Voor een vak op school moet ik een statistisch onderzoek uitvoeren aan de hand van een enquête. Ik doe onderzoek naar de factoren die van invloed zijn op blessures bij paarden/pony's. Zouden jullie deze enquête in willen vullen? Het kost slechts 5 minuten en helpt mij enorm! Alvast bedankt! http://www.thesistools.com/web/?id=471982
nicky_rilana
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik
Bij het hebben van twee paarden... moet ik er 1tje kiezen of zal ik hem twee keer voor je invullen? (Ik heb 1 pechvogel en 1 super harde, dus wijkt nogal af...)
Ingevuld! Het enige wat ik moeilijk vond was de vraag hoe de paarden buiten staan. Wij hebben een groot weiland met 6 'vakken' waar de paarden apart in staan, maar alleen een draadje er tussen dus niet helemaal zonder soortgenoten.
Mungbean
Geplaatst: 01-06-15 21:56
Ik mis een beetje het soort blessure eigenlijk. Je weet nu alleen dat mijn paard geblesseerd is geweest, maar je heb geen idee of dit op de wei of met rijden ontstaan is. Is dat wel handig? Zo was de belangrikste blessure bij mijn paard een prikkeldraad wond bijvoorbeeld.
En waar de blessure zat. Mijn paard is een paar jaar geleden in zijn rug gegrepen door een ander paard, dus zijn benen deden het an sich prima, maar rijden kon ik echt niet. Hij heeft ook een blessure gehad aan zijn rechterknie (achter), maar geen idee hoe dat gebeurd is... Beide blessures zijn ontstaan op een andere stal (en ook op een andere stal als dat hij nu staat), dus dat is ook niet representatief...
Bedankt voor alle respons en tips! Ik heb inderdaad lang nagedacht over de indeling van de vraag over blessures. Ik kwam echter tot de conclusie dat er zo veel verschillende mogelijkheden zijn dat die niet allemaal uit te schrijven zijn. En als ik er een open tekstvak van maak, is het heel moeilijk om statistisch gezien nog iets te toetsen. Na overleg vond ik het, als wiskundige, ook wel belangrijk om het met enige betrouwbaarheid te toetsen (Dat is hetuiteindelijke doel van het vak namelijk).
Om een voorbeeld te geven: de vraag over stokmaat. Daar worden al zo veel verschillende antwoorden gegeven (1.65 1,65 165 1.65 m 1meter65 etc.). Dit vb is dan nog wel te programmeren dat je de juiste gegevens eruit vist, maar dat is bij andere open vragen iets moeilijker.
Ik mis ook de soort. Mijn merrie heeft ooit enkele weken bewegingskreupel gestaan door een nare wond op haar sprong, waarvan nog steeds niemand weet hoe ze die opgelopen heeft. Dat heb ik dus als kleine blessure ingevuld. Maar hoe ze gehouden worden heeft daar geen invloed op, besefte ik achteraf te laat.
Ik zou toch op zijn minst een verschil maken tussen het ontstaan van de blessure (op stal, door een soortgenoot, met rijden oid). Daarnaast ben ik 2x van stal gewisseld, dus dat zegt ook niet alles.
Ik heb hem voor je ingevuld. Mis idd wat over blessures.
Punz
Geplaatst: 01-06-15 22:25
De vragenlijst waarbij er bij een van de connemara's niet ingevuld staat hoe lang ik het dier heb.... Daar mag je 5 jaar invullen.... Zag bij het invullen van de tweede vragenlijst, dat ik het bij de eerste vergeten had
Iedereen heel erg bedankt voor het invullen en bedankt voor de feedback. Ik zal het meenemen als aanbeveling, heb nu al te veel resultaten om het nog aan te kunnen passen..
Wat ik mis in de vragenlijst is de bouw van het paard. Ik ben van mening dat ook de bouw van een paard voor blessures kunnen zorgen als je ze zwaarder gaat trainen. Denk dan aan bijvoorbeeld scheve voeten of afwijkingen in de rug. Ik heb het vermoeden namelijk dat de kleine blessure die ik heb ingevuld, meer met de anatomie van het paard te maken heeft dan met de voeding, weidegang, bodem en stal.
Daar heb je inderdaad gelijk in, heb ik zelf helemaal niet bij stil gestaan. Is een factor die ik mee zal nemen in een eventueel vervolgonderzoek! Bedankt!
Ik ben toch bang dat je er ongerelateerde verbanden mee gaat zoeken. Stel dat een paard een boomtak op zijn hoofd gekregen heeft die langs de bak stond, dan heeft die langdurige schedelblessure niets te maken met de huisvesting. Je definitie voor blessure is imo te ruim.
Klopt Sizzle, al hoop ik natuurlijk door veel respondenten die uitzonderingen uit te kunnen sluiten. Met een paar honderd resultaten zal dat ene paard geen dusdanige invloed hebben. Je opmerkingen zijn geheel terecht en ik ben er ook alleen maar blij mee, want ik leer er alleen maar van. Het is mijn eerste onderzoek dus er is ongetwijfeld nog heel veel te verbeteren!
SpeechLess
Geplaatst: 04-06-15 13:35
Leuk onderzoek. Ik ben bang dat je alleen te veel uitzonderingen zal hebben om er iets nuttigs over te kunnen zeggen.. De grote blessure bij mij had ook niks met de huisvesting oid te maken (gebroken zadelboom). De kleine blessures dan weer wel; kreupel geraakt in de wei, te hard naar binnen gerend zodat 'ie onderuit ging Ook door inderdaad paarden die tussentijds verhuisd zijn, zouden je resultaten beïnvloed kunnen raken. Ik denk dat je dat de volgende keer ook moet meenemen in je vragenlijst. Misschien ook alleen beenblessures meenemen, ik denk dat alle blessures iets te groot onderwerp is voor deze vragenlijst.