Versneld IG.. of verpleegtechnische handelingen? Wat doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bralindy

Versneld IG.. of verpleegtechnische handelingen? Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 18:12

Beste bokkers

Ik werk op dit moment al een jaar op een super geweldige woonzorgboerderij, die nauwelijks 1,5 jaar open is. Dit werk bied mij heel veel mogelijkheden om mijzelf te vormen dmv cursussen en scholing.

Op dit moment is mij een scholing aangeboden voor stagebegeleider. Stukje E-learning en een cursus dag. Hiervoor ben ik samen met een paar andere mensen voor geselecteerd.

Nu begint het wat te kriebelen bij mij. Ik heb een diploma voor Medewerker Maatschappelijke Zorg 4 - Speciale doelgroepen. Dit is een opleiding die veel focust op begeleiden en activiteiten en minder op zorg, op dit moment merk ik dat ik ook tegen dingen aanloop zoals insuline prikken, zwachtelen van benen etc.

Ik wil er een opleiding bij gaan doen, naast het werk, om breder te kunnen gaan scholen. Ik ben nog maar 22 en ondanks dat er geen verbeterpunten zijn en ik daar helemaal op mijn plek ben (dit is wederzijds) weet je nooit wat er in de toekomst voor kan komen. Het staat al vast dat dit volledig vergoed wordt door mijn bazin.

Nu zit ik te denken om versneld een verzorgende IG'er opleiding te doen. Dit duurt 1,5 jaar. Maar ik hoorde dat een aantal collega's een cursus Verpleegtechnische handelingen doen, waar zij ook een gelegitimeerde certificaat voor krijgen.

Ik vroeg mij af wat zwaarder weegt; Verzorgende IG'er met alles erbij (en delen qua scholing wat ik al gehad heb) of Verpleegtechnische handelingen wat meer richt op wat ik mis. Dit is een cursus van 10 dagen even uit mijn hoofd.

Ik weet niet wat ik moet doen -O- Wat zouden jullie doen als jullie in mijn schoenen stonden?

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 18:17

Ik zou voor de verzorgende IG opleiding gaan :j
dan kan je altijd nog, mits in de toekomst nodig is, makkelijker aan de slag dan enkel met je verpleegkundige handelingen.

Bij je verzorgende IG opleiding krijg je ook anatomie en meer verdieping over ziektes, lichamelijke beperking en weet je ook echt waar je mee bezig bent.

ik heb zelf de verzorgende IG en verkorte opleiding verpleegkundige gedaan, dus vandaar :Y)
Laatst bijgewerkt door Lis_Ol op 08-05-15 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 18:20

Lis_Ol schreef:
dan kan je altijd nog, mits in de toekomst nodig is, makkelijker aan de slag dan enkel met je verpleegkundige handelingen.

Bij je verzorgende IG opleiding krijg je ook anatomie en meer verdieping over ziektes, lichamelijke beperking en weet je ook echt waar je mee bezig bent.

ik heb zelf de verzorgende IG en verkorte opleiding verpleegkundige gedaan, dus vandaag :Y)

Dit :j Later komt dit echt beter van pas, en het kan allicht geen kwaad hè, meer vakkennis. :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 20:17

Lis_Ol schreef:

ik heb zelf de verzorgende IG en verkorte opleiding verpleegkundige gedaan, dus vandaar :Y)

Idem :j

Je collega's kennen de verpleegtechnische handelingen wellicht. Maar de achtergronden van het hoe, wat & waarom niet. Bovendien zijn zij beperkt, want buiten die handelingen om zijn er nog veel meer die jij dan wel mag en kan en zij niet.
Waarschijnlijk kan je salaristechnisch gezien ook meer gaan vragen met een diploma op zak dan slechts certificaten.

Sandalio

Re: Versneld IG.. of verpleegtechnische handelingen? Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:23

Ik zou ook kiezen voor de verzorgende IG, daar heb je uiteindelijk toch meer aan. Maar, waarom doe je niet gewoon verpleegkundige niveau 4? Niveau 4 kun je immers aan (je hebt al een diploma op dat niveau). Kun je dat niet beter regelen met je werk?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:30

Hier iemand met mmz 4 + medewerker zorg bedrijf plant en dier 3 (dus specifiek zorgboerderij )

Echter kwam ik ook die zorg te kort. Ik had een fantastische baan waar ik de opleiding niet kon doen en zelf sou moeten bekostigen. Omdat ik ook wilde leren en dit niet op die plek kon werk ik nu op een PG afdeling en doe ik verzorgende ig sprint traject in 1,5 jaar. Ik had hiervoor nooit willen werken bij een afdeling of verpleeghuis. Hoe goed ik het op die Zorgboerderij had, ik weet niet of ik terug zou willen. Met vz ig kan ik zo veel meer. De banen voor mmz zijn zeldzaam. Wie weet nu ik over een klein jaartje mijn diploma heb ik veel meer kan.

Ik zou zeker de opleiding doen. Dit word overal erkend. En certificaten sullen niet overal worden geaccepteerd. Als je de kans krijgt...

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 10:00

Klinkt heel goed allemaal!

Waarom ik geen verpleegkundige doe is dat het weer te theoretisch is naar mijn gevoel. Het is mij in iedergeval afgeraden. Plus naar wat ik hoor en zie heb je meer kans op een baan met verzorgende IG dan verpleegkundige. Ik kan uiteraard niet in de toekomst kijken maar ik wil safe spelen.

Waar raden jullie aan om de opleiding versneld te doen? Liefst BBL vorm zodat ik het kan doen naast mijn werk. Ik werk en woon in Noord Holland

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:05

Ik heb geen ervaring met de opleiding VIG wel met VPK en die van mij was niet alleen theoretisch, MBO BOL, niveau 4.

Is inmiddels wel een tijdje geleden :')

HBO VPK is wel meer theorie.

Stiperdestip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:09

Bralindy schreef:
Klinkt heel goed allemaal!

Waarom ik geen verpleegkundige doe is dat het weer te theoretisch is naar mijn gevoel. Het is mij in iedergeval afgeraden. Plus naar wat ik hoor en zie heb je meer kans op een baan met verzorgende IG dan verpleegkundige. Ik kan uiteraard niet in de toekomst kijken maar ik wil safe spelen.

Waar raden jullie aan om de opleiding versneld te doen? Liefst BBL vorm zodat ik het kan doen naast mijn werk. Ik werk en woon in Noord Holland

Sowieso zou ik de IG opleiding gaan doen. Hier mag je gewoon weg meer mee dan alleen verpleegtechnische handelingen. Ook bij het zoeken van een nieuwe baan zou dit meer bieden.

Ik zou als ik jou was toch nog eens bedenken of je toch niet niveau 4 verpleegkundige zou gaan doen. Als je niveau 4 hebt, mag je gewoon weg meer. Nu zal je dit misschien niet direct merken bij deze baan, maar stel dat je wat anders zou moeten zoeken. Als verpleegkundige mag je altijd meer doen als een IG'er qua handelingen en taken.
Het niveau zou je prima aankunnen, aangezien je al een niveau 4 opleiding heb afgerond.

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:25

Ik heb de verpleegkundige direct achter mijn VIG opleiding gedaan. Het is echt niet meer theorie, alleen gaat het iets dieper.

Hbo verpleegkundige is veel meer theorie.
En qua baan garantie geloof ik dat je momenteel meer kans heb als verpleegkundige. Dit omdat alle leidinggevende functies verdwijnen ;)

Dus mocht je de kans krijgen zou ik zelfs voor de verpleegkundige gaan :j

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:39

Ik zou ook voor de VIG opleiding gaan. Net die verdieping in stof naast de verpleegtechnische handelingen + een volwaardig extra diploma biedt je op de banenmarkt later veel meer opties.
Ik zie dat je MMZ 4 afgerond hebt, is Verpleegkunde dan niet nog net wat interessanter? Het niveau zul je wel aankunnen als je al een niv. 4 opleiding achter de rug hebt.
Edit: Ik zie dat het theoretische je afschrikt/afgeraden is. Ik ben nu aan het afstuderen en ik moet eerlijk toegeven dat de theorie de afgelopen jaren me echt 100% mee is gevallen. Ik denk dat het niet eens zo veel scheelt met een niveau 3 opleiding.

Stiperdestip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:44

Boemklatsch schreef:
Ik zou ook voor de VIG opleiding gaan. Net die verdieping in stof naast de verpleegtechnische handelingen + een volwaardig extra diploma biedt je op de banenmarkt later veel meer opties.
Ik zie dat je MMZ 4 afgerond hebt, is Verpleegkunde dan niet nog net wat interessanter? Het niveau zul je wel aankunnen als je al een niv. 4 opleiding achter de rug hebt.
Edit: Ik zie dat het theoretische je afschrikt/afgeraden is. Ik ben nu aan het afstuderen en ik moet eerlijk toegeven dat de theorie de afgelopen jaren me echt 100% mee is gevallen. Ik denk dat het niet eens zo veel scheelt met een niveau 3 opleiding.

Nee, dit valt mee. Ik doe de opleiding zelf ook, niveau 4. In het eerste leerjaar hadden we verschillende lessen samen met de VIG klas.
Vanaf leerjaar 2 zijn wel meer dingen gescheiden, maar qua vakken etc zit er niet onwijs veel verschil in.
Er zit denk ik wel wat meer diepgang in, maar dit is wel goed te overzien. ;)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 15:53

Wanneer je uit deze twee opleidingen kan kiezen zou ik zeker voor Verzorgende IG gaan, simpelweg omdat je mogelijkheden veel groter zijn, mocht je over een aantal jaar toch wat anders willen. Met een certificaat kun je dan op veel minder plaatsen terecht en je mist inderdaad de achtergrond.

Toch zou ook ik je willen aanraden om toch ook eens naar Verpleegkundige niveau 4 te kijken. Ik denk dat dit voor jou ook een interessante keuze zou zijn en het niveau moet geen probleem zijn voor je. In mijn regio is het zelfs zo dat ze steeds meer naar verpleegkundigen toe gaan en alle verzorgende stilletjes aan uit de organisatie moeten verdwijnen, dus dat is ook iets om in je achterhoofd te houden.

Veel succes met je keuze!