haat/liefde verhouding van Nederland met water

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LisavanLisa

haat/liefde verhouding van Nederland met water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 11:14

Hallo bokkers,

Ik heb een thuis opdracht mee gekregen voor mijn intake gesprek op het HKU 3 juni.
nu gaat de opdracht over 'Nederland en de haat/liefde verhouding met water.

Lastig onderwerp vind ik zelf, ik weet niet goed hoe ik daarover moet denken. Ik vraag me af hoe jullie bokkers daar over denken en wat jullie mening daarover is en hoe jullie dat voor je zien.

Het is geen schriftelijke opdracht, dus het is niet zo dat jullie "mijn huiswerk" gaan doen, het is voor inspiratie en om een idee te krijgen wat er precies bedoelt is zodat ik betere ontwerpen kan maken.

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:19

Watersnoodramp, Deltawerken en in de zomer naar het strand. Zoiets komt er in mij op.

Edit: Schaatsen kan er misschien ook nog bij?
Laatst bijgewerkt door Kidde op 21-05-15 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:21

Het eerste wat in mij opkwam is de historische haat/liefde verhouding. Nederland is eeuwenlang een belangrijke lokatie geweest voor de handel vanwege de havens, daarbij was het water dus van levensbelang. Aan de andere kant is er natuurlijk de constante 'angst' voor overstromingen.

LisavanLisa

Re: haat/liefde verhouding van Nederland met water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 11:22

dankjullie wel,

Yessy dat vind ik echt een mooi voorbeeld, dankjewel :)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:25

Aan de ene kant hebben we in nederland veel problemen met water(als in, veel werk mee want anders staat op den duur half nederland onder water en wordt het bij wijze van enschede aan de kust :+ )
Aan de andere kant hebben we door dat water en hoe onszelf daartegen te beschermen enorm veel ervaring met hoe dat moet, en zijn we daar dusdanig goed in dat als men wáár dan ook in de wereld een groot project met water heeft (baggeren, land aanleggen (bv in nl vergroten van rotterdamse haven, maar geloof dat er ook groot aandeel is in de palmboomeilanden in dubai(?)) ze naar de nederlanders vragen.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:26

Idd. We leven grotendeels onder de n.a.p. Dat heeft rampen veroorzaakt, maar we zijn er wel weer heel trots op dat we het water 'getemd' hebben. De technieken die "wij" bedacht hebben worden internationaal ingezet.
Ook zie ik voor me dat het hier vaak regent, en dat iedereen dan chagrijnig is en klaagt honderd uit, dus dan gaan we maar naar het zwemparadijs want iedereen houdt van zwemmen en heeft zijn zwemdiploma :D .

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:28

Ons schone grondwater is voor bepaalde industrieën de reden om zich hier te vestigen. Denk aan papier, babyvoeding, bierbrouwers.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 11:33

dankjulliewel hier heb ik echt heel veel aan :)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:48

Ondanks dat we ons altijd moeten beschermen tegen het water in Nederland voelen veel Nederlanders zich ook verbonden met het water. Ze voelen zich onrustig als er geen (open) water in de buurt is. Hoeveel mensen hebben we niet een bootje of doen aan schaatsen? En zwemmen is voor velen de eerste sport die ze ooit beoefend hebben.
We hebben een perfect land voor windsurfen, kitesurfen, zeilen en zelf duiken is hier populair.

We hebben onze rijkdom te danken aan onze overzeese handel en aan onze havens. En we zijn de allerbeste van de wereld als het aankomt op waterwerken bouwen.

Maar wat er nu gebeurd in bv Zeeuws Vlaanderen, dat boeren hun land terug moeten geven aan het water vanwege de hoge waterstanden...

Al denk ik dat de liefde de haat ver overstemt hoor! Er zijn ook heel veel mensen die aan de voet van een vulkaan wonen, gevaarlijk zou je denken. Maar de vruchtbare grond levert hen veel meer op dan dat het hen angst inboezemt.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:50

Misschien kan je eens bij Neeltje Jans kijken voor wat ideeen.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 11:58

Dee_Es schreef:
Ondanks dat we ons altijd moeten beschermen tegen het water in Nederland voelen veel Nederlanders zich ook verbonden met het water. Ze voelen zich onrustig als er geen (open) water in de buurt is. Hoeveel mensen hebben we niet een bootje of doen aan schaatsen? En zwemmen is voor velen de eerste sport die ze ooit beoefend hebben.
We hebben een perfect land voor windsurfen, kitesurfen, zeilen en zelf duiken is hier populair.

We hebben onze rijkdom te danken aan onze overzeese handel en aan onze havens. En we zijn de allerbeste van de wereld als het aankomt op waterwerken bouwen.

Maar wat er nu gebeurd in bv Zeeuws Vlaanderen, dat boeren hun land terug moeten geven aan het water vanwege de hoge waterstanden...

Al denk ik dat de liefde de haat ver overstemt hoor! Er zijn ook heel veel mensen die aan de voet van een vulkaan wonen, gevaarlijk zou je denken. Maar de vruchtbare grond levert hen veel meer op dan dat het hen angst inboezemt.

ik heb echt spontaan ideeen gekregen van jouw reactie :D

goeie site (van neeltje jans) :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:11

Bij de 'haat' denk ik ook aan fietsers door de regen, boeren die er altijd wel iets mee te maken hebben (zowel te veel als te weinig), de schippers die omgekomen zijn (bv vissers, in de vissersdorpen zijn wel monumenten te vinden) of de medewerkers die hebben gewerkt bij de inpoldering van diverse gebieden (de werkomstandigheden waren niet altijd even best.)