Eigen appartement en BBL opleiding?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Flowery

Eigen appartement en BBL opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 12:16

Hoi bokkers! Ik zal het proberen kort en duidelijk te houden.

Sinds begin februari ben ik helaas werkloos geworden en ik had recht op 3 maanden WW. Deze periode is nu voorbij, dus ik ben bijstand aan gaan vragen.
Daar kreeg ik te horen dat ik vanwege mijn leeftijd (22 jaar, 23 in juli) verplicht ben om te studeren als ik geen werk kan vinden.
Ik ben nu al 4 maanden op zoek naar werk, maar ik word nergens aangenomen. Ik heb het diploma financieel medewerker en daar zoeken ze tegenwoordig HBO'ers voor en in de detailhandel/schoonmaak word ik niet aangenomen omdat ik te oud ben.

Nu heb ik sinds dik een half jaar mijn eigen appartement, en als ik voltijd ga studeren kan ik dat simpelweg niet meer betalen. Thuis wonen is geen optie omdat de thuissituatie daarvoor te slecht is.

Nu bedacht ik mij, als ik een BBL opleiding ga doen, zou ik dan nog mijn appartement kunnen blijven houden? Of is het salaris van een BBL'er lager als minimum loon?

Ik ben vast wat vergeten te typen, dus vraag gerust als je vragen hebt :)

Douce

Re: Eigen appartement en BBL opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:28

Misschien tijdelijk, maar in de vakantie zoeken ze in de horeca altijd nog wel mensen. Leeftijd maakt daar iets minder uit, werktijden zijn wel rottig. Maar voor tijdelijk misschien wel een optie.

Voorzover ik weet verdient een BBL'er nog niet volledig loon, maar het een en ander zal afhankelijk zijn van de branche en het bedrijf.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:12

Met een lening moet dat toch wel te doen zijn?
Studiefinanciering met maximale lening is meer dan bijstand.

(En ja, ik weet dat de stufi nu allemaal lening is, maar dan is t altijd nog meer.)

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 12:24

Horeca is helaas geen optie, ik heb het eerder geprobeerd maar ik ben totaal niet stressbestendig en ik ben al een paar keer ontslagen bij restaurants/cafés :')

Ik wil het liefst zo min mogelijk lenen en ik heb totaal geen motivatie om weer op school te gaan zitten de hele week. 1 dag in de week is te overzien, vandaar dat ik naar BBL aan het kijken was :)

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 06:32

ik heb zelf een BBL opleiding gedaan en woon daarbij ook in een appartement.
ik kreeg een leerlingen salaris wat overeen kwam met het minumum salaris ( heb van mijn 20e tot 22e de opleiding gedaan, dus ook nog een jongere schaal)

opzich is het te doen, ligt eraan welke opleiding je gaat doen. ik werk zelf in de zorg dus kreeg ook mijn ORT erbij, ik denk dat ik het anders moeilijk had gered (huis, paard, auto)

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 08:07

Dank je wel voor jouw reactie, ik ga de BBL Filiaalmanager doen! :)

Ik heb geen auto en paard moest ik al verkopen toen ik in de WW belande, dus mijn vaste lasten liggen niet extreem hoog en zijn te betalen met het minimum loon :)

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:55

Een vriendin van me deed een BBL kappersopleiding en die verdiende al gauw rond de 1200 per maand. Dus ik denk dat je je appartement wel red met dat geld? Ik weet niet hoe dat met Filiaalmanagers zit, maar dat zou ook wel zoiets zijn neem ik aan.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 10:59

Ik woonde ook al op mezelf in een appartement toen ik nog met mijn koksopleiding bezig was.
Ik had het niet ruim maar het was te doen met mijn leerling salaris. Wel heb ik mijn bbl opleiding verkort kunnen doen door eerdere ervaring en opleiding dus wellicht is dat iets voor je? Ik heb het volwassenen traject gedaan. Scheelde 2 jaar ipv van 4 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:04

Het moet mogelijk zijn. Mijn moeder heedt aantal jaar terug een volwassen opleiding gedaan. Eerste jaar als boller en laatste jaar als bbler. Ook als boller moest ze 1 x per week naar school en daarnaast stage lopen.

Naast haar stage en studie werktte ze ook nog aantal uren per week.

En we hebben het met ons drietjes prima gered die 2 jaar (ouders zijn gescheiden)

En ze heeft geen cent geleend van iemand.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 11:29

Bedankt voor de reacties! Het geeft mij weer wat hoop haha :) Ik ben nu op zoek naar een BBL-plek en dan ga ik in augustus beginnen!

xElmoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:27

Ik doe de opleiding tot kapster.
Dit doe ik via de beroeps begeleidende leerweg. Ik werk momenteel 23 uur per week (maar hier zou ik echt geen appartement van kunnen betalen... ik verdien minimumloon. Je kan natuurlijk fulltime gaan werken alleen dat is wel zwaar in dit vak. Alleen dan zou je het wel kunnen betalen.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:32

Ik heb ook bbl gedaan toen ik al op mezelf woonde. Het is geen vetpot maar wel goed te doen. Ik verdiende iets van 1200 euro. Ik combinatie met huur en zorgtoeslag, was het haalbaar.
Succes met vinden van een plekje!