Switchen van school of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Switchen van school of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:49

Hallo,

Ik heb een beetje een rare situatie.
Ik ben in februari 2014 begonnen met een mbo opleiding. Deze opleiding heb ik in september 2014 her gestart.
De school is meer dan een uur reizen. Dit vindt ik erg zwaar. Ik moet nu nog 2 jaar.

Ik wil graag de overstap maken naar een school wat 15 minuutjes rijden is. Nu heb ik een aantal maanden geleden naar die school gebeld en het was geen probleem om in het 2e jaar in te stromen. Echter bleek er wel wat problemen te zijn en moeten ze eerst overleggen of het mogelijk is.

Als het niet mogelijk is, zal ik gewoon in het 1e jaar moeten starten en een jaar hebben weg gegooid of terug naar de andere school. Het liefst wil gewoon naar de dichtstbijzijnde school omdat alles dan veel makkelijker wordt, maar dan ben ik 2x over nieuw begonnen met de zelfde opleiding.

Wat adviseren jullie?

Iris82

Re: Switchen van school of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:50

Dat heeft natuurlijk ook gevolgen voor je lening of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:54

Lening? Ik heb geen lening. Ik doe mbo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:56

Krijg je stufi? Want daar heeft het wel gevolgen voor aangezien het nieuwe leenstelsel in gaat per 1 september.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:57

Ja. Maar voor het mbo toch niet?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:57

kan je niet op kamers gaan wonen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:58

Nee dat is niet mogelijk.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:02

Yvank_ schreef:
Krijg je stufi? Want daar heeft het wel gevolgen voor aangezien het nieuwe leenstelsel in gaat per 1 september.

Volgens mij geldt dat voor het MBO niet, daar blijft de basisbeurs bestaan.

Heel eerlijk, ik zou op dezelfde school blijven. De reistijd vind ik te overzien maar ik weet natuurlijk niet hoe je schooltijden zijn.
Laatst bijgewerkt door Kirsha op 21-05-15 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

als het dezelfde studie betreft zou ik overstappen naar de dichtstbijijnde school..

als je met dezelfde opleiding niet in het tweede jaar mag starten op je nieuwe school, dan lijkt mij dat vooral te liggen aan de resultaten op je huidige school?

als je een jaar verliest, bovenop het jaar dat je eigenlijk al verloren hebt, dan ben ik bang dat je ook op de nieuwe school het niet gaat redden. Een uur reistijd heen en weer is veel, maar met een beetje doorzettingsvermogen zeer zeker niet onoverkomelijk.. leren tijdens het reizen, of toch een hobby terugschroeven, waar een wil is is een weg..

je zou kunnen overwegen, afhankelijk van je leeftijd, om op jezelf te gaan wonen in de stad van je huidige school, of in de kost te gaan in die stad. dan bespaar jejezelf de ellende om voor de derde keer aan dezelfde studie te moeten beginnen..

al vind ik het wel vreemd dat je met een overgangsbewijs van school 1 niet naar jaar 2 op school 2 kan als het dezelfde studie is.

Anoniem

AmoorM schreef:

Ohja je doet MBO nee dan niet, maar je bent wel weer een jaar stufi kwijt aangezien je maar 4 jaar stufi krijgt.

Maar een uur reizen is toch niet zo ver? Je kan vaak onderweg wel al huiswerk maken. Ik reis dagelijks 2 uur heen en 2 uur terug. Is prima te doen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:06

Ik kan niet in jouw portemonnee kijken. Ik weet niet of jij het er voor over kán hebben om er een jaar extra over te doen. Als je dat wel kan en je bent er heilig van overtuigd dat dit jou beter gaat liggen dan moet je het doen.

Waarom heb je niet meteen voor deze school gekozen dan?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:08

Waarom ben je destijds naar de verre school gegaan en niet naar deze?

Overleg nog eens goed met ze wat de mogelijkheden zijn. Misschien krijg je vrijstellingen of kan je twee vakken tegelijk volgen zonder vertraging.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:08

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:14

wordt je wel toegelaten tot het tweede jaar van je huidige school (ben je over dus).
want nu ik het andere topic lees, zet ik mijn vraagtekens bij of je het eerste jaar al wel gered hebt?

Natuurlijk gaf de nieuwe school aan dat het geen probleem is om in het tweede jaar te starten, dus over te stappen van school.. maar zonder overgangsbewijs, of toelatingsbewijs voor het tweede jaar, of verklaring van je huidige school waarop aangegeven wordt dat ondanks je daar niet toegelaten wordt tot het tweede jaar zij verwachten dat je zonder problemen het tweede jaar kunt instromen, wordt het een heel lastig verhaal om op je nieuwe school in het tweede jaar in te stromen?

dit geldt ook wanneer je 'slechts' voorwaardelijk wordt toegelaten in het tweede jaar op je huidige school.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:17

Iris82 schreef:
Of heeft het ook hier mee te maken dat je niet meteen door mag naar het 2e jaar?

[STW] Van school switchen geeft moeilijkheden.

Dat staat los van elkaar. Dit heeft er meer mee te maken dat je dingen in moet halen van het 1e jaar in het 2e jaar. Het is de zelfde opleiding maar niet helemaal dezelfde vakken ect.. Dat kan de school niet zo snel beslissen

Ik denk als ik niet wordt aangenomen, ik op de huidige school blijf.

Ja ik ga sowieso over naar het 2e jaar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-05-15 12:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:20

Als de school waar je op zit goed is en je een leuke klas hebt zou ik op de school blijven waar je nu zit. Ik reis ook elke dag een uur naar school. Maar ik moet fietsen. In de trein of bus is een stuk ontspannender.

Waarom heb je eigenlijk niet voor die andere school gekozen als die dichterbij zit? En is het precies de zelfde opleiding?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:49

Gydja schreef:
Als de school waar je op zit goed is en je een leuke klas hebt zou ik op de school blijven waar je nu zit. Ik reis ook elke dag een uur naar school. Maar ik moet fietsen. In de trein of bus is een stuk ontspannender.

Waarom heb je eigenlijk niet voor die andere school gekozen als die dichterbij zit? En is het precies de zelfde opleiding?

Het is dezelfde opleiding ja. Alleen zijn de vakken ect iets anders. Waarom ik niet voor de opleiding gekozen heb is omdat ik voorheen een opleiding deed waar ik 1 dag in de week naar school ging, dat kon alleen in die plaats op die school, dat was niet echt een geschikte opleiding en ik wou deze opleiding doen waar ik nu mee bezig ben, maar het was in februari en ik kon alleen op die school op dat moment in stromen bij die opleiding en als ik dat niet had gedaan was ik met de stufie in de knoei gekomen. Omdat ik halverwege het jaar ben in gestroomd moest ik alles zelf in halen, daarom heb ik in september besloten om weer opnieuw te beginnen met de voorwaarde dat ik wat ik gemaakt had vrijstelling voor kon krijgen, helaas ging dat toch iets anders en had ik beter in september vorig jaar naar de dichts bij zijnde school kunnen gaan. Achteraf zo stom van mezelf. |(

Ik had een aantal maanden geleden gebeld met de dichts bij zijnde school en zij zeiden dat het geen enkel probleem was dat ik in het 2e jaar zou instromen,(Tijdens de intake wisten ze dit niet eens.) ik had gedacht dat ik dan helemaal klaar was met het 1e jaar, maar het schijnt dat ik op de nieuwe school toch wel dingen van hun eerste jaar moet inhalen. Gelukkig had de intaker een positief beeld, maar nu twijfel ik zelf een beetje. Voornamelijk omdat ik het al een keer eerder heb gedaan en het niet makkelijk is, maar met een beetje doorzettings vermogen wel haalbaar.
Voor mij is de nieuwe school wel makkelijker. Met een kwartiertje ben ik thuis met de bus en binnen een kwartietje ben ik bij mijn paard met de fiets.
Op mijn huidige school als ik om 4u vrij ben, ben ik om half 6 thuis. Reis tijd is circa een uur, maar de trein gaat ook nog eens 20 minuten later dan dat ik vrij ben.

Maar ik weet ook nog niet of ik wel wordt toegelaten. Ik denk dat als ik niet wordt toegelaten ik op mijn huidige school blijf. Het is nog maar 2 jaar, waarvan het laatste jaar 3 dagen in de week stage, nu 2. Als ik wel wordt toegelaten, wil ik eerst een gesprek met wat ik precies allemaal moet inhalen en wat niet voor dat ik een beslissing neem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:51

Yvank_ schreef:
AmoorM schreef:

Ohja je doet MBO nee dan niet, maar je bent wel weer een jaar stufi kwijt aangezien je maar 4 jaar stufi krijgt.

Maar een uur reizen is toch niet zo ver? Je kan vaak onderweg wel al huiswerk maken. Ik reis dagelijks 2 uur heen en 2 uur terug. Is prima te doen.

4 jaar? Ik zit allang over die 4 jaar heen.

Edit: Ja ik las het, aanvullend 4 jaar. Maar er staat alleen hbo- of universitaire studie op duo. MBO dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:29

Ligt aan je niveau. 3 en 4 is 4 jaar.