Wie heeft er ervaring met een ziekte als onderwerp voor pws

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

paardje47

Wie heeft er ervaring met een ziekte als onderwerp voor pws

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 11:48

Ik weet niet zeker of dit mag, anders een slotje plaatsen

Ik wil erg graag als profielwerkstuk onderwerp een diergeneeskundig onderwerp nemen. Nou leek het mij leuk om een ziekte uit te kiezen (zelf dacht ik aan hoefbevangenheid of PPID). Nou heb ik vandaag overleg gehad met mijn bio leraar maar hij heeft vrijwel nog nooit iemand gehad die dit heeft gedaan, omdat er ook eigenlijk onderzoek moet plaats vinden. Hij vreest dat het dus moeilijk wordt om een onderzoeksvraag op te stellen en denkt dat het lastig is om die goed af te bakenen zodat hij niet te breed wordt.
Ik vroeg mij af of er mensen zijn die ervaring hebben met het schrijven van een profielwerkstuk over een ziekte? En of het dus wel een haalbare kaart is?
Ik vind pathologie namelijk erg interessant.

Kever

Re: Wie heeft er ervaring met een ziekte als onderwerp voor pws

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:50

Ik heb mijn PWS over orthopedisch hoefbeslag gedaan. Was veel werk, heb ook een dag met een orthopedisch hoefsmid meegelopen (aanrader, heel interessant). Ik heb de achtergrond informatie zorgvuldig, maar redelijk oppervlakkig uitgezocht. Dan is het prima haalbaar!

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:51

Oh en dan toegespitst op hoefbevangenheid ;)

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 12:02

Dat is inderdaad ook heel interessant. Ik vind bijvoorbeeld heel interessant waarom een ziekte juist die symptomen veroorzaakt, hoe het ontstaat en met welke behandeling je het dier weer goed/beter kan krijgen. Bij hoefbevangenheid zou ik me inderdaad ook in het beslag willen verdiepen. Ik snap op zich wel wat mijn leraar bedoeld met te breed, want ik zou het echt helemaal uit willen pluizen.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:15

Ik denk dat je dit best kunt doen hoor, bijvoorbeeld met een case study. Als je een geval kunt vinden dat een beetje bij jou in de buurt is zou je die bijvoorbeeld kunnen volgen, de eigenaar kunnen interviewen, een dagje met de dierenarts mee lopen/de dierenarts interviewen, eventueel de hoefsmid als er sprake is van een ziekte die de hoeven aantast.. Ik zie wel mogelijkheden hoor :D!

Misschien kun je via bokt iemand vinden die eraan mee zou willen helpen, iemand die een beetje bij je in de buurt staat? Of misschien zou je via een dierenarts een geval kunnen vinden? Via een casestudy houd je je onderzoek beperkt en wordt het niet te breed, maar kun je wel een echt onderzoek doen en dat vergelijken bijvoorbeeld met beschikbare literatuur.

Heel leuk idee van je :)!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:18

Moet je perse een praktijkonderzoek doen?

Mijn pws was destijds puur een literatuurstudie. Dat zou je in dit geval ook kunnen doen.

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 13:38

Case study mag alleen als ik zelf ook een experimemt/proef doe wat lastig wordt maar ik wel een vergelijking mogen maken tussen behandelmethode maar dat wordt dus lastig want er mag ook niet te veel verschil zijn in de stadium van de ziekte.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:43

Wat idioot zeg. Als je mijn leerling was had je dat gewoon mogen doen, wat een onzin. Je mag toch ook een literatuuronderzoek doen.

Maar goed, daar schiet jij niets mee op. Dat beperkt de boel wel behoorlijk natuurlijk. Ik ga eens voor je nadenken hoe en wat :)

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 23:06

Alleen literatuuronderzoek is dus blijkbaar geen optie er moet van hem iets van een proef in voorkomen. Ik moet een onderzoeksvraag hebben en dat ondersteunen met een experiment. (als ik hem goed begrijp) Ik vind het heel raar want bij een vak als Frans mag het wel alleen literatuuronderzoek zijn. Heel apart dus :(
Ik baal er wel van en ga dan ook iets proberen te verzinnen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:09

Ik vind het ansich nie gheel raar. Bij een profielwerkstuk over een tal kom je veelal uit op boeken etc. Je kan geen steekproef nemen op een taal bijvoorbeeld.
Echter bij een vak als biologie, natuurkunde etc kan je juist wel een onderzoek doen. Maar in hoeverre het te complex wordt voor een pws...
Ik heb bijvoorbeeld twee engelse boeken vergeleken voor mij pws, omdat die in essentie hetzelfde zijn, alleen de een in een moderne tijd is en de ander niet :=

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:12

Toen ik mijn PWS schreef, was het nog zo dat de N-profielen perse een praktisch deel in hun onderzoek moesten hebben. Een expiriment dus ofzo.

Ik heb mijn PWS gedaan over mijn persoonlijke afwijking/stoornis (menselijke ziekte dus zegmaar). Ik had geregeld dat ik met een prof aan een universiteit mee mocht lopen op een test-dag van zijn onderzoek. Helaas bleek er niet genoeg funding te zijn voor zijn onderzoek, en is dat nooit gebeurd. Mijn PWS heb ik toen wel gehaald door zeer uitgebreid theorieonderzoek.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:17

Ik heb geen ziekte mbt tot diergeneeskunde, maar ik heb dit jaar mijn PWS afgerond over schizofrenie, ook over de pathologie en de medische behandelswijzen.

Wij hadden wel ook veel moeite met het vormen van een echt 'onderzoek' maar onze school is er vrij soepel is dus uiteindelijk wel uitgekomen. Maar misschien zou je daarvoor met iemand kunnen praten die er veel verstand van heeft? Door veel te praten met psychiaters ben ik uiteindelijk wel tot een onderzoek gekomen dus wellicht dat het voor jou ook helpt?

Ik heb in ieder geval geen moment spijt gehad uiteindelijk en het fijne is dat je bij ziektes zelf het niveau in de hand hebt van die moeilijkheid/diepte die je ingaat! En daardoor ook enigszins invloed op je cijfer haha

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:01

Ik moest ook een praktisch deel hebben. Mijn leraar vond het wel een goed idee een stuk of 10 paarden zelf te beslaan met speciaal beslag en dan kijken wat het zou doen met de beenstand.. Eh ja, voel eens even aan je voorhoofd.
Uiteindelijk heb ik als praktisch deel wel een soort casestudy gedaan, maar dan van een paard wat ik daadwerkelijk die dag heb geholpen op rontgen te zetten en speciaal beslag heb zien aanmeten. De verandering kreeg ik later foto's van opgestuurd (heel lief van m'n begeleidend hoefsmid). Misschien kun je ook aan zoiets denken?

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 09:14

Anne dat had ik precies ook gedaan, een casestudy met 3 casussen. :)

Is dat misschien wat TS?

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 23:04

Ik heb mijn pws over mond- en klauwzeer gedaan. Dat was een zeer actueel onderwerp en het had betrekking op mijn profiel en interesse. :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 23:07

Ik had voor mijn pws een enquete als onderzoek.
Dat kan je evt doen. Verschillende therapieën voor de ziekte en dan eigenaren een enquete laten invullen over de resultaten.

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 17:37

Minjon schreef:
Anne dat had ik precies ook gedaan, een casestudy met 3 casussen. :)

Is dat misschien wat TS?

Ik ga het nogmaals vragen aan de leraar. Het vervelende is dat ik volgend jaar een andere leraar krijg voor biologie maar de leraar die ik nu heb het onderwerp moet goedkeuren. En die vond een stuk of 20 paarden op één stal wel een goed idee. 8)7

eilleen333 schreef:
Ik had voor mijn pws een enquete als onderzoek.
Dat kan je evt doen. Verschillende therapieën voor de ziekte en dan eigenaren een enquete laten invullen over de resultaten.

Ik vrees dat het laten invullen van een enquête als onderzoek niet voldoende is. Het moet echt is van een proef of experiment. Maar niet geschoten is altijd mis dus zal dat ook nog gaan vragen.