Student in Duitsland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Procent

Student in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 19:20

Hallo Bokkers!

Vanuit mijn opleiding krijgen we de mogelijkheid om een half jaar in het buitenland stage te lopen. Mijn keuze is om die periode naar München te gaan.
Nu ben ik al een tijdje informatie aan het zoeken over het wonen als student in Duitsland. Er zijn wel bepaalde pagina's te vinden hierover en ervaringen van andere mensen, maar dit beantwoord mijn vragen niet echt.

Nu zijn op dit moment mijn vragen (want er zullen nog vast meer komen :+ ):
- Moet je je ergens inschrijven om aan een woning te komen in München/Duitsland?
- Weet iemand of je beter een fiets kan huren of kopen?
- En ik ben heel erg nieuwsgierig naar ervaringen van mensen die in Duitsland en/of in München stage hebben gelopen/hebben gewerkt/nu wonen/etc.

Ik ben benieuwd!

Groetjes,
%

Forbiddenpie

Re: Student in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:25

Ik heb twee keer een half jaar in Duitsland gewoond voor studie. Een keer voor mijn Erasmus uitwisseling en de tweede keer voor stage. Een fiets kan je daar prima tweedehands kopen. Ik was rond de dertig euro kwijt. De eerste keer werd mijn kamer geregeld door de uni en de tweedee keer zelf geregeld. Er gaan vaak studenten voor een half jaar op uitwisseling en verhuren hun flat of kamer zelf. Zo had ik een prachtig 1-kamer apartement voor 250 euro per maand.

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 19:29

Snel antwoord zeg! Dankjewel!

En hoe kwam je de tweede keer aan de kamer? Via internet? Welke site?
(Ik moet zelf een kamer regelen, want vanuit de Fontys wordt daar niks voor geregeld.)

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:52

Ik geloof dat dat www.wg-gesucht.de was maar het kan ook immowelt.de zijn geweest.
WG gesucht is meestal via studenten zelf. Ik zou je willen aanraden om voordat je verhuisd een weekend naar Munchen te gaan om kamers te bekijken en ook te 'proefreizen' vanaf stage adres. Denk ook aan de winter, is het dan ook nog te doen (Lopen, fietsen of rijden de bussen uberhaupt wel?)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:05

Sowieso zoeken op WG's denk ik, als student zijnde :)

Wel vet, München! Wat studeer je? Mijn "tak van sport" ging toentertijd massaal in Berlijn studeren, dat was hip, maar München is echt ook een ontzettend leuke stad :D

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:23

Leuk zeg, München!

WG-Gesucht is inderdaad een hele goede :j Daarnaast zou je eens kunnen kijken naar facebookgroepen voor woningen in München of voor (buitenlandse) studenten.

Medici Living is een verhuurder voor buitenlandse studenten waar je heel makkelijk een WG-Zimmer kan vinden. Daar betaal je echter wel vrij veel, echt Nederlandse prijzen. Maar, mocht je niets kunnen vinden, dan zou ik die zeker in je achterhoofd houden :j

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 10:21

Neej schreef:
Sowieso zoeken op WG's denk ik, als student zijnde :)

Wel vet, München! Wat studeer je? Mijn "tak van sport" ging toentertijd massaal in Berlijn studeren, dat was hip, maar München is echt ook een ontzettend leuke stad :D

Idd, ik zoek op WG's! Maar moet je je hier voor inschrijven?

Ik ben een pedagogiek student! Ben nu vooral bezig op onderwijs niveau, en ik denk dat München me veel te bieden heeft in veel opzichten!

Ik zal de andere tips allemaal even nalopen! Dankjewel!

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:32

Nee hoor, dat was bij mij niet nodig in Dresden of Marburg. Zeker niet als uitwisselings student. Je kunt gewoon emails beginnen te sturen en uitleggen in welke periode je een kamer zoekt. Je kunt ook altijd een universiteit benaderen en je situatie uitleggen, vaak willen deze je ook verder helpen.