Ik ben niet goed in keuzes maken... help

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

plantje01

Ik ben niet goed in keuzes maken... help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 14:42

Al mijn hele leven ben ik bang dat ik de verkeerde keuzes maak, dat het bijvoorbeeld niet verstandig is ofzo. Ik dacht, misschien dat jullie mij een handje kunnen helpen?

Het zit dus zo:
Ik zit nu in 3 HAVO en heb een ***jaar achter de rug. Geen leuke klas [heb het hele jaar ook alleen gezeten], hard leren maar geen fatsoenlijke cijfers halen en alles maar verwijten aan jezelf. Heb nu bij mijn mentor, zorgcoördinator, orthopedagoog, en maatschappelijk werker gezeten en binnenkort moet ik naar de psycholoog. Nu was mijn 3e rapport wel weer ietsjes beter geworden maar alsnog niet goed genoeg. Als ik scheikunde ophaal met 1/10e punt en alles zo blijf staan en niet zak dan ben ik over. Voor 4 HAVO had ik de keuze Cultuur en Maatschappij gemaakt met Duits, geschiedenis, aardrijkskunde, biologie en kunstvakken. Dus stel dat er een wonder gebeurt ga ik dat volgend jaar doen. Dan ben ik wel van wiskunde, scheikunde en natuurkunde af maar heb ik nog steeds met het hoge niveau te maken en ik denk ook heel veel mensen van deze klas. Maar aan de andere kant, 1 jaar zo hard werken voor niets is ook jammer.

Dus 4 MAVO...
Stiekem heb ik het hele jaar al geroepen "laat mij maar afstromen". Dan zou ik grofweg gezien van de grootste problemen af zijn [afgezien van mijn negatieve zelfbeeld] omdat ik dan fatsoenlijke cijfers kan halen en gezellig bij vriendinnen in de klas kom. Maar nu het erop aan komt vind ik het allemaal weer veel te spannend... DE SECTORKEUZE ?!?
Ik kan maar niet kiezen uit:
- Sector Economie [bij goede oude vriendin in de klas]
Economie, Duits [om later weer HAVO te doen], aardrijkskunde en biologie
- Sector Zorg & Welzijn [bij 2 wat minder goede vriendinnen in de klas]
Biologie, aardrijkskunde, Duits [om later weer HAVO te doen], scheikunde
Verder lijkt Economie wel lastig omdat ik dat dan 1 jaar heb gemist en eigenlijk wilde ik ook kunstvakken handvaardigheid kiezen maar ik heb dan ook 1 jaar kunstgeschiedenis gemist.

Ik weet het allemaal nog niet zo goed wat ik wil.
Pedagogisch medewerker, Fotograaf [misschien niet zo realistisch] of iets in de dierenhouderij.

Steef

Re: Ik ben niet goed in keuzes maken... help

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:46

Waarom kies je ervoor om naar Mavo 4 te gaan? Ik ben zelf in 3 havo blijven zitten en dat was echt een verademing.. Ik redde de jaren ervoor echt maar net, en ben echt met 8 tekorten blijven zitten. Het jaar erna werd alles me ineens duidelijk en ik ben met alleen maar 7ens en 8en van school af gegaan. Ik zou echt overwegen om gewoon het jaar over te doen :j naar mavo gaan is zo zonde, vooral als je al over de helft bent!

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:48

Het enige wat ik kan zeggen is kies voor jezelf.
Vriendinnen in een nieuwe toekomstige klas is fijn, maar laat daar je keuze niet te veel door worden beïnvloed.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 14:49

Steef schreef:
Waarom kies je ervoor om naar Mavo 4 te gaan? Ik ben zelf in 3 havo blijven zitten en dat was echt een verademing.. Ik redde de jaren ervoor echt maar net, en ben echt met 8 tekorten blijven zitten. Het jaar erna werd alles me ineens duidelijk en ik ben met alleen maar 7ens en 8en van school af gegaan. Ik zou echt overwegen om gewoon het jaar over te doen :j naar mavo gaan is zo zonde, vooral als je al over de helft bent!

Dat ben ik vergeten te melden, ik heb al besloten om dan 4 mavo te doen en dan daarna havo te gaan doen zodat ik in ieder geval al een diploma in handen heb.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:50

Ik zou zoieso je keuze niet baseren op.of je bij vriendinnen in de klas komt of niet. Tuurlijk is dat gezellig maar even kort door de bocht school is niet voor de gezellig.

kijk alleen naar wat je wil worden en wat je ervoor nodig hebt. Ik zie overal staan dat je toch de havo uiteindelijk wil doen. Dan zou ik kijken of je een jaar over kan doen of bijlessen nemen.
en ja zijn moeilijke keuzes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:51

Laat alsjeblieft je sectorkeuze niet afhangen van met wie je in de klas zit. Je zit daar echt voor jezelf en als je Z&W leuker vindt; kies dat dan!

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 14:51

lideli schreef:
Het enige wat ik kan zeggen is kies voor jezelf.
Vriendinnen in een nieuwe toekomstige klas is fijn, maar laat daar je keuze niet te veel door worden beïnvloed.

Ja dat is het dilemma, want qua vakken maakt het niet zo heel veel uit alleen kan ik bij Economie geen scheikunde kiezen en bij Zorg en Welzijn geen economie

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:52

Als je pedagogisch medewerker wil worden zou ik toch voor Zorg & Welzijn kiezen, dan maar 2 minder goede vriendinnen in de klas. De ander kan je toch tijdens de pauze zien of is het een hele andere school?

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 14:53

callum schreef:
Ik zou zoieso je keuze niet baseren op.of je bij vriendinnen in de klas komt of niet. Tuurlijk is dat gezellig maar even kort door de bocht school is niet voor de gezellig.

kijk alleen naar wat je wil worden en wat je ervoor nodig hebt. Ik zie overal staan dat je toch de havo uiteindelijk wil doen. Dan zou ik kijken of je een jaar over kan doen of bijlessen nemen.
en ja zijn moeilijke keuzes

Ik heb al bijles voor scheikunde en doe er ook alles aan, maar ik ben zo bang dat ik 4 havo alsnog over moet doen.
School is inderdaad niet voor de gezelligheid maar na een jaar het zo te hebben gehad neig ik er zo erg naar om het voor mezelf leuk te maken.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 14:54

Biancaa schreef:
Als je pedagogisch medewerker wil worden zou ik toch voor Zorg & Welzijn kiezen, dan maar 2 minder goede vriendinnen in de klas. De ander kan je toch tijdens de pauze zien of is het een hele andere school?

Nee, dat is waar. Dit zal ik in mijn achterhoofd houden, dankjewel. Het is dezelfde school :j

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:54

Ik heb zelf 2 jaar terug ook deze keuze moeten maken, ik heb voor 4 VMBO gekozen. Dat is de beste keuze die ik had kunnen maken :j

Ik zou wel de sector kiezen die kwa inhoud het beste bij je past, niet kwa vriendinnen want straks loopt dat mis en dan zit je in je eentje in een sector die eigenlijk toch niet bevalt.
Verder voor MBO's is een sector niet heel bindend, de meeste opleidingen mag je met alle sectoren heen.

De meeste MBO's zijn nu 3 jaar, dan doe je er dus maar een jaartje langer over dan als je nu blijft zitten en wel havo af maakt en dan heb je dus mooi wel al 2 diploma's :) Verder vind ik het zelf fijn dat je in MBO al wat meer groeit en leert om op je eigen benen te zijn, dan is de stap naar HBO wat minder groot.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 14:56

melody7 schreef:
Ik heb zelf 2 jaar terug ook deze keuze moeten maken, ik heb voor 4 VMBO gekozen. Dat is de beste keuze die ik had kunnen maken :j

Ik zou wel de sector kiezen die kwa inhoud het beste bij je past, niet kwa vriendinnen want straks loopt dat mis en dan zit je in je eentje in een sector die eigenlijk toch niet bevalt.
Verder voor MBO's is een sector niet heel bindend, de meeste opleidingen mag je met alle sectoren heen.

De meeste MBO's zijn nu 3 jaar, dan doe je er dus maar een jaartje langer over dan als je nu blijft zitten en wel havo af maakt en dan heb je dus mooi wel al 2 diploma's :) Verder vind ik het zelf fijn dat je in MBO al wat meer groeit en leert om op je eigen benen te zijn, dan is de stap naar HBO wat minder groot.

Dankjewel. Heb je na 4 VMBO nog wel HAVO gedaan of niet?
Dat had ik ook al meegekregen dat de keuze op zich minder uitmaakt dan op HAVO

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 14:57

Had nooit verwacht dat ik zulke fijne adviezen zou krijgen :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:58

Jtragter schreef:
melody7 schreef:

Dankjewel. Heb je na 4 VMBO nog wel HAVO gedaan of niet?
Dat had ik ook al meegekregen dat de keuze op zich minder uitmaakt dan op HAVO

Nee, ik heb zelf gekozen voor MBO omdat ik dan met 1 jaar langer al een diploma heb. En ik wilde graag weg van die school en doen wat ik leuk vond, dat is gelukt :D
Maar dat zou ik wel alleen aanraden als je heel zeker weet wat je wil, anders zou ik wel havo doen.. Het is zonde als je verkeerd kiest.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 15:02

Oke, ik snap je keus Melody. Maar ik ga me in ieder geval nog heel goed verdiepen in MBO studie's
Laatst bijgewerkt door plantje01 op 09-05-15 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 15:02

Als je het zwaar hebt gehad, zou ik voor de mavo kiezen. 4 Havo is écht een zwaar jaar (niet om je bang te maken hoor :P ) en scheikunde wordt ook vele male moeilijker. Je mag ook wel eens voor de makkelijke weg kiezen ipv. alleen maar de ''verstandige weg''!

Als je vragen hebt over de havo, je mag mij altijd een berichtje doen!

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 15:04

eclair98 schreef:
Als je het zwaar hebt gehad, zou ik voor de mavo kiezen. 4 Havo is écht een zwaar jaar (niet om je bang te maken hoor :P ) en scheikunde wordt ook vele male moeilijker. Je mag ook wel eens voor de makkelijke weg kiezen ipv. alleen maar de ''verstandige weg''!

Als je vragen hebt over de havo, je mag mij altijd een berichtje doen!

Scheikunde ben ik in 4 havo vanaf. En tsja ik ben toch al verstandig genoeg haha

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 15:07

Dat is fijn idg :) Ik zie het nu pas, sorry! Ik had niet goed gelezen :P
Maar bio is ook veel leer en stamp werk, aardrijkskunde moet je liggen (mij ligt het bijv. goed en als ik goed leer, haal ik wel een net cijfer, maar er zijn leerlingen die het kunnen leren en stampen wat ze willen, maar ze halen een 4!) en geschiedenis verschilt per docent! Onze docent is super streng en maakt moeilijke tentamens, maar er zijn ook leerlingen met een fijne docent die duidelijker uitlegt en die halen hogere cijfers!

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 15:11

eclair98 schreef:
Dat is fijn idg :) Ik zie het nu pas, sorry! Ik had niet goed gelezen :P
Maar bio is ook veel leer en stamp werk, aardrijkskunde moet je liggen (mij ligt het bijv. goed en als ik goed leer, haal ik wel een net cijfer, maar er zijn leerlingen die het kunnen leren en stampen wat ze willen, maar ze halen een 4!) en geschiedenis verschilt per docent! Onze docent is super streng en maakt moeilijke tentamens, maar er zijn ook leerlingen met een fijne docent die duidelijker uitlegt en die halen hogere cijfers!

Ja, geluk hebben dus...

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 15:13

Maar hé! Wij hebben leerlingen die niet leren en het ook halen, dus als jij wel je best doet!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 15:13

Waarom wil je persé HAVO doen terwijl je ambities op MBO niveau liggen?

Ik ben na 3 HAVO naar 4 MAVO (met een N&T pakket zeg maar) gegaan. Dierverzorging gedaan (heel slechte opleiding, Helicon) en daarna gekozen voor Dierenartsassistent Paraveterinair (Groenhorst Barneveld, goede opleiding). Er is nauwelijks werk in deze sector dus kregen we in het laatste jaar het advies om door te studeren.

Ik ben vervolgens begonnen met de opleiding tot Operatie-assistent (HBO-niveau), maar werd ontslagen wegens bezuinigingen van het ziekenhuis. Vervolgens, eigenlijk per toeval, als tandartsassistente gaan werken en ook dat MBO diploma behaald.

Uiteindelijk heb ik mijn HBO-diploma voor mondhygiënist (Mondzorgkunde) gehaald. Zelfs een half jaar eerder afgerond en ook nog met de aantekening 'met genoegen'.

Fotograaf worden... Fotografie is geweldig, maar tegenwoordig heeft iedereen een spiegelreflex en veel noemen zich fotograaf. Heel moeilijke markt waar je alleen als je ècht getalenteerd en zeer zakelijk bent tussen komt. Diploma heb je er niet voor nodig.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 15:16

gabyfedde schreef:
Waarom wil je persé HAVO doen terwijl je ambities op MBO niveau liggen?

Ik ben na 3 HAVO naar 4 MAVO (met een N&T pakket zeg maar) gegaan. Dierverzorging gedaan (heel slechte opleiding, Helicon) en daarna gekozen voor Dierenartsassistent Paraveterinair (Groenhorst Barneveld, goede opleiding). Er is nauwelijks werk in deze sector dus kregen we in het laatste jaar het advies om door te studeren.

Ik ben vervolgens begonnen met de opleiding tot Operatie-assistent (HBO-niveau), maar werd ontslagen wegens bezuinigingen van het ziekenhuis. Vervolgens, eigenlijk per toeval, als tandartsassistente gaan werken en ook dat MBO diploma behaald.

Uiteindelijk heb ik mijn HBO-diploma voor mondhygiënist (Mondzorgkunde) gehaald. Zelfs een half jaar eerder afgerond en ook nog met de aantekening 'met genoegen'.

Fotograaf worden... Fotografie is geweldig, maar tegenwoordig heeft iedereen een spiegelreflex en veel noemen zich fotograaf. Heel moeilijke markt waar je alleen als je ècht getalenteerd en zeer zakelijk bent tussen komt. Diploma heb je er niet voor nodig.

Eigenlijk dacht ik als ik nou nog HAVO ga doen rek ik de tijd om te kiezen wat ik wil. Ja misschien inderdaad niet zo heel slim.
Nou dan ga ik gewoon fotograaf worden zonder opleiding haha

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 15:20

Wat langer de tijd nemen is ook helemaal niks mis mee hoor! :) Op MBO zitten er veel van een paar jaar ouder, mijn klas gaat van 16 t/m 22, maar er zijn ook opleidingen waar dat nog veel verspreider is.

'gewoon' fotograaf worden lukt niet hoor, daar zul je wel heel hard voor moeten werken :P

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 15:22

melody7 schreef:
Wat langer de tijd nemen is ook helemaal niks mis mee hoor! :) Op MBO zitten er veel van een paar jaar ouder, mijn klas gaat van 16 t/m 22, maar er zijn ook opleidingen waar dat nog veel verspreider is.

'gewoon' fotograaf worden lukt niet hoor, daar zul je wel heel hard voor moeten werken :P

Het was een grapje, tuurlijk zal dat niet vanzelf gaan.