Zwerte schreef:Ik heb zelf jammergenoeg de opleiding niet kunnen voltooien, maar kan je wel wat ervaringen van medestudenten meegeven.
Sowieso is het heel erg afhankelijk van wat je precies wil gaan doen. Het grootste deel begint aan de studie om praktiserend dierenarts te worden, terwijl daar dus niet genoeg banen voor zijn. Als je ook wel andere functies wil gaan doen, is je banenkans al vele malen groter. Wat die precies inhouden kan ik je niet vertellen, maar het schijnt gevarieerd te zijn en qua salaris ook veeeeeel boeiender dan praktiserend DA. Overheid is een optie, voedselindustrie (in alle lagen, van slachterij tot bestuur), onderzoek etc.
Alle studiegenoten waar ik nog contact mee heb zijn wel de praktijk in gegaan, met wisselend succes. De uitblinkers hebben mooie banen (2 zelfs als dierentuindierenarts!) maar de meeste hebben de eerste jaren alles aangegrepen wat kon en dat betekent vaak tijdelijke contracten wegens zwangerschapsverlof e.d. Daar doe je dan de nodige ervaring mee op, komt wat meer in het wereldje terecht en krijgt zo meer kans op een vaste baan die vaak uit die tijdelijke banen voortvloeien. Ik ken er best een paar die na een jaar of 5 wel een stabiele basis hebben gevonden.
Hou er ook rekening mee dat het oude beeld van een eigen praktijk erg achterhaald is. Praktijken worden steeds groter en het is zeer aannemelijk dat je in loondienst terecht komt (wat geen vetpot is). Tenzij je veel geld en/of connecties hebt of jarenlang ervaring en jezelf opgewerkt.
Mijn mening: als het is wat je wil, moet je er voor gaan. Baangarantie heb je nooit, maar vanwege de loting is er ook geen enorm overschot aan dierenartsen. Het grootste probleem is dat bijna iedereen praktiserend arts wil worden en met geen ervaring kom je dan wel wat lastig aan het werk, vooral als je ook nog gebonden bent aan een regio. Ben je minder kritisch, dan lukt het wel.
Oh behalve als paardenarts, daar is wel echt een overschot aan. Toen ik nog studeerde werd die richting ook heeeeeeel extreem ontmoedigd, want toen waren er al teveel en er is veel belangstelling voor. Is dat niet je absolute droom (en dat lijkt zo) dan moet je die richting zeker niet kiezen.
Dankje voor het uitgebreide antwoord! Ik hoef niet per definitie dierenarts te worden, al is dat wel een van de opties die me erg leuk lijkt. Maar ik ken ook iemand die terecht is gekomen in het ontwikkelen van veevoer, zo iets lijkt me ook leuk. Onderzoek vind ik ook interessant, alleen heb ik het niet zo op proefdieren als dat niet noodzakelijk is. (niet noodzakelijk naar mijn mening) en je werkt met onderzoek denk ik wel al snel met proefdieren.
Dat 2 mensen die je kent dierenarts in een dierentuin zijn is wel echt bijzonder! Op de open dag van UU vroegen ze hoeveel mensen dierentuindierenarts wilden worden, nou dat waren er meer dan dat er nu in heel Nederland aan het werk zijn.
Ik heb er niet zo een probleem mee om niet in deze regio te blijven, als er ergens anders werk is vind ik het prima. Ik vind het niet zo erg dat het oude beeld van een dierenarts per praktijk aan het verdwijnen is. Op deze manier heb je niet elk weekend weekenddienst en is er de mogelijkheid om bv een dagje weg te gaan zonder na te denken over je praktijk waar jij de enige bent die er kan zijn bij noodgevallen. Het maakt me niet zo veel uit als ik hier niet rijk mee wordt, het beroep lijkt me leuk, dat bespaart weer op dagjes uit omdat ik mn werk zo verschrikkelijk vind.
Ik kijk wel ongeveer mijn hele jeugd al uit naar het moment dat ik betaald werk heb, zodat ik eindelijk mijn echte eigen paard kan kopen. Ik hoop dat dat uiteindelijk wel een optie is, wordt misschien een kleintje, scheelt weer in de kosten voor het voer haha.
Zo te horen kan ik paardenarts het beste helemaal van mn lijstje schrappen, het is inderdaad niet zo dat ik dat perse wil worden. Het lijkt me wel interessant om erover te leren, maar dat doe ik toch wel in de bachelor dan. Ik heb trouwens wel gehoord dat ze in België over 2 jaar wel een loting studie ervan gaan maken (als ik het goed begrepen heb kan ik dan dus nog wel net zonder loting daar studeren) Dus dat scheelt wel weer aan concurrentie.
In dat geval blijven de 225 plekken in Utrecht nog over, waar een deel verplicht groot vee van gaat doen.
Wat was de reden dat jij gestopt bent, als je dat wil vertellen?