Reis Stockholm Organiseren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Reis Stockholm Organiseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:12

Hoi! :)

Ik kreeg het laatst het leuke nieuws te horen dat ik voor school een reis naar Stockholm mag organiseren, wat ik erg leuk vind. Ik ben al bekend met Zweden aangezien wij er een huis hebben, maar ik ben nog niet zo vaak in Stockholm geweest.

De school waar ik op zit is een kunstschool, creatieve dingen zijn dus ook welkom. De klassen die meemogen zijn de 4de, 5de en 6de. Je kan zelf kiezen of je mee wilt.

Nu wilde ik wat advies inwinnen.

Bijvoorbeeld, de meeste reizen op onze school worden in februari gepland, maar dat lijkt me niet slim i.v.m. temperatuur. Het is dan echt nog koud in Zweden. Ik zat meer aan Mei te denken, maar dan zijn 6 vwo 5 Havo (die ook mee mogen) net bezig met examens, dat komt dus niet handig uit. Moet het dan na de examens worden gepland?

Ten tweede, heeft iemand leuke ideeën voor hoe je zo'n week kan vullen? Uiteraard het museum van nationale geschiedenis en het museum van moderne kunst. Wat nog meer?

En heeft iemand ervaring met het Backpackers Hostel? Het sprak mij wel aan, en het leek niet te duur.

Nog iets, ik vlieg vaak naar Oslo als ik naar Zweden ga, en neem daarna de bus naar Karlstad. Oslo omdat Malmö en Stockholm vaak duurder zijn. Stockholm is vanaf Oslo wel een stuk verder dan karlstad, dus zouden we beter op Oslo kunnen vliegen met een hele mooie maar lange busrit, of gewoon direct op Stockholm en iets duurder?

De kosten wil ik het liefst rond de 300 euro houden, duurder mag natuurlijk ook. Op onze school werkt het altijd dat je dan elke dag 15 euro meekrijgt, waar je je eten dan van moet betalen. Die 15 euro zat al bij het begin bedrag, de leraren zorgen gewoon dat je niet al je voedselgeld in één dag uitgeeft. :+

We gaan waarschijnlijk van zondag (dan komen we zondagavond aan) tot vrijdag (dan vertrekken we vrijdagochtend weer).

Brand los! :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:16

Gemiddeld ligt de temperatuur in Stockholm rond februari om en nabij het vriespunt. De kou daar is alweer een stukje anders dan hier bij ons, dus opzich zou je in februari wel heen kunnen gaan. Waar je dan wel op moet letten is de activiteiten en de duur hoe lang mensen buiten zijn. (en de kleding uiteraard ;) )
Voor de tijd zou ik eigenlijk direct op Stockholm vliegen. Zijn er geen Ryanairvluchten die kant op?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:17

Wij zijn vorig jaar begin april geweest en toen was het heerlijk :) wel winterjas aan, maar zoveel zon dat die af en toe zelfs uit ging :)

Vanaf het vliegveld zijn wij met de bus naar een station vlakbij het vliegveld gegaan en toen met de trein verder. Dit scheelde PP een euro (omgerekend) of 10/15 en was qua tijd 30 min langer reizen. Prima te doen.

Qua hotel kan ik je niet helpen, wij hadden een vrij luxe hotel.
Op een of andere vreemde wijze waren alle goedkopere hotels of gedeelde kamers met badkamer op de gang of kamers met eigen badkamer maar dan geen ramen? Je hebt een aantal van die hotelboten in het centrum liggen, wellicht is dat iets? Al zal een hostel voor schoolreis ook wel prima zijn :)

Destination

Re: Reis Stockholm Organiseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:26

Is september of oktober geen optie? :)

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:29

Ik heb in Stockholm in een leuke hostel overnacht. Op loopafstand van het station en het centrum. Alles netjes schoon en goed georganiseerd. http://www.citybackpackers.org/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:42

Marsu schreef:
Ik heb in Stockholm in een leuke hostel overnacht. Op loopafstand van het station en het centrum. Alles netjes schoon en goed georganiseerd. http://www.citybackpackers.org/

Die bedoelde ik inderdaad! :) Hoe was jouw ervaring daar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:48

Keet schreef:
Wij zijn vorig jaar begin april geweest en toen was het heerlijk :) wel winterjas aan, maar zoveel zon dat die af en toe zelfs uit ging :)

Vanaf het vliegveld zijn wij met de bus naar een station vlakbij het vliegveld gegaan en toen met de trein verder. Dit scheelde PP een euro (omgerekend) of 10/15 en was qua tijd 30 min langer reizen. Prima te doen.

Qua hotel kan ik je niet helpen, wij hadden een vrij luxe hotel.
Op een of andere vreemde wijze waren alle goedkopere hotels of gedeelde kamers met badkamer op de gang of kamers met eigen badkamer maar dan geen ramen? Je hebt een aantal van die hotelboten in het centrum liggen, wellicht is dat iets? Al zal een hostel voor schoolreis ook wel prima zijn :)

Vanaf welk vliegveld? := Trein is inderdaad ook nog een optie i.p.v. bus. Ik zit nog een beetje in over de tijd, want je hebt toch mogelijk 50 pubers bij je. :+ Ik heb niet zo'n probleem met lang stilzitten, maar dat omdat ik het gewend ben (altijd met de auto naar Zweden, dan raak je wel gewend). :+

Die boten heb ik inderdaad ook nog naar gekeken, dat is wel leuk en bijzonder. Moet ik nog even kijken welke boot. Voor nu is mijn oog erg op city backpackers gevallen.

Die tijd van het jaar is ook wel wat, maar dan zit je weer met herkansingen en SE's enzo. Opzich ging ik afgelopen februari ook twee weken voor het examen mee, maar daar moet ik toch mee opletten.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:50

Het ligt er een beetje aan welke kamer je hebt. Er zijn een aantal hele grote kamers in de kelder. Die lijken mij wel minder. De kamers op de begane grond zijn gewoon goed. Er zijn voldoende douches en het is gewoon netjes. In de kelder is een grote gemeenschappelijke ruimte met een tv, daar kan je dus met je groep rond hangen. Daar is ook de keuken. Per kamer is er een koelkast waar je je eigen spulletjes in kan zetten. Elk bed heeft een eigen kast waar je je bagage in kan leggen. Wel pantoffels meenemen, want je mag geen schoenen aan in de hostel zelf. Ontbijt niet daar afnemen. Het ontbijt is niet onaardig, maar het geld niet waard.

Extra tip: kijk of je de sauna tour bij hun kunt organiseren. Die was erg gaaf. Zeker ook omdat toen ik ging het toch behoorlijk vroor was dat wel een heel bijzondere ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:57

Dankjewel! :) Klinkt heel goed, vooral als je het vergelijkt met wat we vorige jaren hadden. En dat schoenen uit is sowieso iets Zweeds. :+ Ook als je ergens op bezoek bent; altijd schoenen uit.

Hoe groot zijn de kamers op de begane grond? We moeten eventueel rekening houden met 50 man, dus het moet ook wel passen. :+

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:06

Met 50 man denk ik dat je haast het hele hostel moet boeken. Het is wel groot, maar ook erg populair. Ik denk dat je ze het beste kunt mailen/ bellen en dan vragen wanneer je uberhaupt met zoveel mensen terecht kunt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:43

Arlanda :) sorry, wist niet dat ze er meerdere vliegvelden hadden :+

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 11:59

Leuk vulsel voor de week:
Fotografiska, een heel gaaf fotomuseum met altijd edgy exposities.
Djurdarden, een heel eiland vol met pretpark, dierentuin, openluchtmuseum. Dit ligt tegenover fotografiska, aan de andere kant van het water.
Verder een wandeling door Gamla Stan, het oudste stadseiland. En een boottripje door de Archipel is ook gaaf.
Verder zijn er heel mooie kerken te bezoeken en kun je uren lopen en varen door de stad.
Er is met de metro ook makkelijk en snel een prachtig natuurpark bereikbaar, Björkhagen.
Ook kun je kijken of je een rondleiding kan krijgen op een van de hogescholen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:32

Dat van dat natuurpark is wel een heel goede tip! :D Je kan immers niet naar Zweden zonder een goede boswandeling te hebben gemaakt.

Inderdaad ook een wandeling door Gamla Stan. En dat fotografiemuseum is ook wel een erg goede tip.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:36

Gratis wifi is in Stockholm wel een probleempje. Wifi is overal maar het is bijna nergens gratis. In fotografiska wel.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:41

Skansen is inderdaad erg leuk om naar toe te gaan (openluchtmuseum en dierentuin). Het eiland Djurgarden is hoe dan ook leuk. Er is ook een pretpark en het Pippi Langkous museum. Maar voor dat laatste zijn jullie niet het juiste publiek denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:41

Gelukkig maar, ik heb een hekel aan mensen die de godsganse tijd op hun telefoon zitten te kijken terwijl je op reis bent. In 't hostel kan je naar je ouders enzo appen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:43

Djurgarden spreekt me wel aan! :) Gewoon een hele dag daarvoor gebruiken, en dan inderdaad het openluchtmuseum enzo, en daarna het pretpark. Dat is wel iets voor de laatste dag. :)

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:43

In de hostel staan trouwens wel computers waar je gratis op mag internetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:19

Da's wel handig voor als er nog iets gereserveerd moet worden ofzo (wat ik niet hoop, alles moet daarvoor al geregeld zijn) :')

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:21

Dan maar geen tips :) en ontstipt topic.
Laatst bijgewerkt door Keet op 08-05-15 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:23

Sorry, wifi is echt het laatste waar ik me zorgen over maak. Liever reacties waar ik wat aan heb.

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 13:34

Leuk!
Wij hebben zelf ook een huis in Zweden, dus ik heb ook ervaring met het land.
Kies inderdaad Stockholm Arlanda uit, en geen Skavsta. ( 100 km van Stockholm af, maar is wel mogelijkheid om dan vanuit Eindhoven te gaan, met ryanair, super goedkoop, maar regel dan wel een bus vanaf skavsta)

Ik zou in Februari gaan ook. Dan heb je juist het winterse Stockholm, ook hartstikke mooi.
April, mei idd eindexamens. En erna gaan ze allemaal al zelf op reis, en natuurlijk de herkansingen.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 16:06

Als je goedkoop wilt vliegen kan je met ryanair op Stockholm Skavsta vliegen, hiervandaar rijden bussen naar Stockholm. Dan zie je ook nog iets van Zweden zelf. (ook vloog ik altijd vanuit Brussel-Charleroi, dus vandaar kan je alleen op Skavsta vliegen, maar ik heb het nooit als vervelend ervaren, geen idee of je vanuit Nederland ook op andere luchthavens kan vliegen).
Must sees zijn wat mij betreft Skansen, het Vasa museum en Gamla Stan, zoals ik ook al eerder genoemd zag.
Een geweldig restaurant is: Hermans Vegetariska Restaurang, Fjällgatan 23B, 116 28 Stockholm. Heel lekker eten, relatief goedkoop en echt een prachtig uitzicht over de havens van Stockholm.
Aangezien je zei dat je op een kunstschool zit is dit museum misschien ook wel wat? http://fotografiska.eu/ Het is een fotomuseum, en afhankelijk van wie er exposeert kan het heel gaaf of helemaal niks zijn :P Net wat je smaak is natuurlijk. Op de bovenste verdieping heb je ook best een mooi zicht over Stockholm.

Hopelijk heb je hier iets aan en veel plezier alvast!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 17:46

O ja, Herman's!!! Ik heb er zelfs een tshirt van: give peas a chance. Dol op dat restaurant.Fangio, wij lijken dezelfde smaak te hebben wat stockholm betreft ;)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 17:51

Hahaha, inderdaad! Zie net dat jij fotografiska ook al genoemd had xD
Ik moet ook altijd eens in Hermans eten als ik daar ben, vooral in de zomer als je lekker buiten kan zitten vind ik het echt heerlijk vertoeven daar.