5 mei

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

5 mei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 12:07

wie is er 5 mei vrij?en krijgt door betaald? :)

Arc_En_Ciel

Re: 5 mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:08

Iedereen is toch vrij op 5 mei? :')

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:10

5 mei is 1 keer in de 5 jaar een officiële feestdag. En zelfs dan hangt het van je CAO af of het dan als officiële feestdag gerekend word. Ik werk in de zorg en voor mij is het een normale werkdag. Ik ben wel vrij omdat ik vrij heb gevraagd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:18

Arc_En_Ciel schreef:
Iedereen is toch vrij op 5 mei? :')

Tuurlijk niet.

Of denk je dat alle ziekenhuizen dan dicht zijn en de patiënten zichzelf moeten bedruipen :') 'u weet de OK te vinden he meneer Jansen als u een spontane bloeding krijgt?'

Mijn man is ook niet vrij, is een gewone dinsdag volgens zijn cao. Dus geen cent extra :+

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:19

hier wel vrij maar eens in de 5 jaar en ik krijg het ook doorbetaald

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:21

Yinka schreef:
5 mei is 1 keer in de 5 jaar een officiële feestdag. En zelfs dan hangt het van je CAO af of het dan als officiële feestdag gerekend word. Ik werk in de zorg en voor mij is het een normale werkdag. Ik ben wel vrij omdat ik vrij heb gevraagd.

Ik werk ook in de zorg, En alle DBS heeft vrij, en wij werken de lange diensten zoals we ook op andere feestdagen werken. Dus tja hier is het wel een feestdag.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:29

Ik ben ook vrij, krijg wel doorbetaald :D bij ons is het eens in de 5 jaar een vrije dag.

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:31

horeca werkt door :D

Maar veel mensen zijn inderdaad vrij omdat het dit jaar t jaar is waarop het als vrije dag wordt gezien (voor veel CAO's dan)

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:32

wendyenbram schreef:
Yinka schreef:

Ik werk ook in de zorg, En alle DBS heeft vrij, en wij werken de lange diensten zoals we ook op andere feestdagen werken. Dus tja hier is het wel een feestdag.

Had het een beetje krom neer gezet. De CAO van mijn ziekenhuis ziet het niet als een feestdag. Dus ook in de zorg hangt het van je CAO af.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:36

vuurneon schreef:
Tuurlijk niet.

Of denk je dat alle ziekenhuizen dan dicht zijn en de patiënten zichzelf moeten bedruipen :') 'u weet de OK te vinden he meneer Jansen als u een spontane bloeding krijgt?'

Da's ook weer iets te kort door de bocht: er zijn immers wel een aantal feestdagen (1 januari, pasen, koningsdag etc) waarop de regel is 'vrij tenzij' en je dus niet zomaar werkt maar inderdaad alleen in functies waar dat voor is vastgelegd.

Ik vind de toon en het gebruik van de :') -smiley dan ook niet echt prettig, je maakt iemands reactie hiermee belachelijk terwijl dat nergens voor nodig is, en je er ook gewoon op in kunt gaan.

(En 5 mei, Goede Vrijdag en de dag na Hemelvaart zijn altijd een beetje dubieuze dagen, waar je niet in het algemeen iets over kunt zeggen. De ene sector, regio of bedrijf heeft het wel als vrije dag, de andere niet.)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:46

Ik geef vuur gelijk. Het gaat erom dat niet iedere sector een vrije dag heeft. Ik ben wel vrij.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:56

Helaas niet vrij.
Wij hebben geen cao en de baas heeft besloten dat het voor ons geen vrije dag is.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 13:01

Ik moet 5 mei gewoon werken (bijbaantje schoonmaak in het ziekenhuis). Ik vind het geen probleem. Verdien mooi 60% extra per uur :))

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 13:02

Bij ons op het laboratorium is het een gewone werkdag, niks speciaals dus ook geen extra betaling. Het betreft overigens een UMC ziekenhuis.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 13:02

Shadow0 schreef:
vuurneon schreef:
Tuurlijk niet.

Da's ook weer iets te kort door de bocht: er zijn immers wel een aantal feestdagen (1 januari, pasen, koningsdag etc) waarop de regel is 'vrij tenzij' en je dus niet zomaar werkt maar inderdaad alleen in functies waar dat voor is vastgelegd.

Ik vind de toon en het gebruik van de :') -smiley dan ook niet echt prettig, je maakt iemands reactie hiermee belachelijk terwijl dat nergens voor nodig is, en je er ook gewoon op in kunt gaan.

(En 5 mei, Goede Vrijdag en de dag na Hemelvaart zijn altijd een beetje dubieuze dagen, waar je niet in het algemeen iets over kunt zeggen. De ene sector, regio of bedrijf heeft het wel als vrije dag, de andere niet.)

Ach, sorry dat ik een beetje humor erin gooi.

Enige dat ik zeg dat het niet vanzelfsprekend is dat niet iedereen vrij heeft op een feestdag. Daar is niets kort door de bocht aan, jij zegt het zelf ook.

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 13:07

Of je vrij bent is idd Cao afhankelijk. Ik werk in de paarden, dus geen vrije dag voor mij.

Coyote

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 13:14

Ik heb de afgelopen 4 jaar ook gewerkt op 5 mei bij mijn bijbaantje. Alleen dit jaar niet omdat ik bijna examens heb van school...
Het is bij ons als een zondag, dus we krijgen 160%. Ik werk trouwens in de keuken van een zorginstelling :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 13:16

Ja, ik ben vrij (zorg, ggz) en wordt doorbetaald. Heb zelf ook maandag vrij genomen, dus ik heb een heerlijk lang weekend :)

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 13:17

Mijn reactie was eigenlijk ook in gedachte : Ja hallo... denk ff na.... Iedereen vrij ?!
Even iets langer na denken en dan weet je het antwoord toch zelf wel.
Er zijn zoveel beroeps groepen die de feestdagen niet "natuurlijk vrij" zijn.
Denk aan agenten, taxi chauffeurs, de vee en agrarische sector, pretparken, in de zorg, brandweer, horeca, amusement gebeuren, markt kooplui misschien... en er zijn er vast nog veel meer. Het is niet meer vanzelf sprekend dat je vrij bent op een feestdag.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 13:18

Ik ben voor het eerst in 12 jaar vrij op 5 mei. Maar dat komt alleen door het bedrijf wat ik schoonmaak ook dicht is.
Toen ik nog in de paarden werkte was het gewoon een normale werkdag en extra betalen, wass dat? :D
Vorig jaar in de horeca ook gewoon gewerkt en daar krijg je ook niks extras.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 13:33

lucifertje schreef:
Bij ons op het laboratorium is het een gewone werkdag, niks speciaals dus ook geen extra betaling. Het betreft overigens een UMC ziekenhuis.

Hier hetzelfde, geen feestdag volgens cao dus gewoon werken tegen normaal salaris.

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 13:43

Werk in een supermarkt en ik moet gewoon werken. We hebben wel speciale openingstijden (8-13). Alle vaste krachten zijn inderdaad vrij, alle hulpkrachten die wat extra geld willen verdienen, werken. Krijg namelijk wel mooi 200% uitbetaald :j.
De vorige jaren was de winkel volgens mij gewoon normale tijd open en moesten de vaste krachten gewoon werken.

De enige feestdagen die ik overigens vrij ben zijn 1e paasdag, 1e kerstdag en nieuwjaarsdag, alleen maar omdat de winkel dan dicht is. De andere feestdagen ben ik gewoon aan het werk.
Laatst bijgewerkt door jahoorisgoed op 02-05-15 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 13:43

ik ben zelf ook niet vrij,kan wel maar dan kost het me een vrije dag.we hebben geen cao maar een huishoudelijk regelement.bij ons word het zo.feestdagen werken,of kost je een vrije dag :( .als je werkt krijg je een 1 dag extra.terwijl we anders feestdagen vrij waren en doorbetaald kregen.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 13:48

Heel cao gebonden inderdaad :j
hier transport cao heeft wel het gemeld staan maar sommige chauffeurs werken gewoon. Als de klant werkt, werken wij ook :j
we hebben wel minder chauffeurs aan het werk, ongeveer de helft werkt.
Zit zelf op kantoor en ga wel ff werken maar gewoon optijd naar huis. Ligt eraan hoeveel werk er is ;) mag zelf bepalen of ik werk dus wel ideaal (vader is mn baas)

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 13:50

ik moet dan werken en krijg dan dubbel uitbetaald ...