Van HAVO naar MBO, ervaringen en meningen gevraagd!!!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

borstnoot

Van HAVO naar MBO, ervaringen en meningen gevraagd!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 20:08

Hallo allemaal,
Ik heb nu bijna mijn P, communicatie. (Ik heb dus al mijn HAVO diploma en zit nu op een HBO opleiding die goed gaat)
Ik vind helaas de opleiding helemaal niets aan, en we zijn op zoek naar een nieuwe opleiding.
Wat ik zoek is een opleiding waar fotografie, film, editing, animatie etc. gegeven wordt.

Nu mijn probleem: er zijn genoeg MBO opleidingen die deze vakken geven en dus ook genoeg keuze, op het HBO niveau ligt dit heel anders. Er zijn gewoonweg geen opleidingen te vinden.
Een MBO opleiding kan ik in 3 jaar in plaats van 4 jaar afronden.

Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand me meer over deze keuze vertellen? (van ''succesvol'' HBO naar MBO)
Ik wil heel graag iets doen wat me echt heel leuk lijkt, maar ik vind het zo jammer dat ik te hoog opgeleid ben, en daar niets mee zou doen...

Ook als je een mening hebt, en geen ervaring, reageer alstjeblieft :D want ik ben zo aan het twijfelen....
Alvast bedankt! *\o/*

Captain

Re: Van HAVO naar MBO, ervaringen en meningen gevraagd!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 20:11

Ja, ik heb in 2 jaar mijn diploma gehaald voor dierenartsassistente. Met 10 vingers in m'n neus. Prima opleiding hoor maar de uitdaging was ver te zoeken want het was zo simpel.. Ik vond dat vrij frustrerend en ben blij dat ik nu weer gewoon HBO doe. :)

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 20:12

Ik zou gaan voor iets dat ik leuk vind, je moet het tenslotte je hele leven aan het werk zown beetje.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 20:14

Ik heb wegens omstandigheden tot 2 keer toe moeten stoppen met m'n hbo opleiding.
Om toch iets te hebben heb ik in 2 jaar een mbo4 opleiding gedaan.
Het mbo is wel vrij simpel als je van het havo af komt en al ervaring hebt met het hbo. Maar heb er echt nog wel dingen geleerd.
Wat betreft film en fotografie etc denk ik dat de opleidingen best leuk zullen zijn :p

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 20:14

Ik zou het eerlijk gezegd wel wat zonde vinden van je Havo diploma, maar het is wel heel belangrijk dat je een studie doet dat je heel erg leuk vindt.
Je zou een HBO opleiding kunnen doen dat je ook aanstaat, en daarbij zo'n MBO studie er nog naast doen. Ik ken genoeg mensen die zelfs twee universitaire studies doen en dit qua vakken ook hun nog lukt.
Verder weet ik geen studies in de richting. Ik hoop dat je een keuze maakt waar je zelf helemaal achter staat! :)
Laatst bijgewerkt door GerenGer op 22-05-15 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 20:15

MBO met hogere opleiding is dood en doodzonde en je verveelt je echt he-le-maal stuk echt waar.
Drama, het is net een speeltuin en er was geen hond in de klas die het leren serieus nam.
Ik zou er ook gewoon iets naast gaan doen, ik heb mijn MBO gedaan met alleen 1x per week op school een toets maken om het maar zo te zeggen. En dan 10 minuten voor de toets ff doorbladeren en thats it.
Ik had geen keuze om hoger te gaan i.v.m. toen geen mogelijkheden om hoger dan VMBO te doen logistiek gezien, vroegah dachten ze hier nog dat je als autist gelijk niet kon leren.
Gevolg was dat ik gelijk op leerweg ondersteunend MOEST op veel veel te laag niveau.
Ik vond het allemaal een kriem, het neemt je je plezier in school echt ontzettend snel af dus ik zou dat echt niet doen.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 20:40

Bedankt voor het delen van de ervaringen!

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:27

Ik heb na mijn HBO opleiding een MBO opleiding gedaan en is me erg goed bevallen. Op het HBO moest ik er erg hard voor werken om te slagen en heb dat ook niet binnen 4 jaar gehaald (wel nog MBO dierenartsassistente heel erg verkort er bij gedaan). De MBO opleiding die ik daarna heb gedaan was echt niet 2 vingers in mn neus, daar heb ik ook wel voor moeten werken (was 2 jaar en ben halverwege overgestapt van BOL naar BBL), maar heb het wel in de 2 jaar gehaald met goede cijfers.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:30

Ik heb meer geleerd op mijn MBO niveau 4 (in 1 jaar, was genoeg uitdaging) dan op mijn HBO welke ik erna ging doen. Ik heb een bijzonder traject gedaan, van VWO terug naar HAVO, daarna m'n P op het HBO gehaald, die studie was het niet, toen die niveau 4 in 1 jaar en daarna weer naar HBO gegaan.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:38

Ik zou toch eerst goed zoeken of je niet een geschikte opleiding op het HBO kan doen. MBO is gewoon zo anders, minder uitdagend en dat klas genoten nemen het de grootste gedeelte van de tijd niet serieus. Zelf van havo naar MBO gegaan en nog spijt van! Als je HBO kan doen, dan vooral doen. Is grafische vormgeving niets voor je?

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 23:05

Ik ben drie keer aan een hbo begonnen, maar nooit afgemaakt omdat ik gewoon een pesthekel heb aan portfolio's/dossiers/verslagen maken en daarmee vrij snel achterliep en me niet volledig in kan zetten voor iets wat ik niet heel erg leuk vind.
Dus na die drie keer toch maar begonnen aan mbo paardensport, ook al vond iedereen het zonde en raadde iedereen het me af omdat er toch niks in te behalen valt.
Ik moet zeggen, het niveau is bijzonder laag als je hbo gewend bent, het is ook enorm schools, in tegenstelling tot een meer zelfstandig hbo. De klassikale lessen, niet even op je telefoon mogen kijken, streng toegesproken worden als je een scheldwoord gebruikt etc waren wel echt even wennen wat dat betreft :+

Maar ik ben oh zo blij dat ik het heb gedaan! Volgend jaar ga ik lekker bbl doen en heerlijk 4 dagen in de week tussen de paarden werken, ik kan niet anders zeggen dat ik enorm blij ben met mijn mbo keuze, ook al zit er niet de intellectuele uitdaging in die ik stiekem wel een beetje zoek. Ik doe nu écht wat ik leuk vind, en daar ben ik enorm veel meer voor te motiveren dan iets wat ik wel oke vind.

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 23:13

Als film editing oid iets is wat je leuk vind denk ik dat Audiovisueel vormgeven wel wat voor je is.
Maar don't shoot me, ik volg een andere opleiding (Interactief vormgeven) op het MBO :)

Wel denk ik dat het erg zonde is als je MBO inplv HBO gaat doen..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:14

Je hebt meer aan MBO techniek dan aan HBO communicatie of vrijetijdskunde. Het hangt dus helemaal af van het soort opleiding en de richting.