hulp gezocht bij statistiek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

hulp gezocht bij statistiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 11:41

In mijn cursus "statistical quality control" kom ik volgend probleem tegen: 10 gegevens, en we moeten nagaan of er outliers tussen zitten volgens een aantal verschillende methodes. Schijnbaar gaat de cursus er van uit dat iedereen een ruime basis statistiek heeft, en dat het dus niet nodig is om verdere toelichting te geven bij het gebruik van deze methodes, helaas voor mij dus, want 2 van de 5 methodes begrijp ik niet :o?

Dit is wat er staat:
Afbeelding

Over de 1e methode (Gauss) vind ik letterlijk niks terug via google. Chauvenet's criterion heeft een pagina op wikipedia, wat daar staat begrijp ik, maar hoe ik dat in deze formule moet gieten is me een raadsel. De 1e methode zal ongetwijfeld heel gelijkaardig zijn, maar wat die "w" precies moet voorstellen, daar ben ik ook nog niet achter.

Iemand die mij op het juiste spoor kan brengen? Alsjeblieft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:46

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 08:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:47

Gauss is gewoon de normale verdeling dacht ik :) Deze wordt soms de Gauss verdeling genoemd!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 11:51

[***] schreef:
Begrijp je wel wat alle x'jes en s'en inhouden of is dat juist het raadsel voor je?

Het enige symbool dat ik niet ken, is de "w". Kennelijk is dat een waarde die ik zelf moet kiezen. Maar is dit uitgedrukt in %? Of in aantal keer sigma? Of nog iets anders? Wat zijn gebruikelijke waarden?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:51

Gauss - Gaussian - Rv - normale verdeling

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:57

Inderdaad is de eerste de normale (Gaussian) verdeling/distributie (te zien aan de formule). Hier is het de bedoeling dat je Z-scores berekent en dan bepaalt of deze outliers zijn (waarschijnlijk buiten de 95%, Z-score van -1.96 en 1.96).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:05

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 08:04, in het totaal 1 keer bewerkt

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 12:08

MacavityL schreef:
Inderdaad is de eerste de normale (Gaussian) verdeling/distributie (te zien aan de formule). Hier is het de bedoeling dat je Z-scores berekent en dan bepaalt of deze outliers zijn (waarschijnlijk buiten de 95%, Z-score van -1.96 en 1.96).

Is het dan ook nog nodig om na te gaan wat P(z) is, en of die wel of niet gelijk is aan respectievelijk w, of 1/2n? Of mag ik er van uit gaan dat als z in dat interval ligt, het sowieso in orde is? Of ben ik weer mijn blonde zelve, en heeft dat er allemaal niks mee te maken?

MacavityL

Re: hulp gezocht bij statistiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:45

Nee hoor, is alleen manier om standaardscore te noteren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:54

bakkabouter schreef:
MacavityL schreef:

Is het dan ook nog nodig om na te gaan wat P(z) is, en of die wel of niet gelijk is aan respectievelijk w, of 1/2n? Of mag ik er van uit gaan dat als z in dat interval ligt, het sowieso in orde is? Of ben ik weer mijn blonde zelve, en heeft dat er allemaal niks mee te maken?

w kies je (of is gegeven) en is een getal tussen 0 en 1 (want je hebt het over een kans). Het is in orde dus als P(...) = w :)*

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 16:00

Magrathea schreef:
bakkabouter schreef:

w kies je (of is gegeven) en is een getal tussen 0 en 1 (want je hebt het over een kans). Het is in orde dus als P(...) = w :)*

Dit dus, W zal waarschijnlijk 0.05 zijn. De 1/2n kun je berekeken (bij n=10 proefpersonen) kom je ook op 0.05