wel meer zaken in veranderd zoals bijvoorbeeld dat je voortaan al na 6 maanden verplicht bent om alles te accepteren ipv na 1 jaar. zo zitten er vast meer adders onder het gras. Ff goed uitzoeken dus.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:12

Volgens mij is de wijziging per 1 juli. Een collega van mij (wiens contract afloopt per 4 juli en niet wordt verlengd) heeft namelijk gevraagd of het contract van rechtswege per 26 juni af kan lopen. Juist om nog aanspraak te maken op de oude regels. Maar goed zoals Wietsje92 ook al zegt is het voor TS niet aan de orde omdat ze nog binnen die 26 weken termijn valt.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 15:15

Ik wil het het liefste ook doen, gewoon weer lekker aan het werk en een vast ritme aanhouden.
Maar ik ben zo bang voor gedoe met het UWV, je hoort de 'wildste' verhalen over boetes etcetera.

Indien ik de baan aanneem ontvang ik bruto iets meer dan 100,- per week meer dan de WW (wordt er van de 70% WW nog belasting ingehouden? Dus is die 70% van je laatst verdiende loon Bruto?)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:16

Om je gerust te stellen wat betreft de boetes: daar zijn ze per direct mee gestopt. WW-fraude wordt op dit moment niet langer beboet, er volgt hooguit een waarschuwing of een gesprek als ze opzet vermoeden.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:19

Ts; er gaan veel spookverhalen rond. Als jij gewoon op tijd aan UWV doorgeeft dat je werk gaat hervatten, via het wijzigingsformulier op Mijn UWV, dan is er helemaal niets aan de hand! :)

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:22

Ook al wordt je er misschien financieel gezien niet veel wijzer van, zou ik de tijdelijke job wel aannemen. Een gat in je CV is ook niet alles...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:27

Gewoon aannemen zeker nu je zegt dat je dan ook meer overhoudt dan dat je enkel WW krijgt. De 6 weken die je misloopt wordt aan je max duur verlengt.

En als jij alles gewoon optijd en netjes doorgeeft aan UWV krijg je niet zomaar een boete hoor. ;)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 16:33

Top, dank voor jullie geruststellende reacties! Ik denk dat ik de baan ga aannemen :-)