Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
naar mavo gaan is zo zonde, vooral als je al over de helft bent! Steef schreef:Waarom kies je ervoor om naar Mavo 4 te gaan? Ik ben zelf in 3 havo blijven zitten en dat was echt een verademing.. Ik redde de jaren ervoor echt maar net, en ben echt met 8 tekorten blijven zitten. Het jaar erna werd alles me ineens duidelijk en ik ben met alleen maar 7ens en 8en van school af gegaan. Ik zou echt overwegen om gewoon het jaar over te doennaar mavo gaan is zo zonde, vooral als je al over de helft bent!
lideli schreef:Het enige wat ik kan zeggen is kies voor jezelf.
Vriendinnen in een nieuwe toekomstige klas is fijn, maar laat daar je keuze niet te veel door worden beïnvloed.
callum schreef:Ik zou zoieso je keuze niet baseren op.of je bij vriendinnen in de klas komt of niet. Tuurlijk is dat gezellig maar even kort door de bocht school is niet voor de gezellig.
kijk alleen naar wat je wil worden en wat je ervoor nodig hebt. Ik zie overal staan dat je toch de havo uiteindelijk wil doen. Dan zou ik kijken of je een jaar over kan doen of bijlessen nemen.
en ja zijn moeilijke keuzes
Biancaa schreef:Als je pedagogisch medewerker wil worden zou ik toch voor Zorg & Welzijn kiezen, dan maar 2 minder goede vriendinnen in de klas. De ander kan je toch tijdens de pauze zien of is het een hele andere school?
Verder vind ik het zelf fijn dat je in MBO al wat meer groeit en leert om op je eigen benen te zijn, dan is de stap naar HBO wat minder groot. melody7 schreef:Ik heb zelf 2 jaar terug ook deze keuze moeten maken, ik heb voor 4 VMBO gekozen. Dat is de beste keuze die ik had kunnen maken![]()
Ik zou wel de sector kiezen die kwa inhoud het beste bij je past, niet kwa vriendinnen want straks loopt dat mis en dan zit je in je eentje in een sector die eigenlijk toch niet bevalt.
Verder voor MBO's is een sector niet heel bindend, de meeste opleidingen mag je met alle sectoren heen.
De meeste MBO's zijn nu 3 jaar, dan doe je er dus maar een jaartje langer over dan als je nu blijft zitten en wel havo af maakt en dan heb je dus mooi wel al 2 diploma'sVerder vind ik het zelf fijn dat je in MBO al wat meer groeit en leert om op je eigen benen te zijn, dan is de stap naar HBO wat minder groot.
Jtragter schreef:melody7 schreef:Ik heb zelf 2 jaar terug ook deze keuze moeten maken, ik heb voor 4 VMBO gekozen. Dat is de beste keuze die ik had kunnen maken![]()
Ik zou wel de sector kiezen die kwa inhoud het beste bij je past, niet kwa vriendinnen want straks loopt dat mis en dan zit je in je eentje in een sector die eigenlijk toch niet bevalt.
Verder voor MBO's is een sector niet heel bindend, de meeste opleidingen mag je met alle sectoren heen.
De meeste MBO's zijn nu 3 jaar, dan doe je er dus maar een jaartje langer over dan als je nu blijft zitten en wel havo af maakt en dan heb je dus mooi wel al 2 diploma'sVerder vind ik het zelf fijn dat je in MBO al wat meer groeit en leert om op je eigen benen te zijn, dan is de stap naar HBO wat minder groot.
Dankjewel. Heb je na 4 VMBO nog wel HAVO gedaan of niet?
Dat had ik ook al meegekregen dat de keuze op zich minder uitmaakt dan op HAVO
) en scheikunde wordt ook vele male moeilijker. Je mag ook wel eens voor de makkelijke weg kiezen ipv. alleen maar de ''verstandige weg''!eclair98 schreef:Als je het zwaar hebt gehad, zou ik voor de mavo kiezen. 4 Havo is écht een zwaar jaar (niet om je bang te maken hoor) en scheikunde wordt ook vele male moeilijker. Je mag ook wel eens voor de makkelijke weg kiezen ipv. alleen maar de ''verstandige weg''!
Als je vragen hebt over de havo, je mag mij altijd een berichtje doen!
Ik zie het nu pas, sorry! Ik had niet goed gelezen
eclair98 schreef:Dat is fijn idgIk zie het nu pas, sorry! Ik had niet goed gelezen
![]()
Maar bio is ook veel leer en stamp werk, aardrijkskunde moet je liggen (mij ligt het bijv. goed en als ik goed leer, haal ik wel een net cijfer, maar er zijn leerlingen die het kunnen leren en stampen wat ze willen, maar ze halen een 4!) en geschiedenis verschilt per docent! Onze docent is super streng en maakt moeilijke tentamens, maar er zijn ook leerlingen met een fijne docent die duidelijker uitlegt en die halen hogere cijfers!
gabyfedde schreef:Waarom wil je persé HAVO doen terwijl je ambities op MBO niveau liggen?
Ik ben na 3 HAVO naar 4 MAVO (met een N&T pakket zeg maar) gegaan. Dierverzorging gedaan (heel slechte opleiding, Helicon) en daarna gekozen voor Dierenartsassistent Paraveterinair (Groenhorst Barneveld, goede opleiding). Er is nauwelijks werk in deze sector dus kregen we in het laatste jaar het advies om door te studeren.
Ik ben vervolgens begonnen met de opleiding tot Operatie-assistent (HBO-niveau), maar werd ontslagen wegens bezuinigingen van het ziekenhuis. Vervolgens, eigenlijk per toeval, als tandartsassistente gaan werken en ook dat MBO diploma behaald.
Uiteindelijk heb ik mijn HBO-diploma voor mondhygiënist (Mondzorgkunde) gehaald. Zelfs een half jaar eerder afgerond en ook nog met de aantekening 'met genoegen'.
Fotograaf worden... Fotografie is geweldig, maar tegenwoordig heeft iedereen een spiegelreflex en veel noemen zich fotograaf. Heel moeilijke markt waar je alleen als je ècht getalenteerd en zeer zakelijk bent tussen komt. Diploma heb je er niet voor nodig.
melody7 schreef:Wat langer de tijd nemen is ook helemaal niks mis mee hoor!Op MBO zitten er veel van een paar jaar ouder, mijn klas gaat van 16 t/m 22, maar er zijn ook opleidingen waar dat nog veel verspreider is.
'gewoon' fotograaf worden lukt niet hoor, daar zul je wel heel hard voor moeten werken