Glimlachen achter de balie of kassa.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Glimlachen achter de balie of kassa.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 08:40

Mensen, ik zit ergens mee.
En hier ga ik ook over in gesprek met mijn stage begeleider.

Super leuke meid, mijn collega, lekker spontaan en vrolijk, zoals ik zelf.
Maar zij kan iets, wat ik gewoon niet in me heb.
-- Continu met een grote smile achter de balie staan.

Ik kreeg deze week, tot mijn ergenis aan toe, de opmerking, dat ik meer moet glimlachen.
Ook na mijn uitleg waarom ik niet extremer ga glimlachen, want glimlachen zelf doe ik wel, ik laat alleen mijn tanden niet zien, bleef de opmerking komen: "Vrolijker!!!"

Ik dacht, vrolijker? Met serieuze gesprekken ga ik niet overdreven, of gedwongen vrolijk doen.

Ik vertelde: "Ik zie wel eens mensen in filialen staan, die overdreven of gedwongen vrolijk doen. Om heel eerlijk te zijn? Ik vind het verschrikkelijk! Ik merk dat direct. Ik wordt liever vriendelijk geholpen met een lichte glimlach om de mond, dan waarvan ik de tanden zie, wat niet gemeend is."

En met dit standpunt blijf ik staan.
Ik vind het verschrikkelijk om te doen. Ik ben open, vriendelijk, spontaan en licht vrolijk, omdat ik mijn stage en het werk leuk vind. De mensen reageren vriendelijk terug. En ik voel me serieus genomen.
Zo ook als ik de telefoon opneem, blijf ik serieus, want het zijn serieuze zaken af en toe, en ga ik niet extra vrolijk of vriendelijk doen.

Dit zit niet in me.

Ik heb 3 jaar lang achter de kassa/balie gestaan bij een goed draaiend bedrijf in diervoeding, kleding en tuin, en heb daar nog nooit klachten over gehad.
Sterker nog, ik kreeg een binding met een groot aantal klanten, waardoor het allemaal vanzelf ging. En toen ik weg moest, omdat mijn contract na 3 jaar niet meer verlengd kon worden, zijn er zelfs klanten boos geweest.

Hoe zouden jullie hier mee omgaan?
En wat is jullie, de dagelijkse gezellige mens, opinie in?

Dankjullie wel.

Anoniem

Re: Glimlachen achter de balie of kassa.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 08:43

Ik snap je hier zoooooo in!
Als ik klanten help of achter de kassa sta ga ik niet overdreven nep doen, dat kan ik gewoon niet. Laat mij maar gewoon mezelf zijn (vrolijk, bijna altijd een glimlach) en niet zo nep en breeduit lachen..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 08:47

Lijkt mij dat je dan toch niet zo vrolijk overkomt als dat je zelf denkt. Doe mij maar een brede glimlach, die lijken zeldzaam tegenwoordig. Moet eerlijk zeggen dat ik bij de meeste winkelmedewerkers de indruk krijg dat ze hun baan niet leuk vinden & erg chagerijnig zijn.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 08:49

Zo herkenbaar!
Ik vind het nep, ben liever oprecht.
Gedurende mijn middelbare school heb ik bij een supermarkt gewerkt.
Ik geef toe; na een aantal uren kassa ging mijn gezicht in "ruststand" :+
Goed, dan keek ik niet "vrolijk", had ook niet altijd een glimlach...
Maar vrolijkheid, klantvriendelijkheid en oprechtheid zit ook in je stem.
Klanten begroeten en oogcontact maken met een glimlach, daarna gewoon gaan scannen.
Waarom moet ik scannen met een glimlach? :')
Kreeg er zo vaak commentaar op terwijl ik van klanten juist vaak complimenten kreeg.

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 08:54

Blijkbaar verwacht je nieuwe werkgever iets anders van je dan je oude werkgever. Dit kan even wennen zijn en dat is niet erg. Ik zou gewoon voor jouw gevoel overdreven gaan glimlachen. Mochten klanten dit niet waarderen dan krijg je hier vanzelf wel feedback over maar, dan valt jou iig niks te wijten.

Ik zou er geen groter punt van maken dan het is, werkgever verwacht overdreven glimlach? prima. *D Zijn bedrijf niet waar. Hij wilt blijkbaar deze uitstraling.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 08:55

Ik krijg dit zo vaak! Mijn mondhoeken staan van nature licht naar beneden. Echt een grote glimlach kost mij dus moeite...
Nu heb ik wel geleerd met mijn ogen te lachen. Klinkt misschien stom, maar werkt wel!

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 08:58

Helaas is het als je voor een baas werkt niet wat jíj wil, maar wat hij wil. Dit kan anders zijn dan je vorige werkgever. Als je dat niet kan accepteren dan moet je zo goed je best doen dat je eigen baas wordt :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:00

Tja zo gaat dat op het werk. Soms zou je dingen zelf anders doen, maar dat doe je dan maar in je vrije tijd. Je kunt er over discussiëren, maar als je baas bij zijn standpunt blijft dan is het gewoon zo.
Gewoon doen en je er niet te druk over maken, je hoeft er niet tot in de eeuwigheid te blijven.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:07

Ik hoor juist alleen maar dat ik veel lach. De manager zegt ook dat ik altijd een lach op mijn gezicht heb, maak ook veel grappen met de klanten. Vind ik echt hilarisch als sommige klanten dan echt in de lach schieten. En dat is niet gemaakt, maar misschien dat sommige mensen het wel denken. Maar dat is dan jammer :+

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:09

]
Gypsy schreef:
Gewoon doen en je er niet te druk over maken, je hoeft er niet tot in de eeuwigheid te blijven.

Oh gaat het geld ooit vanzelf binnen stromen zonder er wat voor te doen?

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:13

Ik word juist agressief als een winkelmedewerker overdreven vrolijk en behulpzaam doet :r nee geef mij maar gewoon normaal en vriendelijk, dan voel ik me als klant tenminste serieus genomen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:15

Alja schreef:
]
Gypsy schreef:

Oh gaat het geld ooit vanzelf binnen stromen zonder er wat voor te doen?

Het je de OP wel gelezen? Het is een stage.

En als het haar baan was, tja dan ga je toch op je gemakje op zoek naar een andere baan?

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:19

Snorlex schreef:
Zo herkenbaar!
Ik vind het nep, ben liever oprecht.
Gedurende mijn middelbare school heb ik bij een supermarkt gewerkt.
Ik geef toe; na een aantal uren kassa ging mijn gezicht in "ruststand" :+
Goed, dan keek ik niet "vrolijk", had ook niet altijd een glimlach...
Maar vrolijkheid, klantvriendelijkheid en oprechtheid zit ook in je stem.
Klanten begroeten en oogcontact maken met een glimlach, daarna gewoon gaan scannen.
Waarom moet ik scannen met een glimlach? :')
Kreeg er zo vaak commentaar op terwijl ik van klanten juist vaak complimenten kreeg.

Precies dit! Ik kreeg vanuit werk altijd commentaar op dat ik niet genoeg aan het lachen was en niet vrolijk genoeg was, en van klanten alleen maar complimenten. Zowel bij m'n eerste bijbaantje achter de kassa, als daarna jaren in de (nacht)horeca. Ik vind persoonlijk gewoon oprecht vriendelijk en correct zijn en een snelle service prettig. Als ik in de kroeg sta of op het terras zit zou het mij interesseren wat voor gezichtsuitdrukking erbij heeft, als ik maar vlot wordt geholpen, ik niet hoef te zwaaien voordat ik geholpen word maar dat er regelmatig contact mogelijk is, en iemand mij op een vriendelijke manier te woord staat. Of iemand daar dan neutraal bij kijkt of breed lacht zou mij niet uitmaken. Als iemand de hele tijd een glimlach op het gezicht heeft geplakt zou ik dat eerder raar of ongemakkelijk vinden denk ik haha. We hebben hier in de buurt een lunchtentje waarvan 1 medewerkster zo ongelofelijk de hele tijd aan het lachen is en met een hele overdreven vriendelijke stem praat, dat je bijna het gevoel krijgt dat ze je belachelijk aan het maken is, en zodra ze de klapdeurtjes naar de keuken doorloopt met d'r ogen gaat rollen ofzo. :')

Overigens heb jij hier met je stage denk ik niet veel aan: maar ik heb jarenlang ongeveer ruzie met m'n bazin gehad toen ik nog barvrouw was, dat ik niet leuk en vrolijk genoeg was. Ik was ondertussen wel het snelste en draaide de hoogste omzet op mijn bar, maar ze bleven maar commentaar leveren. Heb toen ook gezegd prima het is jullie bedrijf, en ik ga mijn gezicht niet veranderen (heb echt een bitchy resting face, kan er niks aan doen maar een hele avond nep glimlachen is aan mij niet besteed en krijg ik kramp in m'n kaken van), zet er dan of iemand neer die wel vrolijk kijkt maar minder omzet draait, of hou op met commentaar leveren.

Gek genoeg hebben ze me nooit vervangen tot ik zelf wegging.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:20

Tja best lastig, als je echt heel onoprecht gaat glimlachen is dat misschien wat vreemd maar weet je, als klant zie je niet zo vlug of het een echte of nepglimlach is en ik vind het als klant zijnde toch vaak wel fijn als een cassiere of baliemedewerker mij vriendelijk aankijkt. Misschien kun je het eens proberen en kijken of de reacties van klanten vriendelijker worden?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:25

Erg herkenbaar. Voor heen altijd vrolijk gedaan achter de kassa. Tot de klanten erg eisend werden en steeds meer klachten en geen bergip voor de situatie lachte ik amper meer alleen nog bij de leukste vrolijke klanten en daar had onze maneger erg begrip voor want tja soms moest zij ook achter de kassa en snapte op een gegeven moment dat we erg sagerijnig werden achter de kassa.

Ik ga echt niet verplicht vrolijker worden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:41

Pfoe, ik snap je! Als student 7 jaar in het weekend achter de kassa gestaan. Ik doe aardig, vriendelijk en maak best eens een grapje, maar alsjeblieft niet dat overdreven gedoe. Mijn collega kon wel zo heerlijk nep en gemaakt tegen de mensen banketstaaf, als klant zou ik er echt gestoord van worden :')

Vreemd genoeg zijn er wel klanten die zoiets appreciëren, nep behandeld worden, heb ik nooit gesnapt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:56

Tja.. Achter de kassa/infobalie ben je wel een visitekaartje voor de klant en vaak het eerste en laatste aanspreekpunt. Opgewekt goedemorgen/middag/avond zeggen en inderdaad met een vrolijke glimlach. Wat Gyspy terecht zegt; dat is werken voor een werkgever als werknemer zijnde; je hebt een bepaalde beroepshouding aan te nemen ook al ben je het daar soms zelf niet mee eens of heb je daar zelf moeite mee. Dat is voor de een gemakkelijker dan voor de ander en het licht misschien ook aan de werkomgeving; toen ik bij het benzinestation werkte had ik hier veel minder moeite mee dan bij de bouwmarkt bijvoorbeeld.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:01

Wat ik me afvraag is of je het misschien verkeerd opvat. Want misschien bedoelt ze wel dat je vrolijker moet doen. Dat zit niet direct in glimlachen maar gewoon in je volledige houding. Je stem, je ogen, de manier van praten met klanten.

Jij werkt wel met klanten en je moet er voor zorgen dat zij met een goed gevoel de winkel uit gaan. Ik sta zelf liever te wachten in een langere rij dan dat ik bij iemand aan de kassa sta wiens hoofd op onweer staat.

Wij zijn bij onze winkel gestart met een proef. Elke medewerker glimlacht naar de klant en zegt even "goedemorgen" of iets dergelijks. Eerst was dit voor heel veel heel lastig, iedereen dacht dat ze dit te veel tijd zou kosten. Maar nu zit het er ingebakken. En na een paar weken allemaal positieve geluiden van klanten. Dat de winkel er zo vrolijk en leuk op is geworden.

Edit: Nog even wat toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door RoosG op 28-05-15 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:11

Maar wie zegt dat die lach niet altijd echt is? Ik lach bijna altijd in de winkel. En ik meen het oprecht als ik lach, dan is het puur.

Die glimlach verdwijnt ook als er iets aan de hand is.

Onthou wel dat je van een klant terug krijgt wat je uitstraalt. Als je vriendelijk bent naar de klant. Deze even echt aankijkt en een goed weekend wenst. Reageren ze anders op je dan dat je doei zegt en gelijk verder gaat in je gesprek met je collega..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:12

Het grote punt hier is, dat jij daar stage loopt. Stage lopen doe je om iets te leren, misschien soms wel dingen die van nature niet in je zitten of waarvan jij het niet nodig of zelfs 'slecht' vind. Maar om op je stage zo'n hard standpunt in te nemen, vind ik eerlijk gezegd not done.

Probeer eerst gewoon eens wat ze van je vragen, voor je je hakken in het zand zet! Wie weet is het allemaal wel wat anders dan je dacht. En weet je, van vrolijk kijken gaat een mens zich vrolijk voelen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:12

Er zit ook nog wel een verschil tussen de serieuze baliemedewerker/verkoper en de overdreven vrolijke (Amerikaanse) manier van doen.

Ik vind het altijd wel prettig als iemand oprecht geïnteresseerd is in je komst als klant, en je met plezier helpt. En b.v bij het weggaan of je tweede komst nog steeds weten wie je bent.

Dus inderdaad, je stem, je houding en een (korte) glimlach kunnen het verschil maken. Ook aan de telefoon.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:17

Sababber schreef:
Maar wie zegt dat die lach niet altijd echt is? Ik lach bijna altijd in de winkel. En ik meen het oprecht als ik lach, dan is het puur.

Die glimlach verdwijnt ook als er iets aan de hand is.

Onthou wel dat je van een klant terug krijgt wat je uitstraalt. Als je vriendelijk bent naar de klant. Deze even echt aankijkt en een goed weekend wenst. Reageren ze anders op je dan dat je doei zegt en gelijk verder gaat in je gesprek met je collega..

Bij mijn collega was hij alleszins niet echt. Denk dat je dat als mens toch ook snel merkt, niet? Ze ging er ook bij praten met zo'n raar hoog stemmetje :')

Ach veel oude klanten konden het wel appreciëren. Maar ik snap dat TS zich daar niet goed bij voelt, je bent liever oprecht vriendelijk dan dat je voor je gevoel je klanten "nep" behandeld.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:25

Er is een heel groot verschil in vrolijk kijken, chagrijnig kijken en nep-vrolijk kijken.

We hebben het hier allemaal meegemaakt. Van de sloffende, zuchtende, altijd moeie stagiaire tot aan de super vrolijke, lieve en behulpzame stagiaire.
De 1 kijkt van nature serieus, de ander heeft standaard een glimlachend gezicht.

Maar het is zoveel meer dan alleen die glimlach.
Ik walg van die verkopers die overdreven aardig doen en tussendoor ook nog eens hele neppe opmerkingen maken. Maar ook van de chagrijnige types waaraan je zo kan zien dat ze liever ergens anders zijn.

Het is de hele houding wat er toe doet.
Denk je dat ik heel de dag als een idioot sta te lachen? Nee hoor, dan komen ze me straks halen met het witte busje :')
Vriendelijk begroeten, normaal praten.....

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:32

Tijdens mijn studie heb ik zowel achter de kassa bij een supermarkt gezeten als bij een bekende bouwmarkt en ook wat baliewerk daar gedaan. En daar glimlachte ik ook altijd als er een klant aan kwam en dat was zeker niet geforceerd.

Als kassamedewerkster ben je het laatste gezicht dat de klant ziet voor hij met zijn aankoop de winkel uit gaat. Dan kan hij in de winkel nog net zo goed geholpen zijn, als jij met een chagerijnige pruimsmoel de klant helpt, wat goeiedag mompelt en hem niet aankijkt bij pinnen/betalen etc dan heeft dat zeker invloed op het gevoel dat de klant meekrijgt als hij de winkel verlaat.

Tuurlijk ben ik ook wel eens chagerijnig. En zodra die klant dan weg was ging m'n gezicht weer in de zogenoemde 'ruststand' :') maar als ik met een klant bezig was glimlachte ik en was ik gewoon beleefd. Niet overdreven maar gewoon leuk. Daar krijg je ook vrolijke klanten van terug.
En dan heb ik het gewoon over een beleefd vrolijk. Niet half zingend die klant helpen :') En een brede glimlach kan daar soms wel vanaf.. als je goeiedag/morgen/avond :D zegt en dan gewoon :) verder gaat. en dan weer 'dank u wel en tot ziens!' :D o.i.d. :')

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:39

Gelukkig heb ik het vrolijke en vriendelijke van nature, maar toen ik vorig jaar 40 uur per week in een supermarkt achter de balie werkte, vond ik het soms ook erg lastig om daar glimlachend te staan. Zeker als ik er al 8 uur glimlachend op had zitten en het laatste uurtje was aangebroken. Soms liep mijn baas of een collega langs met de opmerking: 'Service met een glimlach!' (ik werk in een Jumbo :') ). Dan zette ik mijn allergrootste nep-big smile op en dat hield ik dan een seconde of 3 vol.
Mijn bazen hebben er gelukkig nooit vervelend over gedaan, die waren zelf ook niet de vrolijkste :') . Van klanten kreeg ik niets anders dan complimenten.

Ik ben bang dat je je toch aan moet passen, je werkt nou eenmaal voor een baas. Daarnaast ben ik van mening dat dit wel iets is wat je kunt leren. In het begin zal het misschien lastig zijn, maar als je het eenmaal een paar weken doet, zul je merken dat het vanzelf gaat.