Scriptie - het sloopt me

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien93

Scriptie - het sloopt me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 14:25

Toen ik begon met mijn scriptie bleek mijn onderwerp al rottig...
En dat is het nu nog steeds.
Over een week moet ik mijn scriptie inleveren, maar ik heb er helemaal geen goed gevoel over.
Op het laatste moment ook nog feedback gekregen waar van alles in stond waar ik eigenlijk op zo'n korte termijn niks meer mee kon... nu is de moed me echt in de schoenen gezakt.
Ik haat die scriptie echt met elke vezel in m'n lijf.
Vanaf de eerste dag heb ik al mega veel stress en verwaarloos ik mijzelf en mijn hele leven.
In plaats van het geplande afvallen ben ik juist aangekomen, ik eet waardeloos, drink liters energiedrank om de dag door te komen, en regelmatig lig ik op de bank en zou ik niet weten hoe ik nog moet opstaan.
Van de ene kant kijk ik uit naar het moment dat ik die verrotte 50 pagina's op school kan afgooien, zodat ze mijn leven niet meer kunnen beheersen. Maar van de andere kant: wat als ik het niet haal?! Ik kan het niet aan om nog langer aan dit vreselijke onderwerp te werken of érger nog, een nieuwe stage te zoeken en alles op nieuw te doen |(
Ergens ga ik er echter wel van uit dat dit gaat gebeuren...
Daarom zou ik graag weten of jullie (ervarings)tips hebben over hoe je zo'n scriptie schrijf periode kunt overleven in een iets betere staat dan ik deze keer heb gedaan -O-

Floortje_89

Re: Scriptie - het sloopt me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:37

Ja, scripties zijn de hel. Zelfs al is je onderwerp leuk, na 2 maand is het leuke er wel af :')
Maar houd in je achterhoofd dat niemand tevreden is over zijn scriptie.. het kan namelijk altijd beter, en als je het overnieuw zou kunnen doen zou je bepaalde dingen anders doen (vergeet niet deze dingen te noemen in je "limitations", want het is een leerproces, en de kracht van je thesis zit voor een deel in de discussion/limitations).
Ik spreek uit ervaring, mijn bachelorscriptie was best saai maar duurde gelukkig maar 3 maanden, maar mijn masterscriptie (het onderwerp was erg leuk overigens..maargoed daar heb je alleen profijt van in de introduction - conclusion en de rest is alsnog stom :+ ) was slopend. Ik weet niet wie blijer was toen ik het had gehaald, mijn moeder of ik... ze was zo blij dat mijn humeur weer op peil was na maanden zonder enige positieve gedachte :')
De laatste loodjes wegen het zwaarst, nog even doorzetten en dan heb je je diploma in de pocket en dat is zo'n mega fijn gevoel! Verwerk de feedback zo goed mogelijk, en nog even shinen en dan ben je er. En, worst case scenario, je haalt het niet.. dan krijg je feedback en haal je het dan daarna;) Met feedback is het zoveel makkelijker te upgraden dan zonder feedback.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:50

Oh, ik herken het!!! Ik ben ook bezig met mijn scriptie en wat een hel. Ik moet het 20 juni inleveren, maar ik moet het nog uitvoeren (mijn scriptie is een praktijkgericht onderzoek). Hier dus ook mega in de stress!!
Wat bij mij werkt? Heel structureel plannen: dan dit, dan dat en daarbij bewust ruimte laten voor leuke dingen. Die plan ik ook in, anders word ik ook een stuk chagrijn. Al regelmatig wakker gelegen omdat ik steeds denk dat ik het echt niet ga halen... Als ik dan weer een planning maak, komt het weer goed. Ik houd me ook echt aan m'n planning.
Overigens heeft het voor mij geen zin om maaaaaanden vooruit te plannen. Ik plan per week/2 weken, zodat ik goed het overzicht houd.

Jolien93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 15:03

Bedankt voor jullie reacties!
Ik probeerde in het begin ook leuke activiteiten te plannen en bewust het weekend vrij te houden.
Echter, hoe dichter je bij de deadline komt, hoe meer die grenzen vervagen en voor je het weet zit je de hele week achter je computer (waarvan je effectief natuurlijk niet meer doet dan daarvoor).
Ik geloof dat ik het verpest heb op mijn praktijkgedeelte :(
Heb 3 personen inhoudelijk geïnterviewd (puur voor inzicht, niet om een gemiddelde te krijgen ofzo), maar blijkbaar vindt mijn begeleidster dit te mager (lijd ik af uit haar feedback van twee dagen geleden).
Nu is mijn scriptie alleen al over het aantal pagina's heen en ik moet nog allerlei bij dingetjes doen (voetnoten goed zetten, uitprinten, op cd zetten) .. ik kan het gewoon niet aan om in 3 dagen nog een heel nieuw praktijk onderzoek op te starten en dat in mn scriptie te zetten en dan alles te moeten herschrijven :'(

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:07

Waarom zou je dat doen?
Je begeleidster vindt het te mager dat je 3 personen hebt geïnterviewd...kun je dan niet nog 2 personen interviewen? Dat verwerken kost minder tijd dan een nieuw onderzoek op te starten.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:08

Ik herken het wel, maar heb het zowel met mijn scriptie als mijn thesis toch weer de drive gevonden. Vooral het even laten berusten van de feedback en laten liggen voor een dag of 2 hielp met het opnieuw vinden van mijn drive.

Lees de feedback, laat het een dag rusten en lees je scriptie daarna opnieuw om te kijken waar de feedback het beste aangepast/toegepast kan worden.

Probeer goed te onderbouwen welke keuzes je hebt gemaakt, ik heb een deel van mijn onderzoek laten vallen omdat het geen toegevoegde waarde had en dat heb ik goed onderbouwd waardoor het geaccepteerd werd.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:13

Heel herkenbaar... ik heb er nog eens een half jaar langer over gedaan omdat het voor geen meter wou lukken. Het leek uitzichtloos, maar is goed gekomen. Nog even doorzetten. Inderdaad, zoek er anders nog 3 respondenten bij.

Succes!

Lian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:15

Herkenbaar! Probeer het allemaal van de positieve kant te bekijken, daar krijg je ook weer meer motivatie van om nog even te knallen. Ik heb zelf nog drie weken tot inleveren, waardoor de druk nu erg begint te komen. Bij mij werkt dit alleen juist op een goede manier, ik heb een hele duidelijke planning gemaakt en houd mij hier ook aan (terwijl dat in het begin wel anders was).

Als je zelf realistisch bent weet je dat je in een week niet nog meer interviews kunt houden, dat is vervelend maar de werkelijkheid. Je zult het dus moeten doen met de informatie die je nu hebt. Probeer alsnog goede conclusies te trekken maar laat ze niet overkomen alsof ze de enige waarheid zijn (dit kan je immers niet zeggen wanneer je onvoldoende betrouwbare informatie hebt). Wel kun je conclusies trekken n.a.v. ervaringen uit deze interviews. Als je onderweg dingen bent tegengekomen die je opvielen maar waar jij eigenlijk weinig over kunt zeggen (doordat je het niet onderzocht hebt), geef ze dan een plekje in aanbevelingen voor eventueel vervolgonderzoek.

Verder, knallen, nog één weekje en dan heb je alles gedaan wat je kon! :)

brighteyes85 schreef:
Probeer goed te onderbouwen welke keuzes je hebt gemaakt, ik heb een deel van mijn onderzoek laten vallen omdat het geen toegevoegde waarde had en dat heb ik goed onderbouwd waardoor het geaccepteerd werd.

Bovenstaande is overigens ook erg belangrijk. Keuzes anders dan vooraf bedacht kun je maken, mits goede onderbouwing.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:16

Herkenbaar, zit er zelf ook middenin op het moment...

Ik heb eigenlijk niet echt tips, wilde je alleen een hart onder de ruim steken. :) nog eventjes doorzetten! Als het haalbaar/realistisch is zou ik proberen nog een interview te doen, maar ik weet niet hoe lastig het is om daar iemand voor te vinden?

Succes met de laatste loodjes!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:25

Hier ook 18 juni inleveren, met nog wat engelstalige naaste probleempjes + een stage plek waar ik moet werken. Woon op mezelf en wil ook nog naar mijn paard kunnen en vriendje wat leuks doen. Mijn hoofd staat er op het moment na dat ik het een half jaar ga uitstellen, zodat ik alles op een rustige normale manier kan afwerken en verbeteren.
Dadelijk gesprek met de leraar over mijn scriptie en alles.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:30

Herkenbaar, ik had precies hetzelfde tijdens mijn afstuderen. Wat mij heel veel rust gaf is de deadline loslaten en gaan voor de tweede ronde, afstuderen in september. Weet niet of dat bij jullie ook kan? Waar het bij mij "fout" ging waren de onderzoeksvragen, en het feit dat het helemaal niet klikte met mijn scriptiebegeleider. Toen die ook nog ziek werd liep ik nog meer vertraging op. Gelukkig had ik wel een goede klik met de vervanger.Tip voor jou: als jou iets niet duidelijk is (bijvoorbeeld wat bedoelt je begeleidster met te mager, wat kan je doen om dat op te lossen) vraag wat er mee bedoeld wordt. Alles herschrijven is geen oplossing, maar probeer helder te krijgen wat er nodig is om het voldoende af te ronden. En als nu al duidelijk is dat je de deadline niet haalt, vraag om uitstel.

mrieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:31

Hier ook scriptiestress! Volgende week moet alles ingeleverd zijn en ik heb gewoon geen zin meer om alles opnieuw door te nemen en te verbeteren. Mijn stage was zo leuk en mijn manager is zo tevreden, nu mijn docent nog! Hopelijk kan ik er nog even een voldoende uit slepen en dan KLAAARRR!

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:35

Hele herkenbare verhalen inderdaad. Zit er zelf ook midden in! En afgelopen weekend een mail met feedback gekregen van mijn begeleider waar de moed van in mn schoenen zakt. En een heerlijke afsluiting van de mail: dan kijken we eind deze week of we het gaan inleveren en dan of we op gaan voor het colloquium. Mijn vertrouwen in de scriptie ging van 8 naar 0.....heel erg balen. En dan ook nog een communicatieproblemen met mijn afstudeerpartner die even besloot om nog een dag extra in Maastricht te blijven ipv hier real-life aanwezig te zijn!! AAARGH!!

Ik vind mijn rust verder in sporten (4x per week) anders was ik denk ik halverwege al ergens gillend gek geworden. Misschien ook iets voor jou?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 07:49

Ik heb mijn master scriptie geschreven naast een fulltime baan, daarnaast mag je bij ons maar 5 maanden over je scriptie doen. Loodzwaar, maar bij mij was het echt een kwestie van op mn tanden bijten en even heel bewust voor mezelf kiezen. Duidelijk ritme, op tijd naar bed, sociale activiteiten even op een lager pitje en gewoon ervoor gaan. Succes!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 08:21

Heb je duidelijk vermeld dat de interviews bedoeld zijn voor kwalitatieve informatie op te doen? Dat kun je er nog bijzetten. Ook kun je melden dat je na 3 interviews je verzadigingspunt bereikt hebt, dus dat de 3e persoon je niet echt heel veel nieuwe informatie meer gaf, dan is het natuurlijk niet de bedoeling om nog door te interviewen. (Moet dat natuurlijk wel zo zijn. :+ )

Jeetje ik studeer in deeltijd, word al angstig als ik dit zo lees.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 08:35

Ik doe twee afstudeerrichtingen en ben er momenteel twee aan het schrijven. Ben er ook klaar mee maar nog even doorbikkelen tot en met oktober en dan FREEDOM! Bij mij helpt het om echt van dag tot dag tot leven en puntsgewijs te werken. Niet kijken wat er allemaal nog moet gebeuren maar in stappen werken en in dat op zicht even verstand op 0. Het wordt altijd weer morgen en het komt echt wel een keer af. Goede reden om dan even goed los te gaan als het klaar is haha, denk maar aan die heerlijke ontlading die er dan komt. Relativeer en de enige manier om eraf van af te komen is gewoon doorgaan. Stapsgewijs werken en tijd nemen voor jezelf. Succes!

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:33

Inderdaad, na twee maanden is de lol er wel af :')
Aan het begin bij het onderzoeksvoorstel en de onderzoeksopzet moest ik tussendoor steeds wachten op "groen licht".
Dat duurde mij te lang, ik wilde doorwerken, beetje jammer dat die deelvraag uiteindelijk toch geschrapt moest worden :+
Les 1: netjes wachten op groen licht :Y)

De theorie leek nooit klaar, daar heb ik mijzelf echt een halt moeten toeroepen.
Bij mij kwam de "aha" weer bij het praktijkgedeelte, de lol :)
Maar bij het afronden, de puntjes op de i, de eisen vanuit school, pfoe!
Ik wilde weer gewoon op de bank liggen en even nergens aan denken.
Je bent er de hele week mee bezig, grenzen vervagen maar je doet eigenlijk niet meer dan wanneer je twee/drie dagen er echt goed voor gaat zitten.
Mijn onderwerp is echt heel leuk, ontzettend actueel maar ik ben zó blij als ik hem straks in kan leveren!

Maak een lijst, welke stappen moet je nog zetten? Werk die lijst systematisch af.
Doe iets met de feedback en lukt dat niet? Onderbouw dan goed waarom je sommige keuzes hebt gemaakt. :)

Succes!
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 28-05-15 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:45

Ik ben zo blij dat ik er vanaf ben! Ik heb vorig jaar mijn stage + scriptie gedaan, ik had ook enorm veel stress, slapeloze nachten, een k*tleven :+ Toen mijn begeleidster besloot om in de laatste weken voor de deadline met vakantie te gaan, had ik het helemaal niet meer. Mijn scriptie is uiteindelijk zonder feedback ingeleverd, ik heb vreselijk veel stress en onzekerheid gehad toen.

Dat je te weinig interviews hebt gehouden kun je helaas niet meer zoveel aan doen. Ik zou dit inderdaad opnemen in de discussie/aanbevelingen, zoals Lian aangeeft. Onderbouw ook goed waarom jij te weinig interviews hebt gehouden (achteraf gezien), waar je de fout bent ingegaan, doe een voorstel voor een vervolgonderzoek. Zo kun je al heel wat puntjes binnen sprokkelen ondanks dat je foutjes hebt gemaakt.

Hou ook in je achterhoofd dat je geen 10 hoeft te scoren hè meis, als je een 5.5 hebt gehaald is het goed! Je kunt je cijfer dan nog omhoog krikken met een spetterende presentatie. En als je er dan vanaf bent... Je gaat zo blij zijn! Kop op, het is nog maar even!

Jolien93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 22:19

Ik wilde toch nog even mededelen dat ik vandaag mijn diploma in ontvangst heb genomen :D
Mijn afstuderen heb ik uiteindelijk gehaald met een 6,5... geen prachtig punt ofzo, maar ik ben er vanaf!

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 23:50

Gefeliciteerd!
Ik moet helaas mijn onderzoek bijstellen. Het is niet fout, maar de beoordelaar vond blijkbaar dat er niet genoeg structuur in mijn verslaglegging zat, dus dat moet aangepast worden...zucht...

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 23:51

Wat goed TS, fijn dat het gelukt is. Gefeliciteerd! :)

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 23:55

Fieuw, gefeliciteerd!

Stop je hem ver weg in de kast of wordt het een rituele verbranding? 8-)