Open sollicitatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

just_amor

Open sollicitatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 19:03

In juli ben ik klaar met mijn opleiding en wil ik graag gaan werken.
Gelukkig mag ik wel blijven op mijn stage van dit jaar maar helaas is dit niet voor fulltime.
Ik wil dus graag een baan ernaast zoeken.
Nu wil ik nu alvast eerst een aantal bedrijven hier in de buurt een open sollicitatie mail sturen, die dus geen vacature hebben staan. Want ja... nee heb je ja kun je krijgen...

Maar nu de vraag: Hoe stel je nu zo'n mail op? En hoe doe je hier je CV bij?

Alvast bedankt!

suus_pepper

Re: Open sollicitatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 08:01

Als onderwerp zou ik gewoon open sollicitatie en dan jouw naam doen. Dan kunnen ze je mail goed terug vinden. Verder een motivatiebrief alsof je wel een vacature hebt, alleen kan je daar dus niet naar verwijzen. Maar wel de zelfde opstelling houden. En natuurlijk je CV erbij, daar kijken ze over het algemeen eerst naar!

Succes!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:49

Ik zou de motivatie niet in de mail zelf doen, maar in een Word- of PDF-bestand. In je mail vraag je alleen kort of ze even de tijd willen nemen je brief en c.v. te bekijken. In je motivatie kan je gewoon uitleggen waarom je graag bij dat bedrijf wil werken en wat jij te bieden hebt. En zorg dat het er allemaal heel verzorgd uitziet. Ze zijn niet actief op zoek, hebben geen dringende reden om jouw motivatie/c.v. te bekijken, dus als ze die bijlages openen moeten ze meteen denken: "Oh, dit ziet er goed uit, laat ik het toch even doorlezen."

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:53

Ik zet in het onderwerp ook: open sollcitatie (zo krijgen wij ze op het werk ook binnen en is prima). Daarna kort begeleid bericht in het tekstvak en motivatie en cv toevoegen als bijlage (wel pdf!)

Het is niet anders dan solliciteren op een bestaande vacature. Je schrijft evengoed een motivatie brief met wat jij toevoegd aan dat bedrijf etc en je cv.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:54

vuurneon schreef:
Ik zet in het onderwerp ook: open sollcitatie (zo krijgen wij ze op het werk ook binnen en is prima). Daarna kort begeleid bericht in het tekstvak en motivatie en cv toevoegen als bijlage (wel pdf!)

Zo heb ik het ook gedaan inderdaad! En ik werk er nog steeds!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 09:59

vuurneon schreef:

Het is niet anders dan solliciteren op een bestaande vacature. Je schrijft evengoed een motivatie brief met wat jij toevoegd aan dat bedrijf etc en je cv.

Waarom een PDF als ik vragen mag?

Ik ben via een open sollicitatie ook op mijn huidige werk terecht gekomen. Gewoon een nette mail opstellen en daarin inderdaad je motivatiebrief en CV als bijlage toevoegen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:05

iirrssjjee schreef:
vuurneon schreef:

Waarom een PDF als ik vragen mag?

Ik ben via een open sollicitatie ook op mijn huidige werk terecht gekomen. Gewoon een nette mail opstellen en daarin inderdaad je motivatiebrief en CV als bijlage toevoegen.

Pdf ligt vast, kan niet meer verspringen :) dus wat je aanlevert, blijft ook precies zo ook als het bedrijf met een ander besturingssysteem werkt.
Lever je bv in Word aan, kan het heel raar verspringen waardoor je brief ineens een bizarre spreiding krijgt over 2 pagina's als iemand een andere word versie heeft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:07

vuurneon schreef:

Even voor de goede orde: de meningen over pdf versus Word verschillen per bedrijf. De layout van pdf is uniformer en kan niet eenvoudig aangepast worden, maar het kan om die reden dus ook minder makkelijk van verschillende schermen gelezen worden, je kunt er minder makkelijk teksten in aanstrepen of kopieren als je daar bv aantekeningen van wilt maken, en sommige bedrijven gebruiken indexeringssystemen die wel met Word om kunnen gaan, maar niet met pdf.

Ik vind het uitroepteken dus wat voorbarig :)

(En voor context: http://www.sollicitatiedokter.nl/tips-e ... versturen/ -> pdf tenzij Word wordt gevraagd
http://www.carrieretijger.nl/forum/showthread.php?t=322 -> lichte voorkeur voor Word.)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 10:08

Excuses voor het gebruik van het uitroepteken :+

Als ze aangeven dat het in word moet vind ik het anders, maar ik doe anders pdf. Mijn absolute voorkeur aangezien ik vaker heb gezien hoe k*t het eruit ziet als het verspringt bij de ontvanger := (bedankt universiteit die werkte met een zeer verouderde word! :+ )
Ik ben genezen van alleen in word aanleveren, behalve als anders gevraagd wordt uiteraard.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 11:15

Stuur je naast je CV ook kopieën van je diploma's mee?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 11:52

Nee, dat is niet nodig.
Als je dat fijn vindt wil ik trouwens je motivatie en c.v. best even doorlezen voor je 'm verstuurt. :)

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 12:30

Dani schreef:
Nee, dat is niet nodig.
Als je dat fijn vindt wil ik trouwens je motivatie en c.v. best even doorlezen voor je 'm verstuurt. :)

Als je dat zou willen, heel erg fijn!
Vanavond heb ik wel even tijd om het een en ander door te sturen in een pb!

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 11:53

Nu wilde ik net mij sollicitatie opsturen maar bedenk me net dat het 4 mei, dodenherdenking is.. Kan je je sollicitatie dan sturen of maakt dit niet zoveel uit?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:40

Ja natuurlijk kan dat :) maakt niet zoveel uit; het is in principe een normale werkdag dus de rest gaat ook gewoon door.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:01

Oke zelf niet wcht ervaring mee maar kennis zegt dit: idd een PDF bestand voor het verspringen van je cv. Je kan je motivatie in een ander bestand doen. Maar bij bedrijven waar ik heb gesolliciteerd wouden ze dit juist niet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:04

Ben ik nou echt zo ouderwets dat ik liever een handgeschreven sollicitatiebrief zie :o ?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 15:51

Shirley schreef:
Ben ik nou echt zo ouderwets dat ik liever een handgeschreven sollicitatiebrief zie :o ?

Ja ;) De meeste sollicitaties die ik heb gedaan waren zelfs zo 'modern' dat ik niet eens een CV in hoefde te sturen, moest gewoon mn CV invullen in een tool op internet en vaak ook nog m'n motivatiebrief op die manier insturen.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 15:59

Shirley schreef:

Dat is tegenwoordig ouderwets ja! Echt zelden dat er nog echt handgeschreven brieven binnenkomen, meestal als ze al op papier binnenkomen zijn deze getypt en geprint.

Dit wordt vaak niet zo gewaardeerd, omdat er veelal gebruik wordt gemaakt van digitale wervingssystemen, dit houdt dus in dat ze eerst je brief en CV moeten gaan inscannen voordat ze deze in hun systeem kunnen gaan verwerken. Meerwerk voor de organisatie dus!

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:12

Shirley schreef:

Denk het, anders denken ze misschien dat je niet met eencomputer om kan gaan.