Woordjes leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xhannaahh

Woordjes leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 18:11

Hallo iedereen,
Ik heb een vraag voor jullie na,namelijk hoe leren jullie het beste woordjes want als ik een week van te voren begin met Duits haal ik een 4.2 en toen had ik Engels en haalde ik een 1.7 je een 1.7 ja. Ik vind het erg vervelend wrts help bij mij niet en herhalen en schrijven doe ik nu al. Dus als iemand de gouden tip heeft voor mij alvast bedankt
:wave:

Quanneh

Re: Woordjes leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:13

Vervelend! Oefen je het ook regelmatig? Bijvoorbeeld elke dag 1 of 2 keer? Dit helpt bij mij wel. Ook kan je vragen of iemand anders je wil overhoren en/of helpen ezelsbruggetjes te bedenken?

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:13

Krijg je de woordjes in verschillende delen op krijgt?
Dan kan je het beste elke keer als je wat wordt opgegeven het leren. Dan hoef je minder veel in 1 keer te leren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:14

Heb je moeite met het onthouden van de woorden of met het correct spellen? Waar zitten je fouten in?

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:16

Ik zweer bij Teach2000 (Wrts vind ik helemaal niks)
Of althans, dat deed ik toen ik nog op de middelbare zat.
Geloof niet dat ik ooit lager dan een 9 heb gehaald voor woordjes ;)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:16

Bij mij helpt wrts ook niet. Wat ik doe is: echt een dikke week van te voren beginnen, dan vanaf dag een woordjes schrijven EN NE, NE EN. Stel je hebt op vrijdag pw dan vraag ik mijn ouders als ze mij op woensdag kunnen overhoren zodat ik donderdag nog alles 1 keer goed kan doornemen. En er de dag zelf niks meer aan doen want mijn ervaring is dat ik een blackout krijg. Succes met je proefwerk!

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:27

Wat bij mij ook hielp, was kaartjes maken.
Dit is wel veel werk, maar het helpt goed.
Ik maakte een klein kaartje, op de voorkant het Engelse woord en op de achterkant de Nederlandse.
Dit deed ik ook met Nederlandse begrippen, op de ene kant het woord, achterkant de uitleg of andersom.
Dan elke dag een paar keer oefenen. Heb je hem goed leg je hem op de eerste stapel, lukt het niet, leg je hem op de tweede stapel. Als je kaartjes op zijn, pak je de tweede stapel (de woordjes die je niet goed had) en die herhaal je weer. ZO ga je door tot dat alle woordjes op de goede stapel liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:28

Wrts, en heel heel vaak.

Heb je meer problemen met taal?

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:31

Wrs maak je het jezelf moeilijk door meteen te willen vertalen en correct schrijven. Probeer eens eerst de betekenis van de woordjes te leren door de vertaling te bedekken. En dan zowel Nl-Eng als Eng-Nl.
Probeer daarna pas om de woorden correct te schrijven. Wrs zie je dan de overeenkomsten in de schrijfwijze en wordt het makkelijker.

Maar ondanks alle tips, het blijft gewoon stampen. ( heb heel veel Latijnse woordjes moet stampen :o)

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:32

Hoe leer jij? Leer jij met je telefoon en bokt en fb en alles erbij of helemaal 'afgesloten' van de wereld?

xhannaahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 18:53

Heel erg bedank iedereen ik zal even antwoorden
Quanneh & jellybeans dankjewel voor de tips.

Goof vooral met het onthouden en de fouten zijn meestal wel spellingsfouten maar dan weet ik het woord zelf ook gewoon nog niet.

Kim_envendi kan dat ook op je iPad want anders moet ik het op m'n vaders laptop zetten en ik weetniet of ie daar blij mee is...

Bedankt cas123 ik ga het zeker proberen

En idapaulien bedankt die kende ik nog niet!

Bizzybijtje nee meet probleem heb ik eigenlijk niet alleen met woordjes leren voor een vreemde taal, ik heb verder ook best een brede woordenschat en met Nederlands ben ik juist heel goed

Bedankt voor de tip! Ibonn

Maaikevdk ik leer helemaal afgesloten alleen heb ik soms m'n iPad erbij omdat ik op een iPad school zit.

Misschien ook handig om te weten ik heb ADHD (dat is natuurlijk geen exuus maar misschien wel handig om te weten) en als ik woordjes heb van de iPad print ik ze altijd uit en dan doe ik m'n iPad weer weg!

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:56

Ik gebruik sinds kort de site Memrise, heel handig!

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:56

- Eerst leer ik de woordjes gewoon (betekenis).
- Dan ga ik ze schrijven op de goede manier

Je kan dan ook kaartjes maken met op de ene kant het woordje en op de andere kant de betekenis.

Kan het misschien zijn dat je de woordjes wel kent op de volgorde waarop je ze hebt geleerd, maar als je ze door elkaar leert je het niet meer weet? Daarvoor zijn die kaartjes wel heel handig voor namelijk.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:59

Wat ik deed was idd veel schrijven en mezelf overhoren. En dan niet de woorden in een vaste volgorde oefenen, want dan weet ik ze enkel als ik het in die volgorde overhoor. Dus ook express door elkaar heen oefenen. Meestal waren er dan maar een aantal woorden die ik echt niet kon onthouden. Daar verzon ik altijd een ezelsbruggetje bij. Die woorden kan ik nu nog zo oplepelen als ik aan dat ezelsbruggetje denk.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:00

Iedere keer dat je een foutje maakt, weer bovenaan het rijtje beginnen. En ook af en toe het rijtje andersom oefenen, en als je dan een foutje maakt, het rijtje weer vanaf onderen beginnen.

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:01

Ik heb zelf een tijd bijles Engels gegeven aan een meisje met dyslexie en een korte concentratieboog. Wat ik bij haar heel bevorderend vond was het bedenken van ezelsbruggetjes in de vorm van filmscenes.

Bijvoorbeeld het woordje veroorloven (Afford). Dan keken we op youtube een clip van bijvoorbeeld de hunger Games. Op het dak zegt Katniss tegen Peeta: "I just can't afford to think like that". Meid heeft dat woord nooit meer vergeten.

Sws helpt het bij veel mensen om het woordje in een zin te zetten. Je onthoudt nou eenmaal makkelijker een korte zin met betekenis dan een los woord (zeker in een vreemde taal).

Helaas heeft je Nederlandse woordenschat vrij weinig te maken met de woordenschat in een vreemde taal. Veel boeken lezen, films kijken zonder ondertiteling, lekker veel Engels/Duits/Frans spreken met vriendinnen (of docenten) zijn manieren om je woordenschat te vergroten en dus hogere cijfers te halen bij je toetsen.

Succes!
(En als het nou echt niet lukt, zoek dan een leuke bijlesleraar waar je echt het idee bij hebt dat hij/zij je verder kan helpen!)

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:02

Wat ik doe wanneer ik een lange lijst woordjes moet leren is deze op te delen in rijtjes van 5. Deze typ ik zelf handmatig in in wrts, zo zie je dus hoe het geschreven moet worden, en doordat je er maar 5 hoef te onthouden weet je ze vaak wel ongeveer. Wanneer je er 5 kent voeg je er 5 toe.

Dit ben ik gaan doen door mijn motivatie. Wanneer je 1 hele lap woordjes ineens gaat leren lijkt het veel moeilijker. Wanneer je telkens 5 woordjes toevoegt, hoef je er maar 5 echt te leren en de rest herhaal je alleen maar.

xhannaahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 19:05

Dankje wel allemaal
goyaja boeken lezen en film zonder ondertiteling kijken doe ik ook allemaal al. Maar je tip over die films is erg handig heel erg bedankt ik denk dat ik daar wel iets mee kan!

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:12

xhannaahh schreef:
Dankje wel allemaal
goyaja boeken lezen en film zonder ondertiteling kijken doe ik ook allemaal al. Maar je tip over die films is erg handig heel erg bedankt ik denk dat ik daar wel iets mee kan!

Je leert toch sneller door dingen te doen die je leuk vindt. Aanrader is om zoveel mogelijk Brits-Engelse films en series te gebruiken. Veel scholen leren je namelijk amper Amerikaans-Engels.

(Mijne deed dat in sommige gevallen wel, zo woonde ik een tijd in Australië (die spreken de Britse woorden op een eeeuhm... bijzondere wijze uit _/-\o_ ). De vader van mijn gastgezin zei tegen me: 'Go get your thongs!' Ik was er net twee dagen en werd echt knalrood. Waarom moest ik in godsnaam mijn string pakken? Wat was die kerel met me van plan? :o? Bleken thongs in het Brits teenslippers te betekenen. Ik had dat woord als flipflops geleerd :') :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:15

Teach2000 heeft mij ook echt gigantisch geholpen.. Kon de woordjes altijd dromen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:23

Onze zoon gebruikt WRTS om woorden en zinnen te leren in Engels, Duits en Frans.
Denk dat er wel meer online programma's zijn die goed werken.
Je kan zelf kiezen hoe je wilt oefenen, Nederlands-Duits of Duits-Nederlands.
Goede woord raden, echt overhoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:25

Ik ging altijd eerst in het boek leren, daarna zetten ik het in WRTS en dan net zo lang herhalen tot dat je een paar keer achter elkaar een tien haalt. Woordjes is gewoon domweg stampen, daar kan je gewoon me gemak een tien voor halen, als je dan een 1.7 en een 4.2 haalt heb je gewoon niet goed genoeg geoefend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:38

Een lijst op WRTS maken met 10 woorden, en die beide kanten gewoon vaak doen. Als je wil kan je meerdere lijsten maken, meestal breid ik ze uit tot 35-40 woorden, en dan heb ik gewoon een lijst die ik écht goed ken. Maar: optijd beginnen is het belangrijkste.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:16

Ik weet niet om hoeveel woorden het gaat? Op welke manier leer je het beste? Als je makkelijk leert door dingen te horen kun je ze inspreken (naast gewoon leren) en dit luisteren terwijl je fietst of afwast of wat dan ook. Als je in beelden denkt kan het misschien helpen als je bij google afbeeldingen zoekt naar een afbeelding van de woorden die je moeilijk vind, daardoor kun je het makkelijk onthouden. Kleine tekeningen bij woorden maken kan ook helpen. Als je door praten het beste onthoud kan het helpen om voor je zelf zinnen te maken met het woord en deze hardop te zeggen.

Wat ook helpt is boeken lezen en films en series kijken in de taal die je wilt leren. En bijvoorbeeld de taal praten met je vrienden of familie. Maar dat helpt meer op lange termijn, en niet persee voor een toets.

Verder is het natuurlijk belangrijk dat je gewoon veel herhaalt. Een manier om zeker te weten dat je niet gewoon hersenloos overleest is het volgende:
Verdeel het in rijtjes van vijf. Begin met rijtje 1 en lees deze enkele keren over, pak dan een papier en schrijf alles een keer over. Daarna draai je het papier om en schrijf je alles wat je nog weet op (inclusief betekenis.) Ga daarna na rijtje 2 en doe het zelfde. Na rijtje twee herhaal je rijtje 1 nog een keer en daarna ga je naar rijtje 3, waarna je 2 weer herhaalt. En dan na elke 4 rijtjes lees je alles nog een keer over. Succes! :)
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 27-05-15 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:18

Thuis regelmatig Engels praten bijv onder het eten als gezin. daar leer je onwijs veel van