Overuren niet betaald krijgen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaarije

Overuren niet betaald krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 18:21

Ik plaats dit topic voor een kennis, in de hoop dat er mensen zijn met een kijk op dit verhaal.
Omdat ik geen namen wil noemen, noem ik mijn kennis in dit geval S.

Mocht er iemand zijn die mijn kennis of het bedrijf kent, wil ik die vragen om mij een pb te sturen en dit niet in het topic te plaatsen.

S werkt al zo'n 6 a 7 jaar bij hetzelfde bedrijf. Zonder vast contract. (dit is een andere discussie).
Het bedrijf is te vergelijken met een loonbedrijf / bosbouwbedrijf en dingen in die richting.
S werkt hier via een uitzendbureau. Hij krijgt elke week loon en elke week word er voor 40 uur uitbetaald.
Echter word er bijna elke week meer gewerkt.
Voorheen waren er periodes dat er weinig/geen werk was. Dan werden de uren aangevuld met de overuren. Een soort tijd tot tijd regeling dus.

Dit jaar is er zoveel werk, dat ze het hele jaar rond aan het werk kunnen.
Er staan op het moment nog 160 overuren open.

Af en toe word er een keer 100 tot 300 euro betaald.
Maar wanneer er dus nog 160 uren open staan, schiet dit natuurlijk niet op.
Wanneer er om gevraagd word zegt het bedrijf: "Het is hier ook geen vetpot" - "Ik zal van de week wel even in de oude sok kijken".
Waardoor er dus vaak niet meer in zit dan die paar honderd euro die dan betaald worden.

Hoe kun je nou op een normale manier, zorgen dat je je geld krijgt?
Die 160 uren zijn tenslotte al gewerkt. En zoals het lijkt, zullen daar de komende periodes ook nog wel aardig wat uren bij komen.

Mochten er vragen zijn, probeer ik deze zo goed mogelijk te beantwoorden.
Ik ken er niet alles van, dus wanneer er niet gelijk op een vraag geantwoord word, kan het zijn dat ik het antwoord zelf niet weet, dit na zal kunnen vragen en er later op terug kom.

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is, anders hoor ik dit graag.

hwn

Re: Overuren niet betaald krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:45

Kan de persoon in kwestie de overuren niet gewoon opnemen? Of zijn het niet-officiële uren? Ik zou zeggen: doorvragen aan het bedrijf, want vind ik niet kunnen dat de mensen gratis moeten werken. Als er zoveel werk is, zullen de inkomsten wel navenant zijn, en kunnen ze het wel betalen lijkt me, lijkt me eerder een vorm van profiteren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:48

hwn schreef:
Kan de persoon in kwestie de overuren niet gewoon opnemen? Of zijn het niet-officiële uren? Ik zou zeggen: doorvragen aan het bedrijf, want vind ik niet kunnen dat de mensen gratis moeten werken. Als er zoveel werk is, zullen de inkomsten wel navenant zijn, en kunnen ze het wel betalen lijkt me, lijkt me eerder een vorm van profiteren.

Zo denk ik er ook over! Het is niet eerlijk tegenover deze harde werker.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 19:29

De overuren worden gewoon uitbetaald. Dus contant, zwart.. hoe je het wilt noemen.
Dit word door beide partijen bijgehouden.
Het bedrijf is van 1 persoon, dus mijn kennis kan ook niet in overleg met iemand anders binnen het bedrijf.
Hij werkt daar, samen met nog iemand al een aardig tijd. Of dit bij hem het geval ook is weet ik niet, maar dit verwacht ik wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:45

Maaaarije schreef:
De overuren worden gewoon uitbetaald. Dus contant, zwart.. hoe je het wilt noemen.
Dit word door beide partijen bijgehouden.
Het bedrijf is van 1 persoon, dus mijn kennis kan ook niet in overleg met iemand anders binnen het bedrijf.
Hij werkt daar, samen met nog iemand al een aardig tijd. Of dit bij hem het geval ook is weet ik niet, maar dit verwacht ik wel.

Dus hij krijgt het geld wel gewoon?

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 21:57

Met 'gewoon' bedoel ik contant.
Af en toe krijgt hij een keer 100 of 200 euro.
Maar dat is bij lange na natuurlijk niet jet geld wat er nu nog open staat.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:59

tja... maar dus niet wit.. en via het uitzendbureau... misschien eens laten weten dat als het zo moet dat hij dan opzoek gaat naar ander werk.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:03

Officieel zouden die overuren via het uitzendbureau moeten worden betaald en niet door het bedrijf zelf...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:08

Tja, uitzendbureau zal wss niet op de hoogte zijn van die overuren, en als je ander werk gaat zoeken, ben je je uren wel kwijt.

Bedrijf profiteert dus op 2 manieren: 1) zwart is veel goedkoper dan uitzendarbeid, en 2) zelfs dit betalen ze niet.

Mss kan S. die andere persoon es aanspreken erover, zodat ze samen op de baas kunnen afstappen voor hun geld?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:14

Hij moet toch urenregistratie doorgeven aan het uitzendbureau?
Kan hij niet alle daadwerkelijk gewerkte uren doorgeven?

Uitzendbureau betaalt hem, stuurt vervolgens een factuur naar het bedrijf.

Als ik hem was zou ik het eens met het uitzendbureau bespreken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:16

Vanaf nu stoppen met overuren maken tot alles betaald is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:02

laetitia schreef:
Hij moet toch urenregistratie doorgeven aan het uitzendbureau?
Kan hij niet alle daadwerkelijk gewerkte uren doorgeven?

Uitzendbureau betaalt hem, stuurt vervolgens een factuur naar het bedrijf.

Als ik hem was zou ik het eens met het uitzendbureau bespreken.

Dat is wel de juiste manier van doen.

Eigenlijk snap ik niet waarom het zo is gegaan zoals het nu loopt...............

Deze werknemer zit fout, hij had het moeten opgeven bij het uitzendbureau en zich netjes aan de afspraken houden qua uren per week. Dan was er niet zoveel aan de hand geweest.

Het bedrijf is ook verkeerd bezig..........maar dat heeft de werknemer zelf zover laten komen..........

Als ik het zo lees.......

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 17:51

De gewerkte uren worden doorgegeven door het bedrijf, niet door de werknemer zelf.
Ze hebben er zelf (samen) voor gekozen om de overuren zwart te betalen. Maar niet op de manier zoals het nu gaat natuurlijk.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:47

Dat moet een werknemer doen, want de werknemer stapte toch zelf naar een uitzendbureau en dan dient de werknemer het zelf bij te houden hoeveel uren het gewerkt heeft en stuurt elk week het op naar het uitzendbureau, wel met ondertekening voor gezien door de werkgever, dat de uren kloppen en de dagen dat de werknemer gewerkt heeft.

En dat weet ik heel zeker, want we hebben zelf weleens uitzendkrachten van verschillende uitzendbureaus gehad en zo ging het op deze manier.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:25

Ragdollcat schreef:
Dat moet een werknemer doen, want de werknemer stapte toch zelf naar een uitzendbureau en dan dient de werknemer het zelf bij te houden hoeveel uren het gewerkt heeft en stuurt elk week het op naar het uitzendbureau, wel met ondertekening voor gezien door de werkgever, dat de uren kloppen en de dagen dat de werknemer gewerkt heeft.

En dat weet ik heel zeker, want we hebben zelf weleens uitzendkrachten van verschillende uitzendbureaus gehad en zo ging het op deze manier.

Dat kan je wel zeker weten voor de uitzendbureau's waar je mee te maken hebt gehad, maar dat betekent natuurlijk niet dat dat voor elk bureau zo werkt.

Het wordt tijd dat je vriend voor zichzelf opkomt en wat meer op zijn strepen gaat staan. Dus een regeling eisen en niet meer overwerken tot de teller weer op 0 staat. Met dit systeem van af en toe 100 a 300 euro uitbetalen krijg je vast ook ellende, want wat is er nu betaald en over hoeveel uren gaat dat dan? En wie bepaalt dat?
Ik ben bang dat je vriend straks aan het kortste eind gaat trekken als dit blijft doormodderen.